Przejdź do treści

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści Candice Picard/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak segregować odpady w małej kuchni? Podpowiada Kasia Wągrowska, aktywistka na rzecz zero waste
Jak segregować odpady w małej kuchni? Podpowiada Kasia Wągrowska, aktywistka na rzecz zero waste
Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto
Chcesz wzmocnić odporność? Wypróbuj antygrypinę z przepisu dietetyczki Justyny Mizery
USG szyi – co wykrywa i jakie są wskazania do badania
Kobieta w ciąży
Jak od strony medycznej wygląda decyzja o terminacji ciąży z powodu nieuleczalnych wad płodu? Co się zmieni?

Boisz się o przyszłość? Myślenie o tym, co będzie, napawa cię lękiem i niepokojem? Podobne uczucia ma wiele osób, nawet tych, które profesjonalnie zajmują się terapią i pomocą innym. Sprawdź, jak specjaliści radzą sobie z myślami o niepewnej przyszłości.

Uczucie niepokoju może dotykać każdego, bez względu na wiek, doświadczenie czy wykonywany zawód. Martwienie się o przyszłość jest zupełnie naturalne dla wielu osób – szczególnie jeśli nie wiemy, co przyszłość może nam przynieść. Strach o to, co będzie, szczególnie odczuwalny jest teraz. Mamy szybki dostęp do informacji, które nie zawsze napawają nas optymizmem. Często okazuje się, że aby poradzić sobie ze stresem i obawami dotyczącymi przyszłości, decydujemy się na konsultację z terapeutą. Jakie są metody, z których korzystają sami specjaliści? Poznaj ich siedem sposobów.

Po prostu odpocznij

Kiedy czujesz, że za dużo się dzieje w twoim życiu, a myśli o przyszłości napawają cię strachem, czas na przerwę! Świat się nie zawali, jeśli przez jeden dzień nie będziesz logować się w social mediach, czytać wiadomości czy odpowiadać na telefony. Skup się przez chociaż jedną dobę na tym, co lubisz i co daje ci radość. Nie musisz wyjeżdżać na wczasy, żeby naładować swoje baterie.

stres trening

Zastanów się, nad czym masz kontrolę… i przejmij ją

Nikt nie ma kontroli nad wszystkim, co dzieje się w jego życiu, wiele kwestii jest zależnych od czynników, na które nie mamy wpływu. Ale przecież sami też kształtujemy swoją przyszłość. Zastanów się, nad jakimi sprawami możesz mieć kontrolę, ustal plan działania i zacznij panować nad tym, nad czym możesz. Nie musisz od razu planować wielkich rzeczy, wystarczą małe kroki, które wpłyną pozytywnie na twoje samopoczucie i będą początkiem nowej drogi.

Stwórz swoją codzienną rutynę

W niepewnym świecie warto mieć coś stałego i pewnego, co jest pod twoją kontrolą. Dobrym sposobem jest po prostu stworzenie swojej codziennej rutyny. Jedzenie posiłków o podobnych porach, czy szykowanie się snu zawsze o tej samej godzinie wydaje się banalne… ale naprawdę działa. Wielu specjalistów podkreśla, jak ważna jest rutyna w szybkim, chaotycznym świecie, w którym teraz żyjemy.

Praktykuj wdzięczność

Mimo że twoje życie może ci się chwilowo wydawać nieuporządkowane i pełne problemów, to na pewno masz wiele rzeczy, za które możesz być wdzięczna. Praca, środki na życie, dach nad głową, bliskie ci osoby, możliwość rozwijania swoich pasji i zainteresowań – każdy może w swoim życiu znaleźć pozytywy. Naucz się doceniać to, co masz i praktykuj wdzięczność. Dobrym pomysłem jest nawyk codziennego zapisywanie sobie tego, co dobrego wydarzyło się dzisiaj. Warto zapisywać nawet pozornie banalne rzeczy, takie jak zakup nowej torebki czy zjedzenie pysznego śniadania – z czasem na pewno zaczniesz doceniać więcej prostych rzeczy.

Zestresowana kobieta

Przypomnij sobie sytuacje, które zakończyły się pozytywnie

Jeśli martwisz się przyszłością, przeanalizuj przeszłość i przypomnij sobie wszystkie sytuacje, które zakończyły się lepiej, niż początkowo myślałaś. Kiedy przypominasz sobie wszystkie zakończone pozytywnie sytuacje, zaczynasz mocniej wierzyć w to, że wszystko będzie dobrze i martwisz się mniej. Możesz też zapisać sobie te sytuacje na kartce i wrócić do nich, kiedy znowu dopadną cię wątpliwości.

Rusz się!

Kiedy dopada cię paraliżujący strach na myśl o przyszłości… czas na odrobinę ruchu. Aktywność fizyczna, nawet tak prosta jak spacer, wpływa pozytywnie na umysł i ciało – podczas ruchu wytwarza się bowiem hormon szczęścia. Ruch zmniejsza poziom stresu i pozwala zapomnieć o zmartwieniach.

Sięgnij po pomoc

Nie ma nic wstydliwego w tym, że korzystasz z pomocy specjalisty – nawet terapeuci korzystają z takiej pomocy, kiedy czują, że tego potrzebują. Umiejętność niesienia pomocy innym nie sprawia bowiem, że sami jej czasami nie potrzebują. Nie czekaj, aż sytuacja będzie krytyczna, im wcześniej specjalista się tobą zajmie, tym lepiej dla ciebie. Czasami pomocne może też okazać się po prostu porozmawianie z kimś bliskim, na przykład przyjaciółką albo członkiem rodziny, który spojrzą na całą sytuację z boku i podzielą się swoim punktem widzenia.

 

Źródło: Huffpost

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Kobieta i jej odbicie w lustrze

„Ten sukces to przypadek, miałam akurat szczęście”. Często mówisz takie zdanie? Prawdopodobnie cierpisz na syndrom oszusta

"Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze". Psycholożka o "rewelacyjnym" sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

„Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze”. Psycholożka o „rewelacyjnym” sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Hipochondria – objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Złośliwe żarty – jak na nie reagować? Porady psychologa

10 najważniejszych filmów o depresji

Kobieta z kwiatami na czole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

leczenie kryształami

„Niby żyjemy w tej samej rzeczywistości, ale nadajemy ze światów równoległych”. Z Łukaszem Lamżą rozmawiamy o pseudonauce

Monika Baryła-Matejczuk

„Wysoka wrażliwość rzadko jest wymieniana wśród cech efektywnego pracownika. Zupełnie niesłusznie” – zauważa Monika Baryła-Matejczuk

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash

Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Zmuszam się lub rezygnuję. O seksualnej niesamodzielności

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm