Przejdź do treści

Masło wcale nie jest takie złe, jak wszyscy o nim mówią. Lek. Katarzyna Świątkowska wyjaśnia, dlaczego

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

– Wiele osób, smarując kanapkę masłem, nie zastanawia się wcale nad tym, czy to jest zdrowe i co na to powiedziałby kardiolog. Ważne dla nich jest, żeby było smacznie. I to jest OK. To się jednak zmienia, jeśli dopadnie kogoś nadciśnienie, „wieńcówka”, cukrzyca itp. – mówi lek. Katarzyna Świątkowska. Ostatni post lekarki wywołał wiele reakcji. Jak w końcu jest z tym masłem? 

Najczęściej, gdy po zdiagnozowaniu nadciśnienia, choroby wieńcowej czy cukrzycy trafiamy do lekarza, by porozmawiać z nim o ewentualnych zmianach dotyczących naszego sposobu odżywiania, słyszymy: „koniecznie musi pani zrezygnować z tłuszczów nasyconych”.

Czym są?

– Nazywamy je „nasyconymi”, ponieważ wiązania między ich cząsteczkami są nasycone wodorem. To sprawia, że w temperaturze pokojowej mają postać stałą. Bogate w nie masło, smalec, po pobycie w lodówce nabierają takiej konsystencji, że trzeba je kroić nożem.

Przez dziesięciolecia były poddawane miażdżącej krytyce, obwiniane o przyczynianie się do zawałów, udarów, ogólnie – miażdżycy. Autorytety medyczne/dietetyczne zachęcały, by zastąpić je olejami, czyli tłuszczami NIEnasyconymi.

(Tłuszcze NIEnasycone = oleje roślinne , m.in. sojowy, słonecznikowy, rzepakowy, mają inne, wysycone wiązania w cząsteczkach, co sprawia, że po wyjęciu z lodówki nadal mają płynną konsystencję) – pisze lekarka Świątkowska.

Jak mówi jednak ekspertka – masło wraca jednak do łask. I dodaje, że to kolejny przykład tego, jak niekiedy oficjalne rekomendacje różnią się od wyników aktualnych dowodów naukowych.

– W świetle badań, tłuszcze nasycone są neutralne, czyli ani dobre, ani złe dla serca,
a zarzuty wobec nich były formułowane na podstawie badań, które okazały się nierzetelnie przeprowadzone.

Zacznijmy od początku. Skąd wzięła się taka brzydka opinia o maśle? Masło jest bogate w tłuszcze nasycone. A one podnoszą poziom „złego” cholesterolu LDL.

To był tok rozumowania: Cholesterol jest składnikiem blaszek miażdżycowych => spożywanie tłuszczów nasyconych podnosi poziom cholesterolu we krwi => a uważa się oficjalnie, że za wysoki poziom cholesterolu przyspiesza rozwój miażdżycy.
Choć, przyznajmy, że w 2019 roku nie jest to takie proste, wokół tej kwestii wśród naukowców toczy się coraz bardziej zagorzała dyskusja – wyjaśnia specjalistka.

I opisuje „Badanie Siedmiu Krajów” z 1970 r.

– Ogromną rolę w powstaniu obecnych zaleceń odegrało też słynne „Badanie Siedmiu Krajów”, które opublikował w 1970 roku znany analityk żywieniowy Ancel Keys.

Porównał zdrowie i dietę 12 700 mężczyzn w średnim wieku we Włoszech, Grecji, Jugosławii, Finlandii, Holandii, Japonii i Stanach Zjednoczonych i wysnuł wniosek: w populacjach spożywających duże ilości tłuszczów nasyconych (mięso, tłusty nabiał), zdarza się więcej zgonów z powodu chorób serca. Jest tutaj pewien problem. W analizie w „Badaniu Siedmiu Krajów” nie wziął pod uwagę tych regionów, w których ludzie spożywali dużo tłuszczu zwierzęcego, ale choroby serca nie były za częste.

Zignorował dane z krajów, w których spożycie tłuszczu było niskie, ale wskaźnik chorób serca wysoki (Chile). Keys miał dostęp do większej bazy danych dotyczących diety i śmiertelności w 22 krajach. Dlaczego wybrał tylko siedem z nich, które poparły tę teorię, na zawsze pozostanie tajemnicą.

Choć, faktycznie, potem w późniejszych analizach, po wzięciu pod uwagę danych ze wszystkich 22 krajów, zauważono, że nie tyle tłuszcz, co większe spożycie białka zwierzęcego zwiększało choroby serca – opisuje.

Monika Prześlakowska

Badanie z 1970 r. nie jest jedynym, które przytacza lek. Świątkowska. Specjalistka w swoim poście prezentuje wyniki wielu badań, które wskazują na to, że nawet osoby zmagające się z chorobami serca nie muszą rezygnować z masła.

– W renomowanym piśmie BMJ (kiedyś znanym jako w British Medical Journal) w 2015 roku ukazała się metaanaliza, w której przyjrzano się dowodom z randomizowanych badań, które były znane, ale totalnie zignorowane przez ówczesny świat naukowy w momencie wydawania zaleceń, by ograniczyć tłuszcze nasycone. Sześć randomizowanych badań kontrolnych dostępnych w tamtym czasie wcale nie wykazało szkodliwości tłuszczów nasyconych wobec serca i naczyń – wymienia lekarka.

Aktualne zalecenia dietetyczne

Jakie są aktualne zalecenia dietetyczne dotyczące spożywania masła, tłustego mleka i innych produktów o dużej zawartości tłuszczów nasyconych? – Są one oparte na założeniach teoretycznych, a nie na faktycznych skutkach zdrowotnych. Istnieją nowe dowody sugerujące, że tłuszcze z produktów mlecznych (masło, sery żółte) mogą odgrywać rolę ochronną – wymienia lekarka.

Specjalistka wymienia także badanie PURE (z j. ang. Prospective Urban Rural Epidemiology)

– Jest jednym z największych badań dietetycznych w historii. Wyniki opublikowane w 2017 roku wstrząsnęły światem naukowym. Oceniano dietę 135 315 pacjentów z 18 krajów na pięciu kontynentach przez 7,4 roku. Wysokie spożycie węglowodanów zwiększało całkowitą śmiertelność. Wysokie spożycie tłuszczu wiązało się z niższym ryzykiem zgonu. I teraz najlepsze: wyższe spożycie tłuszczów nasyconych (czyli-też masła) było związane z 21% niższym ryzykiem udaru mózgu.

Oj, totalna sprzeczność z aktualnymi zaleceniami… (…) Nie stwierdzono ŻADNEGO ZWIĄZKU pomiędzy wyższym spożyciem masła, a wzrostem śmiertelności, ilości chorób układu krążenia, cukrzycy – dodaje.

Podsumowując, w świetle aktualnych badań masło jest dobrym produktem. – Nie ma więc sensu rezygnować z niego i „przestawiać się” na drogie, reklamowane, smarowidła masłopodobne – mówi lek. Świątkowska.

 

Produkt zawierający cholesterol hdl

Wymienia także inne plusy spożywania tłuszczów nasyconych:

  • Tłuszcze nasycone, szczególnie te w nabiale, mają neutralny lub nawet pozytywny wpływ na zdrowie sercowo-naczyniowe.
  • Istnieją sugestie, że spożycie żółtych serów (bogatych w tłuszcze nienasycone) może się wiązać ze zmniejszonym ryzykiem udaru i choroby wieńcowej.
  • Pełnotłusty nabiał zawiera bioaktywne cząsteczki.
  • Ludzie z wyższym stężeniem w ciele tłuszczów, które mamy w mleku przeżuwaczy, rzadziej cierpią na otyłość brzuszną, mają tkanki bardziej wrażliwe na insulinę, rzadziej zapadają na cukrzycę II typu, mają mniej stłuszczoną wątrobę stłuszczoną, a w ich ciele krąży mniej substancji mówiących o stanach zapalnych.

Może warto o tym pamiętać, gdy następnym razem zrezygnujesz z masła na kanapce?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

nabiał

Masz Hashiomoto i chcesz wyeliminować z diety nabiał? Dowiedz się, co sądzi na ten temat dietetyczka

Lubisz jogurt naturalny? Tylko zobacz, ile ma cennych właściwości!

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!

Masło jabłkowe czyli kanapkowa rewolucja

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Czy wiesz, czemu tyjesz?

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Tłuszcze trans zakazane!

Tłuszcze trans zakazane!

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Dobre i złe tłuszcze - jak wybierać?

Dobre i złe tłuszcze – jak wybierać?

Tłuszcze trans na celowniku

Tłuszcze trans na celowniku

Kwas oleinowy (OA)

Kwas oleinowy (OA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas gamma-linolenowy (GLA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

Kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy (DHA i EPA)

Aparat na zęby – zakładać najpierw górę czy dół? A może oba łuki na raz? Podpowiada ortodontka

istockphoto.com

Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?

pexels.com

5 faktów o odczulaniu

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Letni problem z gardłem

Nie uciekaj od smutku

5 sygnałów, których nie wolno lekceważyć

Katar sienny czy przeziębienie

Katar sienny czy przeziębienie – jak je odróżnić i jak leczyć?