Przejdź do treści

„Leżenie w łóżku z laptopem na kolanach to bardzo zły wybór” – mówi Ernest Wiśniewski, wiceprezes Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Jak zatem pracować z domu, żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Jak dbać o kręgosłup, pracując w domu?
Praca zdalna a nasz kręgosłup. Zdj: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobieta na plaży w swetrze i kapeluszu
„Kryzys psychiczny może spotkać mnie, ciebie, twoją matkę, brata, przyjaciółkę… każdego” – pisze lekarka z okazji Marszu Żółtej Wstążki
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje
Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje

Nasz kręgosłup nie jest przystosowany do pracy zdalnej wykonywanej w domu. Szkodzimy sobie, obowiązki zawodowe wykonując na leżąco albo trzymając laptop na niskiej ławie. Jak chronić kręgosłup i inne części ciała przed przeciążeniami? O ergonomii miejsca pracy w warunkach domowych Hello Zdrowie rozmawia z Ernestem Wiśniewskim, wiceprezesem Krajowej Izby Fizjoterapeutów.

Ewa Podsiadły-Natorska: Z powodu pandemii wielu z nas musi pracować w domu. Jak to wpływa na nasze ciało, a zwłaszcza na kręgosłup?

Ernest Wiśniewski: Przede wszystkim trzeba podkreślić, że w warunkach domowych pracuje się trudniej niż w biurze, w którym zazwyczaj znajdują się biurka, odpowiednie krzesła, duże monitory, podkładki pod laptopy. Profesjonalne meble biurowe są coraz lepszej jakości, posiadają elementy ergonomii. W warunkach domowych takimi meblami dysponujemy zdecydowanie rzadziej; częściej korzystamy z tego, co mamy – pracujemy na kanapie, czasami w łóżku. Meble domowe spełniają zupełnie inną funkcję i nie są stworzone do pracy biurowej. O ile korzystamy z nich doraźnie, to obciążenie kręgosłupa jest o wiele mniejsze, jednak z powodu epidemii z dnia na dzień zostaliśmy wysłani do pracy zdalnej, skutkiem czego spędzamy zbyt dużo czasu w nieergonomicznych pozycjach.

Co więc zrobić, żeby nie przeciążyć kręgosłupa?

Przede wszystkim stół czy biurko będą lepsze niż niska ława, a krzesło będzie lepsze niż kanapa, o leżeniu w łóżku z laptopem na kolanach nie wspominając. Musimy jednak mieć świadomość, że ciągła praca siedząca, zwłaszcza w niewłaściwych warunkach, zawsze będzie nas przeciążać i męczyć ciało. Wielu z nas nawet na co dzień pracuje w wymuszonych warunkach, dalekich od ergonomicznych. Dlatego każdy powinien stosować działania ergonomiczne, czyli podejmować czynności, które przeciwdziałają skutkom pracy w obciążających warunkach. Tym, co można zrobić najłatwiej i co działa najskuteczniej, jest aktywność fizyczna, która przeciwdziała wszelkim przeciążeniom będących skutkiem długiej pracy siedzącej.

Praca przed komputerem sprzyja przeciążeniom?

Tak, przeciążenia są skutkiem długo utrzymywanej pozycji ciała. Do przeciążeń prowadzą również wielokrotnie powtarzane mikroruchy jak np. ciągłe stukanie palcem w myszkę czy w touchpad, kiedy cierpią głównie małe stawy, a konsekwencją jest ból. Żeby im przeciwdziałać, musimy prowadzić częstą, regularną aktywność fizyczną.

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

Jak częstą?

Powiem o dwóch rodzajach aktywności fizycznej przeciwdziałającej obciążeniom ciała. Pierwszy rodzaj to krótka aktywna przerwa w pracy, trwająca 2 do 5 minut, która jest wykonywana bardzo często – minimum raz na godzinę ciągłej pracy w wymuszonej pozycji.  Ponadto, powinna być wykonywana zawsze wtedy, kiedy odczuwamy pierwsze symptomy dyskomfortu. Nie ma znaczenia, co nas boli: plecy, szyja, kark, kolana, łokcie. Zawsze, gdy odczuwamy dyskomfort będący skutkiem nagromadzonego napięcia i przeciążeń, nie powinniśmy czekać, aż to przerodzi się w ból, tylko reagować od razu. Innymi słowy: jeśli pojawiają się objawy pierwszego bólu lub dyskomfortu, wtedy nie sprawdzamy, ile czasu minęło od ostatniej przerwy i od razu podejmujemy ćwiczenia. Natomiast profilaktycznie powinniśmy oderwać się od komputera przynajmniej raz na godzinę. Żeby to sobie ułatwić, warto nastawić timer w telefonie czy zegarku albo pobrać specjalny program, który będzie przypominał nam, by co godzinę się poruszać.

A drugi rodzaj aktywności fizycznej, o której pan wspomniał?

Druga rzecz to trening, który trwa przynajmniej godzinę, podczas którego doprowadzamy do zmęczenia organizmu. Należy wykonywać go minimum 3 razy w tygodniu. Pamiętajmy, że jeżeli trening nie powoduje zmęczenia fizycznego, to jest mało efektywny. W czasie, gdy kluby sportowe są zamknięte, taki trening możemy śmiało wykonywać w warunkach domowych. Jednocześnie w tej chwili jest już możliwe wyjście w teren, więc możemy biegać, spacerować czy trenować na świeżym powietrzu – ćwiczenia w plenerze są lepszym rozwiązaniem niż trening w domu, ale gdy nie możemy wyjść, to trening domowy jest zdecydowanie wskazany. W domu pamiętajmy o otwarciu okna. Zadbajmy też o nasze płuca.

Jakie ćwiczenia należy wykonywać?

Każdy z nas chodził do szkoły podstawowej i zaliczył lekcję w–f-u, wykonujmy więc proste ćwiczenia gimnastyczne typu przysiady, pompki, podciąganie, skłony, skręty. Można je robić bez żadnego sprzętu i dodatkowych przyrządów. Na naszej stronie internetowej publikujemy filmy instruktażowe z ćwiczeniami. Zachęcam do ich obejrzenia. Generalna zasada jest taka, że każda forma ruchu jest lepsza niż jego brak. W biurach już sam spacer po kawę czy do drukarki oraz korzystanie ze schodów to minimalna aktywność, która przeciwdziała bezruchowi, choć oczywiście kilka minut powtarzanych metodycznie ćwiczeń da dużo większy efekt.

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić

O czym pamiętać, by trenując w domu, nie zrobić sobie krzywdy?

Sam ruch jest ważniejszy niż rodzaj wybranej aktywności. Być może wcześniej ćwiczyliśmy na siłowni lub np. jogę czy pilates. Możemy w warunkach domowych wrócić do tych aktywności. Najważniejsze, by ćwicząc w domu, kierować się zdrowym rozsądkiem i zadbać też o bezpieczeństwo, czyli np. o stabilne podłoże i założyć odpowiednie obuwie. W trakcie treningu nie powinniśmy odczuwać bólu. Zmęczenie – jak najbardziej, ale ból nie. Jeśli podczas wykonywania ćwiczeń czy bezpośrednio po nich odczuwamy ból czegokolwiek: mięśni lub stawów, to znaczy, że trening był zbyt intensywny. Natomiast czym innym jest ból, a czym innym zmęczenie. My się musimy zmęczyć w trakcie treningu, pamiętając o stopniowym zwiększaniu jego intensywności.

W jaki sposób zwiększać intensywność ćwiczeń?

Stopniowo. Podam przykład: bieganie. Jeśli ktoś chciałby zacząć biegać, to odradzałbym rozpoczynanie od maratonu. Lepszym rozwiązaniem będzie bieg interwałowy: 5 minut biegu, 5 minut marszu i tak przez godzinę, z czasem skracając czas marszu, a wydłużając biegu. To ważne, by pamiętać, że zbyt intensywne, pochopnie podejmowane treningi mogą zakończyć się kontuzjami lub przeciążeniami. Dziś mamy ograniczone możliwości kontaktu z  fizjoterapeutami, ale materiały dotyczące fizjoprofilaktyki są dostępne online. Można się również skomunikować z ekspertami w ramach teleporady.

brzuszki na piłce

A gdy podczas pracy zdalnej przy komputerze pojawią się problemy z nadgarstkami i łokciami – co wtedy robić?

Zasada jest taka sama. W profilaktyce ogólnej nie skupiamy się na jednej części ciała, tylko na całym organizmie. Ewentualnie podczas ćwiczeń możemy położyć większy nacisk na konkretne części ciała. Jeśli dokucza nam odcinek lędźwiowy, to skupiamy się na lędźwiach. Jeśli bolą nas łokcie czy nadgarstki, to profilaktyka skupi się na nich, ale wszystko sprowadza się do jednego: do ruchu, czyli do prostych powtarzalnych sekwencji i do robienia przerw podczas pracy.

Podsumujmy więc, jak powinna wyglądać ergonomia miejsca pracy w domu.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest stół lub biurko od stolika kawowego. Krzesło powinno mieć wysokie oparcie. Wykorzystujmy poduszki – do siedzenia i pod plecy. Twarde krzesła odgniatają miękkie części ciała, więc siedzenie na poduszce przez osiem godzin jest wygodniejsze niż siedzenie na twardej powierzchni. Jeśli mamy możliwość podłączenia zewnętrznej klawiatury oraz zewnętrznej myszki, żeby laptop znajdował się dalej od nas, to zalecam to rozwiązanie. Do tego właściwe ustawienie monitora. Jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości wzroku; wtedy nie garbimy się i nie pochylamy. Kiedyś, żeby laptop znajdował się wyżej, podkładaliśmy pod niego książki telefoniczne. Dziś można kupić specjalne podkładki, dzięki którym ustawienie laptopa staje się bardziej ergonomiczne.

Ernest Wiśniewski – fizjoterapeuta z ponad 20-letnim stażem pracy, wiceprezes Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Absolwent studiów doktoranckich warszawskiej AWF oraz studiów MBA na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, instruktor Terapii Manualnej. Skupia się głównie na fizjoterapii ortopedycznej. Równolegle do pracy klinicznej i edukacyjnej angażuje się w prace na rzecz rozwoju innowacyjnej fizjoterapii, nowych rozwiązań technologicznych i zarządzania w systemach opieki zdrowotnej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Para starszych osób nad morzem - sanatorium

Koronawirus a sanatoria. Sprawdź, na jakich zasadach będą działać

Krew w worku

„Nie bądź wampir, podziel się krwią”. Łukasz Durajski organizuje nowy challenge zdrowotny

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Kobieta na plaży

Koronawirus a plażowanie. Znamy zalecenia Państwowego Zakładu Higieny

Globus a pod nim ręka

Lekarz Dawid Ciemięga pozywa osoby, które atakują prof. Krzysztofa Simona w internecie

Czy dzieci na placu zabaw powinny nosić maseczki?/Rawpixel

Czy dzieci na placu zabaw powinny nosić maseczki? Oto oficjalne wytyczne

Pandemia koronawirusa a restauracje / gettyimages

„Jestem anestezjologiem wszystkich, ładnych i brzydkich. Ale nie będę anestezjologiem kretynów”. Włoski lekarz nie wytrzymał

Pandemia koronawirusa w USA - Olivia Grunt przytula babcię

Czy bliskość w dobie koronawirusa jest możliwa? „Time” opublikował zdjęcie, które wzrusza do łez. Poznaj jego historię

Kolejny etap znoszenia restrykcji. „Od soboty wiele się zmieni” – zapowiada premier

Koronawirus w Polsce. Kolejny etap znoszenia restrykcji. „Od soboty wiele się zmieni” – zapowiada premier

Dwie kobiety w maseczkach jadą autobusem i rozmawiają ze sobą

Koronawirus. Dystans 2 metrów nie wystarczy. Zobacz, jak zarażony „obsypuje” wirusem swojego rozmówcę

Kobieta w masce - koronawirus

Tak niskiej liczby osób zmarłych na COVID-19 nie było od tygodni. Do zdrowia wróciły ponad dwa miliony osób

„Nikt bliski nie odprowadził mnie na blok operacyjny. Nikt mnie nie przytulał. Nie było ostatniego pocałunku ani pomachania przez szybę. To było przykre” – mówi Anna Ukielska, która przeszła operację onkologiczną w czasie koronawirusa

Dziewczynka idzie do szkoły w maseczce - koronawirus

Dzieci z klas I-III wróciły do szkół. Sprawdź, na jakich zasadach

Kobiety w maseczkach - koronawirus

Koronawirus w Polsce. Minister zdrowia zapowiada zniesienie obowiązku noszenia maseczek

Polski lek na koronawirusa / istock

Polski lek na koronawirusa coraz bliżej. Badania będą prowadzone w Lublinie

matka z dzieckiem w chuście

Jak noszenie dziecka w chuście wpływa na organizm mamy? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Jaka będzie normalność po koronawirusie?

Jaka będzie normalność po koronawirusie? „Może część z nas za kilka lat będzie pamiętać okres pandemii jako przyjemne «wakacje»” – mówi Stanisław Seidel, psycholog i terapeuta

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Kobieta na wizycie u fryzjera patrzy się w lusterko, które trzyma w rękach

Przez pandemię koronawirusa klienci poniosą dodatkowe opłaty za usługi? Sprawdziliśmy!

Zwolniona położna: Czułam, jakby ktoś się nade mną znęcał i rozdrapywał rany, które już się zdążyły zabliźnić

Renata Piżanowska, dyscyplinarnie zwolniona położna: czułam, jakby ktoś się nade mną znęcał i rozdrapywał rany, które już się zdążyły zabliźnić

Praca przy biurku / rawpixel

Fizjoterapeutka Angelika Pędzik o bólu kręgosłupa podczas pracy przy biurku: ból jest informacją, którą wysyła nam nasz organizm, że dzieje się coś złego

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Dziecko bawi się klockami

W Łodzi przebadano pracowników żłobków i przedszkoli na okoliczność koronawirusa. Wyniki są alarmujące!

Ciąża w czasie epidemii. Ginekolog uspokaja: w Polsce wszystkie dzieci chorych matek urodziły się zdrowe

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?