Przejdź do treści

Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym

Kobiety na zajęciach fitness
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto
Jak dobrze się kłócić? Poznaj 5 kroków do udanej i dojrzałej kłótni
Refluks żołądkowo-przełykowy: objawy i dieta
Refluks żołądkowo-przełykowy: jakie są objawy? Czego powinnaś unikać?
Jak biegać, żeby schudnąć?
Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć
Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Coraz cieplej, dlatego wiele osób decyduje się na powrót do aktywności fizycznej lub rozpoczęcie przygody z siłownią. Wiele osób zakłada, że zajęcia fitness to najlepsza opcja na start. Jednak w tym sporcie także nietrudno o kontuzje. Jak ich uniknąć? Porozmawialiśmy z fizjoterapeutką Moniką Gajdzińską i trenerem personalnym Cezarym Kawińskim. 

Zajęcia fitness, choć mogłoby się wydawać inaczej, nie są dla każdego. Tak, jak każda inna aktywność fizyczna może powodować urazy i kontuzje. Instruktor nie zawsze ma możliwość sprawdzić predyspozycji i ewentualnych błędów u każdego uczestnika zajęć, zwłaszcza gdy liczba osób na sali bywa dwucyfrowa.

Najczęstszymi przyczynami urazów w treningu fitness są: brak rozgrzewki, niedostosowanie obciążenia, wada postawy, zły dobór i nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń.

Gosia Włodarczyk

Czym jest kontuzja?

Kontuzją nazywamy mechaniczny uraz jakiejś części ciała, powodując jej częściową, bądź pełną niesprawność. Może dotyczyć narządów, mięśni, stawów, nerwów. Powoduje dolegliwości bólowe, które przeszkadzają nam w codziennym funkcjonowaniu, a także w trakcie treningu lub innej aktywności fizycznej.

Fitness okiem fizjoterapeuty

Nie trzeba wychodzić ani z domu, ani na siłownię, aby nabawić się kontuzji. Czasem wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru. To osoby, które zaczynają treningi, nie konsultując się ze specjalistami. Nie mając świadomości i wiedzy, które ćwiczenia są dla nich odpowiednie, a których powinny unikać, są narażone na niebezpieczne urazy. Każde ciało jest uwarunkowane indywidualnie i posiada różne predyspozycje genetyczne, dlatego dla jednej osoby dane ćwiczenie będzie dobre, a dla drugiej szkodliwe.

Przykładowo, wykonując ćwiczenie: unoszenie nóg góra-dół, chcąc w ten sposób aktywować mięśnie brzucha, duża część osób poczuje ból w odcinku lędźwiowym. Ciało działa w sposób całościowy, napina się nie tylko ta parcia mięśni, o którą potencjalnie nam chodzi, dlatego bardzo ważna jest kontrola techniki wykonywania ćwiczeń.

powiedziała fizjoterapeutka Monika Gajdzińska w rozmowie z HelloZdrowie
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

Jaka jest zatem rada dla osób początkujących, zarówno na siłowni, jak i na macie w mieszkaniu? 

Fizjoterapeutka Monika Gajdzińska: Przede wszystkim konsultacja ze specjalistą, może być to fizjoterapeuta lub trener personalny, którego również należy wybrać na podstawie doświadczenia, wiedzy, opinii. Nie sięgajmy po porady przypadkowych osób, które bez obejrzenia nas stwierdzą, co jest dla nas odpowiednie. Jeśli decydujemy się na trening domowy z ulubioną trenerką fitness, upewnijmy się najpierw, czy jest to dla nas bezpieczne i czy wykonujemy ćwiczenia w sposób prawidłowy. Każde takie ćwiczenie powinno zostać zweryfikowane technicznie pod okiem osoby kompetentnej.

Czasem, aby doszło do kontuzji, wystarczy uruchomić filmik z zestawem treningowym swojej ulubionej instruktorki fitness. Niestety, duża część moich pacjentek to ofiary fitnessowych guru

Fitness okiem trenera personalnego

Urszula Gruszka: Czy grupowe zajęcia fitness to odpowiedni start dla osoby początkującej?

Trener personalny Cezary Kawiński: Zajęcia grupowe nie są dobre dla początkujących, ponieważ rozpoczynając aktywność fizyczną, większość osób nie potrafi wykonywać ćwiczeń w sposób prawidłowy. Wówczas w łatwy sposób można zrobić sobie krzywdę, zwłaszcza wtedy, gdy wykonujemy ćwiczenia pod presją grupy. Instruktor prowadzący zajęcia dla kilku lub kilkunastu osób nie jest w stanie poświęcić każdej z nich indywidualnego czasu na poprawę techniki lub skontrolowania poprawności wykonywanych ćwiczeń.

Jeśli jednak osoba decyduje się na taką formę aktywności, na co powinna zwrócić ona uwagę?

Przede wszystkim na doświadczenie instruktora, częstotliwość, ilość osób w grupie, poziom, i co ważne, podejście trenera do zajęć. Jeśli ktoś ma pewne dolegliwości lub kobieta jest w ciąży, obowiązkowo powinna o tym poinformować instruktora.

 

Załóżmy, że jesteś osobą początkującą. Wychodzisz z założenia, że wykonasz sobie serię przysiadów, bo widziałaś, jak robił to kolega czy koleżanka. Jeśli wzór naśladowany robił to poprawnie, to ok., ale jeśli zabraknie kluczowych wskazówek do danego ćwiczenia, to nie ma opcji, by laik wykonał ćwiczenie ze zrozumieniem. Chociażby z niewiedzy nie zwróci uwagi na pracę mięśni głębokich czy na poprawny oddech, bądź nie będzie wykonywał ćwiczeń we właściwym tempie czy pominie akcent na fazę ekscentryczną.

Nie wystarczy nauczyć się wyciskać sztangę czy pompować bicepsy. Często zanim w ogóle zajmiemy się treningiem siłowym, należy sprawdzić czy nie zostały zachwiane wzorce ruchowe, czy dotychczasowy tryb życia nie odcisnął piętna na postawie naszego ciała – wyjaśnia i dodaje, że nie każdemu taki trening służy i nie dla każdego jest zalecany.

mówi Aneta Piątek-Zwierzak, trenerka personalna i właścicielka studia Fitnessacja

Jednak nie zniechęcaj się! Regularna aktywność fizyczna jest ważna, dlatego skonsultuj się z osobą kompetentną, jaka forma aktywności jest dla ciebie najlepsza. Nie bez powodu mówi się: „sport to zdrowie”, ale ten odpowiednio dopasowany. Dlatego zanim wskoczysz na step lub uruchomisz filmik fitnessowej guru, zweryfikuj, czy dane ćwiczenia umiesz wykonać w prawidłowy sposób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Poranny trening. Obudź się z energią!

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Ćwiczenia na brzuch z piłką

Ćwiczenia na brzuch z piłką. Pomogą w utrzymaniu prawidłowej postawy

Pracujesz za biurkiem? Siedzisz przez większą część dnia? Przydadzą ci się ćwiczenia na otwarcie klatki piersiowej

Co robić, aby ulżyć swoim barkom? Skorzystaj z porad fizjoterapeuty

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Poranne rozciąganie

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Ćwiczenia na jędrne pośladki – od czego zacząć?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

O jakiej porze dnia najlepiej trenować? Podpowiadamy

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Stres? Praca? Pośpiech? Potrzebujesz rozluźnienia. Oto kilka przydatnych ćwiczeń na szyję i ramiona

Nie garb się! Będziesz… weselsza

Mini band – sposób na piękne pośladki

Siedzący tryb życia może powodować problemy z biodrami. Oto 5 ćwiczeń, które mogą im pomóc

Szukasz sposobu na pozbycie się bólu pleców? Receptą może być rolowanie

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na uda – program treningowy Kasi Bigos

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. One pomogą się wyluzować

4 ćwiczenia na równowagę ciała. Nie są wyczerpujące a przyniosą ci wiele korzyści