Przejdź do treści

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

Unsplash, fot. Devin Avery
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczupła dziewczyna
Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny
cienie pod oczami
Worki i cienie pod oczami ‒ jak się ich pozbyć? Pomóc mogą domowe sposoby
Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Kolacja - jeść, czy nie?/iStock
Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Przepis na szczęście jest jednocześnie bardzo trudny i bardzo prosty. Wystarczy zrobić jedną rzecz. Jaką? Zdradziła to na swoim profilu na Instagramie psychoterapeutka Agnieszka Zapart. I jak pisze: kiedy mówię o tym moim klient(k)om w gabinecie, zwykle są bardzo poruszeni.

Wiele z nas uważa, że nie zasługuje na bycie szczęśliwą. Jedne kobiety myślą, że nie potrafią, inne, że to wręcz niemożliwe a jeszcze inne na tyle przyzwyczaiły się do takiego stanu rzeczy, że nawet nie zauważają, że coś jest nie tak. Dlaczego więc same odbieramy sobie przyjemność bycia szczęśliwą? Jak zaznacza psychoterapeutka Agnieszka Zapart, często w tłumaczeniu sobie takiego stanu mamy mnóstwo argumentów.

Jak być szczęśliwą?

Wydawać by się mogło, że szczęście jest trudne do osiągnięcia lub wręcz niemożliwe. Psychoterapeutka zaznacza jednak, że tak naprawdę zależy jedynie od nas samych. Nie trzeba czekać na odpowiedni czas, aż będziesz szczuplejsza, bogatsza czy kiedy w końcu awansujesz. Wystarczy jeden – choć nie zawsze łatwy – krok, by zacząć być szczęśliwą już teraz. Zapart przedstawiła tę zasadę na autorskim obrazku.

„To jeden z moich ukochanych obrazków i jednocześnie jedna NAJWAŻNIEJSZYCH I NAJTRUDNIEJSZYCH rzeczy jakie mam do przekazania!
Najpierw Ty! Zadbaj o siebie, wtedy łatwiej dbać o tych, na których Ci zależy!” – pisze na swoim profilu na Instagramie psychoterapeutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Obrazkoterapia (@obrazkoterapia)

Jak być szczęśliwą – zasada „Najpierw Ty”

Psychoterapeutka ma jedną radę, jak zacząć być szczęśliwą. Jednak nie jest ona tak prosta jak mogłoby się wydawać.

„Bycie szczęśliwym ze sobą, to dla mnie właśnie dbanie o siebie i życie w zgodzie ze sobą.
Nie znaczy to, że zawsze się cieszysz, bo czasem trzeba dla siebie zrobić coś, co wcale nie jest ani przyjemne, ani proste” – pisze Zapart na swoim profilu na Instagramie i wyznaje – „Na przykład zakończyć długoletni, toksyczny związek – mam takie doświadczenie za sobą i pod wieloma względami to był koszmar, ale zrobiłam to w zgodzie ze sobą i w dłuższej perspektywie przyniosło to ulgę, radość i spokój”.

Zapart opisuje także, że kiedy mówi o zasadzie „Najpierw Ty” swoim pacjentkom, często spotyka się z zaskoczeniem:

„Ale jak to najpierw ja?! Przecież…” i tu następuje lista powodów, dla których nie można dbać najpierw o siebie.

Jak pisze psychoterapeutka, każda z nas ma wiele argumentów i powodów, które skutecznie stoją nam na drodze do zadbania o siebie i przede wszystkim do życia w zgodzie ze sobą, nie pomimo sobie.

„Rozpoznanie tych powodów, rozpracowanie destrukcyjnych schematów działania, a potem nauka lepszego radzenia sobie z rzeczywistością, to w zasadzie esencja procesu psychoterapii” – zaznacza psychoterapeutka.

babcia, córka i wnuczka przytulają się

Nie jestem szczęśliwa – najważniejsza przyczyna

Psychoterapeutka wskazuje, że jest jedna wspólna cecha dla wszystkich wymówek, które są przeszkodą w byciu po prostu szczęśliwą.

Gdybyś chciał/a jednak, abym wskazała jeden wspólny mianownik dla tych wszystkich trudności, wymienionych od myślników, to jest nim nieumiejętność szanowania i kochania siebie. To jest ta najbardziej pierwotna przyczyna. Nie umiemy dbać o swoje granice, nie traktujemy poważnie swoich potrzeb, nie potrafimy podchodzić do siebie z wyrozumiałością i empatią, wstydzimy się mówić o emocjach. Często mamy o sobie złe zdanie, uważamy, że ciągle nie jesteśmy tacy jak powinniśmy, nie lubimy siebie, nie akceptujemy, a co dopiero mówić o miłości.

Czy zmiana takiego stanu rzeczy jest możliwa? Oczywiście! Jak zaznacza Zapart potrzebne jest jednak zaangażowanie z naszej strony, inspiracja i czas. Dopiero wtedy dowiesz się, jak dbać o siebie, odrzucając lęk i wyrzuty sumienia. Zrób zatem dzisiaj dla siebie coś dobrego. Może to być krótki spacer, chwila oddechu, czy parę minut z książką. Przyjrzyj się sobie. Spisz listę 10 rzeczy, jakie w sobie lubisz lub co zrobiłaś dzisiaj dla siebie. Możesz też przygotować sobie listę rzeczy, których w sobie nie lubisz. Przyjrzyj się jej, może można coś zmienić lub któraś rzecz przelana na papier okaże się nie być wcale taka ważna. Nie bądź dla siebie surowa. Pierwszy krok jest najtrudniejszy. Zatem do dzieła!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Psycholożka przyjmuje pacjentó na wizycie. Siedzi na krześle i robi notatki

Chciałabyś usłyszeć od swojego lekarza, że nie chce cię dłużej leczyć? Psychiatra zrobiła ankietę

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Zmuszam się lub rezygnuję. O seksualnej niesamodzielności

Zegar biologiczny człowieka – jak naprawić dobowy rytm?

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Ochota na masaż? Sprawdź jaki rodzaj masażu wybrać

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

Koronawirus, Madonna, fake newsy

Instagram blokuje Madonnę za szerzenie teorii spiskowych na temat koronawirusa

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

„Stary nawyk przypomina zarośniętą leśną ścieżkę. Jeśli znów na nią wejdziemy, to przypomnimy sobie, jak przyjemnie było się nią przechadzać, i zechcemy na nią wrócić” – mówi o trudzie zmian socjolożka Jadwiga Korzeniewska

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Miłosz Brzeiński

„Najbardziej wierzymy w to, o czym mało wiemy”. Miłosz Brzeziński o rosnącej popularności teorii spiskowych

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

NLP (programowanie neurolingwistyczne) - co to jest?

NLP – co to jest? Techniki programowania neurolingwistycznego

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?