Przejdź do treści

Kontrowersje wokół reklamy Gillette Venus. Promowanie różnorodności czy otyłości? Porozmawialiśmy z psycholog Katarzyną Jarząbek

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?
„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka
Wiesz, jakiej ochrony słonecznej używać na promieniowanie UVA, a jakiej na UVB? I co to jest to PPD? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny
Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka
Liść Damiana - idealne zioło dla małżeństw, par z dłuższym stażem jak i bardzo zapracowanych osób
„Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo, a to się przekłada również na wzmocnienie popędu seksualnego”
kobieta przemawia do publiczności
Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Marka Gillette Venus zaprezentowała swoją nową reklamę maszynek do golenia dla kobiet. Do udziału zaproszono Annę O’Brien, znaną również jako Glitter and Lazers, promotorkę ciałopozytywności. Kampania wywołała falę krytyki, internauci zarzucają Gillette promowanie otyłości i niezdrowego stylu życia. Marka odpowiada, że „Venus wspiera wszystkie kobiety niezależnie od tego jakich są rozmiarów”. A co o sprawie mówi  psycholog Katarzyną Jarząbek? 

Coraz więcej marek odchodzi od stereotypowego wizerunku modelki z reklamy: młodej, szczupłej, perfekcyjnie uśmiechniętej. Mimo że stosunek do ciała stopniowo ulega zmianie, głównie w kierunku ciałopozytywności, to wciąż kobiety nie spełniające niedawnych standardów piękna narażone są na krytykę . „To jest obrzydliwe”, „niezdrowe”, „pewnie ma zaburzenie odżywiania„, możemy przeczytać wśród komentarzy pod najnowszą kampanią Gillette Venus. Co oburza internautów: różnorodność czy niezrozumienie przekazu reklamy?

Różnorodność jest nierozłącznym elementem naszej codzienności. Społeczeństwo przyzwyczaja się do niej, stopniowo odchodząc od utartych stereotypów i kanonów piękna. Mimo wszystko nie brakuje oburzenia na widok modelki plus size reklamującej jakiś produkt. Annie O’Brien w reklamie Gillette Venus – i samej firmie – zarzuca się promowanie niezdrowego trybu życia, zaburzeń odżywiania, pojawiają się też głosy, że jej ciało świadczy o chorobie. Jednak czy taki był przekaz reklamy?

Go out there and slay the day 💪🏼 📸Style Plus Curves of Glitter + Lazers

Gepostet von Gillette Venus am Mittwoch, 3. April 2019

Czy reklama Gillette Venus może być krzywdząca?

Reklama, jak każda inna forma komunikatu, która dociera do dużej grupy odbiorców, może być krzywdząca, jeśli wywołuje pewne emocje. Szczególnie dla osoby, która poddana jest ocenie, w tym przypadku jest to modelka plus size. Komentarze, które mówią o tym, że jest chora mogą być zarówno prawdziwe, jak i nieprawdziwe, ale nie ma to nic wspólnego z reklamowanym produktem. Jednak oceny typu: "obrzydliwa", "wstrętna" jest przemocą, która może mieć swoje konsekwencje psychiczne. Jeśli dotyczy to ciała lub wizerunku, może doprowadzić do zaburzeń odżywiania, jeśli stopień problemu będzie zaawansowany. Tak samo, jak sami nie chcemy być oceniani przez innych, nie oceniajmy kogoś, kogo zupełnie nie znamy.

skomentowała pscyholog Katarzyna Jarząbek w rozmowie z Hello Zdrowie

„To promowanie otyłości”

Marka Gillette Venus w odpowiedzi na krytykę, wydała oświadczenia na swoich mediach społecznościowych:

Venus wspiera wszystkie kobiety niezależnie od tego jakich są rozmiarów, kształtów czy koloru skóry, bo wszystkie one w równym stopniu zasługują na to, by je pokazać. Uwielbiamy Glitter Lazers, bo nie boi się głośno mówić o tym, kim jest i żyć według własnego scenariusza niezależnie od reguł, w jakie próbuje się ją wtłoczyć

Dwójka bijących się chłopców

Co ma wspólnego maszynka do golenia z sylwetką?

Podczas gdy internauci debatują na temat, czy reklama promuje otyłość czy jednak różnorodność, nasuwa się przy okazji zupełnie inne pytanie: co ma sylwetka, zdrowie, tryb życia wspólnego z maszynką do golenia? Czy jest ona zarezerwowana tylko dla zdrowych i szczupłych osób?

Żaden rozmiar kobiety nie zabrania jej noszenia bikini i chodzenia na plażę.  Rozmiar nie ma też wpływu na depilację. Trudno stwieridzić, patrząc na kogoś, czy jest zdrowy. Bo osoby szczupłe również mogą chorować, również mogą mieć zaburzenia odżywiania, również mogą prowadzić niezdrowy styl życia. Zatem, czy trzeba być w jakiejś określonej grupie społecznej, aby reklamować produkt do usuwania włosków? Czy każdą modelkę należy pytać o historię medyczną, aby ktoś przypadkiem nie zarzucił jej psucia wizerunki marki?

Niezależnie od tego, z czym zmaga się modelka w tej czy innej reklamie, ocenianie czyjegoś postępowania, zdrowia czy stosunku przez pryzmat sylwetki może być krzywdzące i prowadzące do wielu problemów, o czym przekonuje psycholog Katarzyna Jarząbek.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Go out there and slay the day 💪🏼 📸@stylepluscurves of @glitterandlazers

Post udostępniony przez Gillette Venus (@gillettevenus)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

https://www.instagram.com/iamhalsey/

Halsey z niewydepilowanymi pachami na okładce muzycznego czasopisma muzycznego. „Jesteśmy z ciebie dumni” – piszą fani

Masz zmarszczki? Pokochaj je! Te kobiety już to zrobiły i chwalą się zmarszczkami na Instagramie

„Jestem chuda. Nie znoszę tego słowa, tak jak przez większość życia nie akceptowałam, że taka jestem”. Joanna Osyda szczerze o swojej wadze

Jak powstają rozstępy? Dostałyśmy je od tygrysicy! Zobacz świetną animację

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Nike prezentuje manekiny w większych rozmiarach, promując różnorodoność. Co na to kobiety?

Parodiują gwiazdy, modelki i celebrytów. Zobacz najlepszych Instagramerów, których warto obserwować

Isabel Allende: mężczyźni rządzą światem i spójrzcie, jaki mamy bałagan

Isabel Allende: mężczyźni rządzą światem i spójrzcie, jaki mamy bałagan

Pierwszy pokaz ciałopozytywności w Polsce! Na Starówce w Warszawie kobiety plus size chodziły w samej bieliźnie

Co kryje się za dodatkowymi kilogramami? Powstał projekt, który rzuca nowe światło na otyłość

Kampania Primark

Modelka bez zęba w kampanii marki Primark. „Każda z nas powinna czuć się dobrze z samą sobą”

Plamy na nogach, rękach i twarzy. Kobiety na Instagramie pokazują, że z łuszczycą można się zaprzyjaźnić i dobrze żyć

„Bądź kobietą, która poprawi koronę innej kobiecie, nie mówiąc że się osunęła”. Świetny tekst nie? Poznaj jeszcze kilka mądrych cytatów o kobiecej przyjaźni

Kobiety bez kompleksów, nowe podejście do hejtu i historyczne fotografie. Sprawdź, czym zachwycił nas kwiecień

Nieogolona pacha wciąż szokuje? Zdjęcie z kampanii Nike wywołało gorącą dyskusję na temat kobiecości

Rozstępy na udach, pośladkach, ramionach, brzuchu, piersiach. Ma je każda z nas! Nie chcesz ich pokazywać? Te dziewczyny przełamały wstyd

„Mam rozmiar 40, a czasem nawet 42. Jestem na okładce Playboya i jestem z tego dumna”. Monika Borzym w najnowszym numerze magazynu dla panów

Kampania Centrum Praw Kobiet

Trzymamy stronę kobiet! Wesprzyj Polki doświadczone przemocą. Trwa kampania Centrum Praw Kobiet

Polskie pieguski podbijają Instagram! Zobacz galerię zjawiskowych dziewczyn z piegami

Swietłana Aleksiejewa: używam moich blizn, aby pomagać innym

piwny brzuch

Skąd się bierze piwny brzuch i jak się go nie nabawić?

„Vogue Portugal” przełamuje bariery. Thando Hopa – afrykańska modelka z albinizmem po raz pierwszy na okładce

Z rozstępami, cellulitem i fałdkami. Mamy na Instagramie przeciwstawiają się nierealistycznemu wizerunkowi brzucha kobiety po porodzie

para trzyma w ręku badanie USG

Wiesz, jak odpowiednio przygotować się do ciąży? Położna Monika Stępińska wyjaśnia krok po kroku