Przejdź do treści

Endorfiny a ćwiczenia. Jak długo trzeba trenować, aby mieć „dobrego kopa”?

Dziewczyna robiąca mostek
Taniec - szaleństwo endorfin. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci
Nie wiesz, jak zregenerować paznokcie zniszczone po hybrydzie? Skorzystaj z trików kosmetyczki
Zdjęcie małego Leonardo DiCaprio wywołało burzę w Internecie. „Czuję jak śmierdzi to zdjęcie”
Kobieta w mieszkaniu
Wilgoć w domu może skutkować pleśnią albo grzybem na ścianie. Co zrobić, aby pozbyć się wilgoci?
Gwiazdy „Sex Education” uczą się mówić „siusiak”, „cipka” i „jaja”. To świetna promocja bardzo dobrego i potrzebnego serialu
Spuchnięte stopy
„To było jak chodzenie z baniakami u nóg”. Opuchnięcia w ciąży to większy problem, niż nam się wydaje, ale można sobie pomóc

Endorfiny, potocznie określane mianem wewnętrznej morfiny, to związki chemiczne produkowane w mózgu i rdzeniu kręgowym. Wytwarzane są między innymi za pomocą aktywności fizycznej, śmiechu, czekolady i seksu. Czy mamy wpływ na ich produkcję?

Błogi stan, który czujesz po bieganiu lub intensywnym wysiłku, jest jednym z głównych przyczyn, dlaczego ludzie stawiają trening na pierwszym miejscu. Ale jak intensywny lub długi musi być, aby dostać tzw. „dobrego kopa”?
– Wystarczy kilkanaście minut intensywnego treningu, aby poczuć zastrzyk endorfin – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Alina Matuszek, w sieci znana jako Alitness, miłośniczka zdrowego trybu życia, trenerka personalna, bloger. – Od niedawna doświadczam także „euforii biegacza”, na skutek niedotleniania organizmu spowodowanego biegiem długodystansowym. Organizm wytwarza znaczną ilość endorfin w reakcji na stresującą dla organizmu sytuację, co pozwala na dalszy wysiłek, który w normalnych warunkach byłby niemożliwy.

 

Opinia naszego eksperta

Wystarczy kilkanaście minut intensywnego treningu, aby poczuć zastrzyk endorfin. Organizm wytwarza znaczną ilość endorfin w reakcji na stresującą dla organizmu sytuację, co pozwala na dalszy wysiłek, który w normalnych warunkach byłby niemożliwy.

Bieganie, seks czy czekolada? – co wytwarza najwięcej endorfin?

Endorfiny są neurochemikaliami wytwarzanymi w przysadce mózgowej w odpowiedzi na stres i ból. Mówiąc prostszym językiem, one są jak naturalne środki przeciwbólowe. Oddziałują z receptorami opiatów w organizmie, co minimalizuje nasze doznania bólowe.
– Są produkowane na skutek nagłych zmian organizmu, wywołanych nie tylko poprzez aktywność fizyczną, ale także poprzez wychłodzenie organizmu, jedzenie czekolady, taniec czy seks – podkreśla dr Anna Krysiukiewicz-Fenger, endokrynolog. – Nie bez powodu powszechnie określa się je mianem „hormonów szczęścia”. Działają na nas euforyzująco. Co ciekawe, są produkowane w tych samych obszarach co hormony stresu, stąd gdy lęk lub stres opada, uwalniają się nagromadzone hormony szczęścia – dodaje.

Aktywność fizyczna postrzegana jest za najskuteczniejszą formę wytwarzania endorfin. Po godzinnym biegu lub długiej serii ćwiczeń, umysł przejmuje kontrolę nad ciałem, co zwiększa wytrzymałość i wydajność organizmu. Poziom wytwarzanych endorfin jest odczuwalny znacznie dłużej, niż po zjedzeniu czekolady. Dodatkowo aktywność fizyczna niesie za sobą znacznie więcej korzyści prozdrowotnych i niezależnie, którą formę wybierzesz, gwarantuje ona dobre samopoczucie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Zupa orzechowa, idealna na zimę. Prosta, łatwa i zdrowa

Orzechy włoskie zazwyczaj dodajemy do wypieków, deserów, ewentualnie jako dodatek do deski serów. Warto jednak wyjść nieco poza schematy i spróbować tej oryginalnej zupy. Tak, zupy orzechowej!

10 pytań o HPV

Z wirusem HPV miała lub będzie miała kontakt co druga aktywna seksualnie osoba. Niestety, mimo powszechnego występowania dla większości ludzi wirus ten jest bardzo tajemniczy. Wokół HPV krąży wiele niedopowiedzeń, z którymi rozprawimy się raz na zawsze. Jak uchronić się przed zakażeniem i co robić, jeśli już cię dopadnie?
Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Oddychaj, nie bój się żyć i cieszyć się z bycia długodystansowcem. Rozmowa z coachem oddechem

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado. Pełna smaku i wartości odżywczych

Noworoczne postanowienie to zrzucić kilka kilogramów? Świetnie! Pora zatem zmienić menu na lżejsze. Zacznijmy od melona, który idealnie nadaje się do sałatek, zaś w 100 g zawiera zaledwie 35 kcal, więc można jeść go na okrągło.

Zainteresują cię również:

Kobieta zażywa tabletkę

„Mąż namawia mnie na tabletki, ja jednak boję się, że przytyję. Rok pracowałam na wymarzoną figurę”. Czy antykoncepcja powoduje tycie?

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Oddychaj, nie bój się żyć i cieszyć się z bycia długodystansowcem. Rozmowa z coachem oddechem

„Wolę pokochać zdrowego chłopaka, a nie kolegę”. Jak rozmawiać o seksie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną?

Jodie Foster: zrobiłam swoje coming out w epoce kamienia łupanego

Jurek Owsiak wraca za stery WOŚP. „Będę grał dalej z Orkiestrą. Będę dalej prezesem Fundacji!”

Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Ellen Page – jestem tutaj, ponieważ jestem lesbijką

Gdańsk po śmierci Pawła Adamowicza

„Tam jest ogrom cierpienia i duża potrzeba zrozumienia”. Psycholog o rodzinie zabójcy Pawła Adamowicza

Kobieta na treningu z hantelkami

Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy

„Nigdy nie usłyszałyśmy dobrego słowa od swoich mężczyzn”

Janusz Kozioł nie żyje. Jego głos zna każdy Polak