Przejdź do treści

Dr Lifestyle: Owocowe smoothie może być mniej wartościowe niż te same owoce zjedzone w całości

Pexels.com
Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie tolerujesz laktozy? Sprawdź, czego nie powinnaś jeść, aby ustrzec się przed dolegliwościami
Czosnek / unsplash.com
Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?
Używasz kulek gejszy? Pani Fizjotrener tłumaczy, jak działają na mięśnie Kegla
Chłopiec lezy na oparciu kanapy. Na kanapie lezy tablet. Chłopiec wygląda na znudzonego i bez sił
Nie posądzaj swojego dziecka o lenistwo. To może być depresja! Ostrzega psycholożka Ewa Sękowska-Molga
dr Izabela Zawisza / rolingerpr.pl
Dr Izabela Zawisza: jeżeli skóra jest szczelna i nawilżona, może spełniać swoje funkcje i chroni nas przed przedostawaniem się elementów smogu

Lato sprzyja przyrządzaniu owocowych smoothie. Koktajle gaszą pragnienie, są pełne witamin i składników mineralnych, a przy tym pysznie smakują! Ale czy wiedziałaś, że smoothie może być mniej wartościowe niż te same owoce zjedzone w całości? Albo, że dodanie do niego siemienia lnianego albo orzechów włoskich obniży poziom złego cholesterolu? Monika Ciesielska, dietetyczka prowadząca bloga „drlifestyle.pl”, podzieliła się radami. 

Lepsze owoce w całości niż smoothie

Dlaczego smoothie może być mniej wartościowe od owoców jedzonych w całości? Jabłko, brzoskwinię czy gruszkę jemy ze skórką. To, że musimy go gryźć, sprawia, że węglowodany zawarte w owocu dłużej wchłaniają się do krwi. Cały owoc ze skórką zawiera też więcej błonnika niż smoothie.

„Taka sama porcja owocu będzie miała niższy ładunek glikemiczny niż taka sama porcja owocu w formie zblendowanej – im bardziej coś jest rozdrobnione, tym szybciej zostanie wchłonięte w jelicie, trafi do krwi i podniesie poziom glukozy (a za nią pójdzie w górę insulina). Z tej samej przyczyny smoothie może być mało sycące, a dla osób z insulinoopornością czy innymi zaburzeniami glikemii wręcz niekorzystne dla zdrowia”

– pisze Monika Ciesielska na swoim blogu drlifestyle.pl.

Nie oznacza to jednak, że smoothies są niezdrowie. Są, a ich skład jest lepszy od składów soków w kartonie, które kupujemy w sklepach. Nie są także pasteryzowane, co oznacza, że mają więcej błonnika, witamin i składników mineralnych. Kolejny plus? Są pyszną przekąską, nie zawierającą przy tym tylu kalorii co np. batonik.

 

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Co można zrobić, by smoothie było jeszcze zdrowsze?

Do blendera wrzucaj nie tylko owoce, dbaj o różnorodność. Smoothie stanie się prawdziwą bombą witaminową, gdy dodasz do niego łyżkę siemienia lnianego, garść orzechów włoskich, płatki owsiane, płatki jaglane, płatki gryczane czy otręby. Dwa pierwsze składniki skutecznie obniżą poziom złego cholesterolu, podnosząc tym samym poziom tego dobrego. 

Chcesz, by koktajl dostarczył ci także białka? Do owoców i płatków dodaj kefir, maślankę lub jogurt naturalny. Jesteś weganką? Mleko kokosowe bądź ryżowe też będzie pasować. 

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Polska cierpi na schizofrenię. Przy całej dyskusji o aborcji zapomina się o dobru matki i dziecka” – mówi prof. Joanna Szymkiewicz-Dangel, pediatra, kardiolog, współzałożycielka pierwszego w Polsce Hospicjum Perinatalnego

Jak dbać o stopy?

„Stopy są fundamentem naszego ciała. Dużą mówią o nas, o tym jak je traktujemy i ich używamy. Wysyłają nam sygnały, które często ignorujemy” – mówi Anna Piechnik, fizjoterapeuta, ortopodolog

Lana Del Rey

Lana Del Rey: od trzech lat ataki paniki, do których zawsze miałam skłonność, znacznie się pogorszyły

Nauczycielka Movement Medicine

„Potrzebujemy zwolnić, zdjąć z siebie garnitur czy też mundur, może zbroję, którą cały czas nosimy” – mówi Anna Sierpowska, nauczycielka Movement Medicine

Zainteresują cię również:

Cytryna wpada do wody

Jak myć cytrusy, aby pozbyć się toksycznej substancji ze skórki? Tłumaczy Mama Chemik

Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką

Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik

8 błędów w jedzeniu warzyw i owoców

Żurawina w misce. obok leży butelka z żurawiną

Żurawina – naturalny antybiotyk. Właściwości żurawiny wymieniają dietetycy z „Czytamy etykiety”

Miska z aronią

Aronia – drogocenny owoc nie tylko na przeziębienie

pomidorki koktajlowe

Pomidory dostarczają mnóstwo dobra. Jaki jest twój ulubiony gatunek?

kiwi

Owoce i warzywa wolne od zanieczyszczeń. Poznaj listę „Czystej 15-stki”

Gruszka polewana wodą

Parszywa 12-stka. Które warzywa i owoce są najbardziej zanieczyszczone?

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

9 faktów o witaminie C, których możesz nie znać

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji doskonale wzmocni odporność organizmu

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Kobieta w kapeluszu i kręconych włosach stoi na targu,patrzy się na nas,, w jednej ręce ma kubek z pomidorami, w drugiej trzyma jednego pomidora zakrywając sobie nim oko

Dieta na lepszą pamięć i koncentrację. Co powinno znaleźć się w naszym menu? Wymieniają dietetycy

Witaminy - ich rola i znaczenie dla człowieka

Witaminy – ich rola i znaczenie dla człowieka

banan

Banan – niekwestionowany król owoców. Co czyni go wyjątkowym i jakie ma właściwości?

Niedobór witaminy D – konsekwencje u dzieci i dorosłych

Witamina D3 - prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Witamina D3 – prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Soki owocowe – czy można je przedawkować? Wyjaśnia dietetyczka

Pigwa (źródło - unsplash.com)

Pigwa, czyli polska cytryna

istockphoto.com

Ogórek z imbirem – oczyszczający duet

Komu owoce mogą szkodzić?

unsplash.com

Superfruits prosto z polskiego sadu! Po które warto sięgać?

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

kapsułki

Witaminy – kiedy, które i dla kogo?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.