Przejdź do treści

Dieta Weight Watchers

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Opryszczka w ciąży - czy jest się czego bać?
Opryszczka w ciąży. Czy jest groźna? Jak wygląda leczenie? Wyjaśnia ginekolog
Życie po wycięciu tarczycy. Co się zmienia, o czym pamiętać, czy można zajść w ciążę?
Oko kobiety / unsplash.com
W Polsce na cukrzycę cierpi ok. 2,7 mln osób. 25 proc. z nich nawet nie wie, że choruje. Czy cukrzycę można zobaczyć?
Sonia Kuczeńska / fot. Paweł Grabowski
Sonia Kuczeńska: jestem dumna z bycia ring girl, ponieważ każdego dnia muszę walczyć ze stereotypami dotyczącymi tej pracy
Anna Lewandowska o ćwiczeniach w II trymestrze ciąży: mam jeden, ale za to mocny argument na to, dlaczego nie warto rezygnować z aktywności fizycznej w ciąży

Inne nazwy: dieta Strażników Wagi

Zasady: niskokaloryczna dieta odchudzająca polegająca na kontroli wielkości i ilości porcji pożywienia poprzez tzw. plan punktów. To jeden z pierwszych systemów dietetycznych, który powstał w latach 60. ubiegłego wieku z inicjatywy amerykańskiej gospodyni domowej Jean Nidetch; dziś firma Weight Watchers ma filie w blisko 30 krajach świata i została uznana za jedną z najlepszych diet komercyjnych. Od początku idea diety polega na przypisaniu porcjom konkretnych produktów określonych wartości punktowych i wyznaczeniu limitu punktów, który pozwala stworzyć deficyt kalorii. Początkowo wartość punktowa zależała od kaloryczności produktu, zawartości tłuszczu i błonnika. Od 2010 roku obowiązuje uaktualniony system punktów zwany PointsPlus (w niektórych krajach – ProPoints), obliczony na podstawie kaloryczności produktów i dań, zawartości w nich białka, tłuszczu, węglowodanów i błonnika. Zależnie od cech indywidualnych w ramach planu dozwolone jest 26–71 punktów dziennie; na punkt przypada 34–45 kcal.

W ramach diety spożywa się trzy posiłki główne i dwie przekąski, zalecane jest min. 1,5 l wody. Menu jest niskotłuszczowe i w przypadku kobiet zapewnia zwykle 1400–1700 kcal dziennie, chociaż faktyczna dawka kalorii zależy od poziomu aktywności fizycznej (przysługują za nią dodatkowe punkty) oraz dokonywanych wyborów żywieniowych. Propozycje o tej samej dawce kalorii mogą bowiem zapewniać różną liczbę punktów – zdrowym produktom (zwanym Power Foods) przypisano bowiem mniej punktów niż tym mało wartościowym. Niektóre produkty, jak większość warzyw i owoców, zapewniają punkty zerowe, co stanowi zachętę do ich konsumpcji w dowolnych ilościach.

Dieta pozwala tracić nadwagę w rozsądnym tempie 0,5–1 kg tygodniowo. Istotnym czynnikiem sukcesów metody jest idea cotygodniowych spotkań grupowych; w nowoczesnej wersji internetowej zastąpiono je wsparciem online.

Dla kogo: dieta nadaje się zwłaszcza dla osób, które nie lubią zakazów i chcą mieć możliwość wyboru spożywanych produktów. Mogą z niej skorzystać osoby, które mają możliwość wykupienia dostępu do obcojęzycznych materiałów organizacji WW (polska filia już nie istnieje). Metoda może być nieodpowiednia dla osób, które potrzebują ścisłych wytycznych diety i mają problemy z ograniczeniem wielkości porcji, bo brak limitów na niektóre produkty może sprzyjać przejadaniu się nimi.

Dostępne są wersje diety bez deficytu kalorii dla kobiet karmiących piersią i dzieci w wieku 10–17 lat; metoda jest nieodpowiednia dla kobiet w ciąży, dzieci poniżej dziesiątego roku życia oraz osób, które nie mają nadwagi. W przypadku chorób i specjalnych wymagań żywieniowych wskazana jest konsultacja lekarza w celu dopasowania wyboru produktów do indywidualnej sytuacji zdrowotnej.

Plusy: metoda jest elastyczna i pozbawiona zakazów; ponieważ nie wyklucza żadnych produktów, a wręcz zaleca te najwartościowsze, nie powinna stwarzać ryzyka powstawania niedoborów żywieniowych. To metoda wygodna, bo liczenie punktów jest łatwiejsze od liczenia kalorii. Konstrukcja jej zaleceń pozwala dopasować skład diety do indywidualnych potrzeb, np. diety wegetariańskiej, bezglutenowej czy bezlaktozowej, a nawet konkretnej diety odchudzającej; można w niej też uwzględnić poziom aktywności fizycznej i zachcianki spożywcze. Nowy system punktów w mniejszym stopniu niż stary sprzyja ich spożytkowaniu w niewłaściwy sposób. Dieta jest sycąca, stwarza możliwość eksperymentowania w kuchni, choć nie wymaga kupowania specjalnych produktów i zwiększania budżetu na jedzenie. Metoda promuje prawidłowy, bo stopniowy spadek wagi. Zachęca do trwałej zmiany nawyków i dokonywania prawidłowych wyborów. Stanowi wygodny sposób na długoterminowe utrzymanie wagi, a wsparcie grupy to według badań istotny element zwiększający powodzenie metody zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Minusy: dieta ma charakter komercyjny i chcąc z niej korzystać, trzeba kupić tabele lub kalkulatory punktów (również jako dostęp do bazy online); płatne są także spotkania WW (do momentu utrzymania przez 6 tygodni założonej wagi – i tak długo, jeśli przyrost wagi nie przekroczy później 1 kg). Stosowanie metody jest dość czasochłonne, bo wymaga przeliczania punktów i prowadzenia punktowego dziennika diety. W celu zachowania nowej, niższej wagi konieczne jest ciągłe stosowanie się do zaleceń diety.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

kobieta szykująca posiłek

Co należy uwzględnić przygotowując się do zmiany diety? Podpowiada dietetyczka, Paulina Jamrozik

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

„Odchudzam się, a nie chudnę!”. Brzmi znajomo? Dowiedz się, z czego to może wynikać

Dieta kopenhaska - jej wady i zalety

„Z odchudzaniem dietami cud jest jak z lotto. Rozsądni ludzie grają, choć wiedzą, że szanse na wygraną są znikome. Tak samo jest z dietą kopenhaską” – mówi Justyna Markowska, dietetyczka i psychodietetyczka

Darmowe diety NFZ okiem dietetyka. Czy warto je stosować?

dziewczyna je słodycze i popija je herbatką

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

Chciałbyś przybrać na wadze, ale nie wiesz, co jeść? Dietetyczka podpowiada, jak przytyć skutecznie i zdrowo

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska – na czym polega i jakich efektów możesz się spodziewać?

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.