Przejdź do treści

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

Katarzyna Szmigiel dermatolog
zdjęcie: https://www.instagram.com/holistic.dermatologist/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi
Dieta dla zdrowych stawów
Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą
Chia fresca - lemoniada z nasionami chia
Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?

Nakładasz kolejną maseczkę, a twoja skóra nadal nie wygląda tak, jak chcesz? Poszarzała, pozbawiona blasku? I znów ten trądzik? Z pomocą przychodzi dermatolożka Katarzyna Szmigiel, która na swoim profilu na Instagramie poruszyła  kwestię wpływu snu na skórę. Jak się okazało, to bardzo silny związek. Czasem pielęgnacja nie pomaga, jeśli przyczyna leży w naszych codziennych nawykach. 

Niewystarczająca ilość snu pogarsza istniejące choroby skóry

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego twój trądzik utrzymuje się dłużej niż zwykle lub nasila się stan zapalny skóry, odpowiedzią może okazać się zła jakość snu. Zwiększa się wówczas poziom hormonu stresu w organizmie – kortyzolu, którego nadmiar utrzymany przez długi czas, może skończyć się problemami zdrowotnymi, widocznymi również na skórze.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Złej jakości sen może prowadzić do zwiększonego poziomu hormonów stresu w organizmie, takich jak kortyzol, które zwiększają nasilenie stanów zapalnych skóry, takich jak trądzik, egzema czy łuszczyca

napisała dermatolożka Katarzyna Szmigiel, na swoim profilu na Instagramie

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Sen & Skóra 😴 – Robisz wszystko, a Twoja skóra nadal nie wygląda tak, jak chcesz? 3 krótkie fakty dotyczące zdrowia, które powinieneś znać 😍 (przewiń niżej) 1. Niewystarczająca ilość snu pogarsza istniejące choroby skóry: Złej jakości sen może prowadzić do zwiększonego poziomu hormonów stresu (takich jak kortyzol) w organizmie, które zwiększają nasilenie stanów zapalnych skóry, takich jak trądzik, egzema czy łuszczyca. 2. Niewystarczająca ilość snu przyspiesza proces starzenia: Melatonina jest hormonem odpowiedzialnym za regulację rytmu dobowego, ale działa również jako przeciwutleniacz, który pomaga chronić skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników (mniej blasku skóry, Panie i Panowie!). Dodatkowo, podczas snu, wzrost hormonów wzrostu pozwala na naprawę uszkodzonych komórek.💪 3. Niewystarczająca ilość snu sprawia, że skóra wygląda na poszarzałą: Brak snu powoduje obniżenie przepływu krwi do skóry, co sprawia, że cera wygląda rano na poszarzałą.🤔 4. Robisz wszystko, a twoja skóra nadal nie wygląda tak, jak chcesz? To może być dobry moment na wizytę u dermatologa w celu uzyskania porady. 🤗 👩‍⚕️ Całusy, K. – – – #healthysleep #whitebedding #sleepright #wellnesspack #sleepsupport #sleepingproblems #spanie #fotografiaportretowa #fotografiakobieca #portretkobiety #portrety #beauty #mypassion #holisticdermatologist #dermatologytips #aestheticdermatology #cosmeticdermatology #skincaretip #skincareroutine #skincareenthusiast #skincareregime #skincarejunkie #skincarecommunity #skincarelover #lekarzmedycynyestetycznej #instalekarz #lekarz

Post udostępniony przez Katarzyna Szmigiel, MD (@holistic.dermatologist)

Słaba jakość snu a poziom kortyzolu 

W normalnych warunkach, kiedy kładziemy się spać, organizm wytwarza melatoninę, która wpływa na jakość snu i regenerację. Jeśli sen trwa zbyt krótko lub śpimy w złych warunkach, poziom kortyzolu wzrasta, a organizm nie regeneruje się, przez co mogą pojawić się lub nasilić problemy zdrowotne. Dochodzi do zaburzeń produkcji melatoniny, czyli hormonu szczęścia. Jego niedobór najczęściej oznacza bezsenność.

Niewystarczająca ilość snu przyspiesza proces starzenia

Na proces starzenia się skóry wpływa wiele czynników, a jednym z nich jest stres oksydacyjny, czyli brak równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami, który może wynikać ze zbyt krótkiego snu, niewystarczającego na regenerację organizmu. Jak to wpływa na skórę? Wolne rodniki działają na warstwę lipidową, uszkadzają włókna kolagenowe i elastynowe. Gdy się starzejemy, nasz naturalny system ochrony przeciw wolnym rodnikom ulega osłabieniu. Wtedy łatwiej dochodzi do zniszczeń komórek skóry, która traci jędrność i elastyczność, nadmiernie się wysusza. Jeśli chcesz przeciwdziałać wolnym rodnikom, zadbaj o odpowiednią ilość antyoksydantów w swojej diecie.

Antyoksydanty

Antyoksydanty to związki chemiczne, które są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Hamują nadmierną aktywność wolnych rodników, które przyczyniają się do powstawania zjawiska tzw. stresu oksydacyjnego. Może on powodować przedwczesne starzenie się organizmu, choroby układu sercowo-naczyniowego, a nawet zwiększać ryzyko nowotworów.

Najważniejszymi źródłami antyoksydantów w diecie są warzywa i owoce. Należy spożywać je kilka razy dziennie – w ten sposób organizm otrzymuje solidną dawkę witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy, które nie tylko pozytywnie wpływają na zdrowie, ale też pozwalają na zachowanie młodzieńczego wyglądu. Co ciekawe, antyoksydanty w pożywieniu to nie jedyne, które można sobie dostarczyć. Innym źródłem tych cennych związków są również herbaty. Pu erh, yerba mate czy zielona – to doskonałe wsparcie w walce z wolnymi rodnikami.

Niewystarczająca ilość snu sprawia, że skóra wygląda na poszarzałą

Szary wygląd skóry to problem, który dotyczy wielu z nas. Z jednej strony przyczyną może być niewłaściwa pielęgnacja, a z drugiej – niezdrowy tryb życia, którego jednym z elementów jest niewystarczająca ilość snu.

Brak snu powoduje obniżenie przepływu krwi do skóry, co sprawia, że cera wygląda rano na poszarzałą

dermatolożka Katarzyna Szmigiel

Jeśli twoja skóra straciła blask, pojawił się trądzik lub zaostrzył się stan zapalny, zadbaj o jakość snu. Normalny zdrowy sen zwykle trwa od sześciu do ośmiu godzin, powinien zaczynać i kończyć się zgodnie z zegarem biologicznym, a po obudzeniu powinnaś czuć się zregenerowana i wyspana. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

kobieta na plaży

Opalona ale niezdrowa skóra, czyli jak promieniowanie UV wpływa na starzenie się komórek

kobieta przegląda się w lustrze

Jak starzeje się organizm, gdy mamy 20, 30, +40?

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

kobieta je czekoladę

„Masz trądzik? Zrób sobie czekoladowy detoks”. Dermatolożki o wpływie czekolady na trądzik

Oparzenia – czego nie robić, gdy się przydarzą

Oparzenia – dowiedz się, czego nie powinnaś robić, gdy ci się przydarzą

kobieta cierpiąca na leukoplakię otwiera usta

Leukoplakia – jakie czynniki predysponują do jej powstania? Czym jest stan przedrakowy?

dłonie

Ręce – co mówią o zdrowiu?

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Worki i cienie pod oczami – jak się ich pozbyć?

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

pieprzyk na skórze

Zbadaj pieprzyki przed latem! Czy wiesz, kiedy należy udać się do dermatologa?

Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na tatuaż? Odpowiada dermatolog i tatuażysta

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

„Założyłam sukienkę odkrywającą nogi. Czułam się dobrze i byłam dumna, że się przełamałam. Wróciłam uśmiechnięta”- o swojej łuszczycy mówi Alicja

Wypadanie włosów – znajdź przyczynę i walcz!

Wypadanie włosów – znajdź przyczynę i pozbądź się problemu

„Czy zaklejanie znamion plastrem lub punktowe stosowanie kremów z filtrem UV jest rozsądne?” – pytają lekarki prowadzące bloga Dermatolook

Agnieszka Kobyłka-Dziki

„Czy naprawdę dla opalonej skóry chcemy sobie to fundować?” O tym, która z metod opalania jest bezpieczna, mówi dermatolog

„Gdybym była słaba, to byłabym 3 metry pod ziemią, a tak jestem tutaj, na ziemi. Mam misję do spełnienia i tego się trzymam” – mówi Jolanta Golianek, założycielka Fundacji Poparzeni

Kobieta pod zabiegu mikrodermabrazji

Mikrodermabrazja – na czym polega ten zabieg i czy jest skuteczny?