Przejdź do treści

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nowe wytyczne rządu. Przez trzy najbliższe dni będą zamknięte cmentarze, od poniedziałku nakaz pracy zdalnej dla pracowników biurowych
„Uznałem, że tradycja jest mniej ważna niż życie”. Premier ogłosił, co z cmentarzami w Dzień Wszystkich Świętych, są też nowe wytyczne odnośnie pracy biurowej
Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche
Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche
Tabletki
Chory na COVID-19 lekarz Dawid Ciemięga radzi, jak wspomagać swoje leczenie w domu
Ola Petrus
Ola Petrus o wyroku TK: Nie udawajcie, że wiecie lepiej od nas, jak to jest żyć z czymś, czego być może można było uniknąć! Bo nie macie bladego pojęcia
Wcześniaki na oddziale intensywnej terapii noworodkowej przebrane z okazji Halloween

Dobry sen to podstawa! Brak snu lub zła jego jakość wpływają negatywnie na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Żyjemy szybko, mamy dużo na głowie, dużo się stresujemy, a pandemia COVID-19 nie pomaga w zachowaniu spokoju.

Jeśli kiepsko sypiasz, mamy dla ciebie kilka wskazówek, dzięki którym zaczniesz spać jak dziecko.

Rutyna – to pomaga

Słowo “rutyna” większości z nas kojarzy się negatywnie, jako coś nudnego. Codzienna rutyna poprawia jednak jakość snu. Nasz organizm lepiej sobie radzi, kiedy codziennie wstajemy i kładziemy się spać o podobnych porach. Zarywanie nocy, późne wstawanie, praca z łóżka, nieregularne pory posiłków – to wszystko odbija się na jakości snu.

W związku z koronawirusem dużo osób obecnie pracuje zdalnie i ma trudności z zachowaniem rutyny. Wstawanie pięć minut przed rozpoczęciem pracy i wykonywanie jej w piżamie bez wychodzenia z łóżka brzmi kusząco, ale lepiej zachowywać się tak, jak gdybyśmy wychodzili do pracy normalnie, aby nie zaburzać rytmu naszego dnia.

Ćwiczenia na lepszy sen

Aktywność fizyczna nie musi być mocno męcząca, aby wpłynąć pozytywnie na jakość snu. Jeśli na co dzień nie uprawiasz intensywnych sportów, możesz zacząć od małych kroczków. Proste ćwiczenia aerobowe w domu, wycieczka rowerowa czy długi spacer lekko cię zmęczą, dzięki czemu szybciej zaśniesz. Aktywność wpłynie także pozytywnie na twoje samopoczucie. Pamiętaj jednak o tym, aby nie ćwiczyć krótko przed snem, bo wtedy twój organizm będzie pobudzony i możesz mieć wręcz problemy z zaśnięciem.

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Drzemka? Tak, ale nie za długo

Power nap, czyli drzemka mocy, to doskonały sposób na zregenerowanie sił po ciężkim dniu. Regeneracyjna drzemka powinna być jednak nie za długa i trwać nie dłużej niż 20 minut – sen takiej długości składa się tylko z lekkiej fazy, więc łatwiej się z niego wybudzić, a po przebudzeniu będziesz czuć się świeża i pełna energii. Zbyt długi sen w ciągu dnia zaburza naturalny rytm twojego organizmu, sprawia, że wieczorem trudniej zasnąć i niekoniecznie regeneruje – po przebudzeniu możemy czuć się ciężko. Nie unikaj drzemki, jeśli twój organizm się jej domaga, ale nastaw budzik.

Ogranicz technologię przed snem

Zasypiasz podczas oglądania filmu? A może jeszcze w łóżku scrollujesz najświeższe posty w social mediach? To duże błędy, które sprawiają, że gorzej sypiasz! Po pierwsze – komputery i telefony emitują niebieskie światło. Zbyt duża ilość niebieskiego światła hamuje wydzielanie melatoniny, która odpowiada za lepszy sen. Wiele nowych smartfonów i komputerów ma specjalny tryb nocny, który można włączyć manualnie lub automatycznie wieczorami.

Mimo wszystko warto przynajmniej na godzinę przed pójściem spać nie sięgać po telefon, nie oglądać filmów ani nie czytać wiadomości, ponieważ mogą one na działać pobudzająco i zamiast szybko zasnąć, będziesz się przewracać z boku na bok.

Zadbaj o higienę snu

Bardzo ważne jest to, w jakich warunkach śpimy – higiena snu to podstawa! Po pierwsze zadbaj o to, aby sypialnia była uporządkowana i schludna. W przyjemnych, czystych wnętrzach łatwiej się wyciszyć i wypocząć. Regularnie wymieniaj pościel i piżamę. Przed snem otwórz okno w sypialni, chociaż na kwadrans i zadbaj o odpowiednią temperaturę – najlepsza temperatura do snu to 18-19 stopni Celsjusza. Możesz na poduszkę wkropić kilka kropli olejku lawendowego, który pomoże ci się zrelaksować.

Ogranicz stresujące wiadomości

Ten punkt ma szczególne znaczenie w kontekście pandemii koronawirusa. Ogranicz stresujące wiadomości do minimum, a na pewno zauważysz pozytywną różnicę w tym, jak sypiasz. Staraj się nie czytać newsów zaraz przed zaśnięciem – zamiast tego sięgnij po ulubioną książkę lub posłuchaj relaksującej muzyki. Wyciszenie przed snem jest bardzo ważne.

 

Źródło: Healthline

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.