Przejdź do treści

Endorfiny a ćwiczenia. Jak długo trzeba trenować, aby mieć „dobrego kopa”?

Dziewczyna robiąca mostek
Taniec - szaleństwo endorfin. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady
Emilia Clarke
„Byłam przekonana, że nie przeżyję”. Emilia Clarke z „Gry o tron” przeszła dwie operacje mózgu
Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych
Jurek Owsiak i Aleksander Baron
Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej
Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog

Endorfiny, potocznie określane mianem wewnętrznej morfiny, to związki chemiczne produkowane w mózgu i rdzeniu kręgowym. Wytwarzane są między innymi za pomocą aktywności fizycznej, śmiechu, czekolady i seksu. Czy mamy wpływ na ich produkcję?

Błogi stan, który czujesz po bieganiu lub intensywnym wysiłku, jest jednym z głównych przyczyn, dlaczego ludzie stawiają trening na pierwszym miejscu. Ale jak intensywny lub długi musi być, aby dostać tzw. „dobrego kopa”?
– Wystarczy kilkanaście minut intensywnego treningu, aby poczuć zastrzyk endorfin – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Alina Matuszek, w sieci znana jako Alitness, miłośniczka zdrowego trybu życia, trenerka personalna, bloger. – Od niedawna doświadczam także „euforii biegacza”, na skutek niedotleniania organizmu spowodowanego biegiem długodystansowym. Organizm wytwarza znaczną ilość endorfin w reakcji na stresującą dla organizmu sytuację, co pozwala na dalszy wysiłek, który w normalnych warunkach byłby niemożliwy.

 

Opinia naszego eksperta

Wystarczy kilkanaście minut intensywnego treningu, aby poczuć zastrzyk endorfin. Organizm wytwarza znaczną ilość endorfin w reakcji na stresującą dla organizmu sytuację, co pozwala na dalszy wysiłek, który w normalnych warunkach byłby niemożliwy.

Bieganie, seks czy czekolada? – co wytwarza najwięcej endorfin?

Endorfiny są neurochemikaliami wytwarzanymi w przysadce mózgowej w odpowiedzi na stres i ból. Mówiąc prostszym językiem, one są jak naturalne środki przeciwbólowe. Oddziałują z receptorami opiatów w organizmie, co minimalizuje nasze doznania bólowe.
– Są produkowane na skutek nagłych zmian organizmu, wywołanych nie tylko poprzez aktywność fizyczną, ale także poprzez wychłodzenie organizmu, jedzenie czekolady, taniec czy seks – podkreśla dr Anna Krysiukiewicz-Fenger, endokrynolog. – Nie bez powodu powszechnie określa się je mianem „hormonów szczęścia”. Działają na nas euforyzująco. Co ciekawe, są produkowane w tych samych obszarach co hormony stresu, stąd gdy lęk lub stres opada, uwalniają się nagromadzone hormony szczęścia – dodaje.

Aktywność fizyczna postrzegana jest za najskuteczniejszą formę wytwarzania endorfin. Po godzinnym biegu lub długiej serii ćwiczeń, umysł przejmuje kontrolę nad ciałem, co zwiększa wytrzymałość i wydajność organizmu. Poziom wytwarzanych endorfin jest odczuwalny znacznie dłużej, niż po zjedzeniu czekolady. Dodatkowo aktywność fizyczna niesie za sobą znacznie więcej korzyści prozdrowotnych i niezależnie, którą formę wybierzesz, gwarantuje ona dobre samopoczucie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Książka "Feminist Fight Club"

Bądź fighterką, zawalcz o swoje miejsce w pracy! „Feminist Fight Club” – to książka dla każdej kobiety [RECENZJA]

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

mama i córka

A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?

Jestem Niesamowita - Agnieszka Sienkiewicz, Ewelina Lisowska, Maxineczka

„Jestem niesamowita” – akcja pokazująca, że kobiety potrafią mówić o sobie w superlatywach

„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Wyjdź ze swojej głowy! Ile razy myślałeś o osobie spotkanej w windzie, ale bałeś się odezwać? Spot reklamujący obuwie świetnie pokazuje, co tracimy będąc nieśmiałymi

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Foch w związku jest mile widziany, ale nie dla ciebie

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą

Jameela Jamil: To, jak społeczeństwo sprawiło, że nienawidzimy każdego kawałka naszych ciał, to zbrodnia

reklama budweiser

Kobieta w jeansach pijąca piwo z facetem, kobieta relaksująca się po pracy. Kultowa marka piwa zmieniła swoje seksistowskie reklamy