Przejdź do treści

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa Pexels.xom
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziecko z gorączką
Z przeziębieniem na SOR? Do rzecznika praw pacjenta trafiło kilka tysięcy skarg na przychodnie
Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Wkrótce premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Koktajl z natką pietruszki
Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?
Zapalenie zatok w ciąży - co pomoże?
Zapalenie zatok w ciąży – leki. Co pomoże na ból zatok w ciąży?

Kilkulatek nie chce zbliżyć się do brzegu morza, a kiedy zamoczy nogi, ucieka przerażony? Dorosły tak boi się wejść na most czy łódkę, że nawet ma mdłości? Strach przed wodą potrafi zepsuć najlepsze wakacje! Oswajanie z wodą najlepiej zaczynać już w pierwszych miesiącach życia, ale pokonać strach i nauczyć się pływać można w każdym wieku.

Aż jedna trzecia ludzi nie umie pływać albo z trudem utrzymuje się na wodzie. Nic dziwnego – dla wielu ludzi woda pozostaje nieokiełznanym żywiołem, którego zwyczajnie się boją. Z podziwem patrzą na tych, którzy czują się w niej jak ryby. Na szczęście przyjemności korzystania z kąpieli wodnych można się nauczyć.

Lekarze uważają zajęcia w wodzie za jedne z najzdrowszych aktywności człowieka. Pływanie wzmacnia serce, poprawia funkcjonowanie układu krążenia, obniża cholesterol, ciśnienie krwi, usprawnia mięśnie. No i odchudza – godzinne zajęcia na basenie pozwalają stracić aż 800 kalorii.

 

Niemowlak na basenie – kiedy i jak oswajać malucha z wodą

Także dla dzieci woda ma ogromne znaczenie.

„Basen jest najlepszym placem zabaw dla małego dziecka. Woda, opływając ciało dziecka, delikatnie masuje je i stymuluje, dostarczając mnóstwa bodźców. W ten sposób niemowlę lepiej poznaje granice swojego ciała i łatwiej przychodzi mu opanowywanie umiejętności ruchowych na lądzie” – wylicza Natalia Wielgus ze szkoły pływania FLOW.

Jak oswoić strach przed wodą – trening w wanience

Instruktorzy nie mają wątpliwości – im młodsze dziecko, tym nauka oswajania z wodą będzie łatwiejsza. Na basenie dobrze poradzi sobie już trzymiesięczny malec, byle w miarę sztywno trzymał główkę i ważył ponad 6 kilogramów.

Najlepiej zacząć przygodę z basenem jak najwcześniej, wtedy dziecko ma najbardziej aktywne odruchy z życia płodowego, które z czasem zanikają: odruch wstrzymywania powietrza, odruch kopania, odruch chwytny. Wspieramy się nimi podczas nauki pływania. Kilkumiesięczne niemowlę chętnie leży na plecach, a kiedy zaczyna się pionizować, ok. 6.-9. miesiąca życia, nie przepada już za tą pozycją. Im starsze niemowlę, tym bardziej nieufne wobec innych osób, bardziej  świadome, zaczyna manifestować swoje preferencje – mówi Natalia Wielgus.

Zanim jednak rodzice wyruszą z dzieckiem na basen czy nad wodę, warto oswajać je z chłodniejsza temperaturą, a przede wszystkim z wodą na twarzy. Unikanie polewania twarzy i uszu to częsty błąd. W wielu domach pokutuje przesąd, że zalanie uszu może skutkować stanami zapalnymi. Nic bardziej mylnego – zapalenie ucha jest zwykle wynikiem infekcji, nie kąpieli. Jeżeli oswoimy dziecko z wodą na buzi, zanurzenia pod wodę nie będą wiązały się dla niego ze stresem, a kąpiel będzie przyjemna.

Oswajanie strachu przed wodą – zabawa i cierpliwość

Oswajanie z wodą na twarzy u dzieci starszych zajmie znacznie więcej czasu niż u niemowląt. Świadomość i wyobraźnia tworzą u nich barierę psychiczną, która paraliżuje. Oczywiście to nie znaczy, że maluch nigdy już nie polubi wody, ale trzeba go z nią oswajać powoli.

Wielu rodziców i dziadków z sentymentem opowiada o tym, jak uczono ich pływania, wrzucając na głęboką wodę. W praktyce taka metoda nie należy do bezstresowych, a wiele dzieci raczej zniechęci, niż zachęci do pluskania. Lepiej oswajać dziecko stopniowo, uważnie obserwując, na co sobie pozwala i nie naciskając na aktywności, których się boi. Pomocne mogą być dmuchane skrzydełka na ramiona i wszelkie inne zabawki, które zapewniają bezpieczeństwo. Dla dziecka, nawet większego, uspokajająca będzie też obecność rodzica.

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Emocje związane z kąpielą czy nauką pływania powinny być pozytywne. Jeśli  doświadczenia z wodą będą kojarzyć się ze strachem, nie ma mowy o sukcesach.

Strach przed wodą u starszych dzieci może mieć podłoże w złych doświadczeniach. Ktoś mógł wpaść czy zostać wrzuconym do wody, zachłysnął się, stracił równowagę. Do nieprzyjemnych doświadczeń dochodzi strach przed utonięciem, który trzeba przepracować. Dobrze, jeśli dziecko samo przekona się, że nie ma zagrożenia. Jeśli nadal obserwujemy u niego paraliżujący strach, lepiej zrezygnować na jakiś czas z prób oswojenia z wodą. Wraz z dorastaniem dziecięce fobie mogą ustępować.

Oswajanie strachu przed wodą u dorosłych

W teorii nauka pływania przebiega tak samo u dzieci i dorosłych. Wszyscy też, oczywiście na swoją miarę, ulegają uczuciu strachu. Dorośli, mając więcej doświadczeń i znając przypadki, które skończyły się źle, mają więcej argumentów, żeby się bać.

„Często włącza się u nich myślenie w stylu: jestem na to za stary, będę śmiesznie wyglądał. Mają poczucie niskiej wartości i brakuje im wiary w to, że są jeszcze w stanie się czegoś nauczyć. Wiele osób uważa, że brak umiejętności pływania deprecjonuje je w otoczeniu i jest powodem kpin znajomych czy podwładnych” – wylicza psycholog Edmund Mrozowski.

Jeśli chcemy nauczyć się pływać, ale boimy się wody, dobrze jest oddać się pod opiekę instruktora. Zna on wiele sposobów, by ośmielić w wodzie osobę w każdym wieku. Oczywiście nie zaproponuje dorosłym zabawy takiej jak dzieciom, ale z pewnością zastosuje wiele trików, które pomogą pokonać uprzedzenia. Instruktor będzie też korygował błędy techniczne i nauczy efektywnego zarządzania własnymi siłami.

Hydrofobia –  strach przed wodą do potęgi

Bywa, że lęk przed wodą, mimo wielokrotnych prób oswojenia go, nie ustępuje, a wręcz staje się chorobliwy. W przypadkach skrajnych mówimy wtedy o problemie psychicznym wymagającym leczenia.

Hydrofobia występuje u ludzi, którzy na ogół zdają sobie sprawę z nieracjonalności swojego strachu przed wodą. Jest on jednak tak silny, że chory, kiedy będzie zmuszony skonfrontować się  z wodą, wpadnie w panikę. Bywa, że hydrofobia pojawia się już w dzieciństwie, często na skutek traumatycznych doświadczeń i nieleczona przez wiele lat paraliżuje życie. Do jej wystąpienia potrzebny jest bodziec fobiczny, czyli kontakt z wodą. Jeśli do niego nie dochodzi, można w miarę normalnie funkcjonować. Zdarza się i tak, że hydrofobia będzie objawem groźnej choroby, np. wścieklizny czy zespołu Cotarda. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z wodowstrętem, który jest skutkiem porażenia układu nerwowego. Paniczny strach przed wodą w przypadku zespołu Cotarda może być jedną z wielu fobii, jakie stają się doświadczeniem osób z tym zaburzeniem, obok omamów, hipochondrii, nihilizmu i głębokiej depresji.

W hydrofobii mamy do czynienia z obezwładniającym strachem przed kontaktem z wodą wywołującym  dreszcze, zawroty głowy, wymioty, histerię, ucieczkę albo trwanie w bezruchu, a nawet koszmarne sny związane z topieniem się. Hydrofobię, podobnie jak inne fobie, można skutecznie leczyć stosując terapię kognitywno-behawioralną (CBT) lub farmakoterapię lekami przeciwlękowymi i antydepresyjnymi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

6 faktów na temat lęku, które pomogą go oswoić

Perfekcjonizm prowadzi do wielu chorób. Jak ich uniknąć?

Stany lękowe/iStockphoto

Osoby ze stanami lękowymi mogą doskonale funkcjonować. Oto osiem symptomów, które o tym świadczą

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Niemowlak na basenie – kiedy i jak oswajać malucha z wodą

Nauka pływania dla niewowląt. Kiedy i jak oswajać malucha z wodą? Wyjaśnia instruktorka pływania

Kobieta wchodzi w obrazek

Fobia społeczna – jak sobie z nią poradzić? Poznaj 6 zasad pracy nad lękiem społecznym

fobia społeczna

Jak czuje się osoba z fobią społeczną? „Pomnóżcie lęk razy sto. Aby był tak silny, że wręcz paraliżujący. Aż poczujecie, że naprawdę palicie się ze wstydu”

objawy nerwicy

Lęk, zamartwianie się, niepokój, nadmierne pocenie się. Masz te objawy? To może być zaburzenie lękowe

Trypofobia - lęk przed dziurkami

Trypofobia – co to jest? Objawy i leczenie

Kobieta cierpiąca na agorafobię wyglądająca przez okno zza firanki

Agorafobia – jak radzić sobie z lękiem przed przestrzenią? Kiedy konieczna jest terapia?

Efekt nocebo, czyli jak doprowadzić się do choroby siłą umysłu

Efekt nocebo, czyli jak doprowadzić się do choroby siłą umysłu

Lęk w czasach pandemii / rawpixel

Jak nie karmić lęku? Specjaliści wyjaśniają, co w dobie pandemii jest ważne dla naszego zdrowia psychicznego

Smutna kobieta - GAD

Czym jest GAD i jakie są jego objawy? Tłumaczy psycholożka Anna Cyklińska

kobieta w oknie

Koronawirus stygmatyzacji. Bardziej od choroby boimy się innych?

7 kroków by pokonać atak paniki

7 kroków by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

Neurotyzm — czym jest ten typ osobowości?

Neurotyzm – czym jest ten typ osobowości?

www.istockphoto.com

Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares

Masz zaburzenia lękowe? Wydaje ci się, że nie jesteś nikomu potrzebna? Zobacz ilustracje, które powinna zobaczyć każda osoba z problemami zdrowia psychicznego

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?