Przejdź do treści

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić
Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chłopiec z nebulizatorem
Jak wybrać dobry i bezpieczny dla dziecka nebulizator? Wyjaśnia specjalistka
Amarantus – zbożowy hit. Nie tylko dla zestresowanych
Patenty na potencjalne leki antynowotworowe dl badaczy z Uniwersytetu Gdańskiego
Niezwykłe dokonanie badaczy z Gdańska! Pomoże w walce z nowotworami
aromaterapia Nabea
Aromaterapia w domu? To prostsze niż myślisz! Podpowiadamy, jak możesz zacząć przygodę z olejkami
Sekrety szczęśliwych par – 10 filarów udanego związku

– Mogę już teraz, w maju, usiąść w fotelu i rozpaczać nad straconymi wakacjami, a mogę powiedzieć sobie: nie wiem, jak będzie. Po prostu nie wiem. Zgoda na niewiedzę, niepewność bywa dla nas trudna, ale jest punktem wyjścia, przestrzenią na odczuwanie spokoju – tłumaczy Marta Banout, autorka programów pomocowych ułatwiających życie w sytuacji pandemii.

Jolanta Pawnik: Za nami dwa miesiące życia w cieniu pandemii. Chociaż zaczyna się stopniowe łagodzenie obowiązujących rygorów, coraz dobitniej dociera do nas, że do dawnego naszego życia nie wrócimy tak szybko i tak łatwo jak byśmy chcieli. Jaka jest droga do akceptacji tej sytuacji?

Marta Banout: Przede wszystkim należy najpierw zastanowić się, czym jest akceptacja. Często mówiąc „nie jestem w stanie tego zaakceptować” mamy tak naprawdę na myśli „nigdy mi się to nie spodoba”. A to nie to samo! Akceptacja nie oznacza zadowolenia, pochwały, uznania czegoś za moralnie dobre albo radosne. Zaakceptować coś oznacza nie mniej, nie więcej, jak tylko: przyjąć do wiadomości, że jest jak jest.

Akceptacja nie wyklucza też dążenia do poprawy trudnej sytuacji – tak naprawdę jest ona punktem, w którym mogę zacząć myśleć o moich możliwościach wpływu na zmianę tego, co mi nie odpowiada. Łatwiej wyjaśnić to na przykładzie. Kiedy człowiek dowiaduje się, że jest poważnie chory, może spędzać każdy dzień tupiąc nogą, płacząc, myśląc rzeczy w stylu „nie powinno tak być”. Akceptacja nie jest zmianą myślenia na pozytywne, np. „na pewno wszystko będzie dobrze” albo absurdalne „świetnie, że zachorowałem”. Zaakceptować chorobę znaczy myśleć: „okej, a więc zachorowałem. To jest fakt, już się wydarzył, tak jest i już. Ale chcę być zdrowy – co mogę zrobić, żeby przybliżać się do tego celu?”. Akceptacja daje nam spokój, pomaga zmienić myślenie pozytywne, życzeniowe, w zdrowy, przepełniony nadzieją optymizm, a potem podjąć odpowiednie działanie.

Mamy renesans takich wartości jak zdrowie, wolność, praca, przyjaciele, rodzina – czas koronawirusa ocenia socjolog

Ciągle nie jestem w stanie wyobrazić sobie sytuacji, że obecny stan, z mniejszymi czy większymi złagodzeniami rygorów, potrwa jeszcze przynajmniej kilkanaście miesięcy, że może nie być wakacji. To paraliżuje działania.

A czy mamy inną opcję? Mogę już teraz, w maju, usiąść w fotelu i rozpaczać nad straconymi wakacjami. A mogę powiedzieć sobie: nie wiem, jak będzie. Po prostu nie wiem. Zgoda na niewiedzę, niepewność bywa dla nas trudna, ale jest punktem wyjścia, przestrzenią na odczuwanie spokoju. Umiejętność tolerowania dyskomfortu, odpuszczenie próby posiadania całkowitej (choć złudnej) kontroli nad wszystkim – przeszłością, teraźniejszością i przyszłością – są potrzebne dla radzenia sobie ze stresem nie tylko w czasie pandemii. Wiem, jak jest teraz: kolejne tygodnie spędzam w sporych ograniczeniach. Co mogę zrobić, żeby wykorzystać ten czas jak najlepiej? Mam nadzieję, że izolacja szybko się skończy, ale w każdej chwili mogę przecież – akceptując to, co TERAZ jest – angażować się w czynności, które sprawiają mi radość, zwiększają moje poczucie sensu albo po prostu pozwalają mi odpocząć.

Jakie uczucia na drodze do akceptacji są naturalne a jakie powinny nas zastanowić?

Wszystkie uczucia czy emocje są naturalne i potrzebne. Każdy przeżywa izolację na swój sposób – niektórzy mają mnóstwo energii, inni wolą leżeć w łóżku; jedni czasem mocno się złoszczą, inni odczuwają raczej smutek. To, co może (i powinno) nas niepokoić, to m.in. utrzymywanie się obniżonego nastroju przez większość czasu, znaczące i trwające dłużej niż 2 tygodnie zmiany w apetycie, śnie czy libido, pojawiające się „znikąd” poczucie winy i nagle obniżona samoocena, niekontrolowane wybuchy złości, nadmiarowe i/lub ryzykowne przyjmowanie substancji psychoaktywnych, stany silnego lęku, utrudniającego funkcjonowanie i oczywiście wszelkie myśli o charakterze rezygnacyjnym czy samobójczym. Warto zwrócić uwagę na każdy objaw, który utrzymuje się w czasie, powoduje cierpienie i dezorganizuje codzienne życie.

Wiele osób manifestuje skrajne emocje, od euforii do całkowitego zniechęcenia. Jak nie poddać się natłokowi wiadomości i myśli?

Warto obserwować siebie, żeby znaleźć odpowiedź na pytanie: co ma największy wpływ na mój codzienny nastrój? Można stworzyć dwie listy – pierwsza: jakie newsy, rozmowy, aktywności sprawiają, że mój stres albo lęk rośnie? Druga: co pomaga mi o siebie zadbać, czuć się bezpiecznie, zachowywać spokój? Listy można powiesić w widocznym miejscu i, najprościej rzecz ujmując, unikać rzeczy z pierwszej, a zwiększać ilość/częstotliwość rzeczy z drugiej.

Czasem będzie to oznaczało ograniczenie oglądania wiadomości czy czasu spędzanego w mediach społecznościowych, czasem ograniczenie kontaktu z konkretnymi osobami lub postawienie im jasnych granic (np. „Bardzo się stresuję, kiedy kolejny raz rozmawiamy o ilości zachorowań. Nie chcę kontynuować tego tematu. Może opowiesz mi, co