Przejdź do treści

Dieta wolumetryczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta wolumetryczna
Dieta wolumetryczna
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock
Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Dieta wolumetryczna to sposób odżywiania opracowany przez eksperta żywienia dr Barbarę Rolls. Koncepcja metody opiera się na odkryciu, że ilość jedzenia, a nie zawartość kalorii czy poszczególnych składników odżywczych ma większy wpływ na sytość odczuwaną po zjedzeniu posiłku.

Inne nazwy: dieta objętościowa, dieta Volumetrics.

Dieta wolumetryczna – zasady

Zasady: sposób odżywiania opracowany przez eksperta żywienia dr Barbarę Rolls z Uniwersytetu Stanowego Pensylwanii w 2000 r. na podstawie 20-letnich prac badawczych. Koncepcja metody opiera się na odkryciu, że każdego dnia spożywamy podobną objętość jedzenia, i to właśnie jej wielkość, a nie zawartość kalorii czy poszczególnych składników odżywczych ma większy wpływ na sytość odczuwaną po zjedzeniu posiłku. Aby więc stworzyć deficyt kalorii, nie trzeba zmniejszać ilości jedzenia, wystarczy zmniejszyć liczbę kalorii, jaką dostarcza, zachowując taką samą objętość posiłków. Można więc chudnąć, wciąż jedząc do syta – wystarczy wybierać produkty o niskiej gęstości energetycznej (ED), czyli niskiej kaloryczności w przeliczeniu na 1 g. To pokarmy bogate w wodę, błonnik bądź powietrze, a przy tym ubogie w tłuszcz. Bazę diety Volumetrics stanowią warzywa i owoce, chude produkty białkowe, pełne ziarna zbóż i ogólnie dania takie jak klarowne zupy czy potrawy jednogarnkowe z sosem; nie wystarczy jednak popijać jedzenia wodą, bo musi być ona wkomponowana w posiłek. Niską gęstość energetyczną (<1,5 kcal/g) mają też m.in. odtłuszczony jogurt naturalny, pierś indyka, ziemniaki z wody, owsianka bez cukru. Skromniejszy udział w diecie powinna mieć żywność o średniej ED (1,6–3,9 kcal/g), m.in. jaja na twardo, chuda szynka, pełnoziarnisty chleb, musli, popcorn, ementaler. W najmniejszych ilościach powinny być jedzone produkty o wysokiej ED (< 4 kcal/g) – m.in. słodycze, czipsy, orzechy, masło, tłuszcz. Dozwolony jest więc nawet cukier, ale w małych ilościach, jako przyprawa. Dieta jest niskobiałkowa i niskotłuszczowa – zapewnia ok. 15 proc. kalorii z białka, 20–30 proc. z tłuszczu i min. 55 proc. energii z węglowodanów, a przy tym powinna dostarczać 20–30 g błonnika i co najmniej 2 l wody dziennie. Przy odchudzaniu zalecane jest stworzenie deficytu energii wynoszącego min. 500 kcal dziennie; dieta pozwala tracić 0,1–1 kg tygodniowo i zrzucić średnio ok. 5 kg w 12 tygodni.

Dieta wolumetryczna – wskazania

Dla kogo: dieta codzienna lub odchudzająca dla wszystkich, którzy chcą odżywiać się w zdrowy sposób, lubią jeść do syta i wybierać różnorodne produkty – niezależnie od wieku i stanu zdrowia (chyba że lekarz zaleci inny rodzaj diety). To wymarzony plan dla smakoszy i osób lubiących gotować. Dieta zawiera duże ilości błonnika i wody, dzięki czemu mogą skorzystają na niej zwłaszcza osoby z zaparciami czy nieprawidłowym lipidogramem krwi.

Dieta może jednak nie być najlepszym wyborem dla osób z zaburzeniami odżywiania, m.in. tendencją do przejadania się, zwłaszcza pod wpływem emocji. I dla nich jednak metoda Volumetrics może być jednym z najlepszych wyborów, ale wymaga nauki prawidłowych nawyków związanych z jedzeniem.

Dieta wolumetryczna – zalety, efekty

Plusy: dieta jest oparta na wynikach rzetelnych badań naukowych, ogólnie akceptowana przez dietetyków i uznana za zbilansowaną i efektywną. Nie wyklucza żadnych produktów, dzięki czemu nie przyczynia się do niedoborów pokarmowych i nie stwarza ryzyka zdrowotnego. Metoda stosowana jako dieta odchudzająca zapewnia zdrowe tempo utraty wagi, a co za tym idzie – trwalsze efekty, zwłaszcza że wymaga nauki prawidłowych nawyków żywieniowych. Pozwala jeść do syta, jest elastyczna, łatwa i wygodna w codziennym stosowaniu. Opiera się na prostych i zrozumiałych zasadach i chociaż wyborów żywieniowych dokonuje się na podstawie list produktów, nie są one niezbędne – każdy może obliczyć ED dowolnego produktu, dzieląc kaloryczność porcji przez jej masę w gramach. Autorka diety kładzie nacisk na codzienną aktywność fizyczną.

Dieta wolumetryczna – przeciwwskazania

Minusy: dieta wymaga samodzielnych wyborów żywieniowych, co wymaga początkowej wprawy, podobnie jak jedzenie do syta bez uczucia przejedzenia. Przygotowanie posiłków w domu może być czasochłonne i wymagać kulinarnego podszkolenia, ale integralną częścią książek dr Rolls są zestawy jadłospisów z prostymi przepisami.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę