Przejdź do treści

Dieta Zone

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Cytologia – zwróć uwagę na to, czym masz pobierany materiał
płaczące dziecko
Zimne powietrze na obrzęk krtani. 31-letnia matka uratowała swoje dziecko za pomocą zamrażarki
Sałatka: sałata, burak, fiołek trójbarwny
Jadalne kwiaty, które mogą być trujące
mężczyzna w koszulce z kieszenią na piersi, w której siedzi dziecko
T-shirt, który ułatwia ojcom zajmowanie się dzieckiem
Uczestniczki kampanii Rimmel #iwillnotbedeleted
Red Lipstick Monster, Rita Ora i Cara Delevingne w światowej kampanii przeciwko hejtowi

Inne nazwy: dieta strefowa, dieta dr. Searsa.

Zasady: dieta odchudzająca, stworzona przez biochemika dr. Barry'ego Searsa w latach 90. ub. wieku. Opiera się na zasadzie 40–30–30, według której 40 proc. dziennej dawki energii powinno pochodzić z węglowodanów, a po 30 proc. – z białka i tłuszczu. Oznacza to, że w każdym posiłku na 3 g węglowodanów mają przypadać 2 gramy białka i 1 g tłuszczu. Ma to zapewniać równowagę hormonalną, a co za tym idzie – utratę nadwagi i optymalne funkcjonowanie organizmu. Na tej diecie należy jeść pięć razy dziennie (zawiera trzy posiłki i dwie przekąski) w maksymalnym odstępie pięciu godzin. Posiłki komponuje się z bloków; każdy blok zawiera po jednej porcji produktów białkowych, węglowodanowych i tłuszczów, a ich wielkości określa się za pomocą specjalnych tabel. Ilość jedzenia, zwłaszcza białka, jest obliczana według indywidualnego zapotrzebowania; dzienna dawka wynosi zwykle 11 bloków dla kobiet i 14 dla mężczyzn. Dozwolone produkty spożywcze są podzielone w tabelach na dwie kategorie, przy czym by szybko schudnąć, należy skupiać się na grupie pierwszej. W praktyce objętość każdego posiłku powinna w jednej trzeciej składać się z chudych produktów białkowych, a w dwóch trzecich – z preferowanych źródeł węglowodanów (nieskrobiowych warzyw) z odrobiną zalecanych tłuszczów. Porcja produktu białkowego powinna mieć powierzchnię i grubość dłoni (bez palców), a węglowodanowego objętość dwóch (grupa I) lub jednej garści (II grupa). W rezultacie dieta jest niskokaloryczna i zapewnia utratę wagi w tempie 0,5–1 kg tygodniowo – 2–3 kg przez pierwsze dwa tygodnie, a później 1–3 kg na miesiąc.

Dla kogo: dla zdrowych osób, które są w stanie dokładnie kontrolować skład swojej diety, mierząc, ważąc i obliczając porcje. Niezalecana dla osób chorych, kobiet w ciąży, karmiących, dzieci i młodzieży, osób starszych.

Plusy: nie wymaga liczenia kalorii i jest mniej restrykcyjna niż inne diety niskowęglowodanowe. Zapewnia rozsądne tempo chudnięcia, co jest bezpieczniejsze dla zdrowia i daje trwalsze efekty. Uczy dobrych nawyków, bo wymaga kontroli wielkości porcji i podkreśla znaczenie regularnych posiłków. Nowsze wersje diety nie wykluczają już treningów siłowych.

Minusy: dieta ma skomplikowane zasady, a jej stosowanie jest uciążliwe. Trudności przysparza zwłaszcza utrzymanie wymaganych proporcji składników odżywczych. Odbiegają one od ogólnie uznanych zaleceń, m.in. poziom białka może być zbyt wysoki, a węglowodanów – zbyt niski. Dieta zaleca jedzenie zbyt dużych ilości mięsa, zwłaszcza czerwonego, co może zwiększać ryzyko rozwoju raka; niedokładne przestrzeganie założeń diety może nadmiernie obciążać nerki i wątrobę. Dieta drastycznie ogranicza spożycie wielu produktów, m.in. większości owoców, przetworów zbożowych i wielu wartościowych warzyw. Wyklucza bezcenne tłuste ryby, co w późniejszych wersjach diety ma być rekompensowane przez łykanie suplementów z olejem rybim, a także pełnotłusty nabiał, żółtka jaj. Z tego powodu sprzyja niedoborom wielu składników odżywczych, m.in. witamin z grupy B, wit. A, wit. C, błonnika; nienasyconych kwasów tłuszczowych. Brak jest bezpośrednich badań potwierdzających skuteczność i bezpieczeństwo diety. Jej założenia bazują na zbyt uproszczonym rozumowaniu, m.in. podział produktów na dwie grupy bazuje głównie na zawartości węglowodanów. Dieta wymaga ograniczania ilości węglowodanów przez całe życie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

waga

Czy po jednym dniu obżarstwa można przytyć? Dietetyk odpowiada

Produkty, które można jeść przy wrzodach

Wrzody żołądka – dieta. Co wolno jeść, a czego unikać?

Produkty, które mogą wywołać alergie pokarmowe u dorosłych

Jak się może objawiać alergia pokarmowa? Wysypka i inne objawy

Kobieta poddaje się testowi na różne alergie pokarmowe

Jak zdiagnozować alergię pokarmową?

Kobieta drapie się w miejscu, gdzie ma wysypkę od alergii pokarmowej

Jak postępować z wysypką przy alergii pokarmowej?

Chłopiec trzyma jedzenie, którego nie może jeść z powodu alergii pokarmowej

Objawy alergii pokarmowej u dzieci

Kobieta drapie się po przedramieniu z powodu objawów alergii pokarmowej

Jak poznać objawy alergii pokarmowej?

Niemowlę płacze z powodu alergii pokarmowej

Jakie są objawy alergii pokarmowej u niemowląt?

Szczepionki na choroby autoimmunologiczne

Jaka dieta w chorobach autoimmunologicznych?

Kobieta z kamicą nerkową ściska okolice nerek

Kamica nerkowa – dieta. Co jeść przy kamicy nerkowej?

Mleko w różnych opakowaniach

Czym spowodowana jest alergia na mleko? Czym można je zastąpić w diecie?

Owoce i tabela produktów, które może jeść na diecie osoba chora na cukrzycę typu 1

Cukrzyca typu 1 – dieta, która wspomoże leczenie. Jaką stosować dietę w cukrzycy typu 1?