Przejdź do treści

Herbata to nie tylko smaczny napój. Ma także pozytywny wpływ na nasze zdrowie

Herbata to nie tylko smaczny napój. Ma także pozytywny wpływ na nasze zdrowie
Herbata to nie tylko smaczny napój. Ma także pozytywny wpływ na nasze zdrowie Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski o seksie po urodzeniu dziecka: „W tym okresie trudno znaleźć przestrzeń na seksualność”
Monocyty – o czym świadczy ich poziom?
nastolatka w szpitalu
„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu
Respirator
Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska
Miesiączka niepełnosprawnych. „To jest często nie do zaakceptowania dla rodziców, gdy dziewczynka potrzebuje wsparcia w higienie intymnej”

W Anglii jest tea team lub 5 o’clock (obowiązkowo z mlekiem), w Chinach i Japonii – wysublimowana ceremonia parzenia, w Indiach – masala chai, a na wschodzie Europy popularnym dodatkiem do herbaty będą konfitury. Szukasz czegoś co poprawi ci nastrój, wygląd skóry i trawienie? To i jeszcze więcej możesz zyskać, gdy będziesz pić herbatę.

Sekret herbaty

Poza chwilą odprężenia i przyjemnością płynącą z walorów smakowych, herbata ma wymierne prozdrowotne zalety. „Tajnym składnikiem herbaty są flawonoidy. Ten naturalny składnik z rodziny związków polifenolowych, jest produkowany przez roślinę podczas procesu wzrostu” – wyjaśnia dr Gill Jenkins, internista i doradca w Tea Advisory Panel UK.  Flawonoidy mają działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne, regulują poziom cholesterolu, wspomagają układ immunologiczny. Pozostałe substancje o dobroczynnym działaniu sprawiają, że herbata staje się niemalże boskim napojem. Cytując dietetyk dr Carrie Ruxton, zawarte w herbacie: „flawonoidy rozszerzają naczynia krwionośne, usprawniając transportu tlenu, przez co nasz mózg i ciało są rozbudzone. Kofeina (nazywana w herbacie teiną) zapewnia koncentracje i gotowość, zaś aminokwas l-teanina, daje uczucie zrelaksowania i komfortu”.

istockphoto.com

Eliksir długowieczności

Statystyki dotyczące konsumentów herbaty mówią wprost – regularne picie herbaty w liczbie od trzech filiżanek tygodniowo i więcej, może realnie wydłużyć życie i zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych (w porównaniu z osobami, które jej nie piją). Badania tego dowodzące opublikowano na łamach „European Journal of Preventive Cardiology”. Na tym prozdrowotne działanie herbaty jednak się nie kończy. Oto lista niektórych, dowiedzionych korzyści płynących z picia wywaru z liści krzewu herbacianego:

  • poprawia pamięć, wspomaga funkcję poznawcze oraz zmniejszają ryzyko demencji w późniejszym wieku,
  • wpływa pozytywnie na cierpiących na depresję, zmniejszając poczucie lęku i smutku,
  • obniża ciśnienie krwi. Badania wykazały, że picie czarnej herbaty może zmniejszać ryzyko nadciśnienia o 10 proc., zielonej natomiast nawet do 46 proc.,
  • zmniejsza ryzyko jaskry i zaćmy,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę.
Uśmiechnięta kobieta z kubkiem herbaty

Pij herbatę – bądź slim

Reklamy i gwarancje spadku wagi pod wpływem „herbatek odchudzających” są kuszące i o dziwo jest w nich (przynajmniej) ziarnko prawdy. Amerykańskie badania sugerują, że jedną z korzyści picia herbaty może być utrata masy ciała. Oczywiście nie jest to cudowne lekarstwo, dzięki któremu jak za dotknięciem różdżki ubędzie ci parę kilogramów. Ale zapewne doskonale sprawdzi się jako wsparcie dla utrzymania diety. Wszelkie napary z roślin mają znikomą wartość kaloryczną, a dodatkowo dzięki zawartości katechin czujemy się syci. Katechiny wpływają również pozytywnie na mikroflorę jelit, usprawniając przyswajanie cennych składników, co nie jest bez znaczenia podczas odchudzania. Przeciwdziałając otyłości i cukrzycy typu 2, zaleca się picie czerwonej herbaty pu-erh.

Ziółka w filiżance

Warto poznać właściwości innych roślin poddawanych procesowi zaparzania. Sposób ten poznano tysiące lat temu. Towarzyszą mu różne przekazy, niemalże mitologiczne, wystarczy wspomnieć historie rodem ze starożytnych Chin czy Egiptu. Wyjaśnia to różnorodność sposobów parzenia i doboru roślin, z których sporządza się wywar, bo przez wieki był on udoskonalany. Dziś zapoznamy się z paroma rodzajami naparów. Wyboru dokonała dr Naomi Newman-Beinart, dietetyczka medyczna:

  1. Na dobry nastrój i animusz – herbata Tulsi

Napar z liści bazylii azjatyckiej, inaczej nazywaną Tulsi lub świętą bazylią. Działa rozluźniająco, zmniejsza napięcie nerwowe, przy jednoczesnym zachowaniu jasności umysłu. Doskonale sprawdzi się jako alternatywa dla kawy lub czarnej herbaty – działa pobudzająco, mimo że nie zawiera kofeiny/teiny.

  1. Na wyciszenie i relaks – napar z rumianku

Rumianek cudownie koi nerwy. Ten sprawdzony wywar jest powszechnie znany ze swoich relaksujących właściwości. Liczba dziennie spożywanych filiżanek rumianku na całym świecie przekracza milion! Herbata rumiankowa łagodzi również wzdęcia i pomaga przy wszelkich niestrawnościach.

  1. Na piękną skórę – napar z pokrzywy

Kontakt z pokrzywą latem bywa przykrą sytuacją, ale gdy ona spotka się z gorącą wodą w naszym kubku, może tylko nam pomóc. Pod tą postacią stanie się środkiem przeciwzapalnym. Zadziała również jak wewnętrzne serum regenerujące dla naszej przesuszonej lub przetłuszczającej się skóry. Zawarte w niej odżywcze składniki to przede wszystkim witamina A i C oraz minerały – żelazo, wapń i magnez. Jej właściwości moczopędne pomogą nam również w oczyszczaniu organizmu z toksyn.

  1. Na poprawę trawienia – napar z mieszanką anyżu, kopru włoskiego i kardamonu

Za komercyjną nazwą „herbatka trawienna”, zazwyczaj kryje się właśnie ta kompozycja ziół. Gdy wybierasz się na grilla lub szykujesz się na uroczysty obiad, zabierz ze sobą mini torebkę, z tą leczniczą mieszanką. Złagodzi to wszelkie przykrości spowodowane ciężkostrawnym jedzeniem, w tym wzdęcia, gazy i zaparcia.

  1. Na odporność – napar z czarnego bzu

Znane są suplementy diety, które zawierają wyciąg z kwiatów czarnego bzu – niestety większość z nich zawiera sporo cukru, zwłaszcza syropy i soki. Wtedy warto zastąpić je herbatą. W białych kwiatach i czarnych owocach skrywa się moc witaminy A i C, przeciwutleniaczy – antocyjanów i flawonoidów. Zwalczają one wolne rodniki, świetnie radzą sobie przy stanach zapalnych czy podgorączkowych. Czarny bez pity profilaktycznie w okresie jesienno-zimowym pomoże ci uniknąć przeziębień.

Pamiętaj, aby dostosować temperaturę wody do zaparzania różnych typów herbat i ziół. Jeśli masz możliwość, w sezonie wiosenno-letnim korzystaj ze świeżych roślin do sporządzania naparów. Możesz również spróbować samodzielnie wysuszyć zebrane liście, kwiaty lub nasiona. Przechowując je w suchym miejscu będziesz mogła cieszyć się ich smakiem przez cały rok.

 

Źródła:  WomanAndHome, European Journal of Preventive Cardiology, Tea Advisory Panel

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Wolisz kawę od herbaty? Przeczytaj, zmienisz preferencje

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Nietypowe oznaki depresji. Sprawdź, na co zwracać uwagę

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Napoje gazowane mogą uzależniać. Jakie są objawy?

Obgryzasz paznokcie? Osiem sposobów, dzięki którym przestaniesz to robić

Lubisz czerwone mięso? Te sygnały świadczą o tym, że jesz go za dużo

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?