Przejdź do treści

Jedziesz już do pracy a jesteś tylko „na kawie”? Dietetyczka podaje nam kilka powodów, dla których jutro zjesz grzecznie kanapkę!

kobieta smaruje naleśnika masłem obok stoi miska z granolą,kubek z kawą oraz połówka pomarańczy
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
11 szkodliwych nawyków, które robimy codziennie pod prysznicem
Kiedy do okulisty, gdy bolą oczy
Bolą cię oczy? Sprawdź, w jakich przypadkach powinnaś udać się do okulisty
Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju
Nietolerancja histaminy - znasz jej objawy?
Nietolerancja histaminy – znasz jej objawy?
Nie chcesz jesieni spędzić na L4? Poznaj 5 sposobów na zwiększenie odporności

Właśnie zadzwonił budzik, za pół godziny masz autobus do pracy i jedyne co ląduje w twoim żołądku, to kawa. Znasz ten scenariusz? Często rano zapominamy o śniadaniu lub zamiast zjeść coś pożywnego, wrzucamy cokolwiek na ząb, nie patrząc czy jest to dobre dla naszego organizmu. O tym, które jedzenie negatywnie wpływa na pusty żołądek i co warto wybierać na śniadanie, porozmawialiśmy z dietetyczką Emilią Lachowicz.

Justyna Dudkiewicz: Zamiast śniadania pije kawę. Co na to mój żołądek?

Emilia Lachowicz: Wypijając kawę na czczo, zwiększamy ryzyko zachorowania na wrzody żołądka. Zamiast pozbyć się tkanki tłuszczowej, pozbawiamy się także energii. Choć faktycznie szybko stawia na nogi, zwłaszcza po zarwanej nocy, efekt jest krótkotrwały i szybko czujemy gwałtowny spadek energii. Organizm rano potrzebuje innego doładowania – lepiej zafundować mu pożywne śniadanie ze szklanką świeżego soku. Po wypiciu kawy na pusty żołądek wkrótce pojawia się wilczy głód, nad którym trudno zapanować. Wtedy chętniej sięgamy po produkty o wysokim indeksie glikemii, np. słodką drożdżówkę czy ciastko, składające się z łatwo przyswajalnych cukrów prostych i ubogie w witaminy. Problem w tym, że dostarczona w ten sposób energia szybko się kończy, poziom glukozy we krwi gwałtownie spada i znów robimy się głodni. Kawa jest dobrym rozwiązaniem do śniadania lub w przerwie pomiędzy posiłkami.

 

Czego jeszcze nie zaleca się spożywać na pusty żołądek?

  • Płatki kukurydziane lub czekoladowe – wiele osób myśli, że zdrowe śniadanie zawiera mleko, ale przeważnie spożywa się je z niezdrowymi płatkami pełnymi cukru i bez wartości odżywczych. Takie śniadanie sprawia, że przybieramy na wadze.
  • Salami, kiełbasa i bekon – produkty te są przetwarzane i mają wysoką zawartość soli, która ma negatywny wpływ na serce, oraz substancji, które mogą powodować raka.
  • Owsianka błyskawiczna – wszystko, co jest błyskawiczne i „instant” niekoniecznie jest dobre dla zdrowia oraz jeśli chcesz stracić na wadze.
  • Batonik granola – takie batony to nieraz 400 kalorii na porcję. Przeważnie są pełne cukru.
  • Pasteryzowany sok owocowy – soki owocowe reklamuje się jako zdrowy wybór, ale dodają dużą ilość cukru do śniadania. Najlepiej wybierać świeże soki z miąższem, który zawiera flawonoidy i witaminę C lub jeść świeże owoce w całości albo dodawać je do owsianki.

Na śniadanie należy także unikać białego pieczywa, jogurtów owocowych, smażonych potraw oraz odgrzewanych resztek z wczorajszego obiadu.

Teraz dużo osób pije na czczo szklankę wody z cytryną, czy to faktycznie pozytywnie działa na organizm?

Oczywiście. Szklanka wody z cytryną ma wiele zalet:

  • O poranku pobudza lepiej niż kawa – orzeźwiający smak cytryny może działać pobudzająco. Więcej energii życiowej wynika również z prawidłowego nawodnienia organizmu.
  • Zarówno woda, jak i cytryna charakteryzują się właściwościami oczyszczającymi organizm. Woda z cytryną rano wspomoże usuwanie toksyn nagromadzonych przez noc oraz wspomoże pracę przewodu pokarmowego. Dzięki zawartości elektrolitów pobudzi organizm do działania.
  • Pomaga zachować skórze młody wygląd – witamina C obecna w soku z cytryny to jedna z witamin młodości. Uczestniczy w produkcji kolagenu, poprawia jędrność i napięcie skóry.
  • Chroni przed przeziębieniem – badania pokazują, że dodatkowe dawki witaminy C są skuteczne w ochronie przed infekcjami w wypadku jej niedoborów w organizmie.
  • Odświeża oddech – wypicie szklanki wody z cytryną pozwala pozbyć się zapachu wyrazistego dania lub alkoholu.
  • Łagodzi zgagę – kwaśny napój może wpływać korzystnie na czynność mięśni zwieracza przełyku i poprawiać ich zamykanie.
  • Pomaga w walce z zaparciami – wypicie na czczo szklanki wody z cytryną pomaga wyregulować rytm wypróżnień.

Jakie produkty powinniśmy wybierać na śniadanie, aby zdrowo zaczynać dzień?

Śniadanie to pierwszy posiłek po przerwie nocnej, który zapewnia uzupełnienie rezerw wyczerpanych podczas spania oraz energię na pierwszą połowę dnia, dlatego powinno być prawidłowo zbilansowane. Warto zwrócić uwagę, by śniadania były urozmaicone, czyli zawierały produkty ze wszystkich pięter piramidy żywnościowej: produkty zbożowe, produkty dostarczające białka zwierzęcego i roślinnego, dobrej jakości tłuszcze oraz warzywa lub owoce.

  • Produkty zbożowe na zdrowe śniadanie: pieczywo pełnoziarniste lub graham, płatki zbożowe: jęczmienne i owsiane lub musli. Musli możesz przygotować samodzielnie, wykorzystując płatki owsiane, jaglane, suszone owocowe i orzechy. Produkty zbożowe to źródło węglowodanów złożonych, błonnika oraz witamin głównie z grupy B i składników mineralnych.
  • Mleko i produkty mleczne: wybieraj mleko i produkty mleczne o zawartości tłuszczu do 2%. Na śniadanie doskonale sprawdzą się jogurty naturalne bez dodatku cukru, kefiry, maślanki, twarogi.
  • Warzywa i owoce: do każdego śniadania włącz warzywa lub owoce. Warzywa możesz podać w różnej formie, jako dodatek do kanapek, past, naleśników, placuszków. Wybieraj świeże owoce sezonowe, a zimą mrożone jako dodatek do produktów mlecznych.
  • Wędliny, jaja, ryby: wybieraj chude wędliny, np. polędwice, szynki drobiowe oraz ryby jak tuńczyk czy łosoś, które sprawdzą się doskonale w postaci past i dostarczą białka. Jako zamiennik możesz także przygotować pasty z nasion roślin strączkowych, które są źródłem białka roślinnego. Doskonałym wyborem na śniadanie są jaja.
  • Tłuszcze: do kanapek używaj awokado lub naturalnego masła, jednak staraj się ograniczyć jego ilość.
  • Orzechy i nasiona: spożywane z umiarem ze względu na wysoką kaloryczność są doskonałym dodatkiem do past oraz musli. Dostarczają cennych dla zdrowia wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz składników mineralnych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Patty McCord: Zaufanie musi się opierać na szczerej komunikacji. Pracownicy stają się cyniczni, kiedy słyszą półprawdy

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Wszyscy potrzebujemy wsparcia. Potrzebujemy więzi, bycia zauważonym, zrozumianym.

„Mamy problem ze słowem „wsparcie”, bo sugeruje, że sobie z czymś nie radzimy. A przecież matki, z którymi się spotykamy, radzą sobie ze wszystkim” – mówią Katarzyna Dołęgowska-Urlich i Janka Rykowska z Fundacji Sto Pociech

Jak wygląda życie po udarze

„Potwornie bolało mnie dosłownie wszystko. Potem mąż mi opowiadał, że nie dawałam się dotknąć, bo dosłownie wyłam z cierpienia” – mówi 30-letnia Natalia, która przeszła udar mózgu

Zainteresują cię również:

3 razy wrap

Znudziły ci się zwykłe kanapki? Zrób sobie wrapy. Proponujemy 3 niebanalne przepisy

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Posypane orzechami laskowymi i polane syropem klonowym smakują obłędnie!

pasta z bakłażana

Baba ghanoush – pasta z bakłażana. Smakuje tak, jak wygląda!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

kolendr

Przejadłaś się? Sprawdź, jakie zioła mogą przynieść ulgę

śniadanie

NIE dla parówek i croissantów na śniadanie. Czego jeszcze nie warto jeść na czczo?

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Żucie gumy, bekanie czy obgryzanie paznokci może też mieć zdrowotne korzyści. Nie wierzysz? Sprawdź

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos

Zgaga – jak jej uniknąć? Poznaj kilka sposobów

Jaglane gofry z jogurtem i truskawkami

Kobieta cierpiąca z bólu przez ucisk śledziony

Przyczyny, objawy oraz metody leczenia powiększonej śledziony

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.