Przejdź do treści

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
„Był alkohol? W takiej sytuacji ciężko mówić o gwałcie. Ofiara może przecież nie pamiętać…”. Nasza czytelniczka opisała, co spotkało ją w szpitalu psychiatrycznym
Alergia pokarmowa – jak sprawdzić, na co jesteśmy uczulone? Próby prowokacyjne są jedyną odpowiednią diagnostyką? Tłumaczy alergolożka
istockphoto.com
Co 40 sekund na świecie ktoś odbiera sobie życie. Jak zareagować, gdy ktoś powie, że chce się zabić?
Magnez i wapno – bierzesz je razem? Farmaceutka tłumaczy, dlaczego to niekoniecznie dobry pomysł!
Gorączka u dziecka – jeśli nie leki, to co?

Postanowiłaś, że w tym roku zapiszesz się na siłownię, by popracować nad swoją kondycją fizyczną. Jest końcówka lutego, a ty nadal jesteś w fazie planów, bo strach przed pierwszym razem każe ci zostać w domu i nie robić sobie wstydu. – Pierwszy raz na siłowni? Owszem, bywa stresujący, nie tylko dla pań. Tona żelastwa o niewiadomym zastosowaniu, do tego inne osoby ćwiczące, przeważnie już umiejące odnaleźć się w tym miejscu. Odpowiednie przygotowanie „załatwia” jednak sprawę – mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja.

Pompka, przysiad, step, bieg, skłony i skręty tułowia – podstawowe ćwiczenia ogarniasz. Wiesz co, to cardio, cross fit, interwały, pilates czy stretching. Nawet słowo tabata nie jest ci obce. Przestudiowałaś ofertę wszystkich klubów fitness w okolicy. Znalazłaś faworyta, fachowe nazwy i tajemnicze skróty rozwikłałaś, ale nadal wstrzymujesz się z wyjściem na pierwsze zajęcia. Nie ma na co czekać. Odkładanie tego na przysłowiowe jutro nie sprawi, że będziesz wyglądać i czuć się lepiej. Musisz postawić ten pierwszy krok, by każdy kolejny był tylko łatwiejszy.

Motywacja

Podstawą wizyty powinna być odpowiednia motywacja. Pamiętaj, że to ma wynikać z twojej wewnętrznej potrzeby, a nie być podyktowane presją innych. To ty masz czerpać z treningów przyjemność (choć pierwsze mogą dać nieźle w kość). Niezależnie od tego, co jest tym celem – lepsze zdrowie, atrakcyjniejszy wygląd, wzmocnienie mięśni, dodatkowa forma aktywności – postaw na przygotowanie.

Dziewczyno, nie bój się siłowni!

Strój i niezbędne gadżety

Warto zadbać przede wszystkim o odpowiedni strój. Odpowiedni to taki, w którym będziesz czuła się komfortowo. Mogą to być legginsy lub krótkie spodenki, do tego koszulka odprowadzająca pot i sportowy stanik.

Piersi wówczas muszą być podtrzymane przez specjalistyczną konstrukcję biustonosza, która zapobiega raptownym wstrząsom. Tutaj codzienny biustonosz nie jest zalecany, bo nie jest w stanie zapewnić wystarczającego poziomu stabilności w trakcie wykonywania intensywnych ruchów – wyjaśnia Izabela Sakutova, ekspertka od brafittingu.

Ważne są też grube bawełniane skarpety, najlepiej ze ściągaczami pośrodku stopy, a także profesjonalne buty sportowe.

– Obuwie sportowe powinno być wygodne. Nie za duże, nie za małe, żeby nie było powodem krępowania w ruchu – podkreśla w rozmowie z Hello Zdrowie trenerka personalna, Aneta Piątek-Zwierzak. – Do tego dobrze mieć zawsze swój ręcznik, najlepiej średniej wielkości i wodę. Po treningu mogą przydać się akcesoria kąpielowe: mydło, szampon i ręcznik – dodaje.

Plan treningowy

Wizytę na siłowni najprościej zacząć od rozmowy z trenerem i przedstawienia mu swoich oczekiwań względem treningów. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu rozpisze nam plan treningowy i udzieli kilku cennych wskazówek.

– Trener podpowie, skoryguje jak i wyjaśni, które ćwiczenia warto wykonywać, a które są jedynie modne w świecie Instagrama – mówi Aneta Piątek-Zwierzak.

Przed pierwszym treningiem ważne jest, by zrobić pomiary ciała. Na wielu siłowniach dostępne są specjalne wagi i urządzenia, które zmierzą twój wzrost, wagę i ilość tkanki tłuszczowej. Na podstawie tego obliczają BMI i dają wskazówki dotyczące tego, czy twoja sylwetka jest proporcjonalna.

Ola Lendzion

Dobry start

Jeżeli chodzi o konkretne ćwiczenia na „pierwszy raz”, to – zdaniem trenerki – najlepiej zacząć od podstaw, czyli ćwiczeń ogólnorozwojowych. Co oznacza, że nie warto od razu porywać się na całą tonę żelastwa, która kojarzy nam się z siłownią. Na początek intensywny trening lepiej odpuścić na rzecz zapoznania się z obsługą sprzętu czy sposobem wykonywania ćwiczeń.

– Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

Postaw na jakość

Trenerka podkreśla również, że wysiłek, nawet stosunkowo umiarkowany, po dłuższej przerwie w uprawianiu jakiejkolwiek formy aktywności, może zakończyć się lekkim bólem mięśni. Zakwasy to jedno, ale żeby nie nabawić się kontuzji, lepiej trenować pod okiem instruktora.

– Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną – wyjaśnia trenerka.

View this post on Instagram

To już 4 lata Centrum Fitnessacja – Studio Treningu Personalnego w moim rodzimym mieście Brzegu Dolnym ❤️ To niesamowite szczęście kochać swoją prace:) cieszę się, że to osiągnęłam uczciwością, oddaniem, pasją. Szczerym podejściem do ludzi i jasno określonymi celami. Cieszę się na każda osobę, którą spotkałam na swojej drodze – dziękuje Wam! Bez was to by nie wyszło. Nie będę wymieniać, bo bałabym się kogoś pominąć 🙂 Jesteśmy szczęśliwi jako kadra Fitnessacji, że mimo niektórych przeciwności losu – jest super a może być tylko lepiej! DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM Podopiecznym, KTÓRZY NAM ZAUFALI:) jesteście 💪💪💪#brzegdolny #fitnessacja #centrumfitnessacja #trenerpersonalny #personaltrainer #gym #zdrowystylzycia #zdrowie #szczescie #ciezkapraca #trening #potikrewawf 🙂

A post shared by Aneta Piątek-Zwierzak (@aneta_trenerpersonalny) on

Aneta Piątek-Zwierzak, właścicielka kameralnego Studia Treningu Personalnego Fitnessacja w Brzegu Dolnym, dodaje, że takich przykładów nieumiejętnego trenowania na własną rękę jest więcej.

– Może okazać się, że dane ćwiczenie nie powoduje bodźca nadprogowego, co oznacza, że nie męczy cię wystarczająco. Powodem może być np. błędna technika, która może ułatwiać wykonywanie ćwiczenia. I wtedy seria może się ciągnąć i ciągnąć – mówi trenerka.

Natomiast, kiedy odpowiednio ustawimy ciało w pozycji wyjściowej, skupimy się na detalach i wykonamy w pełni świadomie kilka powtórzeń danego zadania ruchowego, mięśnie będą lepiej napięte i ujędrnione, a my bardziej zadowolone z efektów.

Dlatego lepiej przyjąć zasadę, że pierwszy trening jest efektywnym początkiem na drodze do upragnionej sylwetki i lepszego samopoczucia, niż udowadniać sobie własną samowystarczalność.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak zadbać o nadgarstki? Podpowiadamy

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

Seks zamiast siłowni? Niestety, niekoniecznie…

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.