Przejdź do treści

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak
Mężczyzna siedzi przy komputerze z dziećmi
WHO: liczenie na to, że pandemia skończy się w 2021 roku jest nierealistyczne
Benjamin Netanjahu
Premier Izraela Benjamin Netanjahu w zabawnym spocie walczy z fake newsami na temat szczepionek przeciw COVID-19
Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje

Postanowiłaś, że w tym roku zapiszesz się na siłownię, by popracować nad swoją kondycją fizyczną. Jest końcówka lutego, a ty nadal jesteś w fazie planów, bo strach przed pierwszym razem każe ci zostać w domu i nie robić sobie wstydu. – Pierwszy raz na siłowni? Owszem, bywa stresujący, nie tylko dla pań. Tona żelastwa o niewiadomym zastosowaniu, do tego inne osoby ćwiczące, przeważnie już umiejące odnaleźć się w tym miejscu. Odpowiednie przygotowanie „załatwia” jednak sprawę – mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja.

Pompka, przysiad, step, bieg, skłony i skręty tułowia – podstawowe ćwiczenia ogarniasz. Wiesz co, to cardio, cross fit, interwały, pilates czy stretching. Nawet słowo tabata nie jest ci obce. Przestudiowałaś ofertę wszystkich klubów fitness w okolicy. Znalazłaś faworyta, fachowe nazwy i tajemnicze skróty rozwikłałaś, ale nadal wstrzymujesz się z wyjściem na pierwsze zajęcia. Nie ma na co czekać. Odkładanie tego na przysłowiowe jutro nie sprawi, że będziesz wyglądać i czuć się lepiej. Musisz postawić ten pierwszy krok, by każdy kolejny był tylko łatwiejszy.

Motywacja

Podstawą wizyty powinna być odpowiednia motywacja. Pamiętaj, że to ma wynikać z twojej wewnętrznej potrzeby, a nie być podyktowane presją innych. To ty masz czerpać z treningów przyjemność (choć pierwsze mogą dać nieźle w kość). Niezależnie od tego, co jest tym celem – lepsze zdrowie, atrakcyjniejszy wygląd, wzmocnienie mięśni, dodatkowa forma aktywności – postaw na przygotowanie.

Dziewczyno, nie bój się siłowni!

Strój i niezbędne gadżety

Warto zadbać przede wszystkim o odpowiedni strój. Odpowiedni to taki, w którym będziesz czuła się komfortowo. Mogą to być legginsy lub krótkie spodenki, do tego koszulka odprowadzająca pot i sportowy stanik.

Piersi wówczas muszą być podtrzymane przez specjalistyczną konstrukcję biustonosza, która zapobiega raptownym wstrząsom. Tutaj codzienny biustonosz nie jest zalecany, bo nie jest w stanie zapewnić wystarczającego poziomu stabilności w trakcie wykonywania intensywnych ruchów – wyjaśnia Izabela Sakutova, ekspertka od brafittingu.

Ważne są też grube bawełniane skarpety, najlepiej ze ściągaczami pośrodku stopy, a także profesjonalne buty sportowe.

– Obuwie sportowe powinno być wygodne. Nie za duże, nie za małe, żeby nie było powodem krępowania w ruchu – podkreśla w rozmowie z Hello Zdrowie trenerka personalna, Aneta Piątek-Zwierzak. – Do tego dobrze mieć zawsze swój ręcznik, najlepiej średniej wielkości i wodę. Po treningu mogą przydać się akcesoria kąpielowe: mydło, szampon i ręcznik – dodaje.

Plan treningowy

Wizytę na siłowni najprościej zacząć od rozmowy z trenerem i przedstawienia mu swoich oczekiwań względem treningów. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu rozpisze nam plan treningowy i udzieli kilku cennych wskazówek.

– Trener podpowie, skoryguje jak i wyjaśni, które ćwiczenia warto wykonywać, a które są jedynie modne w świecie Instagrama – mówi Aneta Piątek-Zwierzak.

Przed pierwszym treningiem ważne jest, by zrobić pomiary ciała. Na wielu siłowniach dostępne są specjalne wagi i urządzenia, które zmierzą twój wzrost, wagę i ilość tkanki tłuszczowej. Na podstawie tego obliczają BMI i dają wskazówki dotyczące tego, czy twoja sylwetka jest proporcjonalna.

Ola Lendzion

Dobry start

Jeżeli chodzi o konkretne ćwiczenia na „pierwszy raz”, to – zdaniem trenerki – najlepiej zacząć od podstaw, czyli ćwiczeń ogólnorozwojowych. Co oznacza, że nie warto od razu porywać się na całą tonę żelastwa, która kojarzy nam się z siłownią. Na początek intensywny trening lepiej odpuścić na rzecz zapoznania się z obsługą sprzętu czy sposobem wykonywania ćwiczeń.

– Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

Postaw na jakość

Trenerka podkreśla również, że wysiłek, nawet stosunkowo umiarkowany, po dłuższej przerwie w uprawianiu jakiejkolwiek formy aktywności, może zakończyć się lekkim bólem mięśni. Zakwasy to jedno, ale żeby nie nabawić się kontuzji, lepiej trenować pod okiem instruktora.

– Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną – wyjaśnia trenerka.

View this post on Instagram

To już 4 lata Centrum Fitnessacja – Studio Treningu Personalnego w moim rodzimym mieście Brzegu Dolnym ❤️ To niesamowite szczęście kochać swoją prace:) cieszę się, że to osiągnęłam uczciwością, oddaniem, pasją. Szczerym podejściem do ludzi i jasno określonymi celami. Cieszę się na każda osobę, którą spotkałam na swojej drodze – dziękuje Wam! Bez was to by nie wyszło. Nie będę wymieniać, bo bałabym się kogoś pominąć 🙂 Jesteśmy szczęśliwi jako kadra Fitnessacji, że mimo niektórych przeciwności losu – jest super a może być tylko lepiej! DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM Podopiecznym, KTÓRZY NAM ZAUFALI:) jesteście 💪💪💪#brzegdolny #fitnessacja #centrumfitnessacja #trenerpersonalny #personaltrainer #gym #zdrowystylzycia #zdrowie #szczescie #ciezkapraca #trening #potikrewawf 🙂

A post shared by Aneta Piątek-Zwierzak (@aneta_trenerpersonalny) on

Aneta Piątek-Zwierzak, właścicielka kameralnego Studia Treningu Personalnego Fitnessacja w Brzegu Dolnym, dodaje, że takich przykładów nieumiejętnego trenowania na własną rękę jest więcej.

– Może okazać się, że dane ćwiczenie nie powoduje bodźca nadprogowego, co oznacza, że nie męczy cię wystarczająco. Powodem może być np. błędna technika, która może ułatwiać wykonywanie ćwiczenia. I wtedy seria może się ciągnąć i ciągnąć – mówi trenerka.

Natomiast, kiedy odpowiednio ustawimy ciało w pozycji wyjściowej, skupimy się na detalach i wykonamy w pełni świadomie kilka powtórzeń danego zadania ruchowego, mięśnie będą lepiej napięte i ujędrnione, a my bardziej zadowolone z efektów.

Dlatego lepiej przyjąć zasadę, że pierwszy trening jest efektywnym początkiem na drodze do upragnionej sylwetki i lepszego samopoczucia, niż udowadniać sobie własną samowystarczalność.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia