Przejdź do treści

Jak ograniczyć czas spędzany przed smartfonem? Bardzo pożyteczne rady psycholożki Anny Cyklińskiej

dziewczyna z telefonem
Jak ograniczyć czas spędzany przed ekranem smartfona? Bardzo pożyteczne rady od psycholożki Anny Cyklińskiej / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Popularny ostatnio dokument na Netflixie „The Social Dilemma” sprawił, że wiele osób chce rezygnować z mediów społecznościowych i ograniczyć ilość czasu spędzanego przed ekranem telefonu. Tylko jak to zrobić, skoro prawie całe nasze życie kręci się dziś wokół smartfonów? Skuteczne sposoby podsuwa psycholożka Anna Cyklińska, autorka bloga „Twój psycholog”.

Jak zadbać o mózg, gdy smartfon w ręku?

Pierwsza rzecz, którą robimy po przebudzeniu? Sięgnięcie po telefon. Ostatnia czynność przed snem? Odłożenie komórki na stolik nocny. Jak w książce „Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii” pisze lekarz Anders Hansen, smartfona dotykamy ponad 2600 razy dziennie. Sięgamy po niego przeciętnie co dziesięć minut – gdy nie śpimy. Ale bywa i tak, że sprawdzamy telefon, gdy powinniśmy spać – jedna na trzy osoby sprawdza komórkę co najmniej raz w ciągu nocy.

I właśnie ten problem porusza w swoim najnowszym wpisie na Instagramie Anna Cyklińska, autorka profilu „Psychoedu”. Psycholożka przyznaje, że postanowiła stworzyć post właśnie po lekturze wspomnianej książki, ale miała również inne inspiracje. Był wśród nich popularny ostatnio na Netflixie film „The Social Dilema”, mówiący o tym, jak nowe technologie zmieniają nasze myślenie.

„Od jakiegoś czasu żyję w dysonansie poznawczym. Jako osoba działająca w social mediach chciałabym nakłaniać ludzi do odłożenia telefonów. (…) Sama próbuję wypracować sobie zdrową relację z telefonem – narzędziem pracy i rozrywki – pisze Cyklińska.

Psycholożka podsuwa konkretne sposoby na poradzenie sobie z przemożną chęcią sięgnięcia po telefon. Poniżej znajdziesz jej receptę.

Znajdź konkretny cel, dla którego sięgasz po telefon

„Smartfon to doskonały zabijacz czasu, ale też otchłań, która może kraść godziny z naszej doby” – zauważa Anna Cyklińska.

Specjalistka zwraca uwagę, że media społecznościowe pobudzają nasz ośrodek przyjemności. Pojawianie się nowych obrazów na ekranie telefonu powoduje uwolnienie dopaminy, co skutkuje tym, że lubimy klikać i możemy to robić godzinami. Aby się od tego mechanizmu uwolnić  – radzi specjalistka – jeśli sięgasz po telefon, rób to w konkretnym celu.

„Klikaj uważnie” – podpowiada ekspertka.

Wyłącz bądź ogranicz powiadomienia

Wyrzut dopaminy do mózgu zapewniają również powiadomienia o przychodzących wiadomościach, smsach, polubieniach, wydarzeniach. Twórcy aplikacji i administratorzy mediów społecznościowych doskonale zbadali nasz układ nagrody, mają więc świadomość, że nasz mózg uwielbia niepewne wyniki, potrafią też obliczyć optymalną częstotliwość ich występowania. Wykorzystują tę wiedzę, by kreować efekt zaskoczenia, dzięki któremu zechcemy wziąć do ręki telefon komórkowy w dogodnym momencie albo w chwili całkiem nieodpowiedniej – za sprawą np. ciągle przychodzących powiadomień.

„Ten moment niepewności jest momentem najsilniejszego pobudzenia” – zwraca uwagę Anna Cyklińska.

Jak temu zapobiec?

„Wyłączyć powiadomienia, najlepiej wszystkie” – nie ma wątpliwości psycholożka.

uzależniające substancje

Przeorganizuj ekran początkowy

Co z oczu, to z serca – mówi znane przysłowie. I prawda ta może przydać się również w walce z naszym nawykiem ciągłego siedzenia „w telefonie”. Co konkretnie może pomóc?

”Ukrycie najbardziej problematycznych aplikacji w folderach, aby dostęp do nich był trudniejszy” – podpowiada specjalistka.

Jeszcze lepszym pomysłem jest wykasowanie z telefonu aplikacji i korzystanie z danych usług jedynie z poziomu przeglądarki.

„Wówczas uruchomimy je z konkretnym celem, a nie z nudów” – komentuje Cyklińska.

Porzuć przekonanie, że musisz być zawsze na bieżąco

FOMO (z ang. „fear of missing out”), czyli strach przed tym, co nas ominie, jeśli nie będziemy „na bieżąco” ze wszystkim, co się dzieje na świecie, to przypadłość, która dotyka coraz większej liczby osób. Jak sobie poradzić sobie z tym problemem?

„Zrób ranking zysków i strat oraz ustal swoje priorytety” – radzi psycholożka.

Zacznij traktować telefon jak telefon, nie komputer

„Tak, w waszej dłoni leży cały świat, wystarczy kilka kliknięć i możecie i rozbawić kogoś śmiesznym memem, cudowne. Może jednak w ramach eksperymentu warto spróbować tak oldschoolowej funkcji jak rozmowa telefoniczna?” – proponuje Anna Cyklińska.

Ta propozycja wydaje się wam nierealna? Tym bardziej warto jej spróbować!

Popsuty układ nagrody – czyli o tym, jak powstaje nałóg

Ustal limity czasu na korzystanie z aplikacji

Ten punkt w zasadzie nie wymaga komentarza. Podpowiemy tylko, że istnieją… aplikacje do monitorowania tego, jak korzystamy z innych aplikacji. Blokują dostęp do nich w określonych przez nas godzinach, nie pozwalają uruchamiać zjadaczy czasu, kiedy musimy pracować. Naprawdę warto je włączyć do codziennego funkcjonowania!

Anna Cyklińska, czyli Psychoedu

„Psychoedu” to profil na Instagramie prowadzony przez Annę Cyklińską, psycholożkę w trakcie Szkoły Psychoterapii w nurcie CBT. Jak sama wyjaśnia, jej konto ma funkcję psychoedukacyjną. Obecnie śledzą je ponad 22 tys. osób. Treści pisane przez ekspertkę znajdziemy też na stronie twojpsycholog.pl.

View this post on Instagram

Od jakiegoś czasu żyję w dysonansie poznawczym. Jako osoba działająca w social mediach chciałabym nakłaniać ludzi do odłożenia telefonów. Po lekturze kilku książek, w tym „Wyloguj swój mózg” oraz „Płytki umysł”, seansie „The social dillema” na Netflix oraz „Jawline” podczas Docsów coraz bardziej się o tym przekonuję. Powyższy poradnik napisałam na podstawie wspomnianych wyżej lektur oraz artykułów, własnych obserwacji i doświadczeń. Jestem jednak nadal daleka od ideału. Sama próbuję wypracować sobie zdrową relację z telefonem – narzędziem pracy i rozrywki. Jestem bardzo ciekawa Waszych doświadczeń i przeżyć związanych ze smartfonami. Dajcie znać w komentarzach lub prywatnie. Za ilustrację dziękuję @kolvsz — #smartfony #zdrowiepsychiczne #psychologia #wylogujswójmózg

A post shared by Anna Cyklińska (@psychoedu_) on

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczynka odrabia lekcje

Uczniowie złożyli projekt obywatelski w Sejmie. Domagają się psychologa w każdej szkole

Anna Cyklińska, psycholożka: Złość to jedna z tych emocji, na które kultura i społeczeństwo nie dają przyzwolenia

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść?

Kobieta z pizzą

Zakwaszenie organizmu. Fragment książki Hanny Stolińskiej, pt. „Zakłamane jedzenie”

Medicine, Dorota Masłowska

„Nie moglibyśmy naśmiewać się z depresji”. Dorota Masłowska i marka Medicine tłumaczą się z „ubrań, które leczą”

8 nawyków, których warto się pozbyć przed trzydziestką

Kiedy iść do psychiatry?

Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych

„Stary nawyk przypomina zarośniętą leśną ścieżkę. Jeśli znów na nią wejdziemy, to przypomnimy sobie, jak przyjemnie było się nią przechadzać, i zechcemy na nią wrócić” – mówi o trudzie zmian socjolożka Jadwiga Korzeniewska

8 rzeczy, których organizm mężczyzny nie wybacza po 30-tce

Swój smartfon powinnaś czyścić codziennie, nie tylko w związku z pandemią

Kobieta siedzi na łóżku i się cieszy

Zadbaj o siebie na co dzień! Chemiczka wyjaśnia, jakie rytuały warto wprowadzić do swojego planu dnia

Czy spożywanie kwasów omega-3 może wspomagać leczenie depresji? Odpowiada farmaceutka, Zosia Winczewska

Kobieta na plaży

Koronawirus w Polsce. Jak wyjść z izolacji? Radzi psycholożka Anna Cyklińska

6 sposobów, jak nie przytyć siedząc w domu

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?

Justyna Mizera / arch. Justyna Mizera

Kawa jest zdrowa. Pod warunkiem, że nie jest to kawa po turecku

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Jakie są przyczyny i metody leczenia apati?

Apatia – co to jest i jakie są objawy apatii? Sprawdź, na czym polega leczenie

Do stołu: z telefonem czy bez? Na to pytanie odpowiedzieli naukowcy

Do stołu: z telefonem czy bez? Na to pytanie odpowiedzieli naukowcy

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

kobieta za szybą

Apel Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego: lęk może przenosić się z osoby na osobę analogicznie jak wirus

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Kobieta je pizzę

Skomplikowana relacja z jedzeniem. Autorka bloga Szpilki na siłowni radzi, jak do tego nie dopuścić

kobieta w cieniu

Zwrot „Idź do psychiatry!” choć nie powinien, stał się obelgą. Blogerka zwraca uwagę na ważny społecznie problem

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm