Przejdź do treści

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

kobiety na siłowni
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz podkręcić swój seksualny apetyt? Sprawdź, czy twoja dieta jest bogata w tę witaminę
5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi
istockphoto
„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje
yoga twarzy joga
Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks
istockphoto
Często miewasz migreny? Sprawdź, co może prowokować bóle

Pewnie wielokrotnie podczas intensywnego treningu, albo takiego, który angażował nowe partie mięśniowe, czułaś dyskomfort. Przy ostatnich powtórzeniach brakowało siły, ale w końcu „jak boli, to rośnie”? Nic bardziej mylnego. Ból nie jest oznaką dobrze wykonanego ćwiczenia. A jeśli następnego dnia nie możesz wstać z łóżka, bo czujesz dosłownie wszystko, to znak, aby zrobić sobie przerwę. Czy wiesz, czym jest DOMS? 

Zanim dojdzie do wyrzutu endorfin, musimy się nieźle napracować. Czasem podczas wykonywania nowych ćwiczeń, czujemy dyskomfort. Nowe partie mięśniowe są aktywowane i zdarza się, że nasze ciało odmawia pracy. Czujemy ból, który zaczyna się w momencie wykonywania ćwiczeń, trwa do następnego i jeszcze kolejnego dnia. Czy takie zakwasy to normalność? Temat bólu po treningu poruszyła fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk, na swoim profilu na Instagramie. I jak się okazuje, nie o zakwasy chodzi, a DOMS. Czy to schorzenie dotyczy również ciebie?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Ból po treningu⁉️ Co może zaniepokoić? Jak Ty sobie radzisz z DMOS? 🔹Kiedyś zakwasy dzisiaj DOMS, czyli mikro uszkodzenia mięśni. Pojawiają się kilka- kilkanaście godzin od treningu. Pewnie każdy z nas doświadczył tego uczucia. Nie jest prawdą, że dobry trening to taki po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień. Powiedzenie jak boli to rośnie nie jest do końca prawdą DOMS objawia się bólem mięśni, który jest narastającym a potem stałym tępym bólem, przez który mamy problem wykonać ruch daną partią mięśniową. Ból ten utrzymuje się indywidualnie przez dłuższy czas. Taki ból nie świadczy o poważnym uszkodzeniu czy nieprawidłowym obciążeniu,które może prowadzić do kontuzji. 🔹Ostry, nagły przeszywający ból powinen zaniepokoić każdą osobę, która trenuje. Świadczy on o przeciążeniu mięśnia, więzadła itd., które może doprowadzić do rychłej kontuzji. Ból ten może pojawić się w trakcie treningu. W takim wypadku trzeba udać się do fizjoterapeuty, aby znalazł przyczynę bólu. Nie warto olewać tego tematu! Samo się nie wyliże. Dojdzie większe obciążenie treningowe i będzie klapa a nie rozwój. Czasem warto zrobić krok w tył, aby dotrzeć do celu. Oczywiście mało jest tak świadomych ludzi. Moją misją jest edukacja i uświadamianie, że można ominąć pewne błędy treningowe, które przekreślają spełnienie marzeń. 🔹Powracający ból, który narasta podczas tego samego ruchu.Pojawia się w sposób narastający, boli coraz mocniej. Zazwyczaj pojawia się przy konkretnym ruchu. Taki ból świadczy o poważnym problemie w stawie i mięśniu. Trzeba koniecznie zdiagnozować ten problem. Jeśli ktoś chce trenować bez kontuzji i świadomie. Zawsze mnie bawi korzystanie z porad na yt i samodzielne diagnozowanie problemu przez Google. Szczerze trzeba mieć dużą wiarę w swoje możliwości, jeśli ktoś diagnozuje swój problem przez internet i uważa, że to będzie okej w porównaniu do konsultacji ze specjalistą, który szkoli się w tym temacie lata. #zdrowie #ból #odchudzanie #zdroweodchudzanie #dbamozdrowie #zdrowystylzycia #ciało #aktywnie #aktywność #świadomość #motywacjadotreningu #motywacja #cel #marzenia #pasja #fizjoterapeutka #bloger #follow #wiedza #powrotdoformy #aktywnamama #zdrowiekobiety

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)

Popularnie określane zakwasy to bolesność mięśni, która powstaje w momencie trenowania. Pod wpływem intensywnego wysiłku fizycznego, a konkretnie przekroczenia progu tlenowego dochodzi do wydzielania kwasu mlekowego. To właśnie ten moment uniemożliwia ci dalsze wykonywanie równie intensywnej pracy. Zamiast dziesięciu powtórzeń, jesteś w stanie zrobić cztery. Kwas mlekowy jest następnie usuwany z organizmu. Może służyć jako substrat do pozyskiwania glukozy dla pracujących mięśni. Nie ma jednak możliwości magazynowania kwasu mlekowego – jest wykorzystywany w przemianach biochemicznych.

