Przejdź do treści

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kiedy nerki mówią STOP: Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Marta Żmuda-Trzebiatowska, Anna Dereszowska, Maja Bohosiewicz
„Gdy podmuch wiatru sprawia ból”, czyli dziś Światowy Dzień Autyzmu
Farmaceutka w aptece - koronawirus
Ministerstwo Zdrowia wprowadziło reglamentację leków Arechin i Plaquenil. Mają trafić przede wszystkich do szpitali z chorymi na COVID-19
Okładki magazynu Grazia UK z pielęgniarkami
Brytyjski magazyn „Grazia” zastąpił gwiazdy na okładce bohaterkami, które walczą z pandemią koronawirusa
Ekstrakcja ósemek / istock
Przed tobą ekstrakcja ósemek? Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o tym zabiegu

Postanowiłaś, że w tym roku zapiszesz się na siłownię, by popracować nad swoją kondycją fizyczną. Jest końcówka lutego, a ty nadal jesteś w fazie planów, bo strach przed pierwszym razem każe ci zostać w domu i nie robić sobie wstydu. – Pierwszy raz na siłowni? Owszem, bywa stresujący, nie tylko dla pań. Tona żelastwa o niewiadomym zastosowaniu, do tego inne osoby ćwiczące, przeważnie już umiejące odnaleźć się w tym miejscu. Odpowiednie przygotowanie „załatwia” jednak sprawę – mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja.

Pompka, przysiad, step, bieg, skłony i skręty tułowia – podstawowe ćwiczenia ogarniasz. Wiesz co, to cardio, cross fit, interwały, pilates czy stretching. Nawet słowo tabata nie jest ci obce. Przestudiowałaś ofertę wszystkich klubów fitness w okolicy. Znalazłaś faworyta, fachowe nazwy i tajemnicze skróty rozwikłałaś, ale nadal wstrzymujesz się z wyjściem na pierwsze zajęcia. Nie ma na co czekać. Odkładanie tego na przysłowiowe jutro nie sprawi, że będziesz wyglądać i czuć się lepiej. Musisz postawić ten pierwszy krok, by każdy kolejny był tylko łatwiejszy.

Motywacja

Podstawą wizyty powinna być odpowiednia motywacja. Pamiętaj, że to ma wynikać z twojej wewnętrznej potrzeby, a nie być podyktowane presją innych. To ty masz czerpać z treningów przyjemność (choć pierwsze mogą dać nieźle w kość). Niezależnie od tego, co jest tym celem – lepsze zdrowie, atrakcyjniejszy wygląd, wzmocnienie mięśni, dodatkowa forma aktywności – postaw na przygotowanie.

Dziewczyno, nie bój się siłowni!

Strój i niezbędne gadżety

Warto zadbać przede wszystkim o odpowiedni strój. Odpowiedni to taki, w którym będziesz czuła się komfortowo. Mogą to być legginsy lub krótkie spodenki, do tego koszulka odprowadzająca pot i sportowy stanik.

Piersi wówczas muszą być podtrzymane przez specjalistyczną konstrukcję biustonosza, która zapobiega raptownym wstrząsom. Tutaj codzienny biustonosz nie jest zalecany, bo nie jest w stanie zapewnić wystarczającego poziomu stabilności w trakcie wykonywania intensywnych ruchów – wyjaśnia Izabela Sakutova, ekspertka od brafittingu.

Ważne są też grube bawełniane skarpety, najlepiej ze ściągaczami pośrodku stopy, a także profesjonalne buty sportowe.

– Obuwie sportowe powinno być wygodne. Nie za duże, nie za małe, żeby nie było powodem krępowania w ruchu – podkreśla w rozmowie z Hello Zdrowie trenerka personalna, Aneta Piątek-Zwierzak. – Do tego dobrze mieć zawsze swój ręcznik, najlepiej średniej wielkości i wodę. Po treningu mogą przydać się akcesoria kąpielowe: mydło, szampon i ręcznik – dodaje.

Plan treningowy

Wizytę na siłowni najprościej zacząć od rozmowy z trenerem i przedstawienia mu swoich oczekiwań względem treningów. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu rozpisze nam plan treningowy i udzieli kilku cennych wskazówek.

– Trener podpowie, skoryguje jak i wyjaśni, które ćwiczenia warto wykonywać, a które są jedynie modne w świecie Instagrama – mówi Aneta Piątek-Zwierzak.

Przed pierwszym treningiem ważne jest, by zrobić pomiary ciała. Na wielu siłowniach dostępne są specjalne wagi i urządzenia, które zmierzą twój wzrost, wagę i ilość tkanki tłuszczowej. Na podstawie tego obliczają BMI i dają wskazówki dotyczące tego, czy twoja sylwetka jest proporcjonalna.

Ola Lendzion

Dobry start

Jeżeli chodzi o konkretne ćwiczenia na „pierwszy raz”, to – zdaniem trenerki – najlepiej zacząć od podstaw, czyli ćwiczeń ogólnorozwojowych. Co oznacza, że nie warto od razu porywać się na całą tonę żelastwa, która kojarzy nam się z siłownią. Na początek intensywny trening lepiej odpuścić na rzecz zapoznania się z obsługą sprzętu czy sposobem wykonywania ćwiczeń.

– Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

Postaw na jakość

Trenerka podkreśla również, że wysiłek, nawet stosunkowo umiarkowany, po dłuższej przerwie w uprawianiu jakiejkolwiek formy aktywności, może zakończyć się lekkim bólem mięśni. Zakwasy to jedno, ale żeby nie nabawić się kontuzji, lepiej trenować pod okiem instruktora.

– Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną – wyjaśnia trenerka.

View this post on Instagram

To już 4 lata Centrum Fitnessacja – Studio Treningu Personalnego w moim rodzimym mieście Brzegu Dolnym ❤️ To niesamowite szczęście kochać swoją prace:) cieszę się, że to osiągnęłam uczciwością, oddaniem, pasją. Szczerym podejściem do ludzi i jasno określonymi celami. Cieszę się na każda osobę, którą spotkałam na swojej drodze – dziękuje Wam! Bez was to by nie wyszło. Nie będę wymieniać, bo bałabym się kogoś pominąć 🙂 Jesteśmy szczęśliwi jako kadra Fitnessacji, że mimo niektórych przeciwności losu – jest super a może być tylko lepiej! DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM Podopiecznym, KTÓRZY NAM ZAUFALI:) jesteście 💪💪💪#brzegdolny #fitnessacja #centrumfitnessacja #trenerpersonalny #personaltrainer #gym #zdrowystylzycia #zdrowie #szczescie #ciezkapraca #trening #potikrewawf 🙂

A post shared by Aneta Piątek-Zwierzak (@aneta_trenerpersonalny) on

Aneta Piątek-Zwierzak, właścicielka kameralnego Studia Treningu Personalnego Fitnessacja w Brzegu Dolnym, dodaje, że takich przykładów nieumiejętnego trenowania na własną rękę jest więcej.

– Może okazać się, że dane ćwiczenie nie powoduje bodźca nadprogowego, co oznacza, że nie męczy cię wystarczająco. Powodem może być np. błędna technika, która może ułatwiać wykonywanie ćwiczenia. I wtedy seria może się ciągnąć i ciągnąć – mówi trenerka.

Natomiast, kiedy odpowiednio ustawimy ciało w pozycji wyjściowej, skupimy się na detalach i wykonamy w pełni świadomie kilka powtórzeń danego zadania ruchowego, mięśnie będą lepiej napięte i ujędrnione, a my bardziej zadowolone z efektów.

Dlatego lepiej przyjąć zasadę, że pierwszy trening jest efektywnym początkiem na drodze do upragnionej sylwetki i lepszego samopoczucia, niż udowadniać sobie własną samowystarczalność.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Wykrok niejedno ma imię

Wykrok niejedno ma imię. Poznaj jego najlepsze wersje

Ewa Chodakowska / Purella

Ewa Chodakowska: ważne, aby określić realny cel, a w jego realizacji podążać małymi krokami

Nauczycielka jogi pokazuje ćwiczenie rozciągające na krześle

Masz pracę siedzącą? Poznaj „Koci Grzbiet”. „Najprostsze i superważne ćwiczenie za biurkiem” – twierdzi nauczycielka jogi

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Trening na mięśnie brzucha, czyli jak wypracować płaski i silny brzuch?

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń. Oglądaj serial i chudnij!

Autorki profilu na Instagramie wyjogowane.pl

Ból karku – jak z nim walczyć? Radzą nauczycielki jogi

trening

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości