Przejdź do treści

Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym

Kobiety na zajęciach fitness
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wigilia
W tym roku Wigilia u… ciebie! Jak przetrwać pierwsze samodzielnie organizowane święta?
kobieta ogląda tv
Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?
Przepis na sernik dyniowy z orzechami pecan
zupa w proszku
Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona
kortyzol
Kortyzol – walcz albo uciekaj!

Coraz cieplej, dlatego wiele osób decyduje się na powrót do aktywności fizycznej lub rozpoczęcie przygody z siłownią. Wiele osób zakłada, że zajęcia fitness to najlepsza opcja na start. Jednak w tym sporcie także nietrudno o kontuzje. Jak ich uniknąć? Porozmawialiśmy z fizjoterapeutką Moniką Gajdzińską i trenerem personalnym Cezarym Kawińskim. 

Zajęcia fitness, choć mogłoby się wydawać inaczej, nie są dla każdego. Tak, jak każda inna aktywność fizyczna może powodować urazy i kontuzje. Instruktor nie zawsze ma możliwość sprawdzić predyspozycji i ewentualnych błędów u każdego uczestnika zajęć, zwłaszcza gdy liczba osób na sali bywa dwucyfrowa.

Najczęstszymi przyczynami urazów w treningu fitness są: brak rozgrzewki, niedostosowanie obciążenia, wada postawy, zły dobór i nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń.

Gosia Włodarczyk

Czym jest kontuzja?

Kontuzją nazywamy mechaniczny uraz jakiejś części ciała, powodując jej częściową, bądź pełną niesprawność. Może dotyczyć narządów, mięśni, stawów, nerwów. Powoduje dolegliwości bólowe, które przeszkadzają nam w codziennym funkcjonowaniu, a także w trakcie treningu lub innej aktywności fizycznej.

Fitness okiem fizjoterapeuty

Nie trzeba wychodzić ani z domu, ani na siłownię, aby nabawić się kontuzji. Czasem wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru. To osoby, które zaczynają treningi, nie konsultując się ze specjalistami. Nie mając świadomości i wiedzy, które ćwiczenia są dla nich odpowiednie, a których powinny unikać, są narażone na niebezpieczne urazy. Każde ciało jest uwarunkowane indywidualnie i posiada różne predyspozycje genetyczne, dlatego dla jednej osoby dane ćwiczenie będzie dobre, a dla drugiej szkodliwe.

Przykładowo, wykonując ćwiczenie: unoszenie nóg góra-dół, chcąc w ten sposób aktywować mięśnie brzucha, duża część osób poczuje ból w odcinku lędźwiowym. Ciało działa w sposób całościowy, napina się nie tylko ta parcia mięśni, o którą potencjalnie nam chodzi, dlatego bardzo ważna jest kontrola techniki wykonywania ćwiczeń.

powiedziała fizjoterapeutka Monika Gajdzińska w rozmowie z HelloZdrowie
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

Jaka jest zatem rada dla osób początkujących, zarówno na siłowni, jak i na macie w mieszkaniu? 

Fizjoterapeutka Monika Gajdzińska: Przede wszystkim konsultacja ze specjalistą, może być to fizjoterapeuta lub trener personalny, którego również należy wybrać na podstawie doświadczenia, wiedzy, opinii. Nie sięgajmy po porady przypadkowych osób, które bez obejrzenia nas stwierdzą, co jest dla nas odpowiednie. Jeśli decydujemy się na trening domowy z ulubioną trenerką fitness, upewnijmy się najpierw, czy jest to dla nas bezpieczne i czy wykonujemy ćwiczenia w sposób prawidłowy. Każde takie ćwiczenie powinno zostać zweryfikowane technicznie pod okiem osoby kompetentnej.

Czasem, aby doszło do kontuzji, wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru

Fitness okiem trenera personalnego

Urszula Gruszka: Czy grupowe zajęcia fitness to odpowiedni start dla osoby początkującej?

Trener personalny Cezary Kawiński: Zajęcia grupowe nie są dobre dla początkujących, ponieważ rozpoczynając aktywność fizyczną, większość osób nie potrafi wykonywać ćwiczeń w sposób prawidłowy. Wówczas w łatwy sposób można zrobić sobie krzywdę, zwłaszcza wtedy, gdy wykonujemy ćwiczenia pod presją grupy. Instruktor prowadzący zajęcia dla kilku lub kilkunastu osób nie jest w stanie poświęcić każdej z nich indywidualnego czasu na poprawę techniki lub skontrolowania poprawności wykonywanych ćwiczeń.

Jeśli jednak osoba decyduje się na taką formę aktywności, na co powinna zwrócić ona uwagę?

Przede wszystkim na doświadczenie instruktora, częstotliwość, ilość osób w grupie, poziom, i co ważne, podejście trenera do zajęć. Jeśli ktoś ma pewne dolegliwości lub kobieta jest w ciąży, obowiązkowo powinna o tym poinformować instruktora.

 

Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną.

Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja

Jednak nie zniechęcaj się! Regularna aktywność fizyczna jest ważna, dlatego skonsultuj się z osobą kompetentną, jaka forma aktywności jest dla ciebie najlepsza. Nie bez powodu mówi się: „sport to zdrowie”, ale ten odpowiednio dopasowany. Dlatego zanim wskoczysz na step lub uruchomisz filmik fitnessowej guru, zweryfikuj, czy dane ćwiczenia umiesz wykonać w prawidłowy sposób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Kobieta robi pompki

Pompki – oldschool zawsze aktualny! Jak dobrze je robić? Podpowiada Kasia Bigos

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta pijąca napój podczas treningu

Trenujesz? Uważaj na zęby!

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

Kobieta ćwiczy na macie w pokoju. Obok leży małe dziecko

Ćwiczenia po porodzie – które poprawią sylwetkę i postawę? Radzi Pani Fizjotrener

Bolące mięśnie - co robić?

Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?

Aktywność po ciąży. Jak wrócić do treningów po ciąży?

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku