Przejdź do treści

Dieta strukturalna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta strukturalna
Dieta strukturalna
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczyna z kotem
Czy ozonowanie zabija koronawirusa? Ekspert wyjaśnia
Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw
Kobieta z dziećmi na kanapie - koronawirus
Dlaczego dzieciom tak bardzo brakuje teraz placów zabaw? Wyjaśnia fizjoterapeutka Małgorzata Paleczny
Imbir / rawpixel
Co jeść, by naczynia krwionośne i serce były w dobrym stanie?
Kobieta z niemowlęciem
Materiałowa maseczka na twarz wykonana samodzielnie? Dr Łukasz Durajski ostrzega, że nie powinny z niej korzystać dzieci poniżej 2. roku życia

Dieta mająca wzmacniać struktury organizmu, obniżać jego wiek biologiczny, przeciwdziałać rozwojowi chorób cywilizacyjnych, a nawet je leczyć. Polega na komponowaniu jadłospisu z ok. 90 zalecanych produktów naturalnych i bogatych odżywczo, zwanych strukturalnymi, umieszczonych na specjalnej liście.

Inne nazwy: dieta doktora Bardadyna.

Dieta strukturalna – zasady

Zasady: dieta stworzona w 2006 roku przez Marka Bardadyna, specjalistę w dziedzinie irydologii, która ma wzmacniać struktury organizmu, obniżać jego wiek biologiczny, przeciwdziałać rozwojowi chorób cywilizacyjnych, a nawet je leczyć. Polega na komponowaniu jadłospisu z ok. 90 zalecanych produktów naturalnych i bogatych odżywczo, zwanych strukturalnymi, umieszczonych na specjalnej liście. Obejmuje ona pełne ziarna zbóż, warzywa, owoce, orzechy i pestki, a także wybrane chude źródła białka (z wyłączeniem mleka i jego przetworów innych niż jogurt i kefir oraz produktów mięsnych poza kurczakiem i wątrobą), niektóre tłuszcze, napoje i dodatki. Istotnym elementem menu są autorskie koktajle zwane Eliksirami Młodości. Dieta występuje w wielu wariantach, m.in. jako codzienne, normalnie kaloryczne menu, gdzie koktajle są dodatkiem do posiłków, oraz jako menu odchudzające (800, 1200 i 1600 kcal), gdzie zastępują one jeden-dwa posiłki dziennie. Jest też wersja zwana odchudzaniem weekendowym, gdy przez te dwa dni spożywa się jedynie koktajle (cztery porcje dziennie); kaloryczność diety nie przekracza wtedy 800 kcal na dobę. Dieta odchudzająca pozwala tracić 1–4 kg tygodniowo; dieta weekendowa to 1–2 kg mniej w ciągu dwóch dni.

Dieta strukturalna – wskazania

Dla kogo: dieta nadaje się dla osób, które chcą wzbogacić menu w bogate odżywczo produkty, korzystając przy tym z gotowych zaleceń. Ze względu na duże spożycie produktów roślinnych dieta może przypaść do gustu wegetarianom (zwłaszcza że dostępna jest też jej bezmięsna wersja). Dieta może jednak nie pasować osobom, które nie lubią koktajli, oraz tym, które wolą mieć większy wybór przy komponowaniu jadłospisu. Autor twierdzi, że jego metodę bez deficytu kalorii mogą stosować dzieci od czwartego roku życia, kobiety w ciąży, karmiące i osoby starsze, a także osoby z różnymi chorobami – pomimo że może ona nie spełniać wszystkich ich potrzeb żywieniowych i dostarczać produktów niewskazanych m.in. w ciąży i przy karmieniu (orzechy, wiele warzyw i owoców). W przypadku tych osób oraz wszystkich z problemami zdrowotnymi stosowanie planu dr. Bardadyna należy skonsultować z lekarzem. Ze względu na wysoką zawartość błonnika dieta nie jest zalecana przy stanach zapalnych i niektórych zaburzeniach pracy układu trawienia.

Dieta strukturalna – zalety, efekty

Plusy: zalecenia diety są proste, a lista produktów stanowi wygodny przewodnik po menu. Jadłospis bazuje na pokarmach zdrowych i bogatych odżywczo, zapewniając obfitość antyoksydantów, wielu witamin i związków mineralnych. Dzięki wysokiej zawartości błonnika dieta pomaga przeciwdziałać zaparciom i obniżać poziom cholesterolu LDL we krwi. Stosowanie diety wspomaga odtruwanie organizmu i naukę wielu prawidłowych nawyków żywieniowych; może też zapewniać inne korzyści, częściej jednak wynikają one raczej z faktu utraty wagi niż specjalnego składu diety. Przygotowanie koktajli jest szybkie i łatwe. Zalecane jest zwiększone spożycie wody i regularna aktywność fizyczna.

Dieta strukturalna – przeciwwskazania

Minusy: autor diety formułuje daleko wysunięte wnioski na temat działania i bezpieczeństwa diety, podczas gdy nie została ona poddana odpowiednim badaniom. Metoda bazuje na wybiórczej wiedzy i pomija pewne istotne fakty, np. związane z mechanizmami regulacji apetytu. Autor diety lansuje teorie niepoparte badaniami naukowymi, np. na temat obniżania wieku biologicznego organizmu, oraz błędne stwierdzenia, np. że dzięki wysokim poziomom antyoksydantów, witamin i składników mineralnych w produktach nie powodują one efektu jo-jo. Zalecenia diety są nieprecyzyjne, nie wiadomo m.in., jak określić w praktyce, jaką część spożywanego menu stanowią produkty strukturalne i czy dotyczy to objętości diety, czy dostarczanej przez nią energii.

Nie wszystkie zalecane produkty są też faktycznie zdrowe, np. tuńczyk (w postaci świeżej zanieczyszczony rtęcią i drogi; z puszki zanieczyszczony BPA) czy wątroba, która zawiera toksycznie wysokie poziomy wit. A i liczne zanieczyszczenia, bo jest to organ o funkcji odtruwającej. Niekorzystne jest również nadużywanie ziaren słonecznika, co ma miejsce zwłaszcza w posiłkach cateringu dietetycznego dr Bardadyna. Skutkuje to zbyt wysokim spożyciem kwasów omega-6, które mają działanie prozapalne. Menu wyłącza wartościowe produkty mleczne, które powinny być spożywane w ilościach większych niż zalecane – inaczej mogą nie zapewniać wystarczającej ilości wapnia, którego są w diecie głównym źródłem. Dieta zaleca kosztowne i trudne do zdobycia składniki, a także wymaga posiadania blendera. Firmowe koktajle mogą być dla wielu osób nieatrakcyjne ze względu na smak i fakt, że są mało sycące. Włączenie ich do diety odchudzającej powoduje powstawanie dużych różnic między objętością i treściwością posiłków, co utrudnia kontrolę apetytu i utrzymanie diety. Nawet w najbardziej kalorycznej wersji 1600 kcal dziennie menu jest mało sycące. Po spożyciu koktajli na pusty żołądek (a zwłaszcza gdy stanowią one jedyne pożywienie przez cały dzień) mogą pojawić się nieprzyjemne objawy, takie jak mdłości i wzdęcia. Przy okresowym stosowaniu diety (wersja weekendowa) nie ma możliwości przyzwyczajenia organizmu do ich trawienia. Spadek wagi, jaki zapewnia ta wersja diety, jest związany głównie z utratą wody i nie może być trwały. Autor przedstawia sprzeczne zalecenia – choć metoda nie wymaga liczenia kalorii (co przy braku nadwagi nie jest konieczne), w celu schudnięcia trzeba jednak trzymać się wyznaczonych limitów kalorii. Pomimo pozornie długiej listy produktów menu jest mało urozmaicone, w wersji weekendowej praktycznie co tydzień takie samo. Dieta ma komercyjny charakter – oprócz jadłospisów i książek powstały również wczasy odchudzające, catering dietetyczny, bary koktajlowe czy linia gotowych produktów, których skład odbiega niestety od zaleceń prawidłowej diety.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

Dieta

Dieta Dukana okiem dietetyczki Elizy Szyszko. Jak wyglądają zasady? Dla kogo jest wskazana, a kto nie może?

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

jedzenie

Intermittent fasting inaczej post przerywany – na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Dieta DASH - zasady, dla kogo, kto nie może, opinie, okiem eksperta

Dieta DASH – jakie są zasady? Kto może korzystać z tej diety?

kobiety w przymierzalni

Szybkie diety oczyszczające przed Sylwestrem. Dietetyczka wyjaśnia, czy któraś z nich naprawdę działa

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.