Kiedyś zakwasy dzisiaj DOMS, czyli mikro uszkodzenia mięśni. Pojawiają się kilka- kilkanaście godzin od treningu. Pewnie każdy z nas doświadczył tego uczucia. Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień. Powiedzenie: "jak boli, to rośnie", nie jest do końca prawdą.

napisała fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk, na swoim profilu na Instagramie
Nie jest prawdą, że dobry trening to taki po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień

DOMS

Skoro zakwasy powstają podczas treningu, to dlaczego ból odczuwamy nawet dwa lub trzy dni po nim? To nie zakwasy, to tak zwany DOMS, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Powstaje na skutek mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, powstających podczas treningu, towarzyszy mu stan zapalny. Powoduje dolegliwości bólowe trwające nawet przez kilka dni.

DOMS objawia się bólem mięśni, który jest narastającym a potem stałym tępym bólem, przez który mamy problem wykonać ruch daną partią mięśniową. Ból ten utrzymuje się indywidualnie przez dłuższy czas.

dodała Magdalena Mikołajczyk

Osoba zmagająca się z DOMS odczuwa tępy ból mięśni, który rozwija się od 24 do 48 godzin po wykonanym treningu. Jest zlokalizowany w danej partii mięśniowej, która była poddana ćwiczeniom. DOMS powoduje sztywność i tkliwość, a także utratę siły mięśniowej, zmniejszenie zakresu ruchu stawów i prawdopodobnie obrzęk. Dobrą wiadomością jest to, że w większości przypadków niedogodność stopniowo ustępuje, trwa najczęściej do trzech dni.

Ostry, nagły przeszywający ból powinen zaniepokoić każdą osobę, która trenuje. Świadczy on o przeciążeniu mięśnia, więzadła itd., które może doprowadzić do rychłej kontuzji. Ból ten może pojawić się w trakcie treningu. W takim wypadku trzeba udać się do fizjoterapeuty, aby znalazł przyczynę bólu.

napisała fizjoterapeutka

Podczas DOMS przede wszystkim odczuwamy ból. Ale co wówczas dzieje się w naszym ciałem? Dochodzi do uszkodzenia tkanki łącznej i włókien mięśniowych, zakłóca się homeostaza wapnia, następuje skurcz mieśni. Unikanie nagłego wzrostu liczby nieznanych, ekscentrycznych lub długotrwałych ćwiczeń pomoże zapobiec nadmiernej bolesności, szczególnie u osób z niewielkim doświadczeniem treningowym. Istnieją strategie regeneracji, które pomagają złagodzić objawy, jednak odpoczynek i adaptacja wydają się być najskuteczniejszą metodą redukcji DOMS w kolejnych sesjach treningowych.

Nie bagatelizuj powracającego bólu, który narasta podczas tego samego ruchu. Może on świadczyć o poważnym problemie w stawach i mięśniach. Jeśli chcesz trenować bez kontruzji i świadomie – zdiagnozuj ten problem u fizjoterapeuty. 

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Gosia Włodarczyk

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Jak długo można brać tabletki na ból? Czym ich nie popijać? Zobacz 10 zasad bezpiecznego stosowania leków przeciwbólowych

Endometrioza – oto 5 objawów choroby, które powinnaś znać

Wciągasz stale brzuch? Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego nie jest to dobry pomysł

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – jak i dlaczego powstają? Pokonywanie lęku

dziewczyna w sportowym stroju

Zakwasy? Oto sprawdzone sposoby, aby je zwalczyć

Jak dbać o szyję, zanim pojawi się ból?

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kciuk smartfonowy – gdy boli od telefonu

Boli cię nadgarstek i okolice wokół kciuka? Winowajcą może być smartfon

kobieta trzymająca się za bolący prawy bark

Ból stawów barkowych, czyli objaw o charakterze miejscowym i rzutowanym – domowe sposoby walki z dolegliwością

Napięte mięśnie barków i szyi, zimne dłonie, bezwładne wypadanie przedmiotów z rąk. O TOS pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

kobieta siedząca na łóżku trzymająca się za lędźwie

Co może oznaczać ból w kościach? Przyczyny, charakter, sposoby łagodzenia dolegliwości

6 zaskakujących przyczyn bólu głowy

Boli cię głowa? Poznaj 6 zaskakujących przyczyn

Kobieta cierpiąca na kifozę piersiową na masażu

Kifoza piersiowa – kiedy fizjologiczny łuk kręgosłupa ewoluuje do patologicznej postaci?

kobieta leżąca na łóżku kładzie dłonie na plecach z powodu lumbago

Co to jest lumbago – przebieg i mechanizm powstania. Jak poradzić sobie z ostrym bólem?

kobieta trzyma się za bolącą stopę

Co może oznaczać ból stopy przy chodzeniu i spoczynku, o czym zaś świadczą bolące stopy w ciąży?

dłonie osoby cierpiącej na przykurcz Dupuytrena

Jak wygląda przykurcz Dupuytrena? Przyczyny, objawy i skuteczne metody leczenia

Kobieta trzyma się za piętę z powodu bólu pięty

Co oznacza ból pięty i jakie należy podjąć leczenie, aby jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności?

kobieta z koślawymi kolanami

Koślawość kolan u dzieci i dorosłych – jakie ćwiczenia pomagają w rehabilitacji?

kobieta cierpiąca na łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty – co to jest, czym się objawia i jak wygląda leczenie schorzenia?

Masaż – jak wybrać najlepszy?

Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

Dziecko trzyma się za ucho z powodu bólu

Jak postępować w przypadku bólu ucha? Jak uśmierzyć ból?

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić