Przejdź do treści

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

Unsplash, fot. Devin Avery
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta w pracy
5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować
trening funkcjonalny
Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało
krowa mleczna
Alergia czy nietolerancja pokarmowa? Jak je odróżnić i jak postępować?
śmiejąca się kobieta
W zdrowym ciele zdrowy ząb. Oto, co może cię spotkać, jeśli w porę nie zadbasz o swój uśmiech
Ból gardła
Ból gardła – to nie zawsze infekcja

Przepis na szczęście jest jednocześnie bardzo trudny i bardzo prosty. Wystarczy zrobić jedną rzecz. Jaką? Zdradziła to na swoim profilu na Instagramie psychoterapeutka Agnieszka Zapart. I jak pisze: kiedy mówię o tym moim klient(k)om w gabinecie, zwykle są bardzo poruszeni.

Wiele z nas uważa, że nie zasługuje na bycie szczęśliwą. Jedne kobiety myślą, że nie potrafią, inne, że to wręcz niemożliwe a jeszcze inne na tyle przyzwyczaiły się do takiego stanu rzeczy, że nawet nie zauważają, że coś jest nie tak. Dlaczego więc same odbieramy sobie przyjemność bycia szczęśliwą? Jak zaznacza psychoterapeutka Agnieszka Zapart, często w tłumaczeniu sobie takiego stanu mamy mnóstwo argumentów.

Jak być szczęśliwą?

Wydawać by się mogło, że szczęście jest trudne do osiągnięcia lub wręcz niemożliwe. Psychoterapeutka zaznacza jednak, że tak naprawdę zależy jedynie od nas samych. Nie trzeba czekać na odpowiedni czas, aż będziesz szczuplejsza, bogatsza czy kiedy w końcu awansujesz. Wystarczy jeden – choć nie zawsze łatwy – krok, by zacząć być szczęśliwą już teraz. Zapart przedstawiła tę zasadę na autorskim obrazku.

„To jeden z moich ukochanych obrazków i jednocześnie jedna NAJWAŻNIEJSZYCH I NAJTRUDNIEJSZYCH rzeczy jakie mam do przekazania!
Najpierw Ty! Zadbaj o siebie, wtedy łatwiej dbać o tych, na których Ci zależy!” – pisze na swoim profilu na Instagramie psychoterapeutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Obrazkoterapia (@obrazkoterapia)

Jak być szczęśliwą – zasada „Najpierw Ty”

Psychoterapeutka ma jedną radę, jak zacząć być szczęśliwą. Jednak nie jest ona tak prosta jak mogłoby się wydawać.

„Bycie szczęśliwym ze sobą, to dla mnie właśnie dbanie o siebie i życie w zgodzie ze sobą.
Nie znaczy to, że zawsze się cieszysz, bo czasem trzeba dla siebie zrobić coś, co wcale nie jest ani przyjemne, ani proste” – pisze Zapart na swoim profilu na Instagramie i wyznaje – „Na przykład zakończyć długoletni, toksyczny związek – mam takie doświadczenie za sobą i pod wieloma względami to był koszmar, ale zrobiłam to w zgodzie ze sobą i w dłuższej perspektywie przyniosło to ulgę, radość i spokój”.

Zapart opisuje także, że kiedy mówi o zasadzie „Najpierw Ty” swoim pacjentkom, często spotyka się z zaskoczeniem:

„Ale jak to najpierw ja?! Przecież…” i tu następuje lista powodów, dla których nie można dbać najpierw o siebie.

Jak pisze psychoterapeutka, każda z nas ma wiele argumentów i powodów, które skutecznie stoją nam na drodze do zadbania o siebie i przede wszystkim do życia w zgodzie ze sobą, nie pomimo sobie.

„Rozpoznanie tych powodów, rozpracowanie destrukcyjnych schematów działania, a potem nauka lepszego radzenia sobie z rzeczywistością, to w zasadzie esencja procesu psychoterapii” – zaznacza psychoterapeutka.

babcia, córka i wnuczka przytulają się

Nie jestem szczęśliwa – najważniejsza przyczyna

Psychoterapeutka wskazuje, że jest jedna wspólna cecha dla wszystkich wymówek, które są przeszkodą w byciu po prostu szczęśliwą.

Gdybyś chciał/a jednak, abym wskazała jeden wspólny mianownik dla tych wszystkich trudności, wymienionych od myślników, to jest nim nieumiejętność szanowania i kochania siebie. To jest ta najbardziej pierwotna przyczyna. Nie umiemy dbać o swoje granice, nie traktujemy poważnie swoich potrzeb, nie potrafimy podchodzić do siebie z wyrozumiałością i empatią, wstydzimy się mówić o emocjach. Często mamy o sobie złe zdanie, uważamy, że ciągle nie jesteśmy tacy jak powinniśmy, nie lubimy siebie, nie akceptujemy, a co dopiero mówić o miłości.

Czy zmiana takiego stanu rzeczy jest możliwa? Oczywiście! Jak zaznacza Zapart potrzebne jest jednak zaangażowanie z naszej strony, inspiracja i czas. Dopiero wtedy dowiesz się, jak dbać o siebie, odrzucając lęk i wyrzuty sumienia. Zrób zatem dzisiaj dla siebie coś dobrego. Może to być krótki spacer, chwila oddechu, czy parę minut z książką. Przyjrzyj się sobie. Spisz listę 10 rzeczy, jakie w sobie lubisz lub co zrobiłaś dzisiaj dla siebie. Możesz też przygotować sobie listę rzeczy, których w sobie nie lubisz. Przyjrzyj się jej, może można coś zmienić lub któraś rzecz przelana na papier okaże się nie być wcale taka ważna. Nie bądź dla siebie surowa. Pierwszy krok jest najtrudniejszy. Zatem do dzieła!

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Katarzyna Miller o toksycznym szefie: zostawi nas w złym stanie, żebyśmy się potem musieli pozbierać łyżeczką do kupy

męska depresja

Męska depresja. Inna niż kobieca?

Głusi bardzo często są odbierani jako nadmiernie ekspresyjni, a wręcz agresywni

„Głusi bardzo często są odbierani jako nadmiernie ekspresyjni, a wręcz agresywni” – mówi Anna Gronowska-Karolkiewicz, pierwsza w Polsce niesłysząca psycholożka

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków!

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon

kobieta unosząca się na wodzie w kapsule

Floating – najgłębszy relaks na Ziemi

kobieta robiąca selfie, oświetlona na żółto

Jak rozpoznać narcyza? Sprawdź, co mówią psychologowie

Leczenie elektrowstrząsami - skuteczna czy drastyczna forma terapii?

Elektrowstrząsy – skuteczne leczenie depresji?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Paulina Młynarska

Paulina Młynarska o chorobie ojca: W stanach remisji był cudowny. Agresja pojawiała się nagle

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Jeszcze chandra czy już depresja?

Piątek 13-ego przysparza ci zmartwień? Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu!

Smoczek – czy twoje dziecko na pewno go potrzebuje? Pyta psycholożka

Zwalcz negatywne przekonania!

Świadomy sen – nocna kontrola

Powiedz „TAK!” asertywności

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Nie uciekaj od smutku

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.