Przejdź do treści

Dieta wysokowęglowodanowa wydłuża życie? Najnowsze badania a opinia dietetyka

Na stole kromki chleba, bochenek chleba
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!
Unsplash.com
Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona
Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy
Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy
Pizza z kurkami
Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!
wegańskie lody malinowo-porzeczkowe
Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Dieta niskowęglowodanowa zyskała popularność ze względu na skuteczność w odchudzaniu. Okazuje się jednak, że taki sposób jedzenia może zmniejszać szanse na długowieczność. Najnowsze badania przeprowadzone na University of Sydney wskazują wpływ wielkości węglowodanów w diecie na długość życia. – Zachęcam do stosowania zbilansowanej diety, z największym udziałem węglowodanów. Należy pamiętać, aby wybór węglowodanów był odpowiedni, głównie: warzywa, owoce, kasze – radzi dietetyk Iwona Wanat.

Badanie dotyczące wpływu diety na długość życia zostało przeprowadzone na University of Sydney. Wykazało, że niskobiałkowe diety mogą być równie skuteczne, jak diety niskokaloryczne. Podają one, że wysoka zawartość węglowodanów dobrze wpływa na ogólne samopoczucie, poprawiając sprawność mózgową i pamięć. Mimo, że badanie było przeprowadzane na myszkach, autorzy zaznaczają, że podobne rezultaty można zaobserwować u ludzi.

Autorzy badań informują, że jedzenie posiłków wysokowęglowodanowych może przynieść korzyści w hipokampie – regionie mózgu odpowiedzialnym za uczenie się i pamięć.

kobieta kawa na wynos

Nowe badania wskazują, że niskobiałkowe diety o wysokiej zawartości węglowodanów mogą być kluczem do dłuższego życia i ochrony przed demencją. Naukowcy z University of Sydney stwierdzili, że myszy karmione wysokowęglowodanową dietą wykazały poprawę ogólnego samopoczucia i miało to wpływ na lepszą sprawność mózgową i pamięć.

Badania opublikowane w czasopiśmie „Cell Reports” pokazują po raz pierwszy, że dieta niskobiałkowa o wysokiej zawartości węglowodanów ma podobne ochronne działanie dla mózgu, jak ograniczenie kalorii.
„Obecnie nie ma skutecznych metod leczenia farmakologicznego w przypadku demencji. Możemy spowolnić chorobę, ale nie możemy jej powstrzymać. Jest to ekscytujące, że za pomocą diety możemy poprawić zdrowie mózgu i opóźnić wystąpienie demencji” – skomentował autor badań Devin Wahl. 

Opinia dietetyka

Stosowanie przez dłuższy czas diety o obniżonej zawartości węglowodanów nie jest korzystne dla zdrowia. Jest wiele badań, które potwierdzają wpływ diety na długość życia. Znacznie więcej odnotowuje się przypadków śmierci wśród osób, które ograniczały spożycie węglowodanów, przy nowotworach ryzyko zgonu jest o około 30 procent większe, a zagrożenie śmiercią na skutek chorób sercowo-naczyniowych, może wzrosnąć nawet o 40-50 procent.
Zachęcam do stosowania zbilansowanej diety, z największym udziałem węglowodanów. Należy pamiętać, aby wybór węglowodanów był odpowiedni, głównie warzywa, owoce i kasze.

mgr dietetyk Iwona Wanat

Przy wyborze diety, warto słuchać potrzeb swojego organizmu, trybu życia i preferencji. Dieta powinna zostać dobrana w sposób indywidualny i zaspokajać potrzeby fizyczne i psychiczne.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

Zainteresują cię również:

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Fot: Unsplash

PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta