Przejdź do treści

Jagody goji – właściwości i zastosowanie

Jagody goji - właściwości i zastosowanie
Jagody goji - właściwości i zastosowanie
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, lekarze rodzinni
Powtarzał: dajcie lekarzom rodzinnym zlecać testy, a zobaczycie skalę epidemii. Michał Domaszewski o rekordach zakażeń w Polsce
Kobieta wstrzykuje sobie insulinę w brzuch
Insulina przy cukrzycy typu II – czy można ją odstawić tak, jak zrobił to Lech Wałęsa? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu
Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna
Wkładka wewnątrzmaciczna
Wkładka wewnątrzmaciczna niezawierająca hormonów. Wszystko, co powinnaś o niej wiedzieć okiem ginekologa
kobieta w wannie
Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!

Od ponad 2500 lat jagody goji wykorzystywane są w medycynie azjatyckiej. Nazywane są czerwonymi diamentami Wschodu i mają wspaniałe właściwości lecznicze. U nas zaliczamy je do “superfoods”, czyli do “superżywności”.

Jagody goji – co to jest?

Jagody goji to owoce chińskiej rośliny o nazwie kolcowój pospolity (Lycium barbarum). Inna nazwa tej rośliny to kolcowój szkarłatny.

Nazwa “goji” to nazwa handlowa kolcowoju tybetańskiego.

Kolcowój pospolity należy do rodziny psiankowatych. Dzięki temu znajduje się w jednej grupie z papryką i pomidorem.

Tradycyjna medycyna chińska już od dawna docenia właściwości tej rośliny, dzięki której można wpłynąć na zahamowanie wielu chorób.

Jagody goji – skład

W skład jagód goji wchodzą:

  •  białko, w tym aż 18 aminokwasów
  • węglowodany
  • tłuszcze, w tym w tym 5 nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6
  • witamina C
  • witamina B1, B2, B6
  • witamina E
  • fosfor
  • żelazo
  • wapń
  • cynk
  • cyperon
  • miedź
  • selen
  • betaina
  • związki polifenolowe
  • karotenoidy
  • kompleks polisacharydowy LBP.

Jagody goji – wartości odżywcze

W 100 g suszonych jagód goji znajduje się:

  • 349 kcal
  • białko ogółem – 14.26 g
  • tłuszcz – 0.39 g
  • węglowodany – 77.06 g (w tym cukry proste 45.61 g)
  • błonnik – 13.0 g
  • witamina C – 48.4 mg
  • witamina A – 26822 IU
  • wapń – 190 mg
  • żelazo – 6.80 mg
  • sód – 298 mg.

Jagody goji a nowotwór

Kompleks polisacharydowy LBP zawarty w jagodach goji sprawia, że owoce wykazują właściwości przeciwutleniające i przeciwnowotworowe. Do tego stymuluje on nasz układ odpornościowy do działania.

Kompleks LBP zmniejsza ryzyko zachorowania na raka okrężnicy, raka płuc, raka żołądka, raka piersi, raka gruczołu krokowego. Jest to również kompleks wykazujący właściwości antyproliferacyjne.

Kwasy tłuszczowe z grupy omega-6 odpowiedzialne są za właściwą pracę mózgu i układu nerwowego. Do tego pomagają w wytwarzaniu odpowiednich hormonów.

Jagody goji i poziom cukru

Podczas prowadzonych badań naukowych sprawdzono, że kompleks LBP poprawia wrażliwość na insulinę i wpływa na zmniejszenie insulinoodporności.

Jagody goji mają działanie hipoglikemiczne, dzięki czemu może ona zmniejszać hiperglikemię u zwierząt cierpiących na cukrzycę.

Związki polisacharydowe z jagód goji stymulują proliferację komórek βtrzustki, dzięki czemu wpływają na zwiększenie wychwytu glukozy w tkankach obwodowych.

Jagody goji i cholesterol

Cyperon z jagód wpływa korzystnie na pracę serca i na ciśnienie tętnicze krwi. Betaina pomaga zapobiegać chorobom serca.

β-sitosterol i kompleks LBP wpływają na obniżenie cholesterolu we krwi. Jagody goji wpływają na obniżenie poziomu trójglicerydów, całkowitego cholesterolu oraz „złego” cholesterolu LDL. Do tego wpływają na poziom dobrego cholesterolu HDL.

Obecna w owocach kolcowoju witamina C również wpływa korzystnie na pracę układu krążenia.

Jagody goji a oczy

Karotenoidy, w tym luteina i zeaksantyna, chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki. Dzięki temu sprawiają one, że jagody goji wykazują właściwości antyoksydacyjne.

Niedobór luteiny i zeaksantyny sprawia, że u człowieka wzrasta ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej.

Luteina chroni również strukturę oka przed niebezpiecznymi dawkami promieniowania widzialnego i UV.

Jagody goji na wątrobę

Kompleks polisacharydowy zawarty w owocach kolcowoju wpływa korzystnie na pracę wątroby, przez co ma ona szansę na oczyszczenie się ze szkodliwych toksyn. Do tego pomagają one usprawnić trawienie. Warto pomyśleć o stosowaniu takich owoców w kuchni, jeżeli wiemy, że na co dzień spożywamy dania o wysokiej zawartości tłuszczu.

Jagody goji – przeciwwskazania

Dzienna dawka suszonych jagód goji nie może przekroczyć 5-12 g.

Do tego istnieje grupa osób, które muszą unikać tych owoców. Należą do nich:

  • osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe
  • ciężarne
  • kobiety karmiące piersią.

W przypadku przyjmowania innych leków lub przy innych zmianach chorobowych należy zawsze skonsultować przyjmowanie owoców kolcowoju ze swoim lekarzem prowadzącym.

Świeże jagody goji są trujące. Należy pamiętać o spożywaniu suszonej formy jagód goji.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Dżem z borówek lub jagód. Przepis na przetwory bez cukru

Superfoods na cenzurowanym. Na te pięć produktów powinnaś uważać

Seler naciowy

Seler naciowy – jakie ma właściwości zdrowotne? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Algi morskie – czy warto jeść glony? Właściwości i zastosowanie alg

Miód

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Miłorząb japoński – jakie ma właściwości i działanie? Rozmawiamy z ekspertem Piotrem Sokołowskim

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Syrop z mniszka lekarskiego – przepis, właściwości, działanie

Syrop z mniszka lekarskiego – przepis, właściwości, działanie

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

deser chia z figą

Nasiona chia. 10 przepisów na koktajle, puddingi i desery

herbata z hibiskusa

Herbata z hibiskusa, sprawdź jej właściwości i kiedy po nią sięgać

Ania Starmach / Purella

Ania Starmach o superfoods: Kraj pochodzenia jest gwarancją jakości. Jeśli produkty nie posiadają informacji o pochodzeniu surowca to znaczy, że są z Chin, a takich powinniśmy się wystrzegać

chrzan

Chrzan to wciąż niedoceniony naturalny antybiotyk. Dietetyczka mówi, jakie ma właściwości lecznicze

Śniadaniowa miska zdrowia

Smoothie bowl, czyli śniadaniowa miska zdrowia. Bogactwo witamin na początek dnia

Miksujemy superfoods! Koktajl z młodym jęczmieniem

Miksujemy superfoods! Koktajl z młodym jęczmieniem

zakwas z burakó

Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości?

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Żurawina w misce. obok leży butelka z żurawiną

Żurawina – naturalny antybiotyk. Właściwości żurawiny wymieniają dietetycy z „Czytamy etykiety”

Miska z aronią

Aronia – drogocenny owoc nie tylko na przeziębienie

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

żurawina

Polskie superfoods: nie gorsze, a często tańsze niż ich egotyczne odpowiedniki