Przejdź do treści

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowcy znają odpowiedź

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowy znają odpowiedź Rwpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczupła dziewczyna
Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny
cienie pod oczami
Worki i cienie pod oczami ‒ jak się ich pozbyć? Pomóc mogą domowe sposoby
Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Kolacja - jeść, czy nie?/iStock
Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Istnieje wiele stron oferujących diety cud oraz sekretne sposoby na zrzucenie zbędnych kilogramów w tydzień. Wszystko to jednak nie jest wiele warte i jedynie ciężka praca nad swoim ciałem, połączona ze zbilansowaną dietą, przynosi efekty. Warto jednak znać mechanizmy działania swojego organizmu, aby pomóc sobie lepiej zrozumieć swoje ciało, jego potrzeby oraz to, jak działa metabolizm.

Aktywność fizyczna a tłuszcz

Nawet gdy nie wykonujemy ćwiczeń fizycznych, nasze ciało wciąż potrzebuje źródła energii niezbędnej do życia. Pochodzi ona z pożywienia, to znaczy z węglowodanów, białek, tłuszczów i fosforanów. Istotna jest jednak szybkość spalania dostępnych zasobów, która jest zależna od dostarczonego pożywienia, płci, wieku oraz intensywności ćwiczeń fizycznych.

Istnieje teoria mówiąca, że aby spalić tłuszcz, musimy wykonywać ćwiczenia przy 60 proc. naszego maksymalnego tętna, wprowadza ono nasze ciało w „strefę spalania tłuszczu”. Oznacza to, że istnieje intensywność ćwiczeń, w których tłuszcz jest dominującym źródłem energii.

Ogólna zasada mówi, że ćwiczenia mniej intensywne, takie jak marsze czy trucht, nie wymagają dużego wysiłku naszych mięśni. Oznacza to, że ilość energii potrzebnej ciału jest niższa, a zatem energia czerpana jest głównie z tłuszczów. Wraz ze wzrostem intensywności ćwiczeń, tłuszcz nie może być metabolizowany wystarczająco szybko, aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na energię. Ciało będzie zatem wykorzystywać węglowodany, które mogą być metabolizowane szybciej.

siatka na zakupy

Strefa spalania tłuszczu

Ćwicząc nie wiemy jednak, w którym momencie nasze ciało przełączy się z wykorzystywania tłuszczu na inne paliwo. Eksperci badają to, mierząc poziom wydzielanego dwutlenku węgla przez osobę wykonującą ćwiczenia o różnej intensywności. Dzięki temu byli oni w stanie obliczyć udział spalanego tłuszczu i węglowodanów.

Największa ilość spalonego tłuszczu jest nazywana „maksymalną szybkością utleniania tłuszczu”, a intensywność, przy której występuje, jest określana jako „FATmax”. Badania wykazały, że „strefa spalania tłuszczu” występuje pomiędzy 50 a 72 proc. maksymalnej ilości tlenu, jaką dana osoba może zużyć podczas ćwiczeń.

Geny mają znaczenie

Niestety, zdolność do spalania tłuszczu jest również zapisana w genach. Możemy zatem nie mieć tyle szczęścia co inni. Badania wykazały, że strefa spalania tłuszczu może być niższa u osób z nadwagą lub otyłością o około 24 do 46 proc. ich maksymalnego zużycia tlenu, wyższa natomiast u sportowców wytrzymałościowych.

Zatem ile tłuszczu jesteśmy w stanie spalić podczas ćwiczeń?  Niestety, okazuje się, że zaskakująco mało. Nawet w badaniach z udziałem sportowców, uczestnicy spalali jedyne 0,5 grama tłuszczu na minutę. Dla przeciętnego człowieka wartość ta wynosi już tylko 0,1 do 0,4 grama tłuszczu na minutę.

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Co możemy zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na spalanie tłuszczu?

Istnieją dowody, że przestrzeganie określonych diet, jak na przykład ketogenna dieta wysokotłuszczowa czy przerywany post i dłuższe ćwiczenia mogą zwiększyć faktyczną ilość spalanego tłuszczu. Zawsze należy jednak mieć na uwadze, czy dana dieta jest faktycznie dobra dla twojego organizmu i czy dostarcza mu niezbędnych mikroelementów.

Regularna aktywność fizyczna przy niskim lub umiarkowanym odczuciu wysiłku, prawdopodobnie podniesie ilość tłuszczu wykorzystywanego do zaspokojenia energii. Pomoże nam to w pozbyciu się niechcianej tkanki tłuszczowej. Wybieraj więc raczej ćwiczenia o niższej intensywności, ćwicz jednak regularnie, a szybko zobaczysz efekty.

 

Źródło: ScienceAlert

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Tkanka tłuszczowa wisceralna

Tkanka tłuszczowa wisceralna. Farmaceutka Zofia Winczewska o niebezpiecznym tłuszczu otulającym narządy wewnętrzne

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?