Przejdź do treści

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Praca zdalna / unsplash
Praca zdalna / Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Powiększenie piersi - sposoby zabiegów i przeciwwskazania
Powiększenie piersi – sposoby zabiegów i przeciwwskazania
Mindy i Ben Cayerowie/Twitter/@FLCRNA
Koronawirus w USA. Jak wygląda miłość w czasach zarazy? Jedno zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów
Naturalna alternatywa
Naturalna alternatywa. Sprawdź, może nie potrzebujesz tylu kosmetyków z drogerii?
Zdenerwowany? Zjedz coś
Zdenerwowana? Zjedz coś! Twój organizm woła o pomoc
8 rad dla zestresowanych rodziców
8 rad dla zestresowanych rodziców

Ciepłe morze, słońce i przepyszne jedzenie – właśnie tak wyglądał mój ubiegły tydzień. Z dala od komputera, telefonów i stresujących wiadomości, które pojawiają się z każdą konferencją Ministerstwa Zdrowia. A co mam teraz? Cztery ściany, biurko, które dzielę z moim partnerem (i jego dwoma monitorami) i pracę zdalną. I perspektywę siedzenia w domu przez kolejne tygodnie. I jak tu nie zwariować? 

Praca zdalna

Praca zdalna ma swoje plusy. Nie musisz wstawać godzinę wcześniej, nie musisz zastanawiać się, w co się ubrać i nie musisz przygotowywać sobie jedzenia do pracy. Wystarczy tylko, że wstaniesz 15 minut przed umówioną z pracodawcą godziną, włączysz laptopa i… już. Praca w domu (w łóżku) może więc i nie jest wcale taka zła? Wszystko zależy od naszej osobowości.

Okazuje się bowiem, że wiele z nas podczas pracy w domu nie potrafi się zorganizować. Efekt? Zamiast przez 8 godzin, pracujesz po 10 albo po 11. W domu więcej rzeczy nas rozprasza. Na pracy zdalnej nawet pudełko, które od pół roku stoi krzywo na szafie, zaczyna cię irytować. I do tego wszystkiego domownicy.

Sytuacja w kraju spowodowała, że wiele z nas musi pracować z domu. Razem ze swoimi partnerami, partnerkami, dziećmi i zwierzakami. Ja np. jestem zmuszona do pracy z moim partnerem, który nieustannie rozmawia przez telefon. Ja też rozmawiam. I tak się wzajemnie przekrzykujemy. Inne rozwiązanie? Istnieje. Wywiady mogę przeprowadzać w łazience albo na balkonie. 

Musimy przetrwać. Jak? Psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz wyjaśnia.

Młoda kobieta siedzi na moście i jest smutna. Za nią widać ulicę i jadące autą. Kobieta ma założone ręce o kolana i tatuaż skrzydło na prawej ręce.

Dobra organizacja

Podstawa to dobra organizacja. Dlaczego to takie ważne?

– Dobra organizacja pracy ogranicza ryzyko przeżywania stresu związanego z presją czasu, która ma miejsce wówczas, gdy mamy poczucie gromadzenia się obowiązków służbowych przy jednocześnie „kurczącym się” czasie. Dobra wiadomość jest taka, że należy organizację pracy, a więc jej ergonomię, BHP oraz szeroko rozumianą higienę pracy, zacząć od organizacji swojego zdrowego myślenia o niej – tłumaczy psycholożka.

Ekspertka dodaje, że zmiany i plany zaczynamy od organizacji nas samych, czyli ustalenia swoich mocnych i słabszych stron, celów, rozważenia swoich realnych możliwości oraz ich ograniczeń, a także własnej motywacji i sposobu radzenia sobie ze stresem.

– Dodatkowym utrudnieniem może być zjawisko prokrastynacji, czyli tendencji do odkładania działań na później, która przejawia się w różnych obszarach naszego funkcjonowania poprzez uciekanie od podejmowania decyzji, unikanie konfrontowania się z tematami trudnymi, nieciekawymi dla nas czy też angażowania się w czynności zastępcze z lęku przed swoją odpowiedzialnością za nasze zadania, którą postrzegamy jako nadmierną czy też niekiedy nawet z naszego perfekcjonizmu – dodaje Urszula Struzikowska-Marynicz.

Zdolność adaptacji do różnych sytuacji

Tak jak cała redakcja Hello Zdrowie, musisz pracować zdalnie? Trochę się tego boisz? Psycholożka ma dla nas dobrą wiadomość: każdy z nas posiada zdolności adaptowania się do różnych sytuacji życiowych i związanych z nimi okoliczności.

– Oczywiście w sposób dla siebie charakterystyczny: dla jednych praca zdalna będzie satysfakcjonującym rozwiązaniem, podczas gdy inni będą się obawiali związanej z nią przykładowo samodzielności, poczucia bycia poza grupą, czy poradzenia sobie samodzielnie z obowiązkami, których nie zwykli wykonywać wcześniej drogą on-line.

Tu znowu dobra wiadomość jest taka, że jest to subiektywna obawa przed nowością, zmianą, a takie obawy towarzyszą każdemu z nas, tyle że na różnych płaszczyznach naszego funkcjonowania. Zatem nie dzieje się tu nic obiektywnie nadzwyczajnego, za wyjątkiem szansy na podejście do nowej sytuacji jak do przygody, szansy zdobycia nowych umiejętności niż jak do katastrofy, spodziewania się porażki i lamentowania nad tym, że sobie nie poradzimy.

Przecież nikt z nas nie oglądał tego filmu z naszym udziałem, aby znać jego feralne zakończenie, prawda? – tłumaczy specjalistka.

Praca zdalna – jak nie zwariować?

Pracujesz w domu dopiero kilka godzin, a już jesteś zirytowana? Marzysz o czasach, gdy będziesz mogła wrócić do biura? Spokojnie. Na to przyjdzie jeszcze czas. Mamy kilka wskazówek, co możesz robić podczas pracy w domu, żeby nie zwariować. Specjalnie dla nas przygotowała je psycholożka.

Co robić, by nie zwariować?

  1. Dobrze organizuj swój czas pracy. Co to oznacza? Wyraźnie odgraniczaj czas aktywności zawodowej w domu oraz czas prywatny, a więc i obowiązki służbowe od obowiązków domowych.
  2. Wyznacz domownikom godziny swojej aktywności zawodowej tak, by była ona przewidywalna dla wszystkich oraz usprawniała innym komunikację i planowanie przedsięwzięć z twoim oczekiwanym udziałem oraz stworzyła w ten sposób twoje własne poczucie przestrzeni, w której priorytetem są obowiązki zawodowe, a nie domowe czy zobowiązania rodzinne i towarzyskie.
  3. W oddzieleniu przestrzeni prywatnej od służbowej pomocne jest wyciszenie służbowego telefonu po godzinach pracy. To ważne, ponieważ naprzemienne wykonywanie obowiązków zawodowych z prywatnymi bez ich wyraźnego odgraniczenia męczy układ nerwowy oraz powoduje frustrację, które wpływają negatywnie na efektywność pracy i poczucie zadowolenia z jej realizacji.
  4. Zadbaj fizycznie o służbową przestrzeń. Jeżeli to możliwe, wydziel jeden pokój, w którym masz biuro albo stwórz w kącie pokoju stanowisko do swojej pracy. Ochroń je wcześniej zakomunikowanymi zasadami oraz wyposaż w niezbędny ci do pracy sprzęt oraz artykuły papiernicze. Wyodrębnienie strefy pracy pozwoli uniknąć sytuacji, gdy ty pracujesz, a pozostali domownicy dosiadają się do wspólnego stołu, kusząc cię przekąskami, głośno rozmawiając (do czego przecież mają prawo, będąc u siebie w domu w ich czasie prywatnym). Istotna jest komunikacja naszych potrzeb, priorytetów, obowiązków i oczekiwań, a także ograniczeń.
  5. Planuj przerwy, w trakcie których będziesz miała możliwość wykonywania czynności relaksacyjnych (spożycie lekkiego posiłku, rozciąganie ciała, picie kawy).
  6. Unikaj prasowania, ścierania kurzy, itp.
  7. Ogranicz rozpraszacze tj. przekąski, aplikacje, zbędne bibeloty.
  8. Poinformuj domowników o konieczności przeorganizowania części porządku dnia.

– Ważne dla efektywności naszej pracy oraz przede wszystkim dla naszego zdrowia jest przestrzeganie podstawowych zasad BHP, w tym ergonomii stanowiska pracy.  Należy zatem koniecznie pamiętać o prawidłowym oświetleniu. Proponuję światło jasne, o chłodnej barwie. Ciepłe, pomarańczowe sprzyja relaksacji, nie aktywności – wyjaśnia Urszula Struzikowska-Marynicz.

Psycholożka dodaje, że praca zdalna tworzy realną przestrzeń zawodową. Nie jest ani lepsza ani gorsza. Nie staje się mniej ważna tylko dlatego, że wykonujemy ją w domu.

My też siedzimy w domu. Też pracujemy zdalnie. Czasami mamy dość. I też zastanawiamy się, kiedy to wszystko się skończy. Ale się nie poddajemy.

Bądźcie z nami! #zostańwdomu

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Urszula Struzikowska-Marynicz
psycholog

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rząd próbuje ograniczyć liczbę zakażeń wśród personelu medycznego/iStock

Rząd próbuje ograniczyć liczbę zakażeń koronawirusem wśród personelu medycznego. Dwa nowe zarządzenia

Kobieta w maseczce ochronnej

Noszenie masek przeciw koronawirusowi nie ma sensu? Zmienisz zdanie, gdy to zobaczysz!

Maseczka - kobieta szyje na maszynie

„Maseczki. Proszę się częstować”. Akcja mieszkanki Otwocka podbiła internet

Kobiety w maseczkach - kronawirus

Powstanie aplikacja, która pomoże kontrolować rozprzestrzenianie się koronawirusa. Pracuje nad nią Ministerstwo Cyfryzacji

Kobieta rozmawia przez telefon - teleporada

Powstał poradnik dla pacjentów, którzy korzystają z telemedycyny. Sprawdź, o czym warto pamiętać

kobieta z rozwianymi właosami

Jak się powstrzymać przed dotykaniem twarzy? Eksperci podpowiadają skuteczne sposoby

Ratownicy medyczni - koronawirus

GIS: 461 osób personelu medycznego jest zakażonych koronawirusem. „To problem systemowy” – komentuje dr Paweł Grzesiowski

bakalie

Na stres dobre są… bakalie! Dlaczego warto sięgać po orzechy, morele, migdały czy figi?

Maseczka ochronna - koronawirus

Nosisz maseczkę ochronną? Lek. Małgorzata Ponikowska wyjaśnia, o czy trzeba pamiętać, żeby była skuteczna

Farmaceutka w aptece - koronawirus

Ministerstwo Zdrowia wprowadziło reglamentację leków Arechin i Plaquenil. Mają trafić przede wszystkich do szpitali z chorymi na COVID-19

Okładki magazynu Grazia UK z pielęgniarkami

Brytyjski magazyn „Grazia” zastąpił gwiazdy na okładce bohaterkami, które walczą z pandemią koronawirusa

Lek. Dorota Kotowska / http://kotowskamedycyna.pl/

„U coraz większej liczby pacjentów, zwłaszcza młodych, pierwszym objawem koronawirusa są zaburzenia węchu i smaku”. Czym jest anosmia?

śpiący noworodek

Kobieta z koronawirusem urodziła zdrową dziewczynkę! Wszystko, co musisz wiedzieć o „porodach covidowskich”

Dr Stefan W. Czarniecki

Dr Stefan Czarniecki: Zastanawialiście się, kto stoi na straży porządku w każdym szpitalu? Cisi bohaterowie walki z epidemią

Anna Mucha

Anna Mucha: dziękujemy bohaterom, którzy narażają swoje zdrowie i życie, żeby to wszystko jeszcze mogło jakoś funkcjonować

niebieskie tabletki

Leki „off-label”. Dlaczego są niezastąpione w walce z koronawirusem?

dziewczynka

Dzieci też siedzą w domu. Czy w związku z pandemią koronawirusa powinny dostawać zwiększoną dawkę witaminy D?

Wirus

Lekarz Dawid Ciemięga o koronawirusie: Wirusy nie są żywe, więc dlaczego coś, co jest martwe, sparaliżowało cały świat?

Człowiek w masce siedzi na kanapie, na stole ma rolki papieru toaletowego

Koronawirus. WHO obala najpopularniejsze mity, które krążą wokół SARS-CoV-2

Choroby serca a koronawirus / freepik

„Miejmy świadomość, że koronawirus uszkadza serce” – mówi prof. Adam Witkowski, kardiolog. Kto jest najbardziej narażony?

kobieta w masce ochronnej

Koronawirus – ostatnie starcie? Francuski lekarz twierdzi, że ma skuteczny lek na COVID-19

Przechodnie - koronawirus

Koronawirus w Polsce. Rząd nakłada na nas nowe ograniczenia: 2 metry dystansu, zamknięte salony kosmetyczne i fryzjerskie oraz hotele

AZS a koronawirus / freepik

Koronawirus jest szczególnie groźny dla pacjentów z AZS ze współistniejącą astmą. Tu wiek pacjenta nie ma żadnego znaczenia

Zakupy - koronawirus

Koronawirus w Polsce. Ministerstwo Zdrowia radzi, jak bezpiecznie robić zakupy

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.