Przejdź do treści

Dieta South Beach

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Inne nazwy: dieta plaż południowych.

Zasady: dieta odchudzająca, której zasady opracował i upowszechnił po roku 2000 amerykański kardiolog dr Arthur Agatston. To menu niskoglikemiczne o wysokiej zawartości białka, w którym ogranicza się spożycie przetworzonych produktów i niekorzystnych kwasów tłuszczowych. Bazuje na naturalnych, nieprzetworzonych produktach węglowodanowych o niskim indeksie glikemicznym i chudych źródłach białka – uwzględnia m.in. niskotłuszczowy nabiał, chude mięsa, drób, wszystkie rodzaje ryb, owoce morza oraz jaja; zaleca też nasiona roślin strączkowych i orzechy. W diecie kładzie się nacisk na codzienne uzupełnianie trzech podstawowych posiłków dwoma–trzema przekąskami. Plan składa się z trzech faz. Pierwsza trwa dwa tygodnie i pozwala schudnąć nawet 6 kg, wymaga jednak całkowitego ograniczenia źródeł węglowodanów do określonych ilości warzyw nieskrobiowych. Sprawia to, że jadłospis pozostaje niskokaloryczny. W drugiej fazie wprowadza się owoce i pełnoziarniste produkty zbożowe. Czas stosowania wynosi kilka tygodni, aż do momentu uzyskania docelowej wagi; tempo chudnięcia to 0,5–1 kg tygodniowo.

Dla kogo: dla osób, które mogą poświęcać codziennie czas na przygotowanie posiłków i z łatwością zrezygnują na zawsze ze słodyczy i produktów z białej mąki, a przy tym ograniczą spożycie produktów węglowodanowych, pełnotłustego nabiału i mięs. Po konsultacji z lekarzem nadaje się dla osób z zaburzeniami lipidowymi i regulacji poziomu glukozy we krwi, syndromem metabolicznym i cukrzycą typu 2. Niezalecana dla osób chorych; pierwszej fazy diety nie powinny stosować kobiety w ciąży, karmiące, dzieci i młodzież.

Plusy: elastyczny i urozmaicony program, który nie wymaga liczenia kalorii, gramów, węglowodanów itp. W przeciwieństwie do innych diet bogatych w białko nie eliminuje całkiem źródeł węglowodanów – poza pierwszą fazą, przeznaczoną do stosowania przez ograniczony czas. Ma dość urozmaicone menu i zapewnia odpowiednie ilości większości składników odżywczych. Zapewnia szybką początkową utratę wagi, co działa motywująco, a dzięki fazie utrzymania wagi pomaga uniknąć efektu jo-jo. Umożliwia pozbycie się tkanki tłuszczowej zwłaszcza z okolic brzucha oraz regulację apetytu. W najnowszej wersji zwanej Dieta South Beach Turbo kładzie się nacisk na aktywność fizyczną; dostępny jest trójstopniowy plan ćwiczeń dla poszczególnych faz diety.

Minusy: wymaga stosowania przez całe życie. Ograniczenie zdrowych produktów zbożowych w fazie na całe życie może przyczynić się do niedoborów witamin z grupy B. Zbyt wysokie spożycie produktów zwierzęcych może obciążać nerki i wątrobę. Niektórzy eksperci uważają, że dieta powoduje początkowo zbyt szybką utratę wagi, jest ona jednak związana z początkową utratą dużych ilości wody.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca