Przejdź do treści

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy
Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zespół cieśni nadgarstka. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Zespół cieśni nadgarstka. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Andrzej Duda / prezydent.pl
Prezydent Andrzej Duda nominowany do Biologicznej Bzdury Roku 2020. Podczas debaty mówił o szczepionce, która nie istnieje
Oczyszczanie twarzy - jak to robić dobrze? Największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie twarzy wylicza dermatolożka
Oczyszczanie twarzy – jak to robić dobrze? Dermatolożka wymienia największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie skóry
Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?
Kalorie a miesiączka / rawpixel
W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Najważniejsze, by w jadłospisie kobiety karmiącej piersią znalazły się różne produkty, ponieważ dieta powinna być urozmaicona i zdrowa. Należy unikać produktów, które mogą wywołać u dziecka kolkę lub alergie.

Jadłospis matki karmiącej – podstawowe zasady

Matka karmiąca piersią może jeść wszystko, na co ma ochotę, o ile nie występuje u niej lub u dziecka alergia pokarmowa. Oczywiście ze względów zdrowotnych powinna zrezygnować z mocno przetworzonej żywności, np. fast food, słodzonych sztucznie napojów czy nadmiernej ilości słodyczy. Należy pamiętać, aby dieta była zdrowa i zbilansowana. Dietę eliminacyjna, w razie takiej potrzeby, wprowadza lekarz.

  1. Dziecko powinno być karmione wyłącznie mlekiem matki do ukończenia 6 miesiąca życia. Karmienie powinno być kontynuowane do 2 roku życia dziecka.
  2. Absolutnie należy unikać produktów przetworzonych i konserwowanych.
  3. Ostrożność należy zachować podczas wprowadzania do diety mleka krowiego.
  4. Podczas karmienia piersią organizm wykazuje znacznie większe zapotrzebowanie na przyjmowanie płynów. Należy przyjmować minimum 2–2,5 l płynów na dobę, najlepiej niegazowanej wody. Wskazane są również świeżo wyciskane soki np. z buraków, jabłek, herbata zielona, czerwona oraz czarna.
  5. Nie powinno się wprowadzać w tym czasie specjalnych diet (o ile nie ma takiej konieczności): wegetariańskiej, wegańskiej czy bezglutenowej.
karmienie piersią

Dieta matki karmiącej noworodka

Dieta matki karmiącej piersią w pierwszym miesiącu powinna opierać się na produktach lekkostrawnych pobudzających laktację. Układ pokarmowy noworodka nie jest jeszcze w pełni dojrzały. Dlatego bardzo ważne jest to, co przyjmuje do układu trawiennego z mlekiem matki. To czas, gdy młode mamy zwracają szczególną uwagę na to, co jedzą i obserwują reakcję dziecka na przyjmowane produkty.

Mimo iż dieta karmiącej dalej jest kwestią sporną, bez wątpienia należy spożywać:

  • ryby tłuste, szczególnie morskie takie jak: halibut, dorsz, makrela lub tuńczyk. Trzeba również unikać ryb wędzonych, surowych i smażonych. Warto je dusić, piec i gotować na parze;
  • mięso chude, szczególnie drobiowe;
  • owoce – od pierwszych dni po porodzie można spożywać m.in. gruszki, jabłka czy banany oraz inne. Należy pamiętać o dokładnym myciu owoców przed jedzeniem;
  • warzywa – korzeń i natka pietruszki, seler, burak, dynia i marchew. Najwięcej witamin jest w warzywach surowych. Można też je dusić lub gotować na parze;
  • w diecie mogą znaleźć się takie produkty jak: ryż, makaron i ziemniaki i zdrowe pieczywo;
  • bardzo ważne jest spożywanie nabiału, chociaż niektórzy twierdzą, iż jego nadmiar w ciąży lub podczas karmienia piersią może wywoływać alergie pokarmowe. Zaleca się spożywanie jogurtów naturalnych lub owocowych, twarogu chudego lub półtłustego, serków waniliowych oraz śmietany;
  • w umiarkowanej ilości można używać oliwy z oliwek oraz margaryny;
  • w diecie również nie powinno zabraknąć deserów. Są one potrzebne zarówno dla karmiącej mamy, jak i dziecka. Bez obaw można spożywać: naleśniki, galaretki, domowej roboty serniki na twarogu półtłustym, budynie, ciasto kruche oraz biszkopty;
  • bardzo ważne, aby kobieta karmiąca piła dziennie 2–2,5 l płynów. Bez obaw można pić herbatę czarną, czerwoną oraz zieloną, wodę mineralną niegazowaną, soki świeżo wyciskane;
  • bezpiecznie można stosować też następujące zioła: bazylię, majeranek, tymianek, pieprz, sól (w niewielkich ilościach).

Przyjmuje się, że dieta matki karmiącej piersią powinna zawierać ok. 500 kcal dziennie więcej ponad całkowite zapotrzebowanie energetyczne. Średnie zapotrzebowanie energetyczne karmiącej wynosi  2500 – 2800 kcal.

Dieta matki karmiącej piersią  – czego nie wolno?

Czego unikać w jadłospisie matki karmiącej? Podczas karmienia piersią nie można spożywać alkoholu ani palić papierosów. Nie należy również jeść surowego mięsa i ryb ani serów pleśniowych.

Układając dietę dla matki karmiącej piersią, należy uważać szczególnie na te produkty spożywcze, które mogą zaszkodzić dziecku. Do najczęściej alergizujących należą: jaja, mleko, kakao, czekolada, orzechy, ryby, soja. Z ostrożnością należy też podchodzić do (a najlepiej unikać) potraw ciężkostrawnych i wzdymających, jak kapusta, groch, grzyby, śliwki suszone, potrawy smażone.

W razie niepokojących objawów u noworodka/niemowlaka należy skonsultować się z lekarzem pediatrą.

8 faktów o karmieniu piersią

Dieta matki karmiącej – przykładowy jadłospis jednodniowy

Pierwsze śniadanie:

  • 2 kromki pieczywa żytniego z masłem,
  • dwa plastry chudej szynki i  plastry pomidora,
  • szklanka soku pomarańczowego.

Drugie śniadanie:

  • 250 ml jogurtu naturalnego z musli, pokrojonym jabłkiem i bananem.

Obiad:

  • zupa jarzynowa z makaronem,
  • 2 lub 3 pulpety w sosie brokułowo-śmietanowym z ziemniakami,
  • starte jabłko z marchewką,
  • kompot z jabłek.

Podwieczorek:

  • szklanka ciepłego kisielu z 3 herbatnikami,
  • szklanka wody mineralnej niegazowanej.

Kolacja:

  • sałatka z pomidorem, mozzarellą i świeżą bazylią,
  • czerwona herbata.

Dieta matki karmiącej – gotowe przepisy

  1. Krem batatowo-brokułowy – smaczny, lekkostrawny, a jednocześnie dostarczy energii.

    Składniki:

    – 2 średnie bataty;
    – 150 g brokułów;
    – 400 ml mleczka kokosowego;
    – łyżka oleju kokosowego;
    – 2 łyżki stołowe pestek dyni;
    – 200 g fileta z indyka
    Przygotowanie: Ugotuj bataty w skórce w jednym garnku, a brokuły przyrządź na parze w drugim. Następnie ugotowane bataty obierz ze skórki, dodaj odrobinę wody i zmiksuj na papkę. Dokładnie to samo zrób z brokułami. Następnie połącz składniki w jednym kielichu miksera. Dolewając powoli mleka kokosowego, miksuj oba składniki aż do powstania jednolitej konsystencji. Na koniec dodaj łyżkę oleju kokosowego.Filet z indyka z ekologicznej hodowli umyj i pokrój w kostkę, a następnie wrzuć na patelnię z wodą. Dodaj odrobinę soli himalajskiej, świeżo mielonego czarnego pieprzu i oregano. Pod przykryciem duś indyka, co jakiś czas dolewając wody, aby się nie przypalił. Zajmie ci to ok. 20 min. Do miseczki wrzuć ok. 100 g uduszonego indyka, zalej go kremem batatowo-brokułowym i posyp pestkami dyni.
  2. Jaglany jogurt z owocami – pomysł na zdrowe i kolorowe śniadanie

    Składniki (na 2 porcje):

    – ½ szklanki ugotowanej kaszy jaglanej
    – ¾ szklanki mleka kokosowego
    – dwa małe banany
    – 2 czubate łyżki masła orzechowego, najlepiej domowego
    – 2 garści ulubionych owoców lata
    – kilka listków mięty
    – miód albo syrop klonowy do polania

    Przygotowanie: Kaszę ugotuj według instrukcji na opakowaniu. Owoce umyj. Do blendera wrzuć banany, kaszę, mleko, masło orzechowe i całość zmiksuj. Przelej do naczynia. Posyp owocami i miętą.

  3. Kisiel z buraka i rabarbaru – wypróbuj przepis na bogaty i wartościowy deser!Składniki (na 2 porcje):– 1 szklanka soku z buraka, świeżo wyciskanego lub gotowego (250 ml)
    – 1 szklanka rabarbaru posiekanego na małe kawałki (100 g)
    – 2 łyżki syropu daktylowego
    – 2 łyżki mąki ziemniaczanej
    – 6 łyżek wody, do zmieszania z mąką
    Przygotowanie: Wlej sok z buraka do małego rondelka, dodaj rabarbar i syrop, wymieszaj, zakryj pokrywką i doprowadź całość do wrzenia. Następnie zmniejsz ogień i gotuj ok. 15 minut, aż rabarbar się rozpadnie. Po tym czasie wymieszaj mąkę z wodą i dolej do rondelka, szybko i energicznie mieszając. Od razu zdejmij z ognia, przemieszaj jeszcze chwilę i przelej do pucharków. Podawaj od razu na ciepło lub schłodź na później. Przechowuj w lodówce do 3 dni.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zabiegi stomatologiczne w ciąży / istock

Ciąża i karmienie piersią a zabiegi stomatologiczne. Tata Stomatolog wymienia fakty i mity, które słyszy w gabinecie

Bolesny obrzęk stóp w ciąży. Jak pomoże osteopatiia?

Bolesny obrzęk stóp w ciąży – jak może pomóc osteopata? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury

Bóle podżebrowe w ciąży - jak może pomóc osteopatia?

Bóle podżebrowe w ciąży – jak może pomóc osteopatia? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury

Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Czym jest osteopatia ginekologiczna? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

Czym jest osteopatia ginekologiczna? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

Ciąża a miesiączka / istock

Czy można zajść w ciążę podczas okresu? „Pani Miesiączka” obala popularne mity

Lekarka w fartuchu ochronnym ściąga rękawiczki

Zdjęcie dłoni lekarza po 10 godzinach w rękawiczce. Tak wygląda walka na pierwszej linii frontu z COVID-19

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Kobieta na badaniu piersi metodą mammografii

Mammografia – co to za badanie? Jak często ją wykonywać i jak interpretować wyniki?

Kobieta smutna, cierpiaca na depresję poporodową

Depresja poporodowa – jak długo trwa? Jakie są jej objawy i jak ją leczyć?

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

Pani Fizjotrener pokazała, jak naprawdę wyglądają brzuchy po ciąży. "Bądźcie dla siebie wyrozumiałe i łaskawe"

Pani Fizjotrener pokazała, jak naprawdę wyglądają brzuchy po ciąży. „Bądźcie dla siebie wyrozumiałe i łaskawe”

Triage – na czym polega? Jakie są zasady segregacji medycznej chorych?

Psycholog Niepłodności o ciąży po poronieniu. „Kobietom towarzyszy poczucie winy, bo dookoła słyszą: ‚Powinnaś się cieszyć’, ,’Nie myśl źle, bo jeszcze coś się stanie’. To błędne koło”

Psycholog Niepłodności o ciąży po poronieniu. „Kobietom towarzyszy poczucie winy, bo dookoła słyszą: ‚Powinnaś się cieszyć’, ,’Nie myśl źle, bo jeszcze coś się stanie’. To błędne koło”

Ciąża – fakty i mity. Fundacja #SEXEDpl znowu mówi o rzeczach, o których często milczą rodzice nastolatków

Ciąża – fakty i mity. Fundacja #SEXEDpl znowu mówi o rzeczach, o których często milczą rodzice nastolatków

Mezoterapia igłowa – co to jest, jakie są efekty i skutki uboczne?

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Ryż to podstawa twojej kuchni? Sprawdź, czy podczas gotowania nie popełniasz tych błędów

kobieta w ciąży

Czy warto szczepić się przeciw krztuścowi w ciąży? Dr Michał Strus odpowiada

kobieta ze zmianami skórnymi twarzy

Przebarwienia na twarzy – przyczyny i sposoby, żeby się ich pozbyć

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?