Przejdź do treści

Dieta Weight Watchers – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta Weight Watchers
Dieta Weight Watchers
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Anna Mucha
Anna Mucha: dziękujemy bohaterom, którzy narażają swoje zdrowie i życie, żeby to wszystko jeszcze mogło jakoś funkcjonować
Kosmetyki
Czytamy Etykiety apeluje: nie tylko w prima aprilis nie daj się nabrać! Portal zebrał najgorsze chwyty marketingowe na jednym opakowaniu
Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
Operacje plastyczne. Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
MCHC w morfologii - co oznacza obniżone lub podwyższone?
MCHC w morfologii – co oznacza obniżone lub podwyższone?
Kobieta stoi przy oknie, na ramionach ma nałożoną kurtkę jeansową
Furagina i witamina C na zapalenie dróg moczowych to dobre połączenie? Wyjaśnia farmaceutka

Dieta Weight Watchers zaliczana jest do niskokalorycznych. Polega na kontroli wielkości i ilości porcji pożywienia poprzez tzw. plan punktów. Została uznana za jedną z najlepszych diet komercyjnych.

 

Inne nazwy: dieta Strażników Wagi

Dieta Weight Watchers – zasady

Zasady: niskokaloryczna dieta odchudzająca polegająca na kontroli wielkości i ilości porcji pożywienia poprzez tzw. plan punktów. To jeden z pierwszych systemów dietetycznych, który powstał w latach 60. ubiegłego wieku z inicjatywy amerykańskiej gospodyni domowej Jean Nidetch; dziś firma Weight Watchers ma filie w blisko 30 krajach świata i została uznana za jedną z najlepszych diet komercyjnych. Od początku idea diety polega na przypisaniu porcjom konkretnych produktów określonych wartości punktowych i wyznaczeniu limitu punktów, który pozwala stworzyć deficyt kalorii. Początkowo wartość punktowa zależała od kaloryczności produktu, zawartości tłuszczu i błonnika. Od 2010 roku obowiązuje uaktualniony system punktów zwany PointsPlus (w niektórych krajach – ProPoints), obliczony na podstawie kaloryczności produktów i dań, zawartości w nich białka, tłuszczu, węglowodanów i błonnika. Zależnie od cech indywidualnych w ramach planu dozwolone jest 26–71 punktów dziennie; na punkt przypada 34–45 kcal.

W ramach diety spożywa się trzy posiłki główne i dwie przekąski, zalecane jest min. 1,5 l wody. Menu jest niskotłuszczowe i w przypadku kobiet zapewnia zwykle 1400–1700 kcal dziennie, chociaż faktyczna dawka kalorii zależy od poziomu aktywności fizycznej (przysługują za nią dodatkowe punkty) oraz dokonywanych wyborów żywieniowych. Propozycje o tej samej dawce kalorii mogą bowiem zapewniać różną liczbę punktów – zdrowym produktom (zwanym Power Foods) przypisano bowiem mniej punktów niż tym mało wartościowym. Niektóre produkty, jak większość warzyw i owoców, zapewniają punkty zerowe, co stanowi zachętę do ich konsumpcji w dowolnych ilościach.

Dieta pozwala tracić nadwagę w rozsądnym tempie 0,5–1 kg tygodniowo. Istotnym czynnikiem sukcesów metody jest idea cotygodniowych spotkań grupowych; w nowoczesnej wersji internetowej zastąpiono je wsparciem online.

Dieta Weight Watchers – wskazania

Dla kogo: dieta nadaje się zwłaszcza dla osób, które nie lubią zakazów i chcą mieć możliwość wyboru spożywanych produktów. Mogą z niej skorzystać osoby, które mają możliwość wykupienia dostępu do obcojęzycznych materiałów organizacji WW (polska filia już nie istnieje). Metoda może być nieodpowiednia dla osób, które potrzebują ścisłych wytycznych diety i mają problemy z ograniczeniem wielkości porcji, bo brak limitów na niektóre produkty może sprzyjać przejadaniu się nimi.

Dostępne są wersje diety bez deficytu kalorii dla kobiet karmiących piersią i dzieci w wieku 10–17 lat; metoda jest nieodpowiednia dla kobiet w ciąży, dzieci poniżej dziesiątego roku życia oraz osób, które nie mają nadwagi. W przypadku chorób i specjalnych wymagań żywieniowych wskazana jest konsultacja lekarza w celu dopasowania wyboru produktów do indywidualnej sytuacji zdrowotnej.

Dieta Weight Watchers – zalety, efekty

Plusy: metoda jest elastyczna i pozbawiona zakazów; ponieważ nie wyklucza żadnych produktów, a wręcz zaleca te najwartościowsze, nie powinna stwarzać ryzyka powstawania niedoborów żywieniowych. To metoda wygodna, bo liczenie punktów jest łatwiejsze od liczenia kalorii. Konstrukcja jej zaleceń pozwala dopasować skład diety do indywidualnych potrzeb, np. diety wegetariańskiej, bezglutenowej czy bezlaktozowej, a nawet konkretnej diety odchudzającej; można w niej też uwzględnić poziom aktywności fizycznej i zachcianki spożywcze. Nowy system punktów w mniejszym stopniu niż stary sprzyja ich spożytkowaniu w niewłaściwy sposób. Dieta jest sycąca, stwarza możliwość eksperymentowania w kuchni, choć nie wymaga kupowania specjalnych produktów i zwiększania budżetu na jedzenie. Metoda promuje prawidłowy, bo stopniowy spadek wagi. Zachęca do trwałej zmiany nawyków i dokonywania prawidłowych wyborów. Stanowi wygodny sposób na długoterminowe utrzymanie wagi, a wsparcie grupy to według badań istotny element zwiększający powodzenie metody zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Dieta Weight Watchers – przeciwwskazania

Minusy: dieta ma charakter komercyjny i chcąc z niej korzystać, trzeba kupić tabele lub kalkulatory punktów (również jako dostęp do bazy online); płatne są także spotkania WW (do momentu utrzymania przez 6 tygodni założonej wagi – i tak długo, jeśli przyrost wagi nie przekroczy później 1 kg). Stosowanie metody jest dość czasochłonne, bo wymaga przeliczania punktów i prowadzenia punktowego dziennika diety. W celu zachowania nowej, niższej wagi konieczne jest ciągłe stosowanie się do zaleceń diety.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

Dieta

Dieta Dukana okiem dietetyczki Elizy Szyszko. Jak wyglądają zasady? Dla kogo jest wskazana, a kto nie może?

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

jedzenie

Intermittent fasting inaczej post przerywany – na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Dieta DASH - zasady, dla kogo, kto nie może, opinie, okiem eksperta

Dieta DASH – jakie są zasady? Kto może korzystać z tej diety?

kobiety w przymierzalni

Szybkie diety oczyszczające przed Sylwestrem. Dietetyczka wyjaśnia, czy któraś z nich naprawdę działa

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości