Przejdź do treści

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne Kinga Cichewicz/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Seks i rutyna – to normalne! Dlaczego nuda w łóżku pcha nas w kierunku przygód?
Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: „Nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes”
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes
Chcesz wzmocnić odporność? Zacznij robić przetwory!
Osobowość zależna (DPD) – co to jest, przyczyny, leczenie

Praca, dom, praca, dom, praca, dom… Obowiązki, rutyna, ciągły pęd. W końcu przychodzi czas na upragniony urlop, ale zanim zaczniesz się na dobre relaksować i odpoczywać, dopada cię przeziębienie? Wydaje ci się, że gorzej być nie może? Na pocieszenie powiemy ci, że nie jesteś odosobnionym przypadkiem.

Napięcie i to, co po napięciu

Być może sięgasz pamięcią do czasów szkolnych i okresu, gdy po rozpoczęciu ferii zimowych lub letnich wakacji lądowałaś w łóżku na co najmniej tydzień. Na pewno nie raz zadawałaś sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje? Podczas, gdy większość czasu w ciągu roku jesteśmy aktywni, zapracowani i mamy dość usystematyzowany plan dnia, urlop przynosi nam upragnione spowolnienie i wolność od obowiązków. Gdy do naszego ciała dotrze sygnał, że pora na totalny chillout i rozluźnienie napięcia, może okazać się, że (metaforyczna) linka, która trzymała nas w ryzach, pęknie.

Niestety, nie jesteśmy zbudowani z tworzywa, które się rozciąga w nieskończoność, po czym wraca do swojego stanu pierwotnego bez szwanku. Porównanie do gumki recepturki byłoby bardziej adekwatne – gdy ją za bardzo naciągniemy, może pęknąć. Sytuacja ta może odnosić się nie tylko do czasu szkolnej laby lub długo wyczekiwanego urlopu od pracy. Zapewne w wielu przypadkach ujawniła się podczas przymusowej, domowej kwarantanny czasów pandemii COVID-19 lub tuż po zmniejszeniu restrykcji.

Jestem zmęczona

Napięcie – przegięcie

Stan, w którym pozostawaliśmy cały czas w napięciu i niepewności, powodował fizyczne, psychiczne i emocjonalne wyczerpanie. Teraz, gdy obostrzenia zelżały i możemy się na powrót cieszyć (chociażby pozorną) wolnością, wyjść z domu i w końcu skorzystać z przywilejów „normalnego życia”, ciało mówi: „nie mam siły, źle się czuje”.

Na lepszy czas czekaliśmy od początku marca. Teraz moglibyśmy w końcu oddychać pełną piersią (chociaż w maseczce), ale zaczyna nam brakować tchu i w jakiś nieuświadomiony sposób wraca poczucie zagrożenia i chęć wycofania się.

Jak się przemóc i lepiej sobie z tym radzić, podpowie nam dr Amanda Gordon, psycholog z 30-letnim doświadczeniem. Na podstawie obserwacji swoich pacjentów dr Gordon, zauważa: „niemało osób obecnie jest w gorszym stanie psychicznym i brakuje im motywacji oraz energii, niż podczas przymusowej izolacji”. Jest to powiązane z czymś, co psychologowie nazywają teorią gumki.

Teoria gumki

Wyobraź sobie, że jesteś gumką. Jesteś elastyczna, nie raz rozciągałaś się i wracałaś do poprzedniego stanu. Niestety większość z nas doświadcza w swoim życiu sytuacji, gdy wydaje nam się, że osiągnęliśmy granice, że napięcie osiągnęło kres. Po czym jednak udaje się nam wrócić do siebie, pozornie znów możemy normalnie funkcjonować.  Ale jak to bywa z gumką, gdy porządnie się ją napnie, traci swoją elastyczność. Być może nie jest to zbyt fortunne porównanie, ale podobnie reaguje nasze ciało, gdy po stanie napięcia i gotowości może w końcu odpocząć.

Nie jest to jedynie związane z osłabieniem fizycznym, czy zmęczeniem. Nierzadko wzrasta w nas nerwowość, jesteśmy rozdrażnieni i „nie w sosie”.

Nie pękaj!

Dr Gordon, komentując obecną sytuację zauważa: „Wiele osób nigdy tak naprawdę nie dostosowało się mentalnie do tego stanu rzeczy, dlatego niejako zawiesiło swoje życie, na ten czas i oczekuje, aż wszystko wróci do normy w 100 proc. Nie zapominajmy jednak, że życie w obliczu pandemii COVID-19 może się przedłużać na kolejne miesiące, a nawet lata, do czasu, gdy będzie szczepionka.” To, co wcześniej określaliśmy jako „normalność”, obecnie jest czymś zupełnie innym.

Rada australijskiej psycholog nie jest radykalna czy odkrywcza, ale wydaję się stosunkowo łatwa i prosta – „Zacznij żyć i oddychać na nowo, według nowych zasad, zamiast wciąż oczekiwać, na powrót starego porządku. Dostosuj się do nowej sytuacji i weź sprawy w swoje ręce”. Warto, zrewidować swoje dotychczasowe zachowanie i postarać się popatrzeć na nie przez pryzmat pozytywnego myślenia.

Oczywistym jest, że wiąże się z tym wiele trudności i sporo ograniczeń. Nie jesteśmy i nie powinniśmy być tak swobodni w kontaktach międzyludzkich jak dawniej, pamiętajmy o zachowaniu ostrożności i środków zapobiegawczych, w tym noszeniu maseczek oraz częstym myciu i odkażaniu rąk. Lecz nie zapominajmy o cieszeniu się z tych najprostszych, ale jakże ważnych rzeczy, np. spędzaniu czasu z najbliższymi, podczas spacerów czy przy wspólnym posiłku.

Czekanie na powrót do „dawnych czasów” jest męczące i, nie oszukujmy się, jest bez sensu, podobnie jak chęć cofnięcia się w czasie. Pielęgnujmy swoje wspomnienia, może warto zrobić porządek w starych fotografiach, ale przede wszystkim nie oglądajmy się wciąż za siebie i żyjmy dalej.

Jeśli obecna sytuacja cię przytłacza, miewasz napady lęku, skonsultuj się z lekarzem. Rodzina i przyjaciele, również powinni stanowić dla ciebie oparcie i pomoc. Nie bój się mówić o swoich emocjach. Będzie dobrze!

 

Źródło: mamamia

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.