Przejdź do treści

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu
Fot. LoloStock / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pływalnia basen
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
gettyimages.com
Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności
Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy
Instagram.com
„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

Najważniejsze, by w jadłospisie kobiety karmiącej piersią znalazły się różne produkty, ponieważ dieta powinna być urozmaicona i zdrowa. Należy unikać produktów, które mogą wywołać u dziecka kolkę lub alergie.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Matka karmiąca piersią może jeść wszystko na co ma ochotę, o ile nie występuje u niej lub u dziecka alergia pokarmowa. Oczywiście ze względów zdrowotnych powinna zrezygnować z mocno przetworzonej żywności, np. fast food, słodzonych sztucznie napojów czy nadmiernej ilości słodyczy. Należy pamiętać, aby dieta była zdrowa i zbilansowana. Dietę eliminacyjna, w razie takiej potrzeby, wprowadza lekarz.

Dieta matki karmiącej – przykładowy jadłospis jednodniowy

Pierwsze śniadanie:

  • 2 kromki pieczywa żytniego z masłem,
  • dwa plastry chudej szynki i  plastry pomidora,
  • szklanka soku pomarańczowego.

Drugie śniadanie:

  • 250 ml jogurtu naturalnego z musli, pokrojonym jabłkiem i bananem.

Obiad:

  • zupa jarzynowa z makaronem,
  • 2 lub 3 pulpety w sosie brokułowo-śmietanowym z ziemniakami,
  • starte jabłko z marchewką,
  • kompot z jabłek.

Podwieczorek:

  • szklanka ciepłego kisielu z 3 herbatnikami,
  • szklanka wody mineralnej niegazowanej.

Kolacja:

  • sałatka z pomidorem, mozzarellą i świeżą bazylią,
  • czerwona herbata.

Myślisz o dziecku?

Sprowadzić na świat nowe życie to nie lada wyczyn. Ciała przyszłych mam przechodzą szereg zmian, warto wtedy skupić się na sobie. Sprawdź jak może Cię wesprzeć WIMIN.

Sprawdź

Dieta matki karmiącej noworodka

Dieta matki karmiącej piersią w pierwszym miesiącu powinna opierać się na produktach lekkostrawnych pobudzających laktację. Układ pokarmowy noworodka nie jest jeszcze w pełni dojrzały. Dlatego bardzo ważne jest to, co przyjmuje do układu trawiennego z mlekiem matki. To czas, gdy młode mamy zwracają szczególną uwagę na to, co jedzą i obserwują reakcję dziecka na przyjmowane produkty. Mimo iż dieta kobiety karmiącej dalej jest kwestią sporną, bez wątpienia należy spożywać:

  • ryby tłuste, szczególnie morskie takie jak: halibut, dorsz, makrela lub tuńczyk. Trzeba również unikać ryb wędzonych, surowych i smażonych. Warto je dusić, piec i gotować na parze;
  • mięso chude, szczególnie drobiowe;
  • owoce – od pierwszych dni po porodzie można spożywać m.in. gruszki, jabłka czy banany oraz inne. Należy pamiętać o dokładnym myciu owoców przed jedzeniem;
  • warzywa – korzeń i natka pietruszki, seler, burak, dynia i marchew. Najwięcej witamin jest w warzywach surowych. Można też je dusić lub gotować na parze;
  • w diecie mogą znaleźć się takie produkty jak: ryż, makaron i ziemniaki i zdrowe pieczywo;
  • bardzo ważne jest spożywanie nabiału, chociaż niektórzy twierdzą, iż jego nadmiar w ciąży lub podczas karmienia piersią może wywoływać alergie pokarmowe. Zaleca się spożywanie jogurtów naturalnych lub owocowych, twarogu chudego lub półtłustego, serków waniliowych oraz śmietany;
  • w umiarkowanej ilości można używać oliwy z oliwek oraz margaryny;
  • w diecie również nie powinno zabraknąć deserów. Są one potrzebne zarówno dla karmiącej mamy, jak i dziecka. Bez obaw można spożywać: naleśniki, galaretki, domowej roboty serniki na twarogu półtłustym, budynie, ciasto kruche oraz biszkopty;
  • bardzo ważne, aby kobieta karmiąca piła dziennie 2–2,5 l płynów. Bez obaw można pić herbatę czarną, czerwoną oraz zieloną, wodę mineralną niegazowaną, soki świeżo wyciskane;
  • bezpiecznie można stosować też następujące zioła: bazylię, majeranek, tymianek, pieprz, sól (w niewielkich ilościach).

Dieta matki karmiącej piersią  – czego nie wolno?

Czego unikać w diecie matki karmiącej? Podczas karmienia piersią nie można spożywać alkoholu ani palić papierosów. Nie należy również jeść surowego mięsa i ryb ani serów pleśniowych. W razie niepokojących objawów u noworodka/niemowlaka należy skonsultować się z lekarzem pediatrą.

Zobacz także

Dieta matki karmiącej – zasady podstawowe

  1. Dziecko powinno być karmione wyłącznie mlekiem matki do ukończenia 6 miesiąca życia. Karmienie powinno być kontynuowane do 2 roku życia dziecka.
  2. Absolutnie należy unikać produktów przetworzonych i konserwowanych.
  3. Ostrożność należy zachować podczas wprowadzania do diety mleka krowiego.
  4. Podczas karmienia piersią organizm wykazuje znacznie większe zapotrzebowanie na przyjmowanie płynów. Należy przyjmować minimum 2–2,5 l płynów na dobę, najlepiej niegazowanej wody. Wskazane są również świeżo wyciskane soki np. z buraków, jabłek, herbata zielona, czerwona oraz czarna.
  5. Absolutnie nie powinno się wprowadzać w tym czasie specjalnych diet (o ile nie ma takiej konieczności): wegetariańskiej, wegańskiej czy bezglutenowej.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Zainteresują cię również:

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

kimjestdoula.pl

Joanna Kozakiewicz, doula: moja wizja szczęśliwego porodu i macierzyństwa może być zupełnie inna od wizji mojej klientki

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Po co ciężarnej foliany? Farmaceutka Zofia Winczewska wyjaśnia

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

alanis

Alanis Morissette opowiedziała o swojej depresji i poronieniach. Jej wyznanie wzrusza

dziewczyna słońce

Niedobór słońca w ciąży wpływa na rozwój dziecka? Naukowcy mają odpowiedź

https://www.instagram.com/alliupham/

Popularna trenerka fitness pokazała, jak wygląda jej brzuch po porodzie. Z tym samym problemem zmaga się wiele kobiet po ciąży

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz urodziła. „Trochę wcześniej niż się spodziewałam”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Znana blogerka pokazała swoje ciało po porodzie. Kosztowało ją to wiele odwagi

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Dlaczego nie ustępujemy miejsca ciężarnym kobietom? „Generalnie jestem mocno zaskoczona ludzką ignorancją, obojętnością i brakiem empatii” – pisze autorka bloga „Bieganizm”

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Małgorzata Rozenek-Majdan

Małgorzata Rozenek-Majdan: za każdym razem rozpoczynając procedurę in vitro, widzę to dziecko i projektuję nasze wspólne życie na nowo

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

Anna Reguła

Starasz się o dziecko, jesteś w ciąży, karmisz piersią? Jedz ryby i owoce morza! Radzi na Instagramie Anna Reguła, dietetyczka