Przejdź do treści

Diety jednoskładnikowe – zasady, efekty, przeciwwskazania

Diety jednoskładnikowe
Diety jednoskładnikowe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Dieta przed kolonoskopią – co jeść, by wyniki badania były wiarygodne?
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
Duffy walczy o usunięcie filmu "365 dni" z Netflixa
 „Zostałam odurzona, porwana, byłam gwałcona”. Duffy walczy u usunięcie filmu „365 dni” z Netflixa
Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Do tej kategorii należą głównie niskokaloryczne albo bardzo niskokaloryczne kuracje.Podstawę jadłospisu diet jednoskładnikowych stanowi konkretny produkt lub grupa produktów. Obiecywane efekty to zwykle 3–6 kg w ciągu jednego lub dwóch tygodni stosowania się do zasad diety.

Inne nazwy: monodiety (np. kapuściana, cebulowa, ziemniaczana, grejpfrutowa, ananasowa, bananowa, wiśniowa, mleczna, jogurtowa, kefirowa, ryżowa, pszeniczna, owsiana, słoiczkowa, lodowa itd.)

Diety jednoskładnikowe – zasady

Zasady: do tej kategorii należą głównie niskokaloryczne albo bardzo niskokaloryczne kuracje, w większości stworzone w ubiegłym wieku, nawet w latach 30.–50. Podstawę ich jadłospisu – czy też nieodłączny składnik posiłków – stanowi konkretny produkt czy też grupa produktów; w przypadku kuracji uwzględniających dany składnik w zaledwie jednym–dwóch posiłkach mówimy zwykle o bardzo niskokalorycznych, ale nieco mniej monotonnych dietach.

Podstawę monodiety często stanowią konkretne warzywa, jak np. w słynnej diecie kapuścianej czy cebulowej, owoce (dieta grejpfrutowa, ananasowa, bananowa, wiśniowa itp.), zboża (ryżowa, pszeniczna, owsiana itp.) czy produkty mleczne (mleczna, jogurtowa, kefirowa). Bywają nią nawet gotowe produkty, jak np. gotowe posiłki dla niemowląt w diecie słoiczkowej (spożywa się 14 słoiczków dziennie przez tydzień) czy mało dietetyczne desery, jak w diecie lodowej. Obiecywane efekty to zwykle 3–6 kg w ciągu jednego–dwóch tygodni kuracji.

Diety jednoskładnikowe – wskazania

Dla kogo: monodiety będą akceptowane przez osoby, które lubią ich kluczowe produkty, a przy tym nie przeszkadza im głód i monotonia w diecie. Nadają się tylko dla osób zdrowych, prowadzących mało aktywny tryb życia, bez przeciwwskazań do spożywania wybranych produktów. Diety bazujące na nabiale nie mogą być stosowane przez osoby z alergią pokarmową na białko krowie czy z nietolerancją laktozy; osoby z celiakią i nadwrażliwością na gluten nie powinny jeść wielu zbóż; część osób jest też uczulonych na cytrusy czy owoce pestkowe. Monodiet z nadmiarem błonnika nie powinny stosować osoby z zaburzeniami pracy jelit, m.in. ZDJ. Jednoskładnikowe kuracje, a także monotonne, bardzo niskokaloryczne diety nie mogą być stosowane przez osoby o zbyt niskiej lub prawidłowej masie ciała, z zaburzeniami odżywiania, niedożywione, z problemami zdrowotnymi, w okresie wzrostu i dojrzewania, kobiety w ciąży i karmiące, osoby starsze, a nawet te po 50. roku życia.

Diety jednoskładnikowe – zalety, efekty

Plusy: monodiety są zwykle proste i tanie, a ponieważ stwarzają maksymalny deficyt kalorii, zapewniają bardzo szybkie efekty. Nie wymagają liczenia kalorii, a często też nie ma w nich limitu wielkości posiłku, np. w niektórych wersjach diety kapuścianej można jeść do syta.

Diety jednoskładnikowe – przeciwwskazania

Minusy: nie istnieje produkt kompletny i uniwersalny pod względem odżywczym, którego spożywanie pozwoliłoby pokryć zapotrzebowanie organizmu na wszelkie niezbędne składniki pokarmowe. Z tego powodu opieranie jadłospisu na jednym konkretnym produkcie czy nawet ich grupie, przy wyłączeniu lub ograniczeniu wielu innych grup, zawsze będzie skutkować niedoborami pokarmowymi. Np. w przypadku diet opartych na sokach, owocach i warzywach braki będą dotyczyć białka, tłuszczów, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a także wielu składników mineralnych. Diety bazujące na nabiale zapewniają zwykle zbyt mało węglowodanów, błonnika, kwasów tłuszczowych omega-3, żelaza, magnezu, wit. C, E i innych przeciwutleniaczy. W tych zbożowych może brakować wszystkich tych składników poza błonnikiem i niektórymi związkami mineralnymi czy witaminami z grupy B.

Również diety jedynie wzbogacane w konkretne warzywa czy owoce mają niezbilansowane jadłospisy, np. często zawierają ogromne ilości mięsa lub wysokie dawki cukrów.

Co więcej, jeśli dieta taka nie zawiera żadnych dodatków tłuszczowych, uniemożliwia to wchłanianie z menu m.in. Wit. A, E czy K, ale także sprzyja powstawaniu kamieni żółciowych. Monodiety bazujące na gotowych produktach, jak np. lodowa, obfitują też w cukier, niezdrowy tłuszcz i dodatki do żywności. Podstawą menu nie powinny być też posiłki dla dzieci. Są to dania rozgotowane i rozdrobnione, o wysokim indeksie glikemicznym, najczęściej bardzo słodkie, a oprócz tego są pozbawione smaku, białka i większości składników odżywczych. Z kolei diety bazujące na produktach bogatych w błonnik i gazotwórcze związki (pełne ziarna zbóż, kapusta, cebula) mogą powodować zaburzenia gastryczne i wzdęcia.

Monodiety są nużące i trudne do wytrzymania; prowadzą do znacznych ubytków masy mięśniowej i przybierania na wadze po powrocie do bardziej urozmaiconego sposobu odżywiania, zwłaszcza że nie wymagają nauki zdrowej diety czy stylu życia, np. aktywności fizycznej. Zwykle wywołują silne uczucie głodu, osłabienie i złe samopoczucie, długoterminowo mogą wyniszczać organizm. Ponieważ dają jednocześnie nietrwałe efekty, ich stosowanie nie jest opłacalne.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę