Przejdź do treści

Intermittent fasting inaczej post przerywany – na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka

jedzenie
Intermittent fasting inaczej post przerywany - na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w ciąży siedzi na łóżku
Z czego składa się pępowina i jaka jest jej rola? Wyjaśnia Położna Kasia
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Nadmierna potliwość – o czym świadczy, jakie są przyczyny?
Szczepionka
Szczepionka na gruźlicę może uchronić nas przed koronawirusem?
Kobieta trzyma się za szyję
Ból i zesztywnienie mięśni karku – przyczyny, leczenie

Intermittent fasting (w skrócie IF) to sposób odżywiania, który cieszy się coraz większą popularnością, nie tylko wśród osób odchudzających się. W jaki sposób i dlaczego działa? U kogo się sprawdzi, a dla kogo nie jest zalecany? Na te pytania postanowiła odpowiedzieć dietetyczka, Anna Reguła.

Anna Reguła jest dyplomowanym dietetykiem przekazującym swoją wiedzę na Instagramie. Jej profil „niekoniecznie_dietetycznie” obserwuje już ponad 125 tys. osób. Ostatnio dietetyczka wypowiedziała się na temat intermittent fasting (w skrócie IF) inaczej postu przerywanego.

Post przerywany – na czym polega?

Jak zaznaczyła na wstępie, intermittent fasting to nie dieta, a raczej strategia żywieniowa polegająca na tzw. okresowej głodówce, po której dysponujemy oknem żywieniowym na spożycie posiłku. Co to w praktyce oznacza? W ciągu doby tylko przez określony czas możemy przyjmować posiłki. Najczęściej w tym modelu żywienia unika się śniadań, okno żywieniowe rozpoczyna się w godz. 12-14, a zamyka w godzinach wieczornych po 6-8 godzinnym czasie przeznaczonym na spożywanie posiłków. Zazwyczaj wygląda to w ten sposób, że ostatni posiłek jest spożywany np. do godz. 20:00, a pierwszy o 10:00 następnego dnia.

Kobieta przed laptopem

Post przerywany – czy i w jaki sposób działa?

Wiele osób zastanawia się, czy taki sposób żywienia ma w ogóle sens i przynosi jakieś efekty, zakładając, że w ciągu 8 godzin mamy przyjąć taką samą ilość kcal, co zwykle jedliśmy w ciągu całego dnia, czyli podaż nie zmienia się a jedynie czas, w którym spożywamy posiłki.

„IF magicznie nie sprawia, że tracimy kilogramy, po prostu małe okno żywieniowe powoduje, że mamy większą szansę na dostarczenie mniejszej ilości kcal” – wyjaśnia Anna Reguła w swoim wpisie na Instagramie. „Jeśli w tym okresie czasu zjemy tyle samo kalorii, co standardowo, nie wytworzymy deficytu kalorycznego i nie wspomożemy procesu odchudzania” – dodaje.

View this post on Instagram

W dzisiejszych czasach jak nie jesteś na keto, IF lub nie jesz białkowo-tłuszczowych śniadań to "z czym do ludzi" 🤷‍♀️ Zajmiemy się dzisiaj tym tajemniczym skrótem… ▫️ ▫️ IF to nie dieta, a raczej strategia zywieniowa. Polega ona na tzw. okresowej głodówce, po której dysponujemy oknem zywieniowym na spożycie posiłku ▫️ ▫️ W jaki sposób i dlaczego działa ❓IF magicznie nie sprawia, że tracimy kilogramy, po prostu małe okno żywieniowe powoduje, że mamy większą szansę na dostarczenie mniejszej ilości kcal. Jeśli w tym okresie czasu zjesz tyle samo kalorii, co standardowo, nie wytworzysz deficytu kalorycznego i nie wspomozesz procesu odchudzania🔥 ▫️ ▫️ Metoda ta sprawdzi się dobrze dla osób, które nie mają w nawyku chociażby jedzenia śniadań lub dużo podjadają, zwłaszcza w godzinach wieczornych ▫️ ▫️ Zastanówmy się, czy deficytu kalorycznego nie możemy zastosować również w tradycyjnej metodzie żywienia❓Czy IF to jedyna metoda żeby zrzucić zbędne kilogramy?❓Czy edukacja zywieniowa nie jest ważniejsza niż rama czasowa spożywania posiłków❓Co jeśli Twój dzień przebiegnie niestandardowo i będziesz musiał nagiąć zasady postu❓Według mnie jest to jedna z metod, którą można zastosować, ale wcale nie jest konieczna i nie sprawdzi się u każdego, a u niektórych skończyć się zaburzeniami odżywiania, kiedy to chociażby śniadanie będzie im się kojarzyło z odstepstwem od diety i wiązało z wyrzutami sumienia🙄 ▫️ ▫️ Na koniec zaznaczę, że ta strategia nie jest odpowiednia dla dzieci i młodzieży, sportowców oraz w niektórych jednostkach chorobowych. Eliminuje natomiast nawyk podjadania i jest prosta w swoich zaleceniach ▫️ ▫️ Czy JA polecam IF❓Znacie mnie – modne strategie to jedno, ja póki co pozostanę w teamie #zdrowyrozsadek i wolę edukować niż ograniczać🔥 ▫️ ▫️ #dietetyka #infografika #fitgirl #redukcja #odchudzanie #nutrition #healthyfood #zdrowejedzenie #zdrowystylzycia #dietanietakanudna #metabolizm #jakschudnac #if #intermittentfasting

A post shared by Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie) on

Intermittent fasting – u kogo się sprawdzi, a kto nie powinien eksperymentować z tą metodą żywienia?

Zdaniem dietetyczki, intermittent fasting sprawdzi się dobrze u osób, które nie mają w nawyku jedzenia śniadań lub dużo podjadają, zwłaszcza w godzinach wieczornych. Reguła podpowiada, by zastanowić się, czy deficytu kalorycznego nie możemy zastosować również w tradycyjnej metodzie żywienia.

„Czy IF to jedyna metoda żeby zrzucić zbędne kilogramy? Czy edukacja żywieniowa nie jest ważniejsza niż rama czasowa spożywania posiłków? Co jeśli Twój dzień przebiegnie niestandardowo i będziesz musiał nagiąć zasady postu?” – pyta dietetyczka.

dziewczyna je kanapkę

Według niej jest to jedna z metod, którą można zastosować, ale wcale nie jest konieczna i nie sprawdzi się u każdego.

„U niektórych może skończyć się zaburzeniami odżywiania, kiedy to chociażby śniadanie będzie im się kojarzyło z odstępstwem od diety i wiązało z wyrzutami sumienia” – tłumaczy ekspertka. „Ta strategia nie jest odpowiednia dla dzieci i młodzieży, sportowców oraz w niektórych jednostkach chorobowych” – dodaje.

Do zalet tego sposobu żywienia dietetyczka zalicza eliminację nawyku podjadania i proste, zrozumiałe zalecenia. Z kolei za wady uznaje ryzyko popadania w skrajności i spożywania jednego posiłku w ciągu dnia, co może prowadzić do zaburzeń odżywiania. Podkreśla, że ta metoda jest też niepraktyczna dla osób, których doba zaczyna się bardzo wcześnie i trwa do późnej nocy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę