Przejdź do treści

Zdrowe zmiany w dyskontach. Lidl odchudza żywność z soli i cukru, Biedronka rezygnuje z oleju palmowego

sklep Lidl
Jeden ze sklepów sieci Lidl / Facebook.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dane z najnowszego raportu GUS nie tylko pokazały smutną prawdę o żywieniu Polaków, ale przy okazji zmotywowały popularne dyskonty do zmiany składów produktów. Zmniejszenie zużycia soli, cukru czy tłuszczu palmowego – takie zasady wprowadzają Lidl i Biedronka. 

Moda na zdrową żywność zaczyna iść w coraz lepszym kierunku. Do tej pory dyskonty, które chciały się „podczepić” pod ten trend, dostawiały kolejne regały z żywnością droższą, ale certyfikowaną. Teraz zaczynają zmieniać receptury produktów z regularnej oferty tak, by były bardziej zdrowsze.

Napoje gazowane

Lidl odchudza produkty z cukru i soli

Rękawicę w walce o zdrowsze odżywianie wspólnie podejmują Lidl Polska i Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. 5 sierpnia ruszyła telewizyjna kampania edukacyjna, która ma pomóc klientom, jak dokonywać zdrowych wyborów podczas zakupów i zachęcać do aktywności fizycznej.

– Wiemy, że mamy duży wpływ na to, co znajduje się w koszykach zakupowych wielu Polaków, dlatego naszym priorytetem jest dostarczanie najlepszych produktów – mówiła w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.

– Czujemy odpowiedzialność, jaka na nas ciąży, dlatego razem z Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej rozpoczynamy kolejny etap współpracy, podczas którego będziemy zachęcać do redukcji soli i cukru w naszej diecie, a także do uprawiania aktywności fizycznej, która przecież znajduje się u podstaw najnowszej piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej – dodaje.

Lidl w ramach tej akcji zobowiązał się, że do 2025 roku obniży o 20 proc. ilość dodanej soli i cukru w produktach marek własnych. Główny nacisk kładziony ma być na artykuły spożywcze, które są spożywane chętnie przez dzieci. W niemieckiej sieci mniej cukru ma być między innymi w płatkach śniadaniowych, jogurtach, lodach czy daniach gotowych. Keczup dla dzieci ma być odchudzony o jedną czwartą z soli i cukru, a chipsy i chleb mają mieć o ok. 30 proc. mniej soli.

Jogurt, granola, truskawki

Biedronka rezygnuje z oleju palmowego

Nie tylko Lidl stawia na zdrowsze produkty. Biedronka podkreśla, że w żadnym produkcie marki własnej nie stosuje już szkodliwego oleju palmowego, co jeszcze kilka lat temu było normą.

– Od 2014 r. zapobiegliśmy wprowadzeniu na rynek 188 ton soli, 670 ton cukru oraz 1708 ton tłuszczu. Bardzo dużym osiągnięciem jest to, że w żadnym produkcie spożywczym marki własnej od tego roku nie stosujemy dodatku oleju palmowego lub zastępujemy go olejem ze źródeł certyfikowanych – mówiła w rozmowie z „Rzeczpospolitą” dr inż. Justyna Szymani, dyrektor działu rozwoju jakości i kontroli marki własnej w Jeronimo Martins Polska.

– Teraz chcemy zmienić skład kilkudziesięciu produktów marki własnej. Ze wszystkich produktów usuniemy tłuszcze trans, w napojach gazowanych obniżymy o 10 proc. zawartość cukru, a wszystkie płatki śniadaniowe dla dzieci będą bez dodatku oleju palmowego, bez tłuszczy utwardzonych i bez barwników – zapowiedziała.

Dr Ania – czołowa propagatorka świadomych zakupów

O tym, jak odnaleźć się w gąszczu sklepowych półek i wrócić do domu z naprawdę wartościowymi produktami, rozmawialiśmy z Anią Makowską, znaną w sieci jako Doktor Ania. Jej zdaniem pierwszym i najważniejszym krokiem powinno być rzucenie okiem na ilość linijek w składzie produktu.

– Jeśli nie masz czasu, rzuć jedynie okiem na listę składników – jeżeli są 4 linijki tekstu to wiedz, że może być coś nie tak. To znaczy, że producent mógł coś „namodzić” w tym produkcie. Nie musi to oznaczać, że jest toksyczny, ale raczej jest to żywność przetworzona – tłumaczyła.

Kolejną istotną kwestią jest sprawdzenie zawartości cukru w produkcie. Tu pomocna okaże się tabela wartości odżywczych. Dlaczego? Otóż producenci mają swoje patenty na to, by ukryć ilość cukru w produkcie (rozdzielają go na różne składniki), dlatego dla nas najważniejsza jest wartość total cukrów prostych.

– Jeśli produkt nie jest z kategorii słodycze, to zawartość cukru nie powinna być wysoka. Zwykłe płatki owsiane średnio mają 0.8-2.0 g cukru na 100 g produktu. Jeżeli kupuję płatki, które mają być zdrowe albo naturalne, a w tabeli widzę, że jest 15-30 g cukru, to nie muszę sprawdzać reszty składu, bo wiem, że jest coś nie tak.

Więcej na temat świadomych zakupów przeczytacie w naszym wywiadzie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

rożek i makaroniki

7 mitów o cukrzycy, przez które chorujemy

Chcesz mieć zdrową skórę? Utrzymuj stabilny poziom cukru. Radzi autorka bloga Natura Pod Lupą

cukier

Zamienniki cukru. Które wybierać? Dietetyczka wyjaśnia

Owoce z małą ilością cukru. Które najlepiej jeść podczas diety?

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

insulinooporność

5 faktów o insulinooporności, które powinnaś znać

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Kobieta zerka na trzy babeczki i zastanawia się, którą zjeść

Jesteś uzależniona od cukru? Sprawdź to!

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Tłusty czwartek z oponką… daktylową! Sprawdź przepis na pączki w wersji odchudzonej

Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dietetyk: „Dane są alarmujące”

Dobry talerz - o błędach w żywieniu dzieci

Maluchy kochają słodkie, bo sami je tego uczymy. O błędach w żywieniu dzieci

Vegan, wege, gluten free, eko – żadne z tych słów nie jest synonimem słowa „zdrowe”. Doktor Ania o tym, co jeść i jak kupować

Woda smakowa – zrób ją sama!

istockphoto.com

Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis