Przejdź do treści

Jak jeść i przeżyć? Triki na świąteczne obżarstwo

Święta nie muszą skończyć się bólem brzucha, jeśli zastosujemy kilka trików podczas jedzenia
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mamy największe szkody w historii edukacji. Wszystko przez pandemię koronawirusa
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym
Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną
Zespół złego wchłaniania/Getty Images
Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?
Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia

Lubisz święta Bożego Narodzenia? Piękne dekoracje, upominki pod choinką, pachnące przysmaki… a po nich ból brzucha i kilka centymetrów więcej w obwodzie talii. Co i jak jeść, żeby dobrze wspominać święta?

Boże Narodzenie – apetyt na święta

Boże Narodzenie to dla wielu osób najpiękniejszy czas w roku. Nie da się zaprzeczyć – magia świąt udziela się wszystkim, nawet osobom, które nie są związane z żadnym kościołem, nie praktykują religii, a po prostu cenią sobie tę zimową chwilę wytchnienia przy suto zastawionym stole. Wszechobecne dekoracje świąteczne, które można zaobserwować od początku listopada, rozbudzają apetyt, zarówno na spotkania w gronie rodziny i przyjaciół, jak i dosłownie – budzą głód świątecznych przysmaków.

Fakt, że w tych dniach jemy potrawy, które na co dzień rzadko goszczą na naszych stołach, sprawia, że łatwo zapomnieć się, sięgając po jeszcze kawałek karpia, porcję pierogów, po dokładkę kutii, kolejny kawałek makowca, serniczka, czy też bombkę z czekolady. Skutki bywają niezbyt przyjemne, dolegliwości żołądkowe lub trawienne mogą skutecznie popsuć atmosferę świąt. A wcale tak nie musi być! Wystarczy, że podejdziemy z rozsądkiem do świątecznego stołu.

śwęta

Co na ból brzucha, mdłości i zaparcia po świętach

Natalia Chybzińska, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food, wyjaśnia co i jak jeść, żeby brzuch nie bolał, nie mieć mdłości, zaparć i innych dolegliwości, które skutecznie mogą zatrzeć dobre wspomnienia związane ze świętami. To proste triki, które każdy z powodzeniem może wprowadzić w życie.

Podczas przygotowań do świąt, a także podczas samych Świąt Bożego Narodzenia pamiętajmy przede wszystkim o regularnych posiłkach – przypomina specjalistka. – W natłoku przedświątecznych obowiązków często zapominamy o podstawowych czynnościach, jak zjedzenie śniadania, czy wypicie szklanki wody – zauważa Natalia Chybzińska. Wiele z nas z myślą o świątecznej uczcie odkłada przysmaki „na potem”, głodząc się przed świętami. Efekt?

Nieregularne jedzenie czy nieodpowiednie nawodnienie organizmu może powodować uczucia pustki w żołądku, osłabienie, ból brzucha, a nawet zaparcia – ostrzega Natalia Chybzińska, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food. – Aby tego uniknąć, postarajmy się zadbać o wspomniane wcześniej szczegóły.

Choinka drewniana

Jak odchudzić wigilijne potrawy

Po przedświątecznych przygotowaniach zasiadamy wreszcie przy stole. To najprzyjemniejsza, a zarazem najtrudniejsza część świątecznych spotkań w gronie rodziny lub przyjaciół. Tradycja – oraz babcia- każą skosztować każdego przysmaku. W każdej rodzinie znajdzie się też troskliwa ciocia, która będzie co chwilę dokładać na talerz, prawda? Na to też Natalia Chybzińska podpowiada sposób.

Jeśli podczas świąt chcemy spróbować wszystkich przygotowanych przysmaków, warto, by były to małe porcje i bez kalorycznych dodatków. Unikajmy ciężkostrawnych potraw jak smażony na głębokim oleju karp czy smażone pierożki. Skorzystajmy z ich lżejszej wersji, np. ryba pieczona w folii, czy gotowane pierogi bez okrasy.

Zdarzyć się może, że mimo dobrych chęci przesadzimy ze świątecznymi przysmakami. Na ból brzucha i uczucie ciężkości specjalistka również podaje remedium:

Pamiętajmy również, że dobrym rozwiązaniem większości dolegliwości pokarmowych związanych ze spożyciem świątecznych potraw będzie 3-4 godzinny odpoczynek pomiędzy śniadaniem, obiadem i kolacją oraz rodzinny spacer.

Jak jeść w święta i nie tyć

Oprócz dolegliwości trawiennych postrachem świąt są zbędne kilogramy, boczki i fałdki, które można zauważyć po zbytnim folgowaniu sobie przy stole i po kilkudniowej bezczynności. Natalia Chybzińska, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food, podpowiada, jak osiągnąć to, co dla wielu z nas najważniejsze, czyli jak nie przytyć.

Zdecydowanie większy wpływ na nasze zdrowie oraz masę ciała mają pozostałe dni w roku niż 3 dni świąt – zauważa Natalia Chybzińska. – Jeśli przez cały rok ciężko pracujemy nad naszą sylwetką oraz zdrowiem, nie zaprzepaścimy tego przez kilka dni świątecznego folgowania – uspokaja specjalistka.

kobieta święta

Natalia Chybzińska podpowiada kilka trików, które mogą przydać się, zarówno w czasie świąt, jak i podczas realizowania świątecznych postanowień: – Jeśli planujemy zakończyć czas Bożego Narodzenia z taką samą masą ciała, z jaką go rozpoczęliśmy, powinniśmy pamiętać o kilku prostych zasadach.

1) Wszystko z umiarem – jeśli na naszym wigilijnym stole zagości 12 potraw i planujemy skosztować wszystkich lub większości z nich, to pamiętajmy, aby wybierać małe porcje. W ten sposób istnieje szansa, że zakończymy wigilijną kolację z miłym uczuciem sytości, lecz nie będziemy ociężali.

2) Starajmy się wybierać mniej kaloryczne potrawy oraz omijać ciężkostrawne, smażone na głębokim tłuszczu lub nim polane dania. Oszczędzimy sobie w ten sposób dodatkowych kalorii oraz ewentualnych dolegliwości żołądkowych.

3) Nie zapominajmy o wodzie, ale unikajmy kolorowych napojów, czy też soków, które stanowią jedynie dodatkowe kalorie. Dobre dla nas będą też lekkie napary herbaciane i ziołowe np. z mięty czy rumianku, które pobudzają trawienie.

4) …i najważniejsze – pamiętajmy, aby nie spędzić całych świąt na siedząco. Postarajmy się wyjść na spacer z rodziną lub po prostu pobawić się z dziećmi. Jakakolwiek forma aktywności fizycznej w tym czasie wpłynie pozytywnie na nasz metabolizm oraz pozwoli spalić kilka kalorii.

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Kalorie a miesiączka / rawpixel

W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

6 sposobów, jak nie przytyć siedząc w domu

kobieta

Leptyna, czyli hormon sytości. Co powinnaś o nim wiedzieć? Tłumaczy dietetyczka kliniczna

Jak się przejeść i źle poczuć w święta? Oto sprawdzone metody!

Jak się przejeść i źle poczuć w święta? Oto sprawdzone metody!

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Dieta białkowa - dla kogo jest przeznaczona?

Dieta białkowa – dla kogo? Wyjaśniamy też jej efekty i skutki uboczne

zdrowe jedzenie

Naturalne odkwaszanie organizmu – czy ma sens? Jak to zrobić?

Co na zgagę po świętach

Święta przetrwać czy przeżywać? Jak czerpać pozytywną energię z trudnych spotkań

Święta dla cukrzyka – na co zwrócić uwagę?

świąteczne jedzenie

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Ambulans / istock

W okresie świąteczno-noworocznym umiera najwięcej osób. Kardiolog wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje

śwęta

10 patentów na zdrowe święta. Wypróbuj i zapomnij o dodatkowych kilogramach!

Kobieta siedzi na łóżku. Ma dużego kaca

Które leki w połączeniu z alkoholem spowodują podwójnego kaca? Tłumaczy farmaceutka Zofia Winczewska

Patchworkowe święta. Jak zorganizować święta po rozwodzie

kompot z suszu

Kompot z suszu – dlaczego warto go pić?

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

stół świąteczny

6 świątecznych grzechów za stołem. Który z nich popełniasz?

Najczęstsze przyczyny hospitalizacji w święta

gotująca kobieta

Cukrzyca w trybie świąt – jak to przetrwać? Mamy kilka wskazówek

barszcz świąteczny

Świąteczny stół – niestrawność w imię tradycji? O czym warto pamiętać, by kolacja wigilijna nie spowodowała bólu brzucha?

Wegańskie potrawy wigiljne

Wegańskie potrawy wigilijne. Mamy dla ciebie kilka inspiracji

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami