Przejdź do treści

Kontrowersje wokół reklamy Gillette Venus. Promowanie różnorodności czy otyłości? Porozmawialiśmy z psycholog Katarzyną Jarząbek

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Marka Gillette Venus zaprezentowała swoją nową reklamę maszynek do golenia dla kobiet. Do udziału zaproszono Annę O’Brien, znaną również jako Glitter and Lazers, promotorkę ciałopozytywności. Kampania wywołała falę krytyki, internauci zarzucają Gillette promowanie otyłości i niezdrowego stylu życia. Marka odpowiada, że „Venus wspiera wszystkie kobiety niezależnie od tego jakich są rozmiarów”. A co o sprawie mówi  psycholog Katarzyną Jarząbek? 

Coraz więcej marek odchodzi od stereotypowego wizerunku modelki z reklamy: młodej, szczupłej, perfekcyjnie uśmiechniętej. Mimo że stosunek do ciała stopniowo ulega zmianie, głównie w kierunku ciałopozytywności, to wciąż kobiety nie spełniające niedawnych standardów piękna narażone są na krytykę . „To jest obrzydliwe”, „niezdrowe”, „pewnie ma zaburzenie odżywiania„, możemy przeczytać wśród komentarzy pod najnowszą kampanią Gillette Venus. Co oburza internautów: różnorodność czy niezrozumienie przekazu reklamy?

Różnorodność jest nierozłącznym elementem naszej codzienności. Społeczeństwo przyzwyczaja się do niej, stopniowo odchodząc od utartych stereotypów i kanonów piękna. Mimo wszystko nie brakuje oburzenia na widok modelki plus size reklamującej jakiś produkt. Annie O’Brien w reklamie Gillette Venus – i samej firmie – zarzuca się promowanie niezdrowego trybu życia, zaburzeń odżywiania, pojawiają się też głosy, że jej ciało świadczy o chorobie. Jednak czy taki był przekaz reklamy?

Go out there and slay the day 💪🏼 📸Style Plus Curves of Glitter + Lazers

Gepostet von Gillette Venus am Mittwoch, 3. April 2019

Czy reklama Gillette Venus może być krzywdząca?

Reklama, jak każda inna forma komunikatu, która dociera do dużej grupy odbiorców, może być krzywdząca, jeśli wywołuje pewne emocje. Szczególnie dla osoby, która poddana jest ocenie, w tym przypadku jest to modelka plus size. Komentarze, które mówią o tym, że jest chora mogą być zarówno prawdziwe, jak i nieprawdziwe, ale nie ma to nic wspólnego z reklamowanym produktem. Jednak oceny typu: "obrzydliwa", "wstrętna" jest przemocą, która może mieć swoje konsekwencje psychiczne. Jeśli dotyczy to ciała lub wizerunku, może doprowadzić do zaburzeń odżywiania, jeśli stopień problemu będzie zaawansowany. Tak samo, jak sami nie chcemy być oceniani przez innych, nie oceniajmy kogoś, kogo zupełnie nie znamy.

skomentowała pscyholog Katarzyna Jarząbek w rozmowie z Hello Zdrowie

„To promowanie otyłości”

Marka Gillette Venus w odpowiedzi na krytykę, wydała oświadczenia na swoich mediach społecznościowych:

Venus wspiera wszystkie kobiety niezależnie od tego jakich są rozmiarów, kształtów czy koloru skóry, bo wszystkie one w równym stopniu zasługują na to, by je pokazać. Uwielbiamy Glitter Lazers, bo nie boi się głośno mówić o tym, kim jest i żyć według własnego scenariusza niezależnie od reguł, w jakie próbuje się ją wtłoczyć

Dwójka bijących się chłopców

Co ma wspólnego maszynka do golenia z sylwetką?

Podczas gdy internauci debatują na temat, czy reklama promuje otyłość czy jednak różnorodność, nasuwa się przy okazji zupełnie inne pytanie: co ma sylwetka, zdrowie, tryb życia wspólnego z maszynką do golenia? Czy jest ona zarezerwowana tylko dla zdrowych i szczupłych osób?

Żaden rozmiar kobiety nie zabrania jej noszenia bikini i chodzenia na plażę.  Rozmiar nie ma też wpływu na depilację. Trudno stwieridzić, patrząc na kogoś, czy jest zdrowy. Bo osoby szczupłe również mogą chorować, również mogą mieć zaburzenia odżywiania, również mogą prowadzić niezdrowy styl życia. Zatem, czy trzeba być w jakiejś określonej grupie społecznej, aby reklamować produkt do usuwania włosków? Czy każdą modelkę należy pytać o historię medyczną, aby ktoś przypadkiem nie zarzucił jej psucia wizerunki marki?

Niezależnie od tego, z czym zmaga się modelka w tej czy innej reklamie, ocenianie czyjegoś postępowania, zdrowia czy stosunku przez pryzmat sylwetki może być krzywdzące i prowadzące do wielu problemów, o czym przekonuje psycholog Katarzyna Jarząbek.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Go out there and slay the day 💪🏼 📸@stylepluscurves of @glitterandlazers

Post udostępniony przez Gillette Venus (@gillettevenus)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Profile ciałopozytywne na Instagramie, które warto znać! Pokochaj swoje ciało. Te profile ci w tym pomogą

Kaya Szulczewska

„Nie oceniajcie ludzi po wyglądzie, po wadze, po ich zdrowiu, ani po zdjęciach w mediach społecznościowych”. Kaya Szulczewska pokazuje, jak można manipulować obrazem

otyłość

Otyłość brzuszna – sprawdź, czy ją masz. Tłumaczy Pani Fizjotrener

Otyłość kobieca

„Nawet 40 proc. kobiet po 30. roku życia ma problemy z nadwagą, a na otyłość cierpi 30 proc. z nich” – mówi bariatra dr n. med. Patrycja Wachowska-Kelly

„Od trollowania jeszcze nikt nie schudł, ale rozmawianie o życiu grubych ludzi może je zmienić na lepsze” – mówi Ula Chowaniec, blogerka plus-size Galanta Lala

Aleksandra Żebrowska pokazała tygrysie pasy. Dołączyła do akcji „Ciało bogini za nic się nie wini”

Kompleksy i historie, które kryją się za nimi. Seria zdjęć „Rock Your Body” pokazuje, jak odważna jest prawda

„Jeśli jesteś kobietą, musisz ciągle udowadniać swoją wartość. Może to mnie nauczyło pracować intensywniej niż inni? Choć taka sytuacja doprowadza mnie do wściekłości” – mówi Agnieszka Sierotnik

Instagram

Paulina Młynarska: kobieta, która poznała prawdziwą moc swojej seksualności, nie wciąga brzucha

Jade Beall, fotografka: niezależnie od kształtu, koloru i wieku, każde ciało zasługuje na to, by być postrzegane jako piękne

Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

„Nasze ciało spełnia jakąś rolę. Naszą rolą jest po prostu przytulanie”. Rozmawiamy z dziewczynami, które przytulają za pieniądze

"Natural Beauty"

Nieogolona pacha, widoczne owłosienie w miejscach intymnych. Ta sesja na nowo definiuje kobiece piękno

Kobieta własnoręcznie tworzy mydełka

Załóż swój biznes i pochwal się tym, co robisz. Weź udział w akcji Rossmanna „Stań na własnych nogach”

Screeny z teledysku "Mother's Dauther" Miley Cyrus

Miley Cyrus walczy o wolność i prawo kobiet do niezależności. Zobaczcie ciałopozytywny teledysk do piosenki „Mother’s Daughter”

galeria weekendowa blizny szwy

Blizny na nogach, brzuchu, klatce piersiowej i rękach. Kobiety na Instagramie pokazują, że nie ma się czego wstydzić i dumnie pokazują blizny na plaży!

„A ja mówię Ewie – FUCK OFF”. Blogerka bodypositive odpowiada Ewie Chodakowskiej

mybillie.com

Zobacz pierwszą kampanię maszynek do golenia, która pokazuje włosy łonowe. „Kocham to!” – piszą kobiety z całego świata

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

Maja Hyży pokazała dużą bliznę i napisała mądre słowa o miłości do swojego ciała. „Jestem z niego dumna, jakie nie jest, ale jest moje”