Przejdź do treści

Espresso, kawa z mlekiem, z syropem czy kuloodporna – jaka kawa jest najlepsza dla ciebie?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
leki a alkohol
Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog
Jak można się zarazić zapaleniem wątroby typu C? Pozytywna Doktor wyjaśnia
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
szkołą
„Od tego, czy twoje dziecko zdobędzie czerwony pasek na świadectwie, nie będzie zależeć, czy będzie szczęśliwe i czy znajdzie pracę”
Przed tobą urlop? Uważaj na poparzenie słoneczne!

Jeśli pijesz kawę, wiesz, że nie ma nic bardziej błogiego niż pierwszy łyk gorącej kawy rano. Odpowiednio zaparzona smakuje dobrze, a dodatkowo dostarcza energię. Jednak niektórym osobom szkodzi – drżenie rąk, ból brzucha, zgaga. Espresso, kawa z mlekiem, z syropem, kuloodporna – wybierz tą, która sprawia, że czujesz się dobrze. –  Jeśli kawa ma być zdrowa, to dodatków nie powinno być za wiele. Dobrym dodatkiem do kawy jest cynamon – radzi dietetyk Iwona Wanat. 

Badania wykazują, że kawa w umiarkowanych ilościach jest dobra dla twojego zdrowia. Korzyści płynące z odpowiednio zaparzonej kawy są dobrze znane. Obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2., zmniejsza ryzyko chorób serca, udaru mózgu, a niektóre badania także wskazują na pozytywny wpływ w walce z depresja

Niektórym osobom kawa może jednak szkodzić: pojawiają się skurcze, drżenie rąk, ból brzucha czy zgaga. Każdy organizm jest inny, zatem wpływ kofeiny na nasz metabolizm także. Podczas gdy jedna osoba może wypić cztery filiżanki kawy po obiedzie, czuć się świetnie, wyspać się, inna osoba może wypić mniejszą porcję rano i cierpieć z powodu drgawek. Nie ma sposobu, aby dokładnie określić, w jaki sposób reagujesz na kawę, dopóki jej nie spróbujesz. Część osób może doświadczyć niewielkich efektów ubocznych kofeiny, takich jak rozdrażnienie, bezsenność czy kołatanie serca.

– Kofeina wywołuje kilka fizjologicznych skutków, jednym z nich jest zdolność do stymulowania współczulnego układu nerwowego do wytwarzania adrenaliny z nadnerczy – mówi dietetyk Tamar Samuels dla Huffington Post. Adrenalina jest silnym hormonem, a uwalnianie adrenaliny do krwioobiegu zwiększa ciśnienie krwi, częstość akcji serca i oddechów. Jednak może to przyczynić się do drgawek, które są odczuwane przez niektóre osoby, po wypiciu zbyt dużej ilości kawy. Zasadą jest, że im wyższa zawartość kofeiny w kawie, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia efektów ubocznych.

Jeśli masz problemy żołądkowe zdecyduj się na kawę mniej kwaśną. – Ludzie ze stanami zapalnymi przełyku, żołądka lub jelit mogą być szczególnie wrażliwi na napoje kwaśne, takie jak kawa, ponieważ jej kwasowość może powodować „pieczenie” wrażliwej tkanki. – mówi Samuels.

Kawa w umiarkowanej ilości dobrze wpływa dobrze na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednak obserwacja sygnałów organizmu to podstawa. Czasem nie kawa nam szkodzi, a dodatki, np. mleko. Osoby dbające o sylwetkę powinny zwrócić uwagę na dodawane syropy, cukier, czasem bitą śmietanę. O ile kawa jest zdrowa, to dodatków nie powinno być za wiele. Dobrym dodatkiem do kawy jest cynamon.

mówi w rozmowie z Hello Zdrowie dietetyk Iwona Wanat

Dodatki do kawy

To, jak smakuje kawa, często zależy od dodatków i preferencji. Duża ilość mleka w kawie może zwiększyć jej kwasowość. Dodawany cukier, olej, przyprawy, wpływają na nasz organizm i mózg. – W przypadku kawy „kuloodpornej” może polepszyć się metabolizm i poprawić klarowność umysłu, ale może ona również powodować niestrawność – wyjaśnia Samuels. – Napoje kawowe z dodatkiem cukrów mogą powodować przyrost wagi i potencjalnie zwiększać ryzyko cukrzycy typu 2 – dodaje.

Alternatywa dla osób, które nie piją kawy

Jeśli twój organizm odtrąca kawę, są alternatywy by zapewnić sobie odrobinę kofeiny bez skutków ubocznych. Jedną z nich jest herbata matcha – dostarcza kofeinę i związek zwany L-teaniną, która zmniejsza stres i stabilizuje nastrój. Jeśli lubisz smak kawy, ale nie radzisz sobie z kofeiną, dietetyk Stacy Leung radzi spróbować korzenia cykorii. Kawa z cykorii smakuje podobnie jak klasyczna kawa, ale jest wolna od kofeiny.

Proces przygotowania matchy

Matcha. Zdjęcie: instagram.com/mielecenterrehrl/

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

Za walkę z PMSem wzięli się giganci czyli o kobiecym okresie w nowym programie „Pogromcy medycznych mitów”. TVN wie, jak robić mądrą rozrywkę

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Czy orgaznim może nie tolerować kawy?

O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy

„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka

Nie przesadź z małą czarną! Sprawdź, jakie są objawy przedawkowania kawy

kobieta ze zgagą

Zgaga – przyczyny powstawania. Oto 5 sytuacji gwarantujących palenie w przełyku

Poranna kawa – słaby wybór

Poranna kawa – słaby wybór. Kofeina to mała kłamczucha!

Jesteś już po dwóch kawach i wciąż zasypiasz na stojąco? Poznaj 5 energetycznych zamienników „małej czarnej”

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Czy można pić kawę podczas… ?

Czy można pić kawę podczas… ? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

kawa po chińsku

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

karmienie piersią Google

Karmienie piersią a…? Promotorka karmienia piersią odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Jak oczyścić organizm z kofeiny?

Czego nie warto robić na pusty żołądek

Nie tylko picie kawy czy gazowanych słodkich napojów. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem

kawa

Gorąca kawa jest lepsza od „parzonej” na zimno

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto

Kawa i cukrzyca – przyjaciele czy wrogowie?

Kawa i cukrzyca – przyjaciele czy wrogowie?

Mała czarna dla zdrowia?

Kawa z kakao – najlepszy dopalacz dla mózgu

Kawa: zdrowa czy nie? Zależy od genów

Kawa: zdrowa czy nie? Zależy od genów