Przejdź do treści

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

źródło: Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie? Położna Kasia o kontrowersyjnym trendzie
kobieta w ciąży
Wykonanie testu na koronawirusa to wymóg niezbędny do odbycia porodu rodzinnego? Jest stanowisko NFZ
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi

Warzywa powinny stanowić 50-70 procent każdego posiłku. Nie jest to łatwe do zrealizowania, zwłaszcza jeśli ktoś za warzywami nie przepada. Są jednak sposoby, by cel ten nietrudno i przyjemnie zrealizować. Jak to zrobić? Odpowiedzi udzieliła na swoim Instagramie Iza Dejda, prowadząca profil Zdrowo w Biegu.

Jedz warzywa w każdej postaci

Brokuły albo marchewka jako dodatek do głównego dania – tak często wygląda polski posiłek. Zapominamy, że warzywa wcale nie muszą – i nie powinny – tylko towarzyszyć większym potrawom. Mają stanowić podstawę każdego posiłku. Jeśli jednak gotowanie obiadu z warzywami w roli głównej nie zawsze się udaje, warto – jak pisze Iza Dejda – codziennie spożywać je w każdej postaci.

„Surowe, kiszonki, koktajle, a także jako przekąski” – wyjaśnia dietetyczka.  W końcu łatwo i bezboleśnie podjada się w pracy przygotowane wcześniej małe surowe marchewki czy popija na śniadanie pomidorowe koktajle. Dzięki temu zmniejszamy też ilość spożywanego cukru – zamiast sięgać między posiłkami po batonika, przegryza się warzywa.

Przygotowywanie warzyw nie musi być czasochłonne

Iza Dejda zaleca robienie warzywnych przekąsek 3 razy w tygodniu i przetrzymywanie ich w lodówce. Każdorazowo zajmuje to 10-15 minut. Przygotowanie warzywnej przekąski nikomu nie powinno sprawić problemu – wystarczy kupić marchewkę, ogórka, seler naciowy czy kalarepkę, pokroić i wrzucić do woreczków  strunowych. Przed ich zamknięciem warto wyciągnąć z nich powietrze słomką – warzywa dłużej zachowają świeżość.

I do samej przekąski, żeby była smaczniejsza, można przygotować dodatek. Jak pisze Zdrowo w Biegu:

Do przekąsek możesz zrobić guacamole z awokado. Dojrzałe awokado rozgniatasz widelcem, dodajesz przyprawy - sól i pieprz, drobno posiekaną cebulkę - wszystko wymieszaj i masz świetny dip do przekąsek.

Unsplash

Dzisiaj warzywa to nie to, co dawniej

Niestety, w dzisiejszych czasach warzywa często nie zawierają tylu witamin i minerałów, co dawniej, ponieważ często bywają zanieczyszczone. Rozwiązaniem jest ich kupowanie od zaufanego dostawcy albo samodzielne hodowanie w ogródku.

Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, Zdrowo w Biegu zdradza, jak możemy poradzić sobie z pestycydami. Aby usunąć choć część z nich, warto umyć warzywa wodą z octem (winnym lub jabłkowym), kwaskiem cytrynowym bądź sodą oczyszczoną. Można też skorzystać z wody z solą i sokiem z cytryny.

View this post on Instagram

Warzywa są zbawienne dla naszego organizmu, a warzywne przekąski będą pomocne w wygodnym ich spożywaniu. Sprytna metoda, którą za chwilę poznasz, pozwoli Ci zaoszczędzić czas na gotowanie, zmywanie i zawsze warzywa będą czekać gotowe do spożycia. To idealny dla osób zapracowanych i zabieganych. . ‼️potrzebujesz pomocy w planowaniu posiłków, to wejdź w 👉 link w BIO lub na 👉 www.zdrowowbiegu.pl i zobacz mini akademię zdrowia. Im więcej warzyw, tym mniej miejsca na produkty przetworzone, cukry i zboża, ale o tym innym razem. ⁣Warzywa powinny stanowić 50-70% każdego naszego posiłku. I tu pojawia się problem, bo tak nie jest. Jak to zmienić w łatwy sposób ? _⁣ ✅ WARZYWNE PRZEKĄSKI CZEKAJĄ W WORECZKACH Kupujesz odpowiednie warzywa, myjesz, siekasz i dzielisz na porcje do woreczków strunowych. Mogą to być marchewki i ogórki w słupkach, seler naciowy, kalarepka. _ ✅ SPOSÓB NA PESTYCYDY Aby usunąć chociaż część pestycydów umyj je wodą z octem (winnym lub jabłkowym), kwaskiem cytrynowym lub oczyszczoną sodą. Można też myć wodą z solą i sokiem z cytryny. _⁣ ✅ PRZYGOTOWUJESZ JE TYLKO 3 RAZY W TYGODNIU Takie zestawy robisz 3 razy w tygodniu i przetrzymujesz w lodówce. Przed zamknięciem woreczka wyciągasz powietrze słomką – niby próżniowe zamykanie, nie będą się tak szybko psuć. Naprawdę niewiele czasu potrzeba na przygotowanie – 10-15 minut, a przecież czas się liczy. Dzięki nim, kiedy nabierzesz ochotę na przekąskę zawsze będą czekać gotowe. Oszczędzasz czas na gotowanie, zmywanie i dbasz o zdrowie i figurę. _ ✅ GUACAMOLE Z AWOKADO⁣ Do przekąsek możesz zrobić guacamole z awocado. Dojrzałe awokado rozgniatasz widelcem, dodajesz przyprawy – sól i pieprz, drobno posiekaną cebulkę – wszystko wymieszaj i masz świetny dip do przekąsek. _ ✅ ZIELONE KOKTAJLE⁣ Poczytaj we wcześniejszych postach o szybkim i łatwym sposobie uzupełniania dawki warzyw dzięki zielonym koktajlom – post Kuchnia w Biegu. _⁣ ✅ WARZYWA STRACIŁY SWOJE WARTOŚCI Obecne warzywa, to nie to samo, co kilkanaście lat temu. Niektóre straciły nawet do 90% witamin i minerałów. Dlatego powinniśmy jeść ich coraz więcej, i bardzo wskazane własne hodowle… u mnie chyba na balkonie 😂 Iza Dejda 👋 .

A post shared by Zdrowo w Biegu ™ | Iza Dejda 🚀 (@zdrowo_wbiegu) on

kiwi

Warzywa w formie koktajli

Same przekąski mogą nie wystarczyć, dlatego Zdrowo w Biegu poleca również warzywne koktajle. Ich przygotowanie zajmuje około 30 minut… tygodniowo. Raz w tygodniu można przygotowywać napoje na cały tydzień. Wystarczy posiekać dowolnie wybrane warzywa (dodanie do nich owoców również wskazane, ale to warzywa powinny dominować), umieścić je w woreczkach w zamrażalniku, a potem codziennie wyjmować jedną porcję i je blendować. I gotowe!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Bób. 7 powodów, dla których warto go jeść

Sok z selera cieszy się coraz większa popularnością. Warto przekonać się do jego smaku?

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Dieta sokowa – czy na pewno jest bezpieczna?

Owoce i warzywa

Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Seler naciowy

Seler naciowy – jakie ma właściwości zdrowotne? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Kobieta w basenie z arbuzem

Nawadnianie organizmu. Które owoce i warzywa mają najwięcej wody? Warto je jeść!

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Chrzan - właściwości zdrowotne. Lepiej kupić tarty czy korzeń?

Chrzan – właściwości zdrowotne. Lepiej kupić tarty czy korzeń?

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Mrożone warzywa są alternatywą tych świeżych?

Zamiast świeżych wybierasz mrożone warzywa? Sprawdź, czy to zdrowe

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę