Przejdź do treści

„Jeżeli masz jakąś wątpliwość, czy sposób odżywiania wpływa na twój układ nerwowy, sprawdź to!” Dietetyk Daria Rybicka o diecie w leczeniu depresji

daria rybicka
zdjęcie: https://www.facebook.com/dariarybickapl/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska
Wyjdź ze swojej głowy! Ile razy myślałeś o osobie spotkanej w windzie, ale bałeś się odezwać? Spot reklamujący obuwie świetnie pokazuje, co tracimy będąc nieśmiałymi
Młoda, przeziębiona kobieta siedzi w łózku, do połowy przykryta kołdrą, wyciera nos w chusteczkę, w ręku trzyma szklankę z herbatą
Czy można uodpornić się na działanie leków?
Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu
Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu
Pamiętasz stres przed pierwszym razem? Kilka słów o tym, jak powinniśmy zacząć przygodę z seksem

Jesteś przygnębiony, smutny, zmęczony? Masz poczucie „doła”? Problem może tkwić w twoim menu. To, co jemy, zmienia nasz nastrój, a o tym przekonuje dietetyczka Daria Rybicka, której profil na Instagramie śledzi ponad 13 tysięcy użytkowników. W ostatnim czasie poruszyła ważny temat dotyczący depresji, a dokładniej – leczenia depresji dietą. Czy jest to możliwe? 

„Jakiś czas temu miałam bardzo trudny i wymagający czas, przez zaledwie 3 dni jadłam inaczej niż zazwyczaj (nie miałam przygotowanych posiłków, zamówiliśmy pizzę, pojawiły się kanapki na talerzu, ciasto) i wiesz jak się czułam … tragicznie! Totalny zjazd energii, brak koncentracji, rozdrażnienie. A to tylko 3 dni… Wiesz dlaczego ci to piszę? Jak masz wątpliwość czy sposób odżywiania ma wpływ na funkcjonowanie naszej psychiki, po prostu to sprawdź na sobie. Zachęcam. Ciekawy eksperyment”, napisałam na swoim profilu dietetyczka Daria Rybicka.

View this post on Instagram

#wgabineciedietetyka ▫️JEŚLI LUBICIE I CHCECIE WIĘCEJ MERYTORYCZNYCH TREŚCI, to jak zawsze czekam na Wasze relacje – komentarze i ♥️ są dużym motywatorem do działania 😘 Obiecałam, że wrócę do Was z tematem depresji. ———————————————— Przeczytałam Wasze wiadomości. Dziękuję za zaufanie 🙏 Pamiętajcie, że odpowiednią dietą nie da się wyleczyć depresji. Podstawą są odpowiednie działania – współpraca z lekarzem, psychoterapeutą, psychiatrą, czy farmakoterapia jeżeli jest ona niezbędna. Nie będę się „wymądrzać” w tym temacie gdyż nie jestem ekspertem. —–——————— A co ze zdrowym stylem życia? Tak, jest szalenie ważny. Dieta MOŻE WSPIERAĆ wyjście z depresji. Jeżeli masz jakąś wątpliwość czy sposób odżywiania wpływa na Twój układ nerwowy, sprawdź to! Jedz przez pewien czas, (chociażby 2 tygodnie) bardzo zdrowo. Zaobserwuj jak bardzo wpływa to na Twoje działania, efektywność w pracy, poziom koncentracji i samopoczucie. A później przez kilka dni zacznij jeść „syf”. Obiecuję Ci, że efekty odczujesz już po zaledwie kilku dniach…. Jakiś czas temu miałam bardzo trudny i wymagający czas, przez zaledwie 3 dni jadłam inaczej niż zazwyczaj (nie miałam przygotowanych posiłków, zamówiliśmy pizzę, pojawiły się kanapki na talerzu, ciasto) i wiesz jak się czułam … tragicznie! Totalny zjazd energii, brak koncentracji, rozdrażnienie. A to tylko 3 dni… Wiesz dlaczego CI to piszę? Jak masz wątpliwość czy sposób odżywiania ma wpływ na funkcjonowanie naszej psychiki, po prostu to sprawdź na sobie. Zachęcam. Ciekawy eksperyment. ———————————————— A wracając do tematu… Jak powinna się odżywiać osoba, która ma depresję? Zdrowo. Czyli bazą są podstawowe standardy zdrowego odżywiania. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka składników diety, które są szczególnie ważne. 🔥Dobre kwasy tłuszczowe/omega -3 Można znaleźć potwierdzenia w badaniach naukowych, że spożywanie odpowiednich tłuszczów wpływa pozytywnie na przebieg zaburzeń, redukcję symptomów choroby. Efekt terapeutyczny kwasów omega-3 jest łączony z jego rolą budulcową osłonek mielinowych komórek nerwowych i regulacją przepływu neurotransmiterów oraz sygnałów nerwowych. 📚Ciąg dalszy w komentarzu 🙊 #dietetyk #dariarybicka

A post shared by Daria Rybicka (Dietetyk) (@daria_rybicka_lifestyle) on

Depresja – choroba jelit czy mózgu?

Depresja jest poważną chorobą, rzutującą na większość układów człowieka, m.in. nerwowy, krwionośny czy trawienny. Jest chorobą, która może mieć charakter przewlekły lub nawracający. Przyczyną jej powstania mogą być traumatyczne przeżycia z przeszłości, których skutkiem jest przygnębienie, wybuchy złości, agresja, próby samobójcze.

 

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Lekarze jednak zwracają uwagę, aby przyjrzeć się problemowi od strony jelit. Badania wskazują, że depresja może być wywołana poprzez stany zapalne organizmu. Mikroflora bakteryjna ma ogromne znaczenie na stan psychiczny i ogólne samopoczucie, a pisze o tym także dietetyk Daria Rybicka.

Dieta może wspierać wyjście z depresji. Jeżeli masz jakąś wątpliwość, czy sposób odżywiania wpływa na Twój układ nerwowy, sprawdź to! Jedz przez pewien czas bardzo zdrowo. A później przez kilka dni zacznij jeść „syf”. Obiecuję Ci, że efekty odczujesz już po zaledwie kilku dniach

Depresja a dieta

Osoba cierpiąca na depresję powinna zwrócić uwagę na to, co je. Dobry wpływ na funkcjonowanie organizmu będą mieć produkty bogate w kwasy tłuszczowe. Efekt terapeutyczny kwasów omega-3 jest łączony z jego rolą budulcową osłonek mielinowych komórek nerwowych i regulacją przepływu neurotransmiterów oraz sygnałów nerwowych. Jakie to są produkty? Ryby, orzechy, owoce morza, siemię lniane, jaja – produkty te są zdrowe, a dodatkowo bardzo smaczne. Ważne jest, aby dieta była bogata w składniki mineralne, takie jak: wapń, żelazo, magnez, cynk.

Istnieją także produkty, których warto unikać, nie tylko cierpiąc na depresję. Są to produkty wysokoprzetworzone, dania gotowe lub fast-foody, które zawierają dużą ilość izomerów trans i glutaminianu sodu. Mogą powodować one szereg chorób, prowadzących do pogorszenia samopoczucia i przyczyniające się do rozwoju depresji.

samotna dziewczyna opiera ramię o blat stołu

Mikroflora bakteryjna ma duży wpływ na rozwój depresji. Głównym czynnikiem odpowiadającym za nasze dobre samopoczucie jest serotonina. Jest to hormon wytwarzany zarówno w mózgu, jak i jelitach. Niedobór tego hormonu powoduje obniżenie nastroju, skłonność do agresji, brak apetytu lub objadanie się, a w efekcie może być przyczyną depresji.

Przeprowadzono badania na zwierzętach, polegające na przeszczepieniu flory bakteryjnej z jednego na drugie. Okazało się, że w ten sposób można zmieniać charakter osobnika. Bakterie mają zdolność produkowania neuroprzekaźników a większość serotoniny jest produkowana w jelitach a w konsekwencji jako prekursor trafia do mózgu. Ogólne funkcjonowanie organizmu i samopoczucie zależy od stanu naszej flory bakteryjnej. Jest duża zależność pomiędzy samopoczuciem psychicznym a stanem mikroflory bakteryjnej, np. stresująca sytuacja wywołuje problemy trawienne lub biegunkę.

mówi prof. Jerzy Kotowicz w rozmowie z Hello Zdrowie

#dietetyknainstagramie💥💥💥 Jakie jest Twoje ulubione danie, kiedy nie masz czasu na gotowanie? …Najczęstszą…

Gepostet von Daria Rybicka Lifestyle am Mittwoch, 22. August 2018

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Gorsza od innych. Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Anhedonia – gdy nic nie cieszy

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

„Im więcej zrobimy dla siebie w wieku średnim, tym większe mamy szanse na udaną starość. Na swoją starość pracujemy też tym, jacy jesteśmy dla ludzi”. O depresji ludzi starych rozmawiamy z prof. Dominiką Dudek

Kobieta gotuje w kuchni

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem

„Przed ostatnim epizodem pomyślałam, że kolejnego nie przeżyję. Ale dziś myślę, że przeżyję, tylko wcześniej pójdę po pomoc”. Alicja o wychodzeniu z depresji

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

małgorzata ponikowska

„Porównać to można do samochodów: rodzaj bakterii, np. Lactobacillus to taka marka – Mercedes”. O tym, czy kefir to naturalny probiotyk, tłumaczy lekarka Małgorzata Ponikowska

śpiące dziecko

Skaza białkowa u niemowlaka – w jaki sposób się objawia? Jak jej skutecznie zapobiegać?

cholesterol w 3D

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa

cholesterol blokujący tętnicę w 3D

Cholesterol LDL – jak obniżyć jego poziom? Dieta antycholesterolowa jako element terapii

kobieta kawa na wynos

Poznaj i wyeliminuj! 6 najgorszych nawyków żywieniowych

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

Jak przeżyć tłusty czwartek? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta stoi smutna przy szybie i patrzy przed siebie

Przyczyny, objawy i terapia w sytuacji wystąpienia zaburzeń lękowo-depresyjnych

Kobieta leży u kosmetyczki w legginsach i ma wykonywany zabieg

Co to jest endermologia – efekty, wskazania i przeciwwskazania do masażu podciśnieniowego

Kobieta cierpiąca na dystymię siedzi smutna na podłodze obejmując kolana rękami.

Dystymia – przewlekła depresja. Czym dokładnie jest i jak ją leczyć?

„Każdego dnia 2 nastolatków próbuje odebrać sobie życie”. Zobacz najnowszą kampanię „(Nie)widzialna nastoletnia depresja”

Dietetyczny anty-ranking. Których diet promowanych przez celebrytów lepiej unikać? Zobacz, co mówią specjaliści

Nie objadaj się na noc!