Przejdź do treści

Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym

Kobiety na zajęciach fitness
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta żuje gumę do żucia
Zdarzyło ci się żuć gumę przed zabiegiem? O tym, czy jest to bezpieczne, mówi anestezjolog
Unsplash.com
Łykasz lewotyroksynę na niedoczynność tarczycy, a potem pijesz kawę? To niezbyt zdrowe połączenie
„Podnieść piersi? Ale dla kogo? Mi się podoba i tylko to się liczy” – pisze piosenkarka Tanerélle na Twitterze
loto
Letnie BHP, czyli czego nie robić podczas upałów
Pexels.com
Dr Lifestyle: Owocowe smoothie może być mniej wartościowe niż te same owoce zjedzone w całości

Coraz cieplej, dlatego wiele osób decyduje się na powrót do aktywności fizycznej lub rozpoczęcie przygody z siłownią. Wiele osób zakłada, że zajęcia fitness to najlepsza opcja na start. Jednak w tym sporcie także nietrudno o kontuzje. Jak ich uniknąć? Porozmawialiśmy z fizjoterapeutką Moniką Gajdzińską i trenerem personalnym Cezarym Kawińskim. 

Zajęcia fitness, choć mogłoby się wydawać inaczej, nie są dla każdego. Tak, jak każda inna aktywność fizyczna może powodować urazy i kontuzje. Instruktor nie zawsze ma możliwość sprawdzić predyspozycji i ewentualnych błędów u każdego uczestnika zajęć, zwłaszcza gdy liczba osób na sali bywa dwucyfrowa.

Najczęstszymi przyczynami urazów w treningu fitness są: brak rozgrzewki, niedostosowanie obciążenia, wada postawy, zły dobór i nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń.

Gosia Włodarczyk

Czym jest kontuzja?

Kontuzją nazywamy mechaniczny uraz jakiejś części ciała, powodując jej częściową, bądź pełną niesprawność. Może dotyczyć narządów, mięśni, stawów, nerwów. Powoduje dolegliwości bólowe, które przeszkadzają nam w codziennym funkcjonowaniu, a także w trakcie treningu lub innej aktywności fizycznej.

Fitness okiem fizjoterapeuty

Nie trzeba wychodzić ani z domu, ani na siłownię, aby nabawić się kontuzji. Czasem wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru. To osoby, które zaczynają treningi, nie konsultując się ze specjalistami. Nie mając świadomości i wiedzy, które ćwiczenia są dla nich odpowiednie, a których powinny unikać, są narażone na niebezpieczne urazy. Każde ciało jest uwarunkowane indywidualnie i posiada różne predyspozycje genetyczne, dlatego dla jednej osoby dane ćwiczenie będzie dobre, a dla drugiej szkodliwe.

Przykładowo, wykonując ćwiczenie: unoszenie nóg góra-dół, chcąc w ten sposób aktywować mięśnie brzucha, duża część osób poczuje ból w odcinku lędźwiowym. Ciało działa w sposób całościowy, napina się nie tylko ta parcia mięśni, o którą potencjalnie nam chodzi, dlatego bardzo ważna jest kontrola techniki wykonywania ćwiczeń.

powiedziała fizjoterapeutka Monika Gajdzińska w rozmowie z HelloZdrowie
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

Jaka jest zatem rada dla osób początkujących, zarówno na siłowni, jak i na macie w mieszkaniu? 

Fizjoterapeutka Monika Gajdzińska: Przede wszystkim konsultacja ze specjalistą, może być to fizjoterapeuta lub trener personalny, którego również należy wybrać na podstawie doświadczenia, wiedzy, opinii. Nie sięgajmy po porady przypadkowych osób, które bez obejrzenia nas stwierdzą, co jest dla nas odpowiednie. Jeśli decydujemy się na trening domowy z ulubioną trenerką fitness, upewnijmy się najpierw, czy jest to dla nas bezpieczne i czy wykonujemy ćwiczenia w sposób prawidłowy. Każde takie ćwiczenie powinno zostać zweryfikowane technicznie pod okiem osoby kompetentnej.

Czasem, aby doszło do kontuzji, wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru

Fitness okiem trenera personalnego

Urszula Gruszka: Czy grupowe zajęcia fitness to odpowiedni start dla osoby początkującej?

Trener personalny Cezary Kawiński: Zajęcia grupowe nie są dobre dla początkujących, ponieważ rozpoczynając aktywność fizyczną, większość osób nie potrafi wykonywać ćwiczeń w sposób prawidłowy. Wówczas w łatwy sposób można zrobić sobie krzywdę, zwłaszcza wtedy, gdy wykonujemy ćwiczenia pod presją grupy. Instruktor prowadzący zajęcia dla kilku lub kilkunastu osób nie jest w stanie poświęcić każdej z nich indywidualnego czasu na poprawę techniki lub skontrolowania poprawności wykonywanych ćwiczeń.

Jeśli jednak osoba decyduje się na taką formę aktywności, na co powinna zwrócić ona uwagę?

Przede wszystkim na doświadczenie instruktora, częstotliwość, ilość osób w grupie, poziom, i co ważne, podejście trenera do zajęć. Jeśli ktoś ma pewne dolegliwości lub kobieta jest w ciąży, obowiązkowo powinna o tym poinformować instruktora.

 

Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną.

Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja

Jednak nie zniechęcaj się! Regularna aktywność fizyczna jest ważna, dlatego skonsultuj się z osobą kompetentną, jaka forma aktywności jest dla ciebie najlepsza. Nie bez powodu mówi się: „sport to zdrowie”, ale ten odpowiednio dopasowany. Dlatego zanim wskoczysz na step lub uruchomisz filmik fitnessowej guru, zweryfikuj, czy dane ćwiczenia umiesz wykonać w prawidłowy sposób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

„Przez uwarunkowania kulturowe, społeczne i religijne kobiety zgwałcone przez męża często nie wiedzą, że są ofiarami przestępstwa” – mówią Kamila Ferenc i Adam Kuczyński z Fundacji Przeciw Kulturze Gwałtu

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

„Tak zwane „środowisko” feministyczne niesłusznie upatruje w nas konkurencję. A feminizm w Polsce potrzebuje pluralizmu” – mówią Agata Maciejewska i Kasia von Alexandrowitsch, założycielki „Dziewuchy Dziewuchom”

Zainteresują cię również:

Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Zestaw ćwiczeń trenerki Kasi Bigos na super core

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Jak NIE robić pompek? Wyjaśnia trenerka Kasia Bigos

Jak ćwiczyć z hantlami? Podpowiada Kasia Bigos

Zastanawiasz się czy zacząć ćwiczyć Pilates? Poznaj 10 powodów, dla których warto

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową

Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Kasia Bigos

Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach

Wymodeluj ramiona z kettlebells. Kasia Bigos pokaże ci, jak najlepiej to zrobić

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Jak wymodelować wewnętrzną stronę ud? Prezentujemy kilka skutecznych ćwiczeń

Marzą ci się smukłe ramiona? Oto kilka ćwiczeń, które w tym pomogą

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga