Przejdź do treści

Ewa Chodakowska: ważne, aby określić realny cel, a w jego realizacji podążać małymi krokami

Ewa Chodakowska / Purella
Ewa Chodakowska / Purella
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziecko je posiłek przy stole i pije wodę ze szklanki
Co czuje dziecko, kiedy jest zmuszane do jedzenia? Wyjaśnia dietetyczka
Posiłek w restauracji. Kobieta je
7 nieoczywistych produktów, po których może ci się odbijać
kobieta w ciąży
„3 razy rodziła, karmiła piersią i nigdy nie miała USG piersi…”. Dr Strus o tym, że ciąża nie chroni przed nowotworem
Grzyby trzymane w dłoniach
Jak przygotować się do grzybobrania? GIS podaje najważniejsze zasady
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming

Nigdy się nie ruszałaś, ale zaplanowałaś, że od tego miesiąca będziesz chodzić na siłownię? Do tej pory nie zwracałaś uwagi na to, co jesz, ale poczułaś, że chcesz to zmienić? Przypuśćmy, że tak. Tylko co teraz? – Zacznij przede wszystkim od świadomej decyzji, że chcesz. To najważniejsze, bo moment, kiedy faktycznie podejmujesz decyzję, wiąże się z konsekwencją i działaniem. Bez tego ani rusz – mówi Ewa Chodakowska. 

Magdalena Bury: Postanowiłam. Chcę zmienić swój styl życia! Tylko co teraz?

Ewa Chodakowska: Zacznij przede wszystkim od świadomej decyzji, że chcesz. To najważniejsze, bo moment, kiedy faktycznie podejmujesz decyzję, wiąże się z konsekwencją i działaniem. Bez tego ani rusz. Zatem, jeśli już zdecydowałaś, ułóż sobie w głowie plan, według którego zabierzesz się za tę zmianę. Wiadomo, że jeśli do tej pory nie byłaś aktywna, powinnaś wprowadzić aktywność fizyczną na stałe do swojego grafiku.

Dzięki platformie treningowej beactivetv.pl możesz ćwiczyć gdziekolwiek jesteś, wystarczy dostęp do internetu. Konieczna jest przede wszystkim zmiana diety i złych nawyków żywieniowych. Dużo o tym mówiłam przy okazji projektu „Zdrowy początek roku”, w którym uczestniczyła także Ania Starmach. Projekt wspiera wszystkich, którzy z okazji nowego roku powzięli postanowienia i zdecydowali się żyć zdrowiej i aktywniej. Wsparciem zawsze jest również dieta online bediet.pl lub catering dietetyczny pod tą sama nazwą. Dzięki temu ten „zdrowy początek” o wiele przyjemniej wdrożyć.

Czy powiedzenie sobie czegoś w stylu: „schudnę 20 kg” ma sens?

Ważne, aby określić realny cel, a w jego realizacji podążać małymi krokami. Warto pomyśleć raczej, że przez miesiąc będę codziennie się ruszać, nie krócej niż pół godziny. To brzmi zachęcająco i łatwo! Warto wyznaczać konkretne cele. Nie będę korzystała z windy, będę wchodziła po schodach!

Jak zacząć trenować, by się nie załamać na samym początku?

Duże zmiany w życiu polecam wprowadzać małymi krokami. Jeśli faktycznie do tej pory w ogóle się nie ruszałaś, zacznij od kilkuminutowego treningu – oczywiście po rozgrzewce – a potem staraj się go wydłużać. Jeśli dojdziesz do tego, że będziesz wykonywać półgodzinny trening, może spokojnie robić to codziennie lub 3 razy w tygodniu po 45 minut.

Wybierz taką formę aktywności fizycznej, jaką najbardziej lubisz. Fitness, siłownia, rower, bieganie, nordic walking – wszystko zależy od ciebie.

Aby zbudować zdrowy nawyk wystarczy 21 dni. Po takim czasie zażywania regularnej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania naprawdę poczujesz się inaczej, zdecydowanie lepiej. To najważniejszy moment, bo staje się dodatkową motywacją, by wytrwać w raz podjętej decyzji.

Tadeusz Muller i Magdalena Bury / Fot. Archiwum HZ

Czy dobry trening powinien boleć?

Dobry trening to taki, po którym czujesz satysfakcję i czujesz się po prostu dobrze. Bardzo często podczas wykonywania ćwiczeń pojawia się na naszych twarzach uśmiech, zadowolenie, pomimo zmęczenia. I to jest dokładnie to, o co tu chodzi – o dobre samopoczucie. Wszelki ból stawowy czy kręgosłupa w trakcie treningu wymaga konsultacji lekarskiej.

Jak zadbać o formę na stałe? Masz dla mnie jakieś wskazówki?

Przede wszystkim trzeba zmienić myślenie o tym temacie – tu nie chodzi tylko i wyłącznie o formę, zgrabną figurę, jędrne ciało, etc. Tu chodzi przede wszystkim o nasze zdrowie. A czy jest coś cenniejszego? Jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia, regularnie się ruszasz czy zdrowo się odżywiasz to świadomie dbasz o siebie, o zdrowie, przedłużasz sobie życie. To powinien być cel dla nas wszystkich.

A co z jedzeniem? Jakich produktów spożywczych powinnam pozbyć się ze swojej kuchni?

Wszystkich produktów przetworzonych, z dodatkiem niezdrowych, sztucznych substancji, zawierających dużo cukru, napojów gazowanych, etc. Pamiętaj, że im prostszy i krótszy skład, tym lepiej. Warto przejrzeć, co przechowujemy w szafkach lub spiżarni. Czasem kupujemy od lat te same produkty, a producenci już dawno zmienili ich skład… najczęściej na gorszy!

Czy dieta ma wpływ na naszą formę?

Oczywiście! 70 proc. sukcesu w trosce o zdrowie stanowi wszystko to, co jemy, czyli nasze żywienie. Preferuję zbilansowaną dietę, bogatą w warzywa, owoce, ryby i owoce morza, a także odpowiednie nawodnienie organizmu.

Kondycja nie będzie polepszała się bez zdrowego menu. Tym bardziej, że ćwicząc, potrzebujesz więcej mikroelementów, np. magnezu czy potasu. Jedząc tak, jak poprzednio, zaczynasz ćwiczyć na oparach i zamiast mieć z czasem więcej siły, wytrzymałości na treningu, masz jej mniej. Właśnie dlatego menu powinno być indywidualnie dopasowane do ilości i formy aktywności fizycznej.

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka

Co jeść, by mieć energię?

Energia to nic innego jak kalorie. To one dają nam paliwo do pracy. Czyli okazuje się, że nie uciekniemy od prawidłowo zbilansowanej diety (śmiech)! Są też produkty, które wyjątkowo dobrze wpływają na organizm, kiedy regularnie ćwiczysz.

Buraki przede wszystkim w formie soku, ale też świeże i gotowane. Granat świeży lub w formie soku. Niezastąpione są też superfoods, czyli produkty pochodzenia roślinnego o najwyższych wartościach odżywczych.

A co z ziołami? Też mogą dawać energię?

Zioła mogą przede wszystkim wpływać na polepszenie pracy organizmu. Takie składniki jak imbir, żeń-szeń, guarana mogą wpływać na poprawę pracy układu nerwowego. Mięta może dawać poczucie orzeźwienia. Dlatego pijąc niektóre napary ziół, możemy mieć poczucie większej trzeźwości umysłu, szybszy czas reakcji czy sprawność. Warto dobrać zioła indywidualnie do swoich potrzeb.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Emocje mogą mieć ścisły związek z tym, na co w danym momencie mamy apetyt

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Ostre jedzenie jest zdrowe!

Ostre jedzenie jest zdrowe!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

7 pokarmów bogatych w minerały. Warto włączyć je do diety

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Glukoza w ciąży - ważne badanie dla przyszłej mamy

Glukoza w ciąży – ważne badanie dla przyszłej mamy

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować? Po posiłku czy na czczo? Rano czy wieczorem?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?