Przejdź do treści

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne? Jeremy Bishop/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zespół dziadka do orzechów – przyczyny, objawy, leczenie
Ciąża – objawy, kalendarz ciąży tydzień po tygodniu
Liczba przypadków zarażenia koronawirusem w Polsce przekroczyła milion
Liczba przypadków zarażenia koronawirusem w Polsce przekroczyła milion
Szczepionka na koronawirusa już dostępna w Wielkiej Brytanii. Dopuściła preparat jako pierwszy kraj na świecie
Wielka Brytania jako pierwsza na świecie dopuściła do użytku szczepionkę na koronawirusa stworzoną przez firmy Pfizer i BioNTech
Ellen Page już nie ma, jest Elliot. Aktor oznajmił, że jest transseksualnym mężczyzną. "Wreszcie kocham to, kim jestem"
Ellen Page już nie ma, jest Elliot. Aktor oznajmił, że jest transseksualnym mężczyzną. „Wreszcie kocham to, kim jestem”

Lato w pełni, prędzej czy później, chcąc zaczerpnąć ochłody i odpocząć od betonowej dżungli, wyruszysz na poszukiwanie wody. Nieważne czy to wypad nad jezioro, spływ rzeką, morze czy jednak kompleks krytych basenów miejskich, w końcu zadasz sobie pytanie: „ile czasu powinno minąć od jedzenia, abym mogła iść pływać?”.

Co najmniej 30 minut?

Chyba większość z nas ma zakodowane gdzieś w pamięci, ostrzeżenie – odczekaj co najmniej półgodziny po jedzeniu, zanim wejdziesz do wody. Pojawia się ono niemal bezwarunkowo, ale również bezkrytycznie. Przekonajmy się, czy za tym przekonaniem kryją się naukowe argumenty. Czy pływanie po frytkach jest bezpieczne? Czy są produkty, po których możesz spokojnie wchodzić do wody? Z odpowiedzią pospieszą nam eksperci.

Czy czas ma znaczenie?

Czy faktycznie powinniśmy się wstrzymać co najmniej pół godziny od ostatniego posiłku, zanim zaczniemy pływać? I skąd wzięło się to przekonanie? Teoretycznie może wynikać to z obserwacji natężenia przepływu krwi podczas trawienia. Faktem jest, że tuż po posiłku serce przepompowuje krew w kierunku przewodu pokarmowego z naszych kończyn, co jest wsparciem dla procesu trawienia. Dlatego mogłoby się wydawać, że w tym czasie nasze ręce i nogi są słabsze. Prof. Sharon Horesh Bergquist, internistka i wykładowca Emory School of Medicine w Atlancie, mówi: „stąd mogliśmy wnioskować, że mniejsza ilość krwi, docierająca do naszych kończyn, nóg i rąk, mogła powodować brak sił i zborności, co zwiększałoby ryzyko utonięcia”.

Jednak nie ma naukowych dowodów na tego typu twierdzenie.. Jak wyjaśnia dr Bergquist: „prawdą jest, że po posiłku układ pokarmowy dostaje wsparcie od układu krążenia, ale wahania te nie wpływają w żaden bezpośredni sposób na funkcjonowanie naszych rąk czy nóg. Nasze ciało szybko kompensuje te równoległe procesy”.

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Pływanie bez zbędnego balastu

Oczywiście, że pływanie z pełnym brzuchem nie jest zalecane. W najlepszym przypadku, gdy się na to zdecydujesz, będziesz się czuć niekomfortowo i szybko przejdzie ci ochota na dalszą kąpiel. Jednak w najgorszym razie może to spowodować skurcze mięśni, w tym skurcze żołądka i nudności. Co może bezpośrednio wpłynąć na trudności w pływaniu i zagrażać twojemu życiu.

Jak podkreśla dr Bergquist, jeśli mamy zamiar wziąć udział w zawodach lub chcemy przepłynąć dłuższy dystans, pamiętajmy, że pół godziny po sytym posiłku to może być za mało: „Opróżnienie żołądka zajmuje kilka godzin po jedzeniu, a pływanie – lub jakakolwiek intensywna czynność powodująca kurczenie się żołądka przy głębokim oddychaniu – może powodować cofanie się jedzenia”.

Jeśli zjadłaś i nie możesz oprzeć się pokusie ochłodzenia się, rozważ brodzenie lub spacer po brzegu, zamiast pływania wpław lub „robienia basenów” na czas.

Dieta nad wodą

Gdy spędzasz wakacje nad wodą, staraj się wykluczyć ze swojej diety ciężkostrawne potrawy. Ta zasada powinna obowiązywać nas zawsze, ale jedzenie tłustych i ciężkostrawnych potraw tuż przed pływaniem niesie za sobą nie tylko ryzyko niestrawności i dodatkowych kilogramów. Tłuste i wysokoprzetworzone, gotowe produkty, mogą sprawić, że poczujemy się ociężale i spowodują ból brzucha, co samo przez się zniechęci nas do wysiłku fizycznego, w tym pływania.
Chociaż jak przed każdym wysiłkiem fizycznym, także odpowiednio wcześniej przed pływaniem, powinniśmy dostarczyć naszemu organizmowi energii. Najlepiej w postaci zdrowego, pełnowartościowego i sytego posiłku, który jednak nie obciąży zbytnio naszego układu pokarmowego.

Jedzenie na fali

„Właściwe byłoby zjedzenie kanapki i kawałka owocu lub wypicie soku” – radzi Mary Jane Detroyer, dietetyczka i fizjoterapeutka z Nowego Jorku. Chociaż, jak mówi M.J. Detroyer, wystrzegajmy się: „zbyt dużej ilości surowych produktów, na przykład dużej porcji sałatki, trawienie nieprzetworzonych produktów roślinnych trwa dłużej”. Inną zalecaną przez dietetyczkę opcją jest: „sałatka z makaronem, w której skład wchodzą warzywa i łosoś lub kurczak, tofu ewentualnie fasola. Wszystko z lekkim dressingiem”. Dlatego z opcją – hamburger, hot dog, wstrzymaj się do czasu, gdy już nacieszysz się pływaniem i będziesz chciała odpocząć.

Jeśli jesteś typem podjadacza i lubisz mieć przy sobie „małe co nieco”, nawet nad wodą, zdecyduj się na zdrowe, lekkie przekąski. Najlepsze będą owoce o wysokiej zawartości wody. Królem w tej kategorii będzie arbuz. Dr Bergquist podkreśla: „lekkostrawne pokarmy, takie jak owoce, mają wysoką zawartość wody i zawierają elektrolity oraz naturalne cukry. Będą one wspaniałym źródłem energii”. Do swojej plażowej torby możesz zapakować: winogrona, melona, nektarynki, seler naciowy, ogórki lub pomidorki koktajlowe.

Woda w wodzie

Jedną z ważniejszych rzeczy, o których powinniśmy pamiętać podczas wypoczynku nad wodą, jest… woda. Oczywiście chodzi o to, by nie dopuścić do odwodnienia organizmu. Gdy jesteśmy w bezpośrednim towarzystwie akwenów wodnych, możemy się szybko schłodzić i poczuć wodę na powierzchni naszej skóry. Możemy też zapomnieć, że nawet w wodzie podczas pływania wytracamy wodę z naszego ciała wraz z potem. Dlatego nie zapominajmy o systematycznym chwytaniu po butelkę z wodą. Poza tym ochłodzenie i nawodnienie dadzą nam wspomniane już owoce, lody wodne oraz mrożone napoje. Te ostatnie najlepiej oczywiście w wersji bezalkoholowej. „Alkohol jest moczopędny i sprawia, że nasz organizm jest bardziej narażony na odwodnienie” – mówi Horesh Bergquist. Dlatego jeśli sięgamy już po napoje wyskokowe (oczywiście zapominając wtedy o pływaniu), pijmy po każdym z nich szklankę wody, unikniemy odwodnienia i być może kaca.

 

Źródło: EatThis

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?

Dodatki E to sama chemia? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

5 dobrych konserwantów. Ich nie musisz unikać

Chleb tostowy

Chleb tostowy – kalorie, skład. Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Paluszki

Paluszki – kalorie, węglowodany. Czy paluszki są zdrowe?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?