Przejdź do treści

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

kobiety na siłowni
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Jedzenie nabiału powoduje trądzik? Modne Farmaceutki wyjaśniają
Grypa i ciąża: co trzeba wiedzieć?
istockphoto.com
„Był alkohol? W takiej sytuacji ciężko mówić o gwałcie. Ofiara może przecież nie pamiętać…”. Nasza czytelniczka opisała, co spotkało ją w szpitalu psychiatrycznym
Alergia pokarmowa – jak sprawdzić, na co jesteśmy uczulone? Próby prowokacyjne są jedyną odpowiednią diagnostyką? Tłumaczy alergolożka
istockphoto.com
Co 40 sekund na świecie ktoś odbiera sobie życie. Jak zareagować, gdy ktoś powie, że chce się zabić?

Pewnie wielokrotnie podczas intensywnego treningu, albo takiego, który angażował nowe partie mięśniowe, czułaś dyskomfort. Przy ostatnich powtórzeniach brakowało siły, ale w końcu „jak boli, to rośnie”? Nic bardziej mylnego. Ból nie jest oznaką dobrze wykonanego ćwiczenia. A jeśli następnego dnia nie możesz wstać z łóżka, bo czujesz dosłownie wszystko, to znak, aby zrobić sobie przerwę. Czy wiesz, czym jest DOMS? 

Zanim dojdzie do wyrzutu endorfin, musimy się nieźle napracować. Czasem podczas wykonywania nowych ćwiczeń, czujemy dyskomfort. Nowe partie mięśniowe są aktywowane i zdarza się, że nasze ciało odmawia pracy. Czujemy ból, który zaczyna się w momencie wykonywania ćwiczeń, trwa do następnego i jeszcze kolejnego dnia. Czy takie zakwasy to normalność? Temat bólu po treningu poruszyła fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk, na swoim profilu na Instagramie. I jak się okazuje, nie o zakwasy chodzi, a DOMS. Czy to schorzenie dotyczy również ciebie?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Ból po treningu⁉️ Co może zaniepokoić? Jak Ty sobie radzisz z DMOS? 🔹Kiedyś zakwasy dzisiaj DOMS, czyli mikro uszkodzenia mięśni. Pojawiają się kilka- kilkanaście godzin od treningu. Pewnie każdy z nas doświadczył tego uczucia. Nie jest prawdą, że dobry trening to taki po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień. Powiedzenie jak boli to rośnie nie jest do końca prawdą DOMS objawia się bólem mięśni, który jest narastającym a potem stałym tępym bólem, przez który mamy problem wykonać ruch daną partią mięśniową. Ból ten utrzymuje się indywidualnie przez dłuższy czas. Taki ból nie świadczy o poważnym uszkodzeniu czy nieprawidłowym obciążeniu,które może prowadzić do kontuzji. 🔹Ostry, nagły przeszywający ból powinen zaniepokoić każdą osobę, która trenuje. Świadczy on o przeciążeniu mięśnia, więzadła itd., które może doprowadzić do rychłej kontuzji. Ból ten może pojawić się w trakcie treningu. W takim wypadku trzeba udać się do fizjoterapeuty, aby znalazł przyczynę bólu. Nie warto olewać tego tematu! Samo się nie wyliże. Dojdzie większe obciążenie treningowe i będzie klapa a nie rozwój. Czasem warto zrobić krok w tył, aby dotrzeć do celu. Oczywiście mało jest tak świadomych ludzi. Moją misją jest edukacja i uświadamianie, że można ominąć pewne błędy treningowe, które przekreślają spełnienie marzeń. 🔹Powracający ból, który narasta podczas tego samego ruchu.Pojawia się w sposób narastający, boli coraz mocniej. Zazwyczaj pojawia się przy konkretnym ruchu. Taki ból świadczy o poważnym problemie w stawie i mięśniu. Trzeba koniecznie zdiagnozować ten problem. Jeśli ktoś chce trenować bez kontuzji i świadomie. Zawsze mnie bawi korzystanie z porad na yt i samodzielne diagnozowanie problemu przez Google. Szczerze trzeba mieć dużą wiarę w swoje możliwości, jeśli ktoś diagnozuje swój problem przez internet i uważa, że to będzie okej w porównaniu do konsultacji ze specjalistą, który szkoli się w tym temacie lata. #zdrowie #ból #odchudzanie #zdroweodchudzanie #dbamozdrowie #zdrowystylzycia #ciało #aktywnie #aktywność #świadomość #motywacjadotreningu #motywacja #cel #marzenia #pasja #fizjoterapeutka #bloger #follow #wiedza #powrotdoformy #aktywnamama #zdrowiekobiety

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)

Popularnie określane zakwasy to bolesność mięśni, która powstaje w momencie trenowania. Pod wpływem intensywnego wysiłku fizycznego, a konkretnie przekroczenia progu tlenowego dochodzi do wydzielania kwasu mlekowego. To właśnie ten moment uniemożliwia ci dalsze wykonywanie równie intensywnej pracy. Zamiast dziesięciu powtórzeń, jesteś w stanie zrobić cztery. Kwas mlekowy jest następnie usuwany z organizmu. Może służyć jako substrat do pozyskiwania glukozy dla pracujących mięśni. Nie ma jednak możliwości magazynowania kwasu mlekowego – jest wykorzystywany w przemianach biochemicznych.

Kiedyś zakwasy dzisiaj DOMS, czyli mikro uszkodzenia mięśni. Pojawiają się kilka- kilkanaście godzin od treningu. Pewnie każdy z nas doświadczył tego uczucia. Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień. Powiedzenie: "jak boli, to rośnie", nie jest do końca prawdą.

napisała fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk, na swoim profilu na Instagramie
Nie jest prawdą, że dobry trening to taki po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień

DOMS

Skoro zakwasy powstają podczas treningu, to dlaczego ból odczuwamy nawet dwa lub trzy dni po nim? To nie zakwasy, to tak zwany DOMS, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Powstaje na skutek mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, powstających podczas treningu, towarzyszy mu stan zapalny. Powoduje dolegliwości bólowe trwające nawet przez kilka dni.

DOMS objawia się bólem mięśni, który jest narastającym a potem stałym tępym bólem, przez który mamy problem wykonać ruch daną partią mięśniową. Ból ten utrzymuje się indywidualnie przez dłuższy czas.

dodała Magdalena Mikołajczyk

Osoba zmagająca się z DOMS odczuwa tępy ból mięśni, który rozwija się od 24 do 48 godzin po wykonanym treningu. Jest zlokalizowany w danej partii mięśniowej, która była poddana ćwiczeniom. DOMS powoduje sztywność i tkliwość, a także utratę siły mięśniowej, zmniejszenie zakresu ruchu stawów i prawdopodobnie obrzęk. Dobrą wiadomością jest to, że w większości przypadków niedogodność stopniowo ustępuje, trwa najczęściej do trzech dni.

Ostry, nagły przeszywający ból powinen zaniepokoić każdą osobę, która trenuje. Świadczy on o przeciążeniu mięśnia, więzadła itd., które może doprowadzić do rychłej kontuzji. Ból ten może pojawić się w trakcie treningu. W takim wypadku trzeba udać się do fizjoterapeuty, aby znalazł przyczynę bólu.

napisała fizjoterapeutka

Podczas DOMS przede wszystkim odczuwamy ból. Ale co wówczas dzieje się w naszym ciałem? Dochodzi do uszkodzenia tkanki łącznej i włókien mięśniowych, zakłóca się homeostaza wapnia, następuje skurcz mieśni. Unikanie nagłego wzrostu liczby nieznanych, ekscentrycznych lub długotrwałych ćwiczeń pomoże zapobiec nadmiernej bolesności, szczególnie u osób z niewielkim doświadczeniem treningowym. Istnieją strategie regeneracji, które pomagają złagodzić objawy, jednak odpoczynek i adaptacja wydają się być najskuteczniejszą metodą redukcji DOMS w kolejnych sesjach treningowych.

Nie bagatelizuj powracającego bólu, który narasta podczas tego samego ruchu. Może on świadczyć o poważnym problemie w stawach i mięśniach. Jeśli chcesz trenować bez kontruzji i świadomie – zdiagnozuj ten problem u fizjoterapeuty. 

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Jak radzić sobie z nerwobólem?

„Największym moim rozczarowaniem jest to, że pacjenci kłamią” – mówi Agnieszka Goździk, anestezjolog

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

unsplash.com

Ból a płeć. Kogo bardziej boli?

termofor

Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych

anestezjolog Anna Kociszewska-Bald

„Ból można zmniejszyć w każdym przypadku. Nie ma sytuacji beznadziejnych” – mówi Anna Kociszewska-Bald, anestezjolog

4 błędy w leczeniu bólu. Rób to mądrze!

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Przełam się, zrób mostek

Jak dbać o ścięgno Achillesa?

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.