Przejdź do treści

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowcy znają odpowiedź

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowy znają odpowiedź Rwpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
Duffy walczy o usunięcie filmu "365 dni" z Netflixa
 „Zostałam odurzona, porwana, byłam gwałcona”. Duffy walczy u usunięcie filmu „365 dni” z Netflixa
Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania
Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami
Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy
Ogórki kiszone – właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Istnieje wiele stron oferujących diety cud oraz sekretne sposoby na zrzucenie zbędnych kilogramów w tydzień. Wszystko to jednak nie jest wiele warte i jedynie ciężka praca nad swoim ciałem, połączona ze zbilansowaną dietą, przynosi efekty. Warto jednak znać mechanizmy działania swojego organizmu, aby pomóc sobie lepiej zrozumieć swoje ciało, jego potrzeby oraz to, jak działa metabolizm.

Aktywność fizyczna a tłuszcz

Nawet gdy nie wykonujemy ćwiczeń fizycznych, nasze ciało wciąż potrzebuje źródła energii niezbędnej do życia. Pochodzi ona z pożywienia, to znaczy z węglowodanów, białek, tłuszczów i fosforanów. Istotna jest jednak szybkość spalania dostępnych zasobów, która jest zależna od dostarczonego pożywienia, płci, wieku oraz intensywności ćwiczeń fizycznych.

Istnieje teoria mówiąca, że aby spalić tłuszcz, musimy wykonywać ćwiczenia przy 60 proc. naszego maksymalnego tętna, wprowadza ono nasze ciało w „strefę spalania tłuszczu”. Oznacza to, że istnieje intensywność ćwiczeń, w których tłuszcz jest dominującym źródłem energii.

Ogólna zasada mówi, że ćwiczenia mniej intensywne, takie jak marsze czy trucht, nie wymagają dużego wysiłku naszych mięśni. Oznacza to, że ilość energii potrzebnej ciału jest niższa, a zatem energia czerpana jest głównie z tłuszczów. Wraz ze wzrostem intensywności ćwiczeń, tłuszcz nie może być metabolizowany wystarczająco szybko, aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na energię. Ciało będzie zatem wykorzystywać węglowodany, które mogą być metabolizowane szybciej.

siatka na zakupy

Strefa spalania tłuszczu

Ćwicząc nie wiemy jednak, w którym momencie nasze ciało przełączy się z wykorzystywania tłuszczu na inne paliwo. Eksperci badają to, mierząc poziom wydzielanego dwutlenku węgla przez osobę wykonującą ćwiczenia o różnej intensywności. Dzięki temu byli oni w stanie obliczyć udział spalanego tłuszczu i węglowodanów.

Największa ilość spalonego tłuszczu jest nazywana „maksymalną szybkością utleniania tłuszczu”, a intensywność, przy której występuje, jest określana jako „FATmax”. Badania wykazały, że „strefa spalania tłuszczu” występuje pomiędzy 50 a 72 proc. maksymalnej ilości tlenu, jaką dana osoba może zużyć podczas ćwiczeń.

Geny mają znaczenie

Niestety, zdolność do spalania tłuszczu jest również zapisana w genach. Możemy zatem nie mieć tyle szczęścia co inni. Badania wykazały, że strefa spalania tłuszczu może być niższa u osób z nadwagą lub otyłością o około 24 do 46 proc. ich maksymalnego zużycia tlenu, wyższa natomiast u sportowców wytrzymałościowych.

Zatem ile tłuszczu jesteśmy w stanie spalić podczas ćwiczeń?  Niestety, okazuje się, że zaskakująco mało. Nawet w badaniach z udziałem sportowców, uczestnicy spalali jedyne 0,5 grama tłuszczu na minutę. Dla przeciętnego człowieka wartość ta wynosi już tylko 0,1 do 0,4 grama tłuszczu na minutę.

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Co możemy zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na spalanie tłuszczu?

Istnieją dowody, że przestrzeganie określonych diet, jak na przykład ketogenna dieta wysokotłuszczowa czy przerywany post i dłuższe ćwiczenia mogą zwiększyć faktyczną ilość spalanego tłuszczu. Zawsze należy jednak mieć na uwadze, czy dana dieta jest faktycznie dobra dla twojego organizmu i czy dostarcza mu niezbędnych mikroelementów.

Regularna aktywność fizyczna przy niskim lub umiarkowanym odczuciu wysiłku, prawdopodobnie podniesie ilość tłuszczu wykorzystywanego do zaspokojenia energii. Pomoże nam to w pozbyciu się niechcianej tkanki tłuszczowej. Wybieraj więc raczej ćwiczenia o niższej intensywności, ćwicz jednak regularnie, a szybko zobaczysz efekty.

 

Źródło: ScienceAlert

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co ile zmieniać prześcieradło? Częściej, niż możesz sądzić

Imbir jest pomocny w przeziębieniu, ale nie tylko. Sprawia, że żyjemy dłużej

Boisz się demencji na starość? Jest rozwiązanie: pij kawę

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Kawa pomaga w trawieniu i w walce z jego zaburzeniami?

Jesteś na diecie ketogenicznej i ciągle boli cię głowa? Wyjaśniamy dlaczego

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Cynk to niedoceniany pierwiastek, warto włączyć go do diety. W czym go szukać?

Wiesz, że codziennie szkodzisz środowisku? 5 zachowań, które musisz porzucić

Pandemia zmieniła nasze przyzwyczajenia. Tych rzeczy nie będziemy chciały już nigdy dotykać

Uważaj na kleszcze. Niebezpieczna jest nie tylko borelioza. 6 chorób odkleszczowych

Niby banalna czynność, a większość osób robi to źle. Jak… siusiać?

Superfoods na cenzurowanym. Na te pięć produktów powinnaś uważać

Sześć skutków ubocznych słonego jedzenia. Czas na zmianę przyzwyczajeń

Jak pozbyć się kofeiny z organizmu? Mamy kilka wskazówek

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Alkohol jest dobry dla zdrowia? Najnowsze badania wskazują na jego wpływ na funkcje poznawcze

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Chcesz zostać wegetarianinem? Siedem typowych błędów, które możesz popełnić

Nadciśnienie to nie twój problem? Poznaj pięć sytuacji, które mogą do niego prowadzić

Kawa może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Musisz tylko ją odpowiednio parzyć

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

O tych produktach mogłaś słyszeć wiele złego, ale naprawdę warto włączyć je do diety

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę