Przejdź do treści

Ewa Chodakowska: ważne, aby określić realny cel, a w jego realizacji podążać małymi krokami

Ewa Chodakowska / Purella
Ewa Chodakowska / Purella
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nagietek lekarski - właściwości i zastosowanie w medycynie
Nagietek lekarski – właściwości i zastosowanie w medycynie
Ból sutków - kiedy występuje i jakie są jego przyczyny?
Ból sutków – kiedy występuje i jakie są jego przyczyny?
Maseczka - kobieta szyje na maszynie
„Maseczki. Proszę się częstować”. Akcja mieszkanki Otwocka podbiła internet
Kobiety w maseczkach - kronawirus
Powstanie aplikacja, która pomoże kontrolować rozprzestrzenianie się koronawirusa. Pracuje nad nią Ministerstwo Cyfryzacji
młoda kobieta
„Seks nie powinien boleć! Chyba, że tego chcesz” – mówi Katarzyna Koczułap

Nigdy się nie ruszałaś, ale zaplanowałaś, że od tego miesiąca będziesz chodzić na siłownię? Do tej pory nie zwracałaś uwagi na to, co jesz, ale poczułaś, że chcesz to zmienić? Przypuśćmy, że tak. Tylko co teraz? – Zacznij przede wszystkim od świadomej decyzji, że chcesz. To najważniejsze, bo moment, kiedy faktycznie podejmujesz decyzję, wiąże się z konsekwencją i działaniem. Bez tego ani rusz – mówi Ewa Chodakowska. 

Magdalena Bury: Postanowiłam. Chcę zmienić swój styl życia! Tylko co teraz?

Ewa Chodakowska: Zacznij przede wszystkim od świadomej decyzji, że chcesz. To najważniejsze, bo moment, kiedy faktycznie podejmujesz decyzję, wiąże się z konsekwencją i działaniem. Bez tego ani rusz. Zatem, jeśli już zdecydowałaś, ułóż sobie w głowie plan, według którego zabierzesz się za tę zmianę. Wiadomo, że jeśli do tej pory nie byłaś aktywna, powinnaś wprowadzić aktywność fizyczną na stałe do swojego grafiku.

Dzięki platformie treningowej beactivetv.pl możesz ćwiczyć gdziekolwiek jesteś, wystarczy dostęp do internetu. Konieczna jest przede wszystkim zmiana diety i złych nawyków żywieniowych. Dużo o tym mówiłam przy okazji projektu „Zdrowy początek roku”, w którym uczestniczyła także Ania Starmach. Projekt wspiera wszystkich, którzy z okazji nowego roku powzięli postanowienia i zdecydowali się żyć zdrowiej i aktywniej. Wsparciem zawsze jest również dieta online bediet.pl lub catering dietetyczny pod tą sama nazwą. Dzięki temu ten „zdrowy początek” o wiele przyjemniej wdrożyć.

Czy powiedzenie sobie czegoś w stylu: „schudnę 20 kg” ma sens?

Ważne, aby określić realny cel, a w jego realizacji podążać małymi krokami. Warto pomyśleć raczej, że przez miesiąc będę codziennie się ruszać, nie krócej niż pół godziny. To brzmi zachęcająco i łatwo! Warto wyznaczać konkretne cele. Nie będę korzystała z windy, będę wchodziła po schodach!

Jak zacząć trenować, by się nie załamać na samym początku?

Duże zmiany w życiu polecam wprowadzać małymi krokami. Jeśli faktycznie do tej pory w ogóle się nie ruszałaś, zacznij od kilkuminutowego treningu – oczywiście po rozgrzewce – a potem staraj się go wydłużać. Jeśli dojdziesz do tego, że będziesz wykonywać półgodzinny trening, może spokojnie robić to codziennie lub 3 razy w tygodniu po 45 minut.

Wybierz taką formę aktywności fizycznej, jaką najbardziej lubisz. Fitness, siłownia, rower, bieganie, nordic walking – wszystko zależy od ciebie.

Aby zbudować zdrowy nawyk wystarczy 21 dni. Po takim czasie zażywania regularnej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania naprawdę poczujesz się inaczej, zdecydowanie lepiej. To najważniejszy moment, bo staje się dodatkową motywacją, by wytrwać w raz podjętej decyzji.

Tadeusz Muller i Magdalena Bury / Fot. Archiwum HZ

Czy dobry trening powinien boleć?

Dobry trening to taki, po którym czujesz satysfakcję i czujesz się po prostu dobrze. Bardzo często podczas wykonywania ćwiczeń pojawia się na naszych twarzach uśmiech, zadowolenie, pomimo zmęczenia. I to jest dokładnie to, o co tu chodzi – o dobre samopoczucie. Wszelki ból stawowy czy kręgosłupa w trakcie treningu wymaga konsultacji lekarskiej.

Jak zadbać o formę na stałe? Masz dla mnie jakieś wskazówki?

Przede wszystkim trzeba zmienić myślenie o tym temacie – tu nie chodzi tylko i wyłącznie o formę, zgrabną figurę, jędrne ciało, etc. Tu chodzi przede wszystkim o nasze zdrowie. A czy jest coś cenniejszego? Jeśli prowadzisz zdrowy tryb życia, regularnie się ruszasz czy zdrowo się odżywiasz to świadomie dbasz o siebie, o zdrowie, przedłużasz sobie życie. To powinien być cel dla nas wszystkich.

A co z jedzeniem? Jakich produktów spożywczych powinnam pozbyć się ze swojej kuchni?

Wszystkich produktów przetworzonych, z dodatkiem niezdrowych, sztucznych substancji, zawierających dużo cukru, napojów gazowanych, etc. Pamiętaj, że im prostszy i krótszy skład, tym lepiej. Warto przejrzeć, co przechowujemy w szafkach lub spiżarni. Czasem kupujemy od lat te same produkty, a producenci już dawno zmienili ich skład… najczęściej na gorszy!

Czy dieta ma wpływ na naszą formę?

Oczywiście! 70 proc. sukcesu w trosce o zdrowie stanowi wszystko to, co jemy, czyli nasze żywienie. Preferuję zbilansowaną dietę, bogatą w warzywa, owoce, ryby i owoce morza, a także odpowiednie nawodnienie organizmu.

Kondycja nie będzie polepszała się bez zdrowego menu. Tym bardziej, że ćwicząc, potrzebujesz więcej mikroelementów, np. magnezu czy potasu. Jedząc tak, jak poprzednio, zaczynasz ćwiczyć na oparach i zamiast mieć z czasem więcej siły, wytrzymałości na treningu, masz jej mniej. Właśnie dlatego menu powinno być indywidualnie dopasowane do ilości i formy aktywności fizycznej.

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka

Co jeść, by mieć energię?

Energia to nic innego jak kalorie. To one dają nam paliwo do pracy. Czyli okazuje się, że nie uciekniemy od prawidłowo zbilansowanej diety (śmiech)! Są też produkty, które wyjątkowo dobrze wpływają na organizm, kiedy regularnie ćwiczysz.

Buraki przede wszystkim w formie soku, ale też świeże i gotowane. Granat świeży lub w formie soku. Niezastąpione są też superfoods, czyli produkty pochodzenia roślinnego o najwyższych wartościach odżywczych.

A co z ziołami? Też mogą dawać energię?

Zioła mogą przede wszystkim wpływać na polepszenie pracy organizmu. Takie składniki jak imbir, żeń-szeń, guarana mogą wpływać na poprawę pracy układu nerwowego. Mięta może dawać poczucie orzeźwienia. Dlatego pijąc niektóre napary ziół, możemy mieć poczucie większej trzeźwości umysłu, szybszy czas reakcji czy sprawność. Warto dobrać zioła indywidualnie do swoich potrzeb.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta skacze

Dlaczego ćwiczenia na trampolinie zrujnują ci zdrowie? Tłumaczy fizjoterapeutka

Drożdże - czym je zastąpić? / istock

Drożdże to towar deficytowy w czasach pandemii. Dietetyczka wyjaśnia, czy możemy je czymś zastąpić

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Zdrowo dla odmiany - Ania Makowska / x-news

Anna Makowska, czyli Doktor Ania: śmieszy mnie napis „bez konserwantów” na serku, który nigdy wcześniej ich nie zawierał

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Sok z aronii - jak go zrobić i jakie ma właściwości?

Sok z aronii – jak go zrobić i jakie ma właściwości?

Weganizm a wegetarianizm - na czym polegają różnice?

Weganizm a wegetarianizm – na czym polegają różnice?

Wykrok niejedno ma imię

Wykrok niejedno ma imię. Poznaj jego najlepsze wersje

Nauczycielka jogi pokazuje ćwiczenie rozciągające na krześle

Masz pracę siedzącą? Poznaj „Koci Grzbiet”. „Najprostsze i superważne ćwiczenie za biurkiem” – twierdzi nauczycielka jogi

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Ania Starmach / Purella

Ania Starmach o superfoods: Kraj pochodzenia jest gwarancją jakości. Jeśli produkty nie posiadają informacji o pochodzeniu surowca to znaczy, że są z Chin, a takich powinniśmy się wystrzegać

Owsianka w insulinooporności / istock

7 produktów, które warto spożywać w insulinooporności

Adele / gettyimages

Dieta Adele. Adele schudła kilkadziesiąt kilogramów dzięki specjalnej diecie. Chodzi o dietę sirtfood. Jakie są jej zasady?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

Dieta a płodność / freepik.com

Płodność – czy da się wspierać ją zdrowym odżywianiem? Dietetyczka odpowiada

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Trening na mięśnie brzucha, czyli jak wypracować płaski i silny brzuch?

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości