Przejdź do treści

Endorfiny a ćwiczenia. Jak długo trzeba trenować, aby mieć „dobrego kopa”?

Dziewczyna robiąca mostek
Taniec - szaleństwo endorfin. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Endorfiny, potocznie określane mianem wewnętrznej morfiny, to związki chemiczne produkowane w mózgu i rdzeniu kręgowym. Wytwarzane są między innymi za pomocą aktywności fizycznej, śmiechu, czekolady i seksu. Czy mamy wpływ na ich produkcję?

Błogi stan, który czujesz po bieganiu lub intensywnym wysiłku, jest jednym z głównych przyczyn, dlaczego ludzie stawiają trening na pierwszym miejscu. Ale jak intensywny lub długi musi być, aby dostać tzw. „dobrego kopa”?
– Wystarczy kilkanaście minut intensywnego treningu, aby poczuć zastrzyk endorfin – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Alina Matuszek, w sieci znana jako Alitness, miłośniczka zdrowego trybu życia, trenerka personalna, bloger. – Od niedawna doświadczam także „euforii biegacza”, na skutek niedotleniania organizmu spowodowanego biegiem długodystansowym. Organizm wytwarza znaczną ilość endorfin w reakcji na stresującą dla organizmu sytuację, co pozwala na dalszy wysiłek, który w normalnych warunkach byłby niemożliwy.

 

Opinia naszego eksperta

Wystarczy kilkanaście minut intensywnego treningu, aby poczuć zastrzyk endorfin. Organizm wytwarza znaczną ilość endorfin w reakcji na stresującą dla organizmu sytuację, co pozwala na dalszy wysiłek, który w normalnych warunkach byłby niemożliwy.

Bieganie, seks czy czekolada? – co wytwarza najwięcej endorfin?

Endorfiny są neurochemikaliami wytwarzanymi w przysadce mózgowej w odpowiedzi na stres i ból. Mówiąc prostszym językiem, one są jak naturalne środki przeciwbólowe. Oddziałują z receptorami opiatów w organizmie, co minimalizuje nasze doznania bólowe.
– Są produkowane na skutek nagłych zmian organizmu, wywołanych nie tylko poprzez aktywność fizyczną, ale także poprzez wychłodzenie organizmu, jedzenie czekolady, taniec czy seks – podkreśla dr Anna Krysiukiewicz-Fenger, endokrynolog. – Nie bez powodu powszechnie określa się je mianem „hormonów szczęścia”. Działają na nas euforyzująco. Co ciekawe, są produkowane w tych samych obszarach co hormony stresu, stąd gdy lęk lub stres opada, uwalniają się nagromadzone hormony szczęścia – dodaje.

Aktywność fizyczna postrzegana jest za najskuteczniejszą formę wytwarzania endorfin. Po godzinnym biegu lub długiej serii ćwiczeń, umysł przejmuje kontrolę nad ciałem, co zwiększa wytrzymałość i wydajność organizmu. Poziom wytwarzanych endorfin jest odczuwalny znacznie dłużej, niż po zjedzeniu czekolady. Dodatkowo aktywność fizyczna niesie za sobą znacznie więcej korzyści prozdrowotnych i niezależnie, którą formę wybierzesz, gwarantuje ona dobre samopoczucie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku

Jak rozpoznać przetrenowanie?

dwie dziewczyny rozmawiają

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

lapee.dk

Na festiwalach zazdrościsz facetom pisuarów? Lapee, czyli różowa przenośna przestrzeń dla kobiet, to zmieni!

Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Twitter.com

W kobietach siła! 10-letnia alpinistka zdobyła siedmiotysięcznik. „To jak być królową świata” – mówi

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

„Kobiecość to nie tylko wewnętrzna siła, chęć życia, dążenie do celu, ale i momentami łzy, które sprawiają, że jesteśmy silniejsze”. „Życie po raku” w cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

soda oczyszczona

Kosztuje niewiele ponad złotówkę, a jej zawartość potrafi być bezcenna. Poznaj 5 zastosowań sody oczyszczonej

pływalnia basen

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Kasia Bigos kettlebell

Domowe ćwiczenia z kettlebells. Ten mały sprzęt może czynić prawdziwe cuda

jak być fit na wakacjach

Jak być fit na wakacjach?

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

Dlaczego zapominamy

Dlaczego zapominamy?

Google Doodle

Google Doodle z René Favaloro! To on jako pierwszy wszczepił bypassy kobiecie