Przejdź do treści

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru… Dietetyczka ostrzega, by uważać z substancjami słodzącymi, które pozornie uważane są za zdrowsze

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobiety jedzące marchewki
10 zagrożeń drastycznych diet
Dysmorfofobia / istock
„Ludzie z zewnątrz mogą myśleć, że to są błahe rzeczy. A były takie momenty, że naprawdę chciałam skoczyć pod metro…” – mówi 30-letnia Alina, cierpiąca na dysmorfofobię
woda
Boli cię głowa? To może być oznaka odwodnienia
Jak obchodzić się z jajkiem? 10 prostych zasad
mężczyzna z dzieckiem
Nie tylko kobiety mają baby blues. Jak wygląda smutek poporodowy u mężczyzn?

Twoje dziecko, szczególnie malutkie, nie potrzebuje cukru. Możliwe, że doskonale zdajesz sobie z tego sprawę, więc sięgasz po zamienniki cukru: miód, syrop klonowy, ksylitol, syrop z agawy, cukier kokosowy. Czy słusznie? Hello Zdrowie razem z dietetykiem przygląda się popularnym zamiennikom cukru.

Wnioski analityków Narodowego Funduszu Zdrowia płynące z raportu „Cukier, otyłość – konsekwencje”, mówiąc łagodnie, nie są optymistyczne. Przeciętny Polak spożywa o prawie 11,8 kg więcej cukru przetworzonego w ciągu roku niż 10 lat temu. Dane dotyczące polskich dzieci i młodzieży do 20. roku życia są szczególnie niepokojące: 44 proc. chłopców i 25 proc. dziewcząt ma nadwagę, natomiast otyłość dotyczy 13 proc. chłopców i 5 proc. dziewcząt.

Cukier sprzyja tyciu, co z kolei przekłada się bezpośrednio na zachorowalność na cukrzycę typu 2. Ministerstwo Zdrowia, które zaprezentowało raport podczas konferencji w lutym, zwróciło uwagę, że z nadwagą związane są także inne schorzenia, np. choroby pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych, bezdech senny, nadciśnienie tętnicze. W 2017 roku zrealizowano dwukrotnie więcej recept na leki stosowane w nadciśnieniu u dzieci niż w roku 2012.

Cukier: dobry i zły

Agata Stróżyk, dietetyk i specjalista ds. informacji medycznej, Medicover Polska zauważa, że – jak wynika z szacunków – nawet 75 proc. dzieci poniżej 1. roku życia spożywa nadmierną ilość cukrów. Tymczasem ograniczenie cukru w diecie dziecka służy zapobiegnięciu próchnicy zębów i otyłości, a także ma na celu kształtowanie zdrowych preferencji żywieniowych – teraz, jak i w przyszłości. Jest to szczególnie ważne u niemowląt oraz u dzieci z nadwagą bądź otyłością.

 

Normy spożycia cukru w diecie dziecka

Ile cukru w diecie dziecka jest okej? Jak najmniej. Najlepiej w ogóle, choć cukier ukryty jest w wielu produktach spożywczych. – Zaleca się ograniczenie wolnych cukrów w diecie dziecka do około 5 proc. u dzieci poniżej 2. roku życia, co daje ok. 3,5–7 łyżeczek cukru dziennie dla dziewcząt i ok. 4–9 łyżeczek dla chłopców, a u młodszych dzieci spożycie powinno być jeszcze mniejsze – tłumaczy Agata Stróżyk.

Wolne cukry to te dodawane do jedzenia i napojów przez producenta bądź kucharza oraz naturalnie występujące w miodzie, syropach oraz sokach owocowych. Nie dotyczy to cukru, który występuje naturalnie w świeżych, mrożonych lub suszonych owocach oraz laktozy naturalnie występującej w mleku i niesłodzonych produktach mlecznych.

Nasza ekspertka wyjaśnia, w jakiś sposób ograniczyć ilość cukru w diecie malucha. Zacznijmy od tego, co dziecko pije.

  • Napoje słodzone zastąp wodą (niskozmineralizowaną, niesłodzoną, niskosodową, niskosiarczanową), która po 6. miesiącu życia jest podstawą w zaspokajaniu pragnienia.
  • Zamiast podawać dziecku soki owocowe, lepiej zachęcać je do spożywania świeżych owoców i warzyw.
  • Niemowlętom nie podawaj soków. Dzieci powyżej 12. miesiąca życia mogą pić sok, ale wyłącznie 100-procentowy, przecierowy, bez dodatku cukru, pasteryzowany lub przygotowany przez rodzica – maksymalnie ok. pół szklanki do 3. roku życia.
  • Sok nie powinien być spożywany z butelki i nie przed snem lub w nocy (profilaktyka próchnicy zębów).

Co jeszcze mogą zrobić rodzice? – Warto czytać etykiety, np. wybierając płatki śniadaniowe. Kupuj produkty bez dodatku cukru i syropu glukozowo-fruktozowego. Zamiast słodyczy podawaj swojemu dziecku orzechy, owoce suszone albo sałatkę lub jogurt ze świeżymi owocami. Unikaj słodzonych napojów i koktajli mlecznych – dostarczają sporo wolnych cukrów i energii. Zamiast tego wybierz jogurt naturalny i dodaj do niego świeże borówki, pokrojonego banana lub maliny – podpowiada Agata Stróżyk.

Przegląd popularnych zamienników cukrów

W ostatnim czasie mamy prawdziwe zatrzęsienie zamienników cukrów. Rodzice chętnie po nie sięgają, przygotowując domowe ciasta czy desery. Jednak stosując je, należy zachować rozwagę. Przyglądamy się zamiennikom stołowego cukru razem z dietetyk Agatą Stróżyk.

Miód i syropy (klonowy, z agawy, daktylowy)

Z podawaniem dziecku miodu należy poczekać do ukończenia 12. miesiąca życia ze względu na ryzyko botulizmu dziecięcego związanego z możliwym występowaniem w miodzie przetrwalników Clostridium botulinum. Starsze dzieci mogą bezpiecznie sięgać po miód.

Miód, podobnie jak syropy na bazie cukru (w tym syrop z agawy, daktylowy czy klonowy) powinny zostać ograniczone w diecie dziecka zgodnie z wspomnianymi wcześniej rekomendacjami ekspertów.

Cukier brzozowy (ksylitol)

 U dzieci z grupy umiarkowanego i zwiększonego ryzyka próchnicy przyjmowanie ok. 3–8 g ksylitolu w kilku dawkach w ciągu dnia (powyżej 4. roku życia jako guma do żucia, miętówki lub tabletki) jest zalecane przez Amerykańską Akademię Stomatologii Dziecięcej (2014) jako metoda zapobiegania próchnicy z uwagi na jego właściwości przeciwbakteryjne. Nie należy przekraczać 8 g ksylitolu na dobę, ponieważ może działać przeczyszczająco. Ksylitol, poza tą grupą dzieci i poza tymi produktami, spożywanymi w określonej dawce w ciągu dnia, powinien być traktowany jak pozostałe słodziki.

Słodziki

Słodziki (np. aspartam, stewia) nie są zalecane w diecie niemowląt i młodszych dzieci ze względu na brak wystarczających danych dotyczących ich długofalowego wpływu na zdrowie maluchów, a zwłaszcza na kontrolę masy ciała.

Cukier kokosowy

Według Amerykańskiego Towarzystwa Diabetologicznego osoby z cukrzycą typu 2 powinny traktować cukier kokosowy jak każdy inny cukier dodany. Mimo że cukier kokosowy ma niski indeks glikemiczny, zawiera witaminy z grupy B oraz potas, łyżeczka dostarcza około 15 kcal energii i 4 g cukru. U dzieci powinno się traktować go jako wolny cukier i ograniczać zgodnie z wspomnianymi zaleceniami ekspertów.

śniadanie

Dietetyk Agata Stróżyk sumuje: – Produkty zawierające wolne cukry powinny być spożywane jako element posiłku, a nie przekąska. Niewłaściwy sposób odżywiania dziecka, w tym częste przekąski zawierające produkty słodzone, popijanie napojów słodzonych wielokrotnie w ciągu dnia lub zaspokajanie pragnienia słodkimi napojami w nocy sprzyjają próchnicy zębów. Cukry dodane nie stanowią niezbędnego elementu diety, a dostarczają sporej ilości energii, zwykle bez wartości odżywczej. Co więcej, ich wysokie spożycie może ograniczać sięganie przez dzieci po bardziej wartościowe produkty – np. po wypiciu napoju owocowego dziecko może już nie mieć ochoty na świeży owoc.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pączek

Co cukier robi z twoim mózgiem? Nie będziesz zadowolona

katar u dzieci

Katar i kaszel nie chcą zniknąć? Może to nie przeziębienie, ale alergia?

jedzenie nocą

Jedzenie na noc – fatalny nawyk

mama podaje lek dziecku

Jak bezpiecznie podawać lekarstwa dzieciom?

badanie cukru

Cukier we krwi. Czym grozi podwyższony poziom glukozy i jak go obniżyć?

Zespół zastępczy Munchausena – co to za choroba? Czym się różni od hipochondrii? Wyjaśnia Jolanta Zmarzlik, specjalistka ds. ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Kobieta w ciąży na szarej kanapie trzyma się czule za brzuch

Witamina C w ciąży – dlaczego jest ważna? Skąd ją czerpać? Odpowiada dietetyczka

Dzieci śmieją się i krzyczą, leżąc w łózku

Spodziewam się psa, oddam dzieci do adopcji! Rodzicielska prowokacja w ważnej sprawie. „Nie będzie dla nich już ani czasu ani miejsca, a chcemy się zachować odpowiedzialnie”

Monika Jagaciak / Instagram

„Tak, spałam w tym i chodzę tak nadal, a mamy południe” – Monika Jagaciak pokazała na Instagramie, jak wygląda jej prawdziwe życie po urodzeniu dziecka

dziewczynka myjąca zęby

Pierwsza wizyta u dentysty – jak przygotować dziecko?

Kobieta stoi przed drzwiamy. Trzyma się za brzuch ciążowy

Trzeci trymestr ciąży – co dzieje się w organizmie ciężarnej? Tłumaczy Katarzyna Piotrowska, fizjoterapeutka uroginekologiczna

Dzieci siedzą na krzesełkach na scenie teatralnej. Mówi do nich Tomasz Kot, który kuca przed nimi

Święta to czas (u)dawania – niezwykłe lekcje aktorstwa Tomasza Kota dla osieroconych dzieci

Czy dwulatek powinien już mówić? Kiedy powinnaś iść z dzieckiem do logopedy? Na te pytania odpowiada dr Anna Zając

Kąpiel noworodka — postępowanie krok po kroku

Kąpiel noworodka krok po kroku

Zespół metaboliczny — sprawdź, czym jest “Epidemia XXI wieku”, jakie są jej obawy, powody i jak ją leczyć!

Zespół metaboliczny – czym jest? Przyczyny, objawy, leczenie

Chłopiec lezy na oparciu kanapy. Na kanapie lezy tablet. Chłopiec wygląda na znudzonego i bez sił

Nie posądzaj swojego dziecka o lenistwo. To może być depresja! Ostrzega psycholożka Ewa Sękowska-Molga

Raczkowanie - kiedy się zaczyna?

Raczkowanie – kiedy się zaczyna?

Glukoza w moczu - znaczenie, norma, badanie

Glukoza w moczu – znaczenie, norma, badanie

Ząbkowanie — sprawdź, jakich objawów należy się spodziewać przy ząbkowaniu dziecka, a jakie mogą Cię zaskoczyć!

Ząbkowanie – pierwsze objawy. Jak ulżyć dziecku?

Czkawka u noworodka — Czym jest? Jak na nią reagować?

Czkawka u noworodka? Czy powinna nas martwić? Jak pomóc dziecku?

lody malinowe

Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia

Czy zielona kupka u niemowlaka to coś poważnego?

Czy zielona kupka u niemowlaka oznacza coś poważnego?

Biały szum

Czy biały szum rzeczywiście jest skuteczny?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku