Przejdź do treści

Jak wspierać układ odpornościowy? Dietetyczka Emilia Cesarek ma kilka rad

Jak dbać o odporność? / gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ta decyzja zaprzecza dorobkowi ostatnich 40 lat polskiej medycyny rozrodu, neonatologii i pediatrii”. NIL i PTP o wyroku Trybunału Konstytucyjnego
dziewczyna, ból
„Czy wiesz, czym jest ból?”. Dr Paweł Kabata w mocnych słowach o tym, że nikt nie ma prawa do decydowania o cierpieniu innych
Przeziębienie w ciąży? Lekarka radzi, jak sobie z nim poradzić
Przeziębienie w ciąży? Lekarka podpowiada, jak sobie z nim poradzić
Personel medyczny z własnych środków stworzył „śluzę antycovidową”. Folia szklarniowa i czarne worki na śmieci mają chronić przed wirusem
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu "Jak wychować dziewczynki"
Jak rozmawiać z dziećmi o protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu „Jak wychować dziewczynki”

„Układ odpornościowy to bardzo złożony system, na którego działanie wpływa szereg procesów jeszcze przed naszym urodzeniem. To zdrowie mamy przed ciążą, później poród, ale też pierwsze 1000 dni po przyjściu dziecka na świat warunkują jak sprawne będzie działanie układu immunologicznego w dorosłości” – pisze dietetyczka Emilia Cesarek, prowadząca na Instagramie profil „Keep fit in style”. Co wpływa na odporność?

Jak wspierać układ odpornościowy?

Jak wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek, nasz układ odpornościowy uczy się tego, z czym walczyć, a co bagatelizować, kiedy jesteśmy dziećmi. „Dbanie o styl życia dojrzałej osoby może wpłynąć na jego ogólną kondycję” – dodaje ekspertka.

Dietetyczka w swoim poście na Instagramie wymienia kilka pozycji, które wpływają na naszą odporność:

  1. Sen – już jedna nieprzespana noc to uszczuplenie działania komórek NK, czyli naszych naturalnych zabójców, chroniących układ odpornościowy. Dbanie o higienę snu to podstawa, by w ogóle rozwijać kolejne punkty!
  2. Higiena – myj ręce, unikaj kontaktu z osobami chorymi, jeśli jest możliwość pracy w małych skupiskach osób – wybieraj takie miejsca.
  3. Śluzówkowy układ odpornościowy – to w ostatniej warstwie jelita cienkiego znajduje się największe skupisko układu odpornościowego. Zadbaj więc o sytuację nabłonka i śluzówkę jelita, żołądka. Jak dbać? Poprzez przeciwzapalne żywienie, ograniczenie stresu, używek, ograniczenie aktywności sportowej wyczynowej, nawodnienie, kwas masłowy, ewentualnie okresowe probiotyki celowane pod odporność, np. Lactobacillu rhamnosus GG.
  4. Stres – aktywuje on wzrost produkcji niektórych hormonów (katecholamin oraz glukokortykoidów). Uruchamiają się wtedy reakcje modyfikujące funkcjonowanie komórek odpornościowych. W skrócie – nasz organizm jest wtedy w stanie gotowości do walki.
  5. Niedobory żywnościowe – czy to wynikające ze słabego wchłaniania, czy też z niedoborowej diety będą pretendowały do osłabienia układu odpornościowego. Dlatego warto zacząć od podstawy, jaką jest dobrze skomponowana dieta, różnorodna, zasobna w witaminy i makroskładniki. Ewentualnie okresowa suplementacja wit. C, cynkiem, D3
  6. Wysoka glukoza, niestabilny poziom cukru – to czynnik, stresor, który osłabia układ odpornościowy. Przede wszystkim permanentnie wysoka glukoza to informacja dla układu, że krąży ona we krwi. Proces ten zaburza przyswajanie witaminy C przez komórki odpornościowe, a to znowu łączy się z punktem 5.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Podsumowując wczorajszego live. Dziękuję za obecność ❤️ . . Układ odpornościowy to bardzo złożony system, na którego działanie wpływa szereg procesów jeszcze PRZED naszym urodzeniem. 👉🏻To zdrowie mamy przed ciążą, później poród, ale też pierwsze 1000 dni po przyjściu dziecka na świat warunkują jak sprawne będzie działanie układu immunologicznego w dorosłości. . . 👉🏻Nasz układ odpornościowy uczy się tego z czym walczyć, a co bagatelizować kiedy jesteśmy dziećmi. 👉🏻 Dbanie o styl życia dojrzałej osoby może wpłynąć na jego ogólną kondycję. . . 👉🏻W infografice przedstawiam Wam punkty, które uważam za priorytetowe w kontekście odporności 👍🏻 👉🏻 Będzie to także przydatne info dla Was na co dzień, dla osób z chorobami autoimmunologicznymi, dla osób planujących potomstwo 😊 . . 1. SEN – już jedna nieprzespana noc to uszczuplenie działania komórek NK, czyli naszych naturalnych zabójców, chroniących układ odpornościowy. Dbanie o higienę snu to podstawa, by w ogóle rozwijać kolejne punkty! 2. HIGIENA – umyj ręce, unikaj kontaktu z osobami chorymi, jeśli jest możliwość pracy w małych skupiskach osób – wybieraj takie miejsca. 3. ŚLUZÓWKOWY UKŁAD ODPORNOŚCOWY – to w ostatniej warstwie jelita cienkiego znajduje się największe skupisko układu odpornościowego. Zadbaj więc o sytuację nabłonka i śluzówek jelita, żołądka. Jak dbać: przeciwzapalne żywienie, ograniczenie stresu, używek, ograniczenie aktywności sportowej wyczynowej, nawodnienie, kwas masłowy, ewentualnie okresowe probiotyki celowane pod odporność, np. Lactobacillu rhamnosus GG. . . Reszta treści w komentarzu 👇🏻😊 . . #DIETETYK #informacje #inforgrafika #zdrowie #zdroweżycie #żywienie #odporność #choroba #autoimmunologia #wirus #koronawirus #polska #warszawa #dietetyka #stylżycia #sen #stres #jedzenie #witaminy #suplementy #jelita #człowiek #zdrowystylżycia #odżywianie #cukier #glukoza #io #choroby #higiena #jelita #badania

Post udostępniony przez Emilia Cesarek – DIETETYK (@keepfitinstyle_dietetyk)

Emilia Cesarek, czyli „Keep fit in style”

Emilia Cesarek, jak sama o sobie mówi, jest dietetyczką z pasją. Ekspertka zajmuje się przede wszystkim chorobami jelit, hormonami i pracą tarczycy. Jej profile w mediach społecznościowych (zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku) pełne są merytorycznych postów, które w zrozumiały sposób wyjaśniają zagadnienia związane z żywieniem.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pierwszy urlop bez problemów żołądkowych, czyli moje wakacje z GUUT. Przetestowałam, bo każda z nas ma dobro w sobie!

Dzika róża – bogate w witaminę C remedium na infekcje. O jej właściwościach opowiada naturoterapeutka

Kobieta i mężczyzna stoją przykryci kocem

Dlaczego zimą częściej chorujemy? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Czosnek marynowany – właściwości. Przepis na czosnek w occie

Witamina C – królowa jest tylko jedna

tymianek

Top 7 ziół na poprawę odporności. Pomogą przegnać przeziębienie i zwalczyć infekcję

9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Czosnek w garnku

Co jeść, żeby wspomóc odporność? Wymieniają dietetycy z Czytamy Etykiety

„Odporność zaczyna się od jedzenia”. Magdalena Bajtlik radzi, jak wzmocnić swój organizm

Imbir i cytryna na talerzu

Czy kobieta w ciąży i w trakcie laktacji może jeść imbir? Specjaliści z profilu „Mama ma plan” odpowiadają

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Poprawa odporności jesienią? Sprawdź, co nas wzmacnia

Poprawa odporności jesienią? Sprawdź, co nas wzmacnia

pelargonia afrykańska

Pelargonia afrykańska – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Odporność organizmu / unsplash

5 sygnałów z organizmu, które wskazują, że coś jest nie tak z naszą odpornością

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Masło czosnkowe - przepis i pomysły na dania

Masło czosnkowe – jak zrobić i do czego dodawać?

przeziębiona kobieta

Przeziębienie – objawy, jakie leki na przeziębienie stosować?

Kobieta chora na sarkoidozę rozmawia z lekarką.

Sarkoidoza – przyczyny i objawy. Przebieg oraz leczenie choroby

Chora kobieta z gorączką

Jak szybko zachorować na grypę? Oto skuteczne sposoby!

badanie ANA - fiolka

ANA – w jakich chorobach ANA jest dodatnie? Jak pozbyć się przeciwciał ANA?

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

4 patenty na wzmocnienie odporności. Tylko naturalne składniki

4 patenty na wzmocnienie odporności. Tylko naturalne składniki

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku