Przejdź do treści

Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem

Kobieta je jedzenie z pudełka
Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem/Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
8 rzeczy, których organizm mężczyzny nie wybacza po 30-tce
Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język
Wygląd języka – co popękany lub żółty mówi o zdrowiu?
Paznokcie
Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?
Kobieta w lesie
Kleszczowe zapalenie mózgu – jak się objawia, czym jest spowodowane, jak wygląda leczenie?
Trąd – jakie są objawy tej zapomnianej choroby?

Od wielu lat uczy się nas, że zbilansowana dieta powinna składać się z pięciu posiłków dziennie, ponieważ wtedy zapobiegamy skokom poziomu glukozy. Nie tyjemy i czujemy się lepiej. Nikogo jednak nie zdziwi, jeśli napiszę, że lwia część zapracowanych nie ma na to ani czasu, ani ochoty. Niektórzy po prostu lubią jeść rzadziej. Czy to rzeczywiście niezdrowe? Odpowiada dietetyczka kliniczna Patrycja, autorka profilu na Instagramie „athyee”.  

Jak często powinno się jeść?

Czy ilość posiłków ma znaczenie? Odpowiedź brzmi NIE 😉 Możesz jeść taką ilość posiłków na jaką pozwala Ci Twój plan dnia, czy to będzie 5,6 posiłków czy 3 a nawet 2 – to zależy od Ciebie. Ważna jest ilość przyjmowanych kalorii.

Dietetyczka podkreśla, że liczba posiłków jest kwestią indywidualną. Gdy ktoś czuje się lepiej jedząc większe posiłki co pięć lub sześć godzin, to powinien się tego trzymać. Oczywiście pod warunkiem, że zapewnia sobie odpowiednio dużo kalorii i składników odżywczych. Zarówno niedojadanie, jak i objadanie się – szkodzą niezależnie od odstępów między kolejnymi porcjami.

Przykładem osoby, która woli siadać do stołu rzadziej jest sama autorka wpisu. Ekspertka je trzy posiłki dziennie i wcale nie czuje się głodna:

 Ja mam taki system od ponad roku i nigdy nie żyło mi się lepiej 😁 Jedząc co 3 godziny moje życie kręciło się tylko wokół jedzenia…w sumie dalej się kręci bo przez cały dzień układam jadłospisy😅 ale dzięki temu mam dużo więcej czasu i po posiłkach, które zjadam czuje się najedzona.

Danie z łososiem

Czy trzy posiłki dziennie sprawdzą się u każdego?

Dietetyczka podkreśla jednak, że nie w każdym przypadku sprawdzi się jedzenie co pięć godzin. Osoby o dużym zapotrzebowaniu kalorycznym, na przykład sportowcy, mogą mieć trudność w „zmieszczeniu” potrzebnych kalorii w zaledwie trzech posiłkach. Ponadto nawet osoby na „normalnej” diecie mogą preferować częstsze i mniejsze porcje, bo wtedy mają więcej energii i są bardziej skoncentrowani.

Warto usiąść i przemyśleć jak to u Was wygląda. Ja jem około 2000 kcal, więc dam radę to „przejść” w trzech posiłkach. Jeśli ktoś je więcej i nie czuje się komfortowo jedząc dużo na jeden raz – jedzcie częściej! 😉

Czy jedzenie rzadziej może powodować tycie?

Jako argument przeciwko jedzeniu trzech posiłków dziennie często służy teoria, według której powoduje ono szybsze odkładanie się tkanki tłuszczowej. Jak sprawę komentuje dietetyczka?

Często jest też tak, że osoby jedzące 2,3 posiłki dziennie mają problem z nadmiernymi kilogramami. Wydaje się, że to mało, ale tutaj warto zadać pytanie. Czy oprócz tych posiłków nie podchodzą co chwile po jakieś przekąski? Czy nie jedzą za mało przez kilka dni a później nadrabiają wszystko z nawiązką?

Niestety wiele tak zwanych zdrowych przekąsek to prawdziwe bomby kaloryczne. Jedząc je nie czujemy się winne tylko dlatego, że nie sprawdziłyśmy tabeli z tyłu opakowania. Jako przykłady warto wymienić:

Jeśli zależy nam na zgubieniu kilku kilogramów, skupmy się więc na zdrowym jadłospisie, którego wartość kaloryczna nie przekracza lub jest niższa od naszego zapotrzebowania.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Patrycja 👋 (@pathyee)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Red Lipstick Monster / YouTube

Red Lipstick Monster szczerze o zaburzeniach odżywiania. „Z jedzeniem zachowuję się jak osoba uzależniona. Mam do niego chory stosunek”

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm?

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm? Poznaj 4 sposoby

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Rabarbar / istock

Czas na rabarbar! Dlaczego warto wrzucić go do koszyka, wyjaśniają eksperci z „Czytamy Etykiety”

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę