Przejdź do treści

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!
Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!
mama i córka
A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?
5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem
„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Masz trochę wolnego czasu, ale nie kręcą cię gry zespołowe? Myślisz nad sztukami walki? Wybierz boks! Wcześniej postrzegany jako sport dla mężczyzn, jest coraz bardziej popularny wśród kobiet. Buduje mięśnie, szybko spala tkankę tłuszczową i dodatkowo uczy samoobrony nie tylko fizycznej. Robi też dużo dobrego dla naszego zdrowia psychicznego. O tym, jak zacząć trenować i dlaczego wybrać boks, porozmawialiśmy z instruktorem boksu Dariuszem Sękiem.

Ewa Wojciechowska: Dlaczego warto trenować boks?

Dariusz Sęk: Boks przynosi bardzo wiele korzyści i mam wrażenie, że coraz więcej osób to widzi. Trenujący pozbywają się zbędnej tkanki tłuszczowej, poprawiają koordynację ruchową i osiągają świetne efekty fizyczne. Boks daje też dużo efektów emocjonalnych i psychicznych. Nie tylko dlatego, że lepiej się czujesz, bo lepiej wyglądasz. Zwiększa się stabilność, opanowanie, pewność siebie. Moja żona, która jest psychologiem, mówi, że to jest wręcz terapia przez ciało. Poza wszystkim, jest to też po prostu „fun”. Boks oczywiście uczy też samoobrony.

Dla kogo boks jest dobrym wyborem?

Boks jest dobrym wyborem dla wszystkich, których organizm jest gotowy do aerobowej pracy. W szczególności dla osób, które chcą spalić tkankę tłuszczową, a przy tym nauczyć się podstaw zadawania ciosów i obrony podczas ataku. Jest bardzo dobrym pomysłem na rozładowanie napięcia, więc każdy, kto na co dzień żyje w warunkach przeciążenia stresem, może sobie podczas takiego treningu nieźle odreagować. Co może nie wszyscy wiedzą, jest to też dobre ćwiczenie wspomagające terapię dla dzieci i młodzieży z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), ponieważ wspomaga skupienie i radzenie sobie z agresją.

O czym trzeba pamiętać, idąc na pierwszą lekcję?

Idąc do mnie na pierwszą lekcję, należy zabrać ze sobą dobre chęci i pozytywne nastawienie oraz ubranie do ćwiczeń takie, jak na każdą inną aktywność fizyczną albo lekcje WF-u. Rękawice i bandaże ochronne na ręce pożyczam własne. Jeśli nie chwyci się bakcyla na treningu, to szkoda ponosić koszty na samym początku. Oczywiście każdy instruktor ma inne podejście i niektórzy chcą, aby mieć własny sprzęt od pierwszego treningu.

Można przygotować się w domu na pierwsze spotkanie z boksem?

Nie ma po co jakoś specjalnie przygotowywać się do pierwszych treningów. To przede wszystkim musi być dobra zabawa, która daje wiele pozytywnych skutków. Fizycznie ja przygotowuję do treningu i dostosowuję jego poziom do warunków i formy osoby, która ćwiczy. Więc nie ma się czego bać!

Jak wygląda pierwsza lekcja?

W trakcie pracy ze mną, pierwsza lekcja dla nowicjusza polega na tłumaczeniu podstaw, czyli prawidłowym ułożeniu ciała podczas obron i zadawania ciosów oraz poprawnym poruszaniu się. Potem idziemy do przodu w zależności od możliwości osoby trenującej. Oczywiście boks to są lata poprawiania i trenowania podstawowych akcji, aż osiągnie się perfekcję. Ja boks trenuję już 20 lat a nadal doszkalam podstawowy cios – lewy prosty.

Gepostet von Dariusz Sęk am Sonntag, 14. Oktober 2018

 

Co w przypadku problemów z agresją? Boks pozwala nad nią zapanować, czy wręcz ją wzmaga?

Hmm. Myślę, że to zależy indywidualnie od człowieka. Mnie np. pomogło to w utrzymaniu agresji i ukierunkowaniu jej całkowicie w sport, ponieważ w młodych latach szalałem na meczach piłkarskich, byłem pseudokibicem, ale boks okiełznał te niezdrowe emocje i skanalizowałem je w sporcie. To zresztą nie tylko boks a sam trener, który mnie trenował. To on mnie zatrzymał i powstrzymał to młodzieńcze, emocjonalne szaleństwo, które mną wtedy kierowało i z tego miejsca mogę mu za to podziękować. Trenerzy Marian Basiak i Józef Biś to ludzie, którzy mi wtedy pomogli. Teraz ja staram się pomóc innym chłopakom i podtrzymuję to, co oni zapoczątkowali. Mogę więc chyba powiedzieć, że boks może jedynie pomóc. Tym, którzy mają kłopot z opanowaniem agresji, ale też tym, którzy na co dzień trudzą się, żeby do tego zdrowego, niezbędnego dla życia poziomu agresji dotrzeć, np. kobietom, choć nie tylko kobiet tyczy się ten problem.

Ola Lendzion

Co boks zatem może dać kobiecie?

Boks może przynieść kobiecie niezmiernie dużo korzyści i to – nieraz to słyszałem – zaskakujących. Nie mówię tu o oczywistych korzyściach, o których już wspominałem.

Kobiety mają specyficzne problemy z własną agresją, bo to one właśnie od małego słyszą, że „dziewczynki się nie złoszczą”. A pewien poziom agresji jest potrzebny w życiu, żeby po prostu nie dać wszystkim wejść sobie na głowę, na czym właśnie cierpią kobiety.

Więc umiejętność stania stabilnie na własnych nogach, zdolność obrony przed ciosami (tymi metaforycznymi też) a także w końcu – zadania ciosu. To się właśnie te korzyści, których kobiety się wcześniej nie spodziewają.

Zapisanie dziecka na boks jest dobrym pomysłem?

Zacznijmy może od tego, że zachęcenie dziecka do uprawiania jakiegokolwiek sportu regularnie jest dobrym pomysłem. A jaki ten sport ma być, powinno zależeć od wspólnej decyzji rodziców i dzieciaka. Czyli boks uprawiany rekreacyjnie i rozwojowo jest dobrym pomysłem dla każdego dziecka, któremu będzie się to podobać. Nauczy się wtedy konsekwencji, dyscypliny, poczucia mocy, sprawczości i tego, że osiąganie wyniku i coraz lepszych rezultatów zależy od wysiłku, jaki włoży w treningi. Boks jest szczególnie wskazany dla nastolatków z ADHD, którym pozwoli uczyć się skupienia i koncentracji przy jednoczesnym wydatkowaniu energii, której te dzieciaki mają po prostu za dużo.

 

Dariusz Sęk – zawodowy sportowiec i instruktor boksu, wielokrotny medalista mistrzostw Polski. Uprawianie boksu rozpoczął w wieku 14 lat. Jest wychowankiem klubu bokserskiego Polskiego Towarzystwa Boksu w Tarnowie oraz Polskiego Towarzystwa Boksu „Tiger Tarnów”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Fit na dzień dobry

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Hipokinezja - Kobieta leżąca na kanapie z laptopem.

Hipokinezja – jakie są przyczyny i skutki zjawiska? Leczenie długotrwałej bezczynności ruchowej

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Dziewczynka w bluzce w paski ćwiczy wymowę z panią logopedą w żółtej bluzce, która pokazuje jej, jak nelży układać policzki do prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia dla dzieci – logopedyczne zabawy od pierwszych lat życia. Jak wspomagają rozwój dzieci?

Kobieta w krótkiej bluzce z blizną na brzuchu trzyma po lewej stronie maleńkie dziecko w pieluszce.

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?

ćwiczenia

Dlaczego warto ćwiczyć w domu? Jakie ćwiczenia ze sprzętem i bez pomogą osiągnąć piękną sylwetkę?

ćwiczenia

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające dla początkujących i dzieci

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

ludzie na bieżni na siłowni

„Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu”. Psycholog o postanowieniach noworocznych

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

ćwiczenia

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

ćwiczenia

Na czym polega sekret ćwiczeń odchudzających? Jakie ćwiczenia wykonywać, aby osiągnąć zamierzony efekt?

ćwiczenia

Jak wykonywać ćwiczenia na mięśnie Kegla u mężczyzn?

ćwiczenia

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

ćwiczenia

Bezpieczne ćwiczenia na plecy jako forma profilaktyki bólu kręgosłupa. Jak właściwie je wykonywać?

ćwiczenia

Ćwiczenia na brzuch w domu – jakie warto wykonywać? Jak robić to poprawnie?