Przejdź do treści

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

źródło: Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta wśród słoneczników - kalendarz pyleń 2020
Kalendarz pyleń 2020. Sprawdź, jakie rośliny pylą w poszczególnych miesiącach
Cholesterol w diecie / istock
Po co nam cholesterol? Dietetyczka Zofia Suszka wyjaśnia, czy jest on nam potrzebny do życia
Kobieta trzyma niemowlę na rękach
Higiena w połogu – 8 przykazań głównych od Położnej Kasi
Kobieta trzyma w dłoniach pisanki
W jaki sposób sprawdzić, czy jajka są świeże? Czytamy Etykiety pokazują prosty trik!
Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Warzywa powinny stanowić 50-70 procent każdego posiłku. Nie jest to łatwe do zrealizowania, zwłaszcza jeśli ktoś za warzywami nie przepada. Są jednak sposoby, by cel ten nietrudno i przyjemnie zrealizować. Jak to zrobić? Odpowiedzi udzieliła na swoim Instagramie Iza Dejda, prowadząca profil Zdrowo w Biegu.

Jedz warzywa w każdej postaci

Brokuły albo marchewka jako dodatek do głównego dania – tak często wygląda polski posiłek. Zapominamy, że warzywa wcale nie muszą – i nie powinny – tylko towarzyszyć większym potrawom. Mają stanowić podstawę każdego posiłku. Jeśli jednak gotowanie obiadu z warzywami w roli głównej nie zawsze się udaje, warto – jak pisze Iza Dejda – codziennie spożywać je w każdej postaci.

„Surowe, kiszonki, koktajle, a także jako przekąski” – wyjaśnia dietetyczka.  W końcu łatwo i bezboleśnie podjada się w pracy przygotowane wcześniej małe surowe marchewki czy popija na śniadanie pomidorowe koktajle. Dzięki temu zmniejszamy też ilość spożywanego cukru – zamiast sięgać między posiłkami po batonika, przegryza się warzywa.

Przygotowywanie warzyw nie musi być czasochłonne

Iza Dejda zaleca robienie warzywnych przekąsek 3 razy w tygodniu i przetrzymywanie ich w lodówce. Każdorazowo zajmuje to 10-15 minut. Przygotowanie warzywnej przekąski nikomu nie powinno sprawić problemu – wystarczy kupić marchewkę, ogórka, seler naciowy czy kalarepkę, pokroić i wrzucić do woreczków  strunowych. Przed ich zamknięciem warto wyciągnąć z nich powietrze słomką – warzywa dłużej zachowają świeżość.

I do samej przekąski, żeby była smaczniejsza, można przygotować dodatek. Jak pisze Zdrowo w Biegu:

Do przekąsek możesz zrobić guacamole z awokado. Dojrzałe awokado rozgniatasz widelcem, dodajesz przyprawy - sól i pieprz, drobno posiekaną cebulkę - wszystko wymieszaj i masz świetny dip do przekąsek.

Unsplash

Dzisiaj warzywa to nie to, co dawniej

Niestety, w dzisiejszych czasach warzywa często nie zawierają tylu witamin i minerałów, co dawniej, ponieważ często bywają zanieczyszczone. Rozwiązaniem jest ich kupowanie od zaufanego dostawcy albo samodzielne hodowanie w ogródku.

Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, Zdrowo w Biegu zdradza, jak możemy poradzić sobie z pestycydami. Aby usunąć choć część z nich, warto umyć warzywa wodą z octem (winnym lub jabłkowym), kwaskiem cytrynowym bądź sodą oczyszczoną. Można też skorzystać z wody z solą i sokiem z cytryny.

View this post on Instagram

Warzywa są zbawienne dla naszego organizmu, a warzywne przekąski będą pomocne w wygodnym ich spożywaniu. Sprytna metoda, którą za chwilę poznasz, pozwoli Ci zaoszczędzić czas na gotowanie, zmywanie i zawsze warzywa będą czekać gotowe do spożycia. To idealny dla osób zapracowanych i zabieganych. . ‼️potrzebujesz pomocy w planowaniu posiłków, to wejdź w 👉 link w BIO lub na 👉 www.zdrowowbiegu.pl i zobacz mini akademię zdrowia. Im więcej warzyw, tym mniej miejsca na produkty przetworzone, cukry i zboża, ale o tym innym razem. ⁣Warzywa powinny stanowić 50-70% każdego naszego posiłku. I tu pojawia się problem, bo tak nie jest. Jak to zmienić w łatwy sposób ? _⁣ ✅ WARZYWNE PRZEKĄSKI CZEKAJĄ W WORECZKACH Kupujesz odpowiednie warzywa, myjesz, siekasz i dzielisz na porcje do woreczków strunowych. Mogą to być marchewki i ogórki w słupkach, seler naciowy, kalarepka. _ ✅ SPOSÓB NA PESTYCYDY Aby usunąć chociaż część pestycydów umyj je wodą z octem (winnym lub jabłkowym), kwaskiem cytrynowym lub oczyszczoną sodą. Można też myć wodą z solą i sokiem z cytryny. _⁣ ✅ PRZYGOTOWUJESZ JE TYLKO 3 RAZY W TYGODNIU Takie zestawy robisz 3 razy w tygodniu i przetrzymujesz w lodówce. Przed zamknięciem woreczka wyciągasz powietrze słomką – niby próżniowe zamykanie, nie będą się tak szybko psuć. Naprawdę niewiele czasu potrzeba na przygotowanie – 10-15 minut, a przecież czas się liczy. Dzięki nim, kiedy nabierzesz ochotę na przekąskę zawsze będą czekać gotowe. Oszczędzasz czas na gotowanie, zmywanie i dbasz o zdrowie i figurę. _ ✅ GUACAMOLE Z AWOKADO⁣ Do przekąsek możesz zrobić guacamole z awocado. Dojrzałe awokado rozgniatasz widelcem, dodajesz przyprawy – sól i pieprz, drobno posiekaną cebulkę – wszystko wymieszaj i masz świetny dip do przekąsek. _ ✅ ZIELONE KOKTAJLE⁣ Poczytaj we wcześniejszych postach o szybkim i łatwym sposobie uzupełniania dawki warzyw dzięki zielonym koktajlom – post Kuchnia w Biegu. _⁣ ✅ WARZYWA STRACIŁY SWOJE WARTOŚCI Obecne warzywa, to nie to samo, co kilkanaście lat temu. Niektóre straciły nawet do 90% witamin i minerałów. Dlatego powinniśmy jeść ich coraz więcej, i bardzo wskazane własne hodowle… u mnie chyba na balkonie 😂 Iza Dejda 👋 .

A post shared by Zdrowo w Biegu ™ | Iza Dejda 🚀 (@zdrowo_wbiegu) on

kiwi

Warzywa w formie koktajli

Same przekąski mogą nie wystarczyć, dlatego Zdrowo w Biegu poleca również warzywne koktajle. Ich przygotowanie zajmuje około 30 minut… tygodniowo. Raz w tygodniu można przygotowywać napoje na cały tydzień. Wystarczy posiekać dowolnie wybrane warzywa (dodanie do nich owoców również wskazane, ale to warzywa powinny dominować), umieścić je w woreczkach w zamrażalniku, a potem codziennie wyjmować jedną porcję i je blendować. I gotowe!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Drożdże - czym je zastąpić? / istock

Drożdże to towar deficytowy w czasach pandemii. Dietetyczka wyjaśnia, czy możemy je czymś zastąpić

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, a jego właściwości zadziwiają

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, jego właściwości zadziwiają

Woda z imbirem na migrenę / istock

Czujesz, że nadchodzi migrena? Dietetyczka wyjaśnia, co może pomóc

Panowanie nad apetytem / freepik

Jak zapanować nad swoim apetytem? Dietetyczka Patrycja Rublewska ma kilka ważnych rad

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

herbata z hibiskusa

Herbata z hibiskusa, sprawdź jej właściwości i kiedy po nią sięgać

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.