Przejdź do treści

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

źródło: Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta stoi na ulicy przy murze
Kwas hialuronowy – jakie funkcje pełni w skórze? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny
Olej palmowy – jeść czy nie jeść?
Olej palmowy – szkodliwy czy nie? Paulina Górska zebrała najważniejsze fakty
kawa
Kawa ma ważne oznaczenia na opakowaniach. O czym nas informują i dlaczego powinnyśmy zwracać na nie uwagę?
badanie krwii, test, ciążą
Test ciążowy z krwi – kiedy go zrobić i jak interpretować wynik?
Sala na onkologii dziecięcej. Rodzice w małym pomieszczeniu śpią na podłodze, czuwając przy chorych dzieciach
Jak wygląda onkologia dziecięca w Polsce? Przepełnione sale, dzieci z chemioterapią na korytarzach, rodzice śpią na podłodze

Warzywa powinny stanowić 50-70 procent każdego posiłku. Nie jest to łatwe do zrealizowania, zwłaszcza jeśli ktoś za warzywami nie przepada. Są jednak sposoby, by cel ten nietrudno i przyjemnie zrealizować. Jak to zrobić? Odpowiedzi udzieliła na swoim Instagramie Iza Dejda, prowadząca profil Zdrowo w Biegu.

Jedz warzywa w każdej postaci

Brokuły albo marchewka jako dodatek do głównego dania – tak często wygląda polski posiłek. Zapominamy, że warzywa wcale nie muszą – i nie powinny – tylko towarzyszyć większym potrawom. Mają stanowić podstawę każdego posiłku. Jeśli jednak gotowanie obiadu z warzywami w roli głównej nie zawsze się udaje, warto – jak pisze Iza Dejda – codziennie spożywać je w każdej postaci.

„Surowe, kiszonki, koktajle, a także jako przekąski” – wyjaśnia dietetyczka.  W końcu łatwo i bezboleśnie podjada się w pracy przygotowane wcześniej małe surowe marchewki czy popija na śniadanie pomidorowe koktajle. Dzięki temu zmniejszamy też ilość spożywanego cukru – zamiast sięgać między posiłkami po batonika, przegryza się warzywa.

Przygotowywanie warzyw nie musi być czasochłonne

Iza Dejda zaleca robienie warzywnych przekąsek 3 razy w tygodniu i przetrzymywanie ich w lodówce. Każdorazowo zajmuje to 10-15 minut. Przygotowanie warzywnej przekąski nikomu nie powinno sprawić problemu – wystarczy kupić marchewkę, ogórka, seler naciowy czy kalarepkę, pokroić i wrzucić do woreczków  strunowych. Przed ich zamknięciem warto wyciągnąć z nich powietrze słomką – warzywa dłużej zachowają świeżość.

I do samej przekąski, żeby była smaczniejsza, można przygotować dodatek. Jak pisze Zdrowo w Biegu:

Do przekąsek możesz zrobić guacamole z awokado. Dojrzałe awokado rozgniatasz widelcem, dodajesz przyprawy - sól i pieprz, drobno posiekaną cebulkę - wszystko wymieszaj i masz świetny dip do przekąsek.

Unsplash

Dzisiaj warzywa to nie to, co dawniej

Niestety, w dzisiejszych czasach warzywa często nie zawierają tylu witamin i minerałów, co dawniej, ponieważ często bywają zanieczyszczone. Rozwiązaniem jest ich kupowanie od zaufanego dostawcy albo samodzielne hodowanie w ogródku.

Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, Zdrowo w Biegu zdradza, jak możemy poradzić sobie z pestycydami. Aby usunąć choć część z nich, warto umyć warzywa wodą z octem (winnym lub jabłkowym), kwaskiem cytrynowym bądź sodą oczyszczoną. Można też skorzystać z wody z solą i sokiem z cytryny.

View this post on Instagram

Warzywa są zbawienne dla naszego organizmu, a warzywne przekąski będą pomocne w wygodnym ich spożywaniu. Sprytna metoda, którą za chwilę poznasz, pozwoli Ci zaoszczędzić czas na gotowanie, zmywanie i zawsze warzywa będą czekać gotowe do spożycia. To idealny dla osób zapracowanych i zabieganych. . ‼️potrzebujesz pomocy w planowaniu posiłków, to wejdź w 👉 link w BIO lub na 👉 www.zdrowowbiegu.pl i zobacz mini akademię zdrowia. Im więcej warzyw, tym mniej miejsca na produkty przetworzone, cukry i zboża, ale o tym innym razem. ⁣Warzywa powinny stanowić 50-70% każdego naszego posiłku. I tu pojawia się problem, bo tak nie jest. Jak to zmienić w łatwy sposób ? _⁣ ✅ WARZYWNE PRZEKĄSKI CZEKAJĄ W WORECZKACH Kupujesz odpowiednie warzywa, myjesz, siekasz i dzielisz na porcje do woreczków strunowych. Mogą to być marchewki i ogórki w słupkach, seler naciowy, kalarepka. _ ✅ SPOSÓB NA PESTYCYDY Aby usunąć chociaż część pestycydów umyj je wodą z octem (winnym lub jabłkowym), kwaskiem cytrynowym lub oczyszczoną sodą. Można też myć wodą z solą i sokiem z cytryny. _⁣ ✅ PRZYGOTOWUJESZ JE TYLKO 3 RAZY W TYGODNIU Takie zestawy robisz 3 razy w tygodniu i przetrzymujesz w lodówce. Przed zamknięciem woreczka wyciągasz powietrze słomką – niby próżniowe zamykanie, nie będą się tak szybko psuć. Naprawdę niewiele czasu potrzeba na przygotowanie – 10-15 minut, a przecież czas się liczy. Dzięki nim, kiedy nabierzesz ochotę na przekąskę zawsze będą czekać gotowe. Oszczędzasz czas na gotowanie, zmywanie i dbasz o zdrowie i figurę. _ ✅ GUACAMOLE Z AWOKADO⁣ Do przekąsek możesz zrobić guacamole z awocado. Dojrzałe awokado rozgniatasz widelcem, dodajesz przyprawy – sól i pieprz, drobno posiekaną cebulkę – wszystko wymieszaj i masz świetny dip do przekąsek. _ ✅ ZIELONE KOKTAJLE⁣ Poczytaj we wcześniejszych postach o szybkim i łatwym sposobie uzupełniania dawki warzyw dzięki zielonym koktajlom – post Kuchnia w Biegu. _⁣ ✅ WARZYWA STRACIŁY SWOJE WARTOŚCI Obecne warzywa, to nie to samo, co kilkanaście lat temu. Niektóre straciły nawet do 90% witamin i minerałów. Dlatego powinniśmy jeść ich coraz więcej, i bardzo wskazane własne hodowle… u mnie chyba na balkonie 😂 Iza Dejda 👋 .

A post shared by Zdrowo w Biegu ™ | Iza Dejda 🚀 (@zdrowo_wbiegu) on

kiwi

Warzywa w formie koktajli

Same przekąski mogą nie wystarczyć, dlatego Zdrowo w Biegu poleca również warzywne koktajle. Ich przygotowanie zajmuje około 30 minut… tygodniowo. Raz w tygodniu można przygotowywać napoje na cały tydzień. Wystarczy posiekać dowolnie wybrane warzywa (dodanie do nich owoców również wskazane, ale to warzywa powinny dominować), umieścić je w woreczkach w zamrażalniku, a potem codziennie wyjmować jedną porcję i je blendować. I gotowe!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Żelki – pyszne, zdrowe, bo domowe! I tak niewiele potrzeba, żeby je zrobić

ryby

Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?

Dieta

Dieta Dukana okiem dietetyczki Elizy Szyszko. Jak wyglądają zasady? Dla kogo jest wskazana, a kto nie może?

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

chrzan

Chrzan – co warto o nim wiedzieć? Jak kupować?

jajko

5 produktów zmniejszających apetyt

jedzenie

Intermittent fasting inaczej post przerywany – na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka

marchewka

Warzywa – gotowane czy surowe?

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

Dieta DASH - zasady, dla kogo, kto nie może, opinie, okiem eksperta

Dieta DASH – jakie są zasady? Kto może korzystać z tej diety?

kobiety w przymierzalni

Szybkie diety oczyszczające przed Sylwestrem. Dietetyczka wyjaśnia, czy któraś z nich naprawdę działa

Świąteczne obżarstwo / istock

Świąteczne obżarstwo – jak przeżyć i nie przytyć?

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?