Przejdź do treści

Jesteś osłabiona, masz problemy z koncentracją, drętwieją ci nogi i ręce? To może być niedobór witaminy B12! Kto jest zagrożony? Tłumaczy farmaceutka

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Osobowość unikająca (APVD) – objawy, przyczyny, leczenie
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Mgr farmacji Karolina Morze radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Ekspertka radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Seks i rutyna – to normalne! Dlaczego nuda w łóżku pcha nas w kierunku przygód?
Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: „Nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes”
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes

Jesienne osłabienie daje się we znaki wielu z nas. Jednak jeśli czujesz permanentne zmęczenie, rozdrażnienie, masz problemy z koncentracją, dodatkowo odczuwasz drętwienie nóg i rąk, koniecznie sprawdź, czy nie jest to niedobór witaminy B12. Lepiej zrób to szybko, bo może prowadzić nawet do śmierci! Farmaceutka Zosia Winczewska tłumaczy, komu grozi niedobór tej witaminy.

O niedoborach witamin słyszymy często, jednak bardzo rzadko wymienia się wśród nich witaminę B12. Wielką jej fanką jest Madonna, która nie szczędzi sobie zastrzyków z B12, gdy braknie jej sił. Muzyczna diwa podobno zaraziła swą sympatią do tej witaminy nawet Justina Timberlake’a. Z takiego zastrzyku energii korzystał przed koncertami również legendarny artysta Prince a obecnie jej zasług nie odmawia sobie także Justin Bieber. Niestety witamina B12, choć jest popularna w kręgach gwiazd i celebrytów, to nie zyskała wielkiej sławy. A szkoda, bo jest odpowiedzialna w naszym organizmie za wiele ważnych funkcji. Jej niedobór może doprowadzić nas do bardzo złej kondycji a w konsekwencji nawet do śmierci.

Problem niedoboru witaminy B12 postanowiła poruszyć farmaceutka Zofia Winczewska. Na swoim profilu „Zdrowie okiem farmaceuty” na Instagramie oraz na blogu ekspertka stara się dzielić wiedzą o racjonalnej suplementacji, dietoterapii i zdrowego stylu życia. Wychodzi z założenia, że suplementacja nie jest wymysłem, a potrzebą człowieka XXI wieku. W swoim najnowszym wpisie farmaceutka wyjaśniła więc, kiedy najczęściej w organizmie występuje niedobór witaminy B12. Specjalistka zaznacza, że na baczności powinni się mieć nie tylko wegetarianie i weganie, jak się powszechnie zakłada.

Witamina B12 – jej zasługi dla organizmu

Witamina B12, nazywana również kobalaminą czy czerwoną witaminą jest odpowiedzialna za wiele zadań w naszym organizmie.

Bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek, białek mięśniowych, kwasów nukleinowych, uczestniczy w syntezie DNA, umożliwia prawidłową pracę układu nerwowego i trawiennego, zapewnia dopływ energii.

Witamina B12 – komu grozi niedobór?

Instytut Żywności i Żywienia zaleca, by dorośli przyjmowali dziennie 2,4 mikrograma witaminy B12 a kobiety w ciąży 2,6 mikrograma. Witamina ta najczęściej występuje w mięsie, ponieważ kobalaminę produkują drobnoustroje żyjące w układzie pokarmowym zwierząt. Dlatego przede wszystkim przestrzega się wegetarian i wegan przed jej niedoborem. Jednak jak zaznacza Winczewska, nie tylko oni są narażeni na dietę ubogą w tę ważną witaminę. Farmaceutka wymienia w swoim wpisie na Instagramie, kto jeszcze powinien wziąć to pod uwagę.

Najczęściej niedobory występują w poniższych przypadkach:

📍wysokoprzetworzona, źle zbilansowana dieta (nie trzeba być wege żeby mieć niedobór witaminy B12) ❗️

📍 stosowanie niektórych leków: „osłonowych na żołądek” (omeprazol, ranitydyna), metforminy, sulfasalazyny, czy kolchicyny

📍 zaburzenia wchłaniania i choroby zapalne jelit (np. choroba Crohna)

📍u osób starszych (z powodu gorszej produkcji soku żołądkowego, które bierze udział we wchłanianiu B12)

📍diety wegetariańskie – dieta roślinna nie dostarcza „aktywnej” witaminy B12

📍nadużywanie alkoholu

Na niedobór witaminy B12 powinno się także uważać przy zaburzeniach pracy tarczycy, w szczególności przy chorobie Hashimoto.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zdrowie okiem farmaceuty 🔎 (@zosia_winczewska)

Witamina B12 – objawy niedoboru

Symptomy niedoboru B12 są bardzo podobne do tych występujących przy niedoborze żelaza, dlatego można je łatwo pomylić. Do pierwszych sygnałów zaliczamy zmęczenie, problemy z koncentracją, palpitacje i duszność. Następnie może dojść ból brzucha, zaparcia, biegunki, utrata smaku i spadek wagi. U niektórych osób pojawia się także pieczenia języka. Skóra także nie zostanie obojętna na braki B12 i stanie się blada lub zażółcona. Jeśli wtedy nie zareagujemy, przy długotrwałych niedoborach dojdzie do zaburzeń neurologicznych, objawiających się mrowieniem lub drętwieniem rąk i nóg, wrażeniem przebiegania prądu pod skórą czy dziwnych wibracji. Może pojawić się także niepewny chód, zawroty głowy, problemy z pamięcią, obniżenie nastroju, znaczne pogorszenie wzroku lub mroczki przed oczami, niewyraźny obraz, podwójne widzenie, nadwrażliwość na światło.

Witamina B12 – jak sprawdzić jej poziom?

Jak zaznacza farmaceutka Zosia Winczewska, jeśli martwicie się, że grozi wam niedobór witaminy B12, skontrolujcie jej poziom w organizmie. Jednak sprawdzenie tego nie jest tak proste, jakby się mogło wydawać.

Warto wykonać morfologię, sprawdzając w szczególności wartość MCV – Mean Corpuscular Volume. Informuje ona o średniej objętości czerwonych krwinek: przy niedokrwistości z braku kobalaminy MCV jest w górnej granicy normy lub ją przekracza, MCV poniżej normy sugeruje deficyt żelaza (krwinki są zbyt małe). Dla pewności lekarz najczęściej zleca także badanie stężenia B12 we krwi, jednak tutaj czeka na nas pułapka. Wyniki mogą być niemiarodajne, ponieważ wychodzą pozytywnie także dla nieaktywnych form witaminy B12, zawartych w niektórych produktach roślinnych. Czasami sprawdza się jednocześnie stężenie kobalaminy i homocysteiny – aminokwasu, którego poziom wzrasta wraz ze zmniejszającą się ilością B12. Najbardziej wiarygodne jednak jest oznaczenie poziomu kwasu metylomalonowego w moczu lub holo-transkobalaminy, nazywanej aktywną witaminą B12.

Warto więc pomyśleć o suplementacji witaminy B12 i przede wszystkim zbilansowanej diecie. Witaminę tę znajdziemy w mięsie, a zwłaszcza w podrobach, poza tym w rybach, jajkach, mleku i serach. Przy uzupełnieniach niedoboru witamin jednak zawsze powinien decydować lekarz, dlatego warto wcześniej udać się na wizytę do przychodni.

Witamina B12 – znajdziesz ją w kapsułkach WIMIN

Wiele z nas cierpi na jej niedobór – zwłaszcza te na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej. WIMIN oferuje ją w niezwykłej formie – metylowanej – niewystępującej w popularnych suplementach. Dzięki temu lepiej się wchłania i może aktywnie działać na rzecz naszej odporności i układu nerwowego.

Witamina B12 jest składnikiem kapsułki WIMIN wspierającej odporność.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kalcytonina – norma, badanie i działanie w organizmie

USG szyi – co wykrywa i jakie są wskazania do badania

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Kobieta z drinkiem

Czy alkohol ścina białka mięśniowe i hamuje odchudzanie? Najpopularniejsze mity obala dietetyk Radosław Smolik

“Przejmij kontrolę nad swoim ciałem, a przejmiesz kontrolę nad swoim życiem”. Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego hasło Ewy Chodakowskiej jest fatalne

Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego „motywujące” hasła Ewy Chodakowskiej są fatalne

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

Lekarze stoją przy łóżkach pacjentów w szpitalu

W Polsce kończą się zapasy leku na COVID-19. Szpitale bezradne

„Mam ochotę uciec na koniec świata”. Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

zmęczenie kobieta

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

koronawirus

Stworzono lek „całkowicie neutralizujący” koronawirusa. To może być przełom w walce z pandemią

zmęczenie w Hashimoto

Jak uporać się ze zmęczeniem w Hashimoto? Kamila Bogucka dzieli się swoją historią

Leki, których nie można wywieźć z Polski. Ministerstwo Zdrowia zaktualizowało listę

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

Lidia Wójcik i Kamila Bogucka z „Ogarnij Hashimoto”: nie daj się zbywać, jeśli nadal źle się czujesz, to znaczy, że jest dużo do zrobienia

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Pandemia koronawirusa a zaburzenia odżywiania

Pandemia pogłębiła problemy osób z zaburzeniami odżywiania. Niepokojące wyniki badań komentuje psychodietetyczka

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

„Perfekcjonizm jest jednym z czynników, które sprzyjają rozwijaniu się niewłaściwych wzorców odżywiania” – mówi psychodietetyk Małgorzata Kaczyńska

Przeciwbólowy lek Oxydolor wycofany z obrotu. W preparacie znaleziono wadę substancji czynnej

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.