Przejdź do treści

Jak często robić pranie? Podpowiadamy

Kobieta podpiera się łokciami i myśłi na podłodze w łazience. Wszędzie jest rozrzucone pranie.
Źródło iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
5 błędów, które popełniasz przed 10 rano
Seks? W każdym wieku!
Seks? W każdym wieku!
Kobieta trenuje jogę
„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc
Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Zastanawiasz się jak często prać pościel, ręczniki czy bieliznę, żeby uniknąć skupiska bakterii? Przygotowaliśmy dla ciebie małą ściągę.

Na naszych ubraniach bakterie, roztocza i grzyby namnażają się już po jednym założeniu. Łóżko jest największym siedliskiem roztoczy – mikroorganizmów, które żywią się naszym naskórkiem. Większość mikrobów nie jest dla nas szkodliwa. Problem w tym, że szybko się namnażają. Im dłużej śpisz w tej samej pościeli, tym więcej bakterii towarzyszy ci w trakcie snu. Pozostawione skupisko roztoczy staje się niebezpieczne dla naszego zdrowia i może prowadzić do chorób. Roztocza same w sobie nie są szkodliwe – alergenami są ich odchody, które mogą podrażnić nasze błony śluzowe i wywołać reakcję alergiczną, taką jak katar, kichanie, swędzenie, a nawet uczulenie.

Roztocza giną najszybciej w temperaturze 60 stopni. Większość materiałów jednak można prać maksymalnie w temperaturze 40 stopni. Nic nie szkodzi. Po wysuszeniu rzecz należy po prostu wyprasować. Już po 5 minutach prasowania pościeli w 100 stopniach zabijamy wszystkie roztocza, których nie udało nam się pozbyć podczas prania. Pamiętajmy też o wietrzeniu pościeli w chłodne dni, gdyż niska temperatura (najlepiej poniżej 0) także zabija roztocza. Wystarczy parę godzin, by pozbyć się 40 proc. tych mikroorganizmów.

 

Jak często prać poszczególne rzeczy? Podpowiadamy.

Jak często robić pranie?

Bielizna i skarpetki – po każdym użyciu

Biustonosz – po 2-3 dniach

Dżinsy – po 4-5 dniach noszenia

Garnitur – z materiałów naturalnych powinniśmy prać po 3-4 użyciach. Garnitury syntetyczne po 4- 5 razach.

Kurtki i płaszcze – 1-2 razy w sezonie

Legginsy/getry – po 1-3 razach

Marynarki/żakiety – po 5-6 dniach noszenia

Piżama – po 3-4 dniach

Pościel – przynajmniej raz na tydzień

Ręczniki – po 3 użyciach

Spodnie i spódnice – po 5-7 dniach noszenia

Strój kąpielowy – po każdym użyciu

Sukienki – po 1-2 razach

Ścierki kuchenne – jak najczęściej, maksymalnie co 2-3 dni

Torebka – czyścić raz w tygodniu

T-shirty i podkoszulki – po każdym użyciu

 

Zobacz także

Najnowsze w naszym serwisie

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta wyciera szklankę ścierką

Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi

Chłopiec wkłada ciuchydo pralki

Zadbaj o swoje zdrowie i wyczyść pralkę! Apeluje Mama Chemik

kobieta w wannie

Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!

Domowe tabletki do zmywarki – jak zrobić, jak używać?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Dzięki Unikey można bezdotykowo otworzyć drzwi

Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Zobacz, jak to działa

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Co się stanie, gdy użyjesz płynu do płukania ust po ćwiczeniach?

Nie opuszczasz deski, gdy spuszczasz wodę? To naprawdę duży błąd

kobieta poprawia pościel

Roztocza i ich ugryzienia. Jak pozbyć się kurzu w domu?

Prawdopodobnie dotykasz twarzy 16 razy na godzinę. Czas z tym skończyć

Co ile zmieniać prześcieradło? Częściej, niż możesz sądzić

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Te przedmioty musisz regularnie wymieniać. A niektórych używasz przez lata

Miejsca w domu, które musisz regularnie dezynfekować. Pamiętasz o tym?

Jak często powinno się sprzątać mieszkanie? Nie takiej odpowiedzi możesz się spodziewać

Jak często powinno się sprzątać mieszkanie? Nie takiej odpowiedzi możesz się spodziewać

Sprzątanie domu bez chemii - soda, cytryna i ocet wystarczą!

Sprzątanie domu bez chemii – soda, cytryna i ocet wystarczą!

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk/rawpixel

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk

Pluskwa domowa - domowe sposoby na zwalczanie, gdy się pojawią

Pluskwa domowa – domowe sposoby na zwalczanie, gdy się pojawią

ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy – zastosowania od pielęgnacji przez sprzątanie do jedzenia

Rzeczy, na których jest najwięcej brudu

6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu

kobieta z laptopem na kanapie

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

10 rzeczy w twoim domu, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

telefon kobieta

Smartfon brudniejszy niż toaleta? Niestety…

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem