Przejdź do treści

Kontrowersje wokół reklamy Gillette Venus. Promowanie różnorodności czy otyłości? Porozmawialiśmy z psycholog Katarzyną Jarząbek

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zgaga? Refluks? Wzdęcia? Poznaj 5 produktów, których nie lubi twój żołądek
Ćwiczenia oddechowe na trawienie
Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać
Muffiny z rabarbarem i glazurą tahini
10 wegetariańskich źródeł żelaza
Wrzody żołądka – jak wyglądają objawy? Wyjaśnia gastroenterolog

Marka Gillette Venus zaprezentowała swoją nową reklamę maszynek do golenia dla kobiet. Do udziału zaproszono Annę O’Brien, znaną również jako Glitter and Lazers, promotorkę ciałopozytywności. Kampania wywołała falę krytyki, internauci zarzucają Gillette promowanie otyłości i niezdrowego stylu życia. Marka odpowiada, że „Venus wspiera wszystkie kobiety niezależnie od tego jakich są rozmiarów”. A co o sprawie mówi  psycholog Katarzyną Jarząbek? 

Coraz więcej marek odchodzi od stereotypowego wizerunku modelki z reklamy: młodej, szczupłej, perfekcyjnie uśmiechniętej. Mimo że stosunek do ciała stopniowo ulega zmianie, głównie w kierunku ciałopozytywności, to wciąż kobiety nie spełniające niedawnych standardów piękna narażone są na krytykę . „To jest obrzydliwe”, „niezdrowe”, „pewnie ma zaburzenie odżywiania„, możemy przeczytać wśród komentarzy pod najnowszą kampanią Gillette Venus. Co oburza internautów: różnorodność czy niezrozumienie przekazu reklamy?

Różnorodność jest nierozłącznym elementem naszej codzienności. Społeczeństwo przyzwyczaja się do niej, stopniowo odchodząc od utartych stereotypów i kanonów piękna. Mimo wszystko nie brakuje oburzenia na widok modelki plus size reklamującej jakiś produkt. Annie O’Brien w reklamie Gillette Venus – i samej firmie – zarzuca się promowanie niezdrowego trybu życia, zaburzeń odżywiania, pojawiają się też głosy, że jej ciało świadczy o chorobie. Jednak czy taki był przekaz reklamy?

Go out there and slay the day 💪🏼 📸Style Plus Curves of Glitter + Lazers

Gepostet von Gillette Venus am Mittwoch, 3. April 2019

Czy reklama Gillette Venus może być krzywdząca?

Reklama, jak każda inna forma komunikatu, która dociera do dużej grupy odbiorców, może być krzywdząca, jeśli wywołuje pewne emocje. Szczególnie dla osoby, która poddana jest ocenie, w tym przypadku jest to modelka plus size. Komentarze, które mówią o tym, że jest chora mogą być zarówno prawdziwe, jak i nieprawdziwe, ale nie ma to nic wspólnego z reklamowanym produktem. Jednak oceny typu: "obrzydliwa", "wstrętna" jest przemocą, która może mieć swoje konsekwencje psychiczne. Jeśli dotyczy to ciała lub wizerunku, może doprowadzić do zaburzeń odżywiania, jeśli stopień problemu będzie zaawansowany. Tak samo, jak sami nie chcemy być oceniani przez innych, nie oceniajmy kogoś, kogo zupełnie nie znamy.

skomentowała pscyholog Katarzyna Jarząbek w rozmowie z Hello Zdrowie

„To promowanie otyłości”

Marka Gillette Venus w odpowiedzi na krytykę, wydała oświadczenia na swoich mediach społecznościowych:

Venus wspiera wszystkie kobiety niezależnie od tego jakich są rozmiarów, kształtów czy koloru skóry, bo wszystkie one w równym stopniu zasługują na to, by je pokazać. Uwielbiamy Glitter Lazers, bo nie boi się głośno mówić o tym, kim jest i żyć według własnego scenariusza niezależnie od reguł, w jakie próbuje się ją wtłoczyć

Dwójka bijących się chłopców

Co ma wspólnego maszynka do golenia z sylwetką?

Podczas gdy internauci debatują na temat, czy reklama promuje otyłość czy jednak różnorodność, nasuwa się przy okazji zupełnie inne pytanie: co ma sylwetka, zdrowie, tryb życia wspólnego z maszynką do golenia? Czy jest ona zarezerwowana tylko dla zdrowych i szczupłych osób?

Żaden rozmiar kobiety nie zabrania jej noszenia bikini i chodzenia na plażę.  Rozmiar nie ma też wpływu na depilację. Trudno stwieridzić, patrząc na kogoś, czy jest zdrowy. Bo osoby szczupłe również mogą chorować, również mogą mieć zaburzenia odżywiania, również mogą prowadzić niezdrowy styl życia. Zatem, czy trzeba być w jakiejś określonej grupie społecznej, aby reklamować produkt do usuwania włosków? Czy każdą modelkę należy pytać o historię medyczną, aby ktoś przypadkiem nie zarzucił jej psucia wizerunki marki?

Niezależnie od tego, z czym zmaga się modelka w tej czy innej reklamie, ocenianie czyjegoś postępowania, zdrowia czy stosunku przez pryzmat sylwetki może być krzywdzące i prowadzące do wielu problemów, o czym przekonuje psycholog Katarzyna Jarząbek.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Go out there and slay the day 💪🏼 📸@stylepluscurves of @glitterandlazers

Post udostępniony przez Gillette Venus (@gillettevenus)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Mam rozmiar 40, a czasem nawet 42. Jestem na okładce Playboya i jestem z tego dumna”. Monika Borzym w najnowszym numerze magazynu dla panów

Kampania Centrum Praw Kobiet

Trzymamy stronę kobiet! Wesprzyj Polki doświadczone przemocą. Trwa kampania Centrum Praw Kobiet

Polskie pieguski podbijają Instagram! Zobacz galerię zjawiskowych dziewczyn z piegami

Swietłana Aleksiejewa: używam moich blizn, aby pomagać innym

piwny brzuch

Skąd się bierze piwny brzuch i jak się go nie nabawić?

„Vogue Portugal” przełamuje bariery. Thando Hopa – afrykańska modelka z albinizmem po raz pierwszy na okładce

Z rozstępami, cellulitem i fałdkami. Mamy na Instagramie przeciwstawiają się nierealistycznemu wizerunkowi brzucha kobiety po porodzie

para trzyma w ręku badanie USG

Wiesz, jak odpowiednio przygotować się do ciąży? Położna Monika Stępińska wyjaśnia krok po kroku

Przygotuj się na bieg w szczytnym celu. Już wkrótce jubileuszowa edycja Avon Kontra Przemoc

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Historyczny żeński spacer po kosmosie odwołany! Powód? Brak odpowiedniego skafandra

„Obrzydliwie jest widzieć kobiety, które sędziują w lidze. Hańba dla boiska”. Szokujące i seksistowskie słowa komentuje dla nas dziennikarz Canal+

Gosia Włodarczyk

„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

babcia i wnuczka

Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką

Kobieta siedzi na podłodze i je

Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego

dziewczyny z bielactwem

Bielactwo może być piękne! Zobacz galerię zwykłych, niezwykłych kobiet, które wyglądają jak dzieła sztuki

kobieta, trzymająca się za nogę

Słoniowacizna, czyli ostatnie stadium obrzęku limfatycznego – obraz leczenia schorzenia

Kochaj siebie i skórę, w której się znajdujesz. Niesamowita galeria zdjęć osób z wyjątkowymi znamionami

Kampania Yellow Meadow

Zachwycająca kampania polskiej marki. Yellow Meadow prezentuje kobiety w całkowicie naturalnej odsłonie. Zobacz najbardziej kobiece szlafroki i otulacze na świecie

„Kobiety powinny cieszyć się seksem i zapewnić sobie jak najwięcej satysfakcji”. Nowa kampania #Vulvalution edukuje i uświadamia

Hello My Hero. „Jaram się swoim bielactwem, jak nowym tatuażem albo fryzurą” – Anna Natasza Górecka, dziewczyna ze srebrną rzęsą

Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dietetyk: „Dane są alarmujące”

Różnorodność i piękno, czyli body positive w obiektywie. Zobacz galerię świetnych modelek promujących ciałopozytywność