Przejdź do treści

Jak nie popełniać błędów dotyczących porcji jedzenia? Podpowiadamy

Jak nie popełniać błędów dotyczących porcji jedzenia? Podpowiadamy Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Blisko 80 proc. kobiet niepełnosprawnych doświadcza przemocy. „Czują się uwięzione, bez wsparcia, boją się ubezwłasnowolnienia”
Blisko 80 proc. kobiet niepełnosprawnych doświadcza przemocy. „Czują się uwięzione, bez wsparcia, boją się ubezwłasnowolnienia”
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna
Ekstrawertycy i introwertycy powoli odchodzą do przeszłości. Sprawdź, czy jesteś ambiwertykiem
Kobieta ćwiczy
Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Ile jedzenia nakładasz na swój talerz? Większość z nas robi to zupełnie intuicyjnie – nie jest to jednak dobre rozwiązanie, szczególnie, kiedy chcemy zadbać o nasze zdrowie albo zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów.

Podpowiadamy, jak zrozumieć, ile jedzenia mieści się w porcji. Sprawdź, jak unikać błędów dotyczących wielkości porcji różnych potraw.

Prawidłowe porcje jedzenia

To, ile powinniśmy jeść, zależy od wielu czynników – wiek, waga, płeć, aktywność fizyczna. Są jednak pewne podstawowe zasady, które pomagają określić wielkość porcji. Znajomość tych zasad pomaga przygotować posiłek wtedy, kiedy nie mamy dostępu do wagi i nie możemy odmierzyć dokładnej ilości pożywienia. Jak wyglądają porcje różnych rodzajów jedzenia?

  • Porcja owoców i warzyw

Ile to jest porcja owoców? Przyjmuje się, że jedną porcją jest ilość mieszcząca się w dwóch dłoniach złożonych na kształt miseczki. W ten sposób określa się porcję świeżych warzyw i owoców. To zaledwie około 16 winogron, więcej nie zmieści się w dłoniach.

  • Porcja ryb i mięsa

Miarą dla produktów białkowych, takich jak mięso czy ryby jest dłoń (produkty mają się mieścić na środku dłoni). W ten sposób możesz liczyć ilość porcji mięsa czerwonego, jak i białego.

  • Porcja produktów skrobiowych

Kasza, ryż, makaron – jak odmierzać ilość produktów skrobiowych podczas posiłku? Złóż swoją dłoń w pięść i używaj jej jako miary.

  • Porcja płatków

W przypadku płatków kukurydzianych porcja to 3/4 szklanki płatków. Nie syp ich na oko do talerza, bo prawdopodobnie będziesz ich zjadać zbyt dużo.

  • Porcja suszonych owoców i orzechów

Orzechy i suszone owoce to bardzo zdrowe przekąski, po które warto sięgać. Ale jak je odmierzyć? Garścią! Jedna garść tych produktów, to jedna porcja, w sam raz na drugie śniadanie lub na przekąskę.

  • Porcja produktów mlecznych

Takie produkty jak jogurt, kefir, mleko czy maślanka odlicza się na szklanki – jedna szklanka o pojemności 250 ml jest jedną porcją. W przypadku sera żółtego porcją są dwa plastry, a twarogu – dwie kopiaste łyżki.

  • Porcja oleju

W ciągu dnia powinniśmy spożywać nie więcej niż dwie porcje oleju. Ile wynosi jedna porcja? To jedna łyżeczka. Pamiętaj o tym, aby wybierać zdrowe tłuszcze w swojej diecie.

Najczęstsze błędy popełniane podczas porcjowania posiłków

Jakie błędy najczęściej popełniamy podczas przygotowywania porcji różnych posiłków?

  1. Sypiesz prosto do miski/na talerz

Kiedy zabierasz się za jedzenie płatków czy produktów skrobiowych, sprawdzasz, ile dokładnie ich jesz? Wiele osób sypie produkty prosto na talerz lub do miseczki. To duży błąd, ponieważ prawdopodobnie spożywasz ich po prostu za dużo. Zanim nasypiesz płatki do miseczki i zalejesz mlekiem, wsyp je do szklanki i sprawdź, ile ich jest.

  1. Myślisz, że w przypadku niektórych produktów porcja nie ma znaczenia

Produkty takie jak pierś z kurczaka są dobre dla zdrowia i nie mają wiele kalorii – prawda? Jeśli jednak ciągle jesz ich za dużo, to zjadasz po prostu za dużo kalorii, co odłoży się w postaci dodatkowych kilogramów. Na przykład średnia pierś z kurczaka ma w sobie 2-3 porcje.

  1. Nie liczysz dodatków

Porcja sałatki czy warzyw? To bardzo zdrowe! Ale w swojej porcji takich posiłku uwzględnij także dodatki. Dressingi potrafią być bardzo kaloryczne, ponieważ często są robione na bazie oleju. Bardzo kaloryczne są także różne sosy, głownie przez dodany do nich cukier. Zwróć uwagę na śmietankę, masło i inne dodatki, które lądują na twoich warzywach.

  1. Zbyt duże porcje owoców

Owoce są świetną alternatywą dla pełnych cukru słodyczy, ale nie można ich jeść bezkarnie. Jedna porcja wystarczy! Wiele osób zapomina o tym, że owoce mają w sobie naturalny cukier – jest on co prawda o wiele zdrowszy od białego cukru, ale mimo wszystko jest kaloryczny. Zwróć więc uwagę na to, czy nie jadasz zbyt wielu porcji.

  1. Nie liczysz kalorii w napojach

Woda to najzdrowszy napój, ale wiele osób w ciągu dnia sięga po słodzone i gazowane napoje. Łatwo przesadzić z ich ilością. Pamiętaj także o tym, że do herbaty czy kawy dodajesz cukier, mleko czy bitą śmietanę – te dodatki znacznie podnoszą kaloryczność tego, co pijesz.

 

Źródło: verywellfit

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jadalne prezenty. Pyszne propozycje do wyboru

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski

Liposukcja kawitacyjna – co to, efekty, przeciwwskazania

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

20 rzeczy, przez które nie możesz schudnąć

Kobieta z drinkiem

Czy alkohol ścina białka mięśniowe i hamuje odchudzanie? Najpopularniejsze mity obala dietetyk Radosław Smolik

Dodatki E to sama chemia? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

“Przejmij kontrolę nad swoim ciałem, a przejmiesz kontrolę nad swoim życiem”. Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego hasło Ewy Chodakowskiej jest fatalne

Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego „motywujące” hasła Ewy Chodakowskiej są fatalne

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

5 dobrych konserwantów. Ich nie musisz unikać

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Chleb tostowy

Chleb tostowy – kalorie, skład. Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Paluszki

Paluszki – kalorie, węglowodany. Czy paluszki są zdrowe?

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?