Przejdź do treści

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nowe wytyczne rządu. Przez trzy najbliższe dni będą zamknięte cmentarze, od poniedziałku nakaz pracy zdalnej dla pracowników biurowych
„Uznałem, że tradycja jest mniej ważna niż życie”. Premier ogłosił, co z cmentarzami w Dzień Wszystkich Świętych, są też nowe wytyczne odnośnie pracy biurowej
Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche
Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche
Tabletki
Chory na COVID-19 lekarz Dawid Ciemięga radzi, jak wspomagać swoje leczenie w domu
Ola Petrus
Ola Petrus o wyroku TK: Nie udawajcie, że wiecie lepiej od nas, jak to jest żyć z czymś, czego być może można było uniknąć! Bo nie macie bladego pojęcia
Wcześniaki na oddziale intensywnej terapii noworodkowej przebrane z okazji Halloween

Codziennie stajemy przed szeregiem różnych wyborów. Jedne są mniej stresujące od innych, jedne trudniejsze, inne prostsze. Stres spowodowany wieloma wyborami niekoniecznie pozytywnie wpływa na naszą psychikę. Pokażemy ci 5 sposobów, jak ograniczyć stres, związany z podejmowaniem decyzji.

Życie jest pełne różnych wyborów. Każdy dzień stawia przed nami szereg dylematów, od wyboru stroju, decyzji „co ugotować na obiad”, jak zdążyć ze wszystkimi obowiązkami, jak poradzić sobie z zadaniami przydzielonymi przez szefa? Dni różnią się od siebie, jedne są mniej, inne bardziej stresujące. Gdy ciągle musimy o czymś decydować, jesteśmy tym zmęczone, czujemy ogólną bezsilność, monotonię. Wpływa to na jakość naszych wyborów. Nierzadko robimy to za szybko, nie zastanawiając się zbytnio, aby mieć już to za sobą.

Co mówią specjaliści?

Badania pokazują, że podejmowanie przez nas decyzji, znacząco wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Jeśli musimy na początku dnia zdecydować o wielu rzeczach, wpływają one na nasz dalszy przebieg dnia, na naszą samokontrolę, energię i samopoczucie. Ciągłe wybory sprawiają, że czujemy się tym zmęczone i zniechęcone do czegokolwiek. Jesteśmy po prostu wyczerpane psychicznie.

Decyzje a waga

Kiedy jesteś zmęczona, np. właśnie podejmowaniem różnych decyzji w ciągu dnia, nie zwracasz uwagi na to, jakiej to jakości produkty spożywasz. Częściej sięgasz po fast foody, niezdrowe przekąski, bo nie masz siły na gotowanie ani na pomyślenie o tym, co zdrowe. Myślisz tylko o szybkim zaspokojeniu głodu. Ciągłe decydowanie o różnych rzeczach niejednokrotnie przyczynia się do stresu, a wiadomo, że wiele z nas go „zajada”. Sięgamy po kaloryczne rzeczy (lody, chipsy), aby przy ich jedzeniu się zrelaksować. Mamy wtedy poczucie, że coś od życia nam się należy i wybaczamy sobie błędy żywieniowe. A to może prowadzić do problemów z wagą.

Nawet jeżeli w ciągu dnia pilnowałaś się, aby sięgać po zdrowe przekąski, wyczerpanie podejmowanymi w nadmiarze decyzjami, powoduje, że wieczorem nie myślisz już tak bardzo o zdrowym odżywianiu. Przyda się tu silna wola, ale i wprowadzenie w życie kilku zmian, które sprawią, że ciągłe wybory nie będą tak obciążające.

stres trening

Wyprzedź wroga

Istnieje jednak kilka sposobów, które pomogą ci uniknąć zmęczenia podejmowanymi decyzjami. Oto 5 cennych rad:

  • Zaplanuj swoje posiłki

Najlepiej, jeśli w wolnym czasie albo wtedy kiedy masz luźniejszy dzień, zaplanujesz menu na kilka najbliższych dni. Możesz sobie przygotować część produktów tak, aby później szybciej przygotować wybrany posiłek. Może to być pokrojenie mięsa na kotlety, zakupienie potrzebnych produktów. Jeśli, np. twoje śniadania są podobne, wiesz, co lubisz jeść, masz jeden problem z głowy. Nie musisz codziennie zastanawiać się nad wymyślaniem tego posiłku. Jeżeli jednak twoje menu jest zmienne i codziennie rano zastanawiasz się, na co masz ochotę, warto wcześniej przygotować sobie jadłospis, z którego w razie potrzeby skorzystasz. Warto też wypróbować nowe przepisy na śniadania, których jest w sieci całe mnóstwo.

  • Zacznij prowadzić kalendarz

Jeśli jesteś osobą aktywną, lubisz malować, śpiewać lub masz inne hobby, zaplanuj na nie czas. Przeznacz każdą środę na jogging, każdy wtorek na basen, w piątki pomaluj, a w soboty spotykaj się z przyjaciółmi. Warto zaopatrzyć się w kalendarz (papierowy lub jako aplikacja na telefon), w którym rozpiszesz regularne czynności. Fajnie jest zaplanować inne rzeczy, chociażby strój na kilka dni. Odejmie wam to podejmowanych decyzji, borykania się z wyborami, a przez to będziecie bardziej wyluzowane, zrelaksowane, a wasza praca będzie wydajniejsza. Powtarzalność, regularność działań sprawia, że mniej się stresujemy, a przez to jesteśmy zdrowsze.

  • Popraw samokontrolę

Badania pokazują, że ćwiczenie naszej samokontroli, wpływa na to, że jesteśmy mniej podatni na pokusy. Może to dotyczyć, chociażby słodyczy. Aktywność fizyczna wymaga od nas dyscypliny, a ona pozwala kontrolować naszą pokusę na jedzenie niezdrowych przekąsek. Wyćwiczona samokontrola pozytywnie wpływa też na podejmowane przez nas decyzje. Wybory podejmujemy bardziej świadomie, umiemy się nad nimi skupić, przez co podejmujemy je szybciej i unikamy nadmiernego stresu.

  • Rób sobie przerwy

Jeśli dzień twój obfituje w licznie decyzje, znajdź chwilę na odpoczynek. Nie każdy ma możliwość wyjścia z pracy, ale znajdź chwilę na przerwę, podczas której wyłączysz całkowicie myślenie o obowiązkach. Możesz posłuchać ulubionej muzyki przez słuchawki, zadzwonić do przyjaciółki lub – jeśli masz taką możliwość – wyjść na krótki spacer po okolicy. Umysł się zregeneruje, odpocznie, a ty wrócisz z większą energią. Jeśli pracujesz w domu, warto zainstalować sobie aplikację, która opiera się na technice pomodoro. Polega na intensywnej pracy przez 25 minut, a następnie 5 minutach przerwy.

  • Czasami odpuść

Pamiętaj, że, nawet gdy planujesz każdy dzień i każdy ruch wcześniej, jeśli masz słabszy dzień, możesz sobie pozwolić na zmiany. Jeśli w środę wypada ci basen, a nie czujesz się na siłach, przełóż go na piątek. Albo odpuść całkowicie w tym tygodniu. Przytoczone pomysły mają pomóc ci łatwiej podejmować decyzje i się nimi mniej stresować. Zaplanowany kalendarz też nie powinien być przyczyną stresu. Jeśli będziesz miała tą świadomość w głowie, łatwiej się zdyscyplinujesz i z większym relaksem będziesz podchodzić do wyborów, jakie będą stały przed tobą.

 

Źródło: blog.myfitnesspal

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

zmęczenie kobieta

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.