Przejdź do treści

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne? Jeremy Bishop/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski o seksie po urodzeniu dziecka: „W tym okresie trudno znaleźć przestrzeń na seksualność”
Monocyty – o czym świadczy ich poziom?
nastolatka w szpitalu
„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu
Respirator
Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska
Miesiączka niepełnosprawnych. „To jest często nie do zaakceptowania dla rodziców, gdy dziewczynka potrzebuje wsparcia w higienie intymnej”

Lato w pełni, prędzej czy później, chcąc zaczerpnąć ochłody i odpocząć od betonowej dżungli, wyruszysz na poszukiwanie wody. Nieważne czy to wypad nad jezioro, spływ rzeką, morze czy jednak kompleks krytych basenów miejskich, w końcu zadasz sobie pytanie: „ile czasu powinno minąć od jedzenia, abym mogła iść pływać?”.

Co najmniej 30 minut?

Chyba większość z nas ma zakodowane gdzieś w pamięci, ostrzeżenie – odczekaj co najmniej półgodziny po jedzeniu, zanim wejdziesz do wody. Pojawia się ono niemal bezwarunkowo, ale również bezkrytycznie. Przekonajmy się, czy za tym przekonaniem kryją się naukowe argumenty. Czy pływanie po frytkach jest bezpieczne? Czy są produkty, po których możesz spokojnie wchodzić do wody? Z odpowiedzią pospieszą nam eksperci.

Czy czas ma znaczenie?

Czy faktycznie powinniśmy się wstrzymać co najmniej pół godziny od ostatniego posiłku, zanim zaczniemy pływać? I skąd wzięło się to przekonanie? Teoretycznie może wynikać to z obserwacji natężenia przepływu krwi podczas trawienia. Faktem jest, że tuż po posiłku serce przepompowuje krew w kierunku przewodu pokarmowego z naszych kończyn, co jest wsparciem dla procesu trawienia. Dlatego mogłoby się wydawać, że w tym czasie nasze ręce i nogi są słabsze. Prof. Sharon Horesh Bergquist, internistka i wykładowca Emory School of Medicine w Atlancie, mówi: „stąd mogliśmy wnioskować, że mniejsza ilość krwi, docierająca do naszych kończyn, nóg i rąk, mogła powodować brak sił i zborności, co zwiększałoby ryzyko utonięcia”.

Jednak nie ma naukowych dowodów na tego typu twierdzenie.. Jak wyjaśnia dr Bergquist: „prawdą jest, że po posiłku układ pokarmowy dostaje wsparcie od układu krążenia, ale wahania te nie wpływają w żaden bezpośredni sposób na funkcjonowanie naszych rąk czy nóg. Nasze ciało szybko kompensuje te równoległe procesy”.

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Pływanie bez zbędnego balastu

Oczywiście, że pływanie z pełnym brzuchem nie jest zalecane. W najlepszym przypadku, gdy się na to zdecydujesz, będziesz się czuć niekomfortowo i szybko przejdzie ci ochota na dalszą kąpiel. Jednak w najgorszym razie może to spowodować skurcze mięśni, w tym skurcze żołądka i nudności. Co może bezpośrednio wpłynąć na trudności w pływaniu i zagrażać twojemu życiu.

Jak podkreśla dr Bergquist, jeśli mamy zamiar wziąć udział w zawodach lub chcemy przepłynąć dłuższy dystans, pamiętajmy, że pół godziny po sytym posiłku to może być za mało: „Opróżnienie żołądka zajmuje kilka godzin po jedzeniu, a pływanie – lub jakakolwiek intensywna czynność powodująca kurczenie się żołądka przy głębokim oddychaniu – może powodować cofanie się jedzenia”.

Jeśli zjadłaś i nie możesz oprzeć się pokusie ochłodzenia się, rozważ brodzenie lub spacer po brzegu, zamiast pływania wpław lub „robienia basenów” na czas.

Dieta nad wodą

Gdy spędzasz wakacje nad wodą, staraj się wykluczyć ze swojej diety ciężkostrawne potrawy. Ta zasada powinna obowiązywać nas zawsze, ale jedzenie tłustych i ciężkostrawnych potraw tuż przed pływaniem niesie za sobą nie tylko ryzyko niestrawności i dodatkowych kilogramów. Tłuste i wysokoprzetworzone, gotowe produkty, mogą sprawić, że poczujemy się ociężale i spowodują ból brzucha, co samo przez się zniechęci nas do wysiłku fizycznego, w tym pływania.
Chociaż jak przed każdym wysiłkiem fizycznym, także odpowiednio wcześniej przed pływaniem, powinniśmy dostarczyć naszemu organizmowi energii. Najlepiej w postaci zdrowego, pełnowartościowego i sytego posiłku, który jednak nie obciąży zbytnio naszego układu pokarmowego.

Jedzenie na fali

„Właściwe byłoby zjedzenie kanapki i kawałka owocu lub wypicie soku” – radzi Mary Jane Detroyer, dietetyczka i fizjoterapeutka z Nowego Jorku. Chociaż, jak mówi M.J. Detroyer, wystrzegajmy się: „zbyt dużej ilości surowych produktów, na przykład dużej porcji sałatki, trawienie nieprzetworzonych produktów roślinnych trwa dłużej”. Inną zalecaną przez dietetyczkę opcją jest: „sałatka z makaronem, w której skład wchodzą warzywa i łosoś lub kurczak, tofu ewentualnie fasola. Wszystko z lekkim dressingiem”. Dlatego z opcją – hamburger, hot dog, wstrzymaj się do czasu, gdy już nacieszysz się pływaniem i będziesz chciała odpocząć.

Jeśli jesteś typem podjadacza i lubisz mieć przy sobie „małe co nieco”, nawet nad wodą, zdecyduj się na zdrowe, lekkie przekąski. Najlepsze będą owoce o wysokiej zawartości wody. Królem w tej kategorii będzie arbuz. Dr Bergquist podkreśla: „lekkostrawne pokarmy, takie jak owoce, mają wysoką zawartość wody i zawierają elektrolity oraz naturalne cukry. Będą one wspaniałym źródłem energii”. Do swojej plażowej torby możesz zapakować: winogrona, melona, nektarynki, seler naciowy, ogórki lub pomidorki koktajlowe.

Woda w wodzie

Jedną z ważniejszych rzeczy, o których powinniśmy pamiętać podczas wypoczynku nad wodą, jest… woda. Oczywiście chodzi o to, by nie dopuścić do odwodnienia organizmu. Gdy jesteśmy w bezpośrednim towarzystwie akwenów wodnych, możemy się szybko schłodzić i poczuć wodę na powierzchni naszej skóry. Możemy też zapomnieć, że nawet w wodzie podczas pływania wytracamy wodę z naszego ciała wraz z potem. Dlatego nie zapominajmy o systematycznym chwytaniu po butelkę z wodą. Poza tym ochłodzenie i nawodnienie dadzą nam wspomniane już owoce, lody wodne oraz mrożone napoje. Te ostatnie najlepiej oczywiście w wersji bezalkoholowej. „Alkohol jest moczopędny i sprawia, że nasz organizm jest bardziej narażony na odwodnienie” – mówi Horesh Bergquist. Dlatego jeśli sięgamy już po napoje wyskokowe (oczywiście zapominając wtedy o pływaniu), pijmy po każdym z nich szklankę wody, unikniemy odwodnienia i być może kaca.

 

Źródło: EatThis

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

kobieta w kuchni

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Wolisz kawę od herbaty? Przeczytaj, zmienisz preferencje

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Nietypowe oznaki depresji. Sprawdź, na co zwracać uwagę

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Napoje gazowane mogą uzależniać. Jakie są objawy?

Produkty spożywcze w słoikach

Domowe sposoby na mole spożywcze. Co zrobić, kiedy mole zalęgną się w kuchni?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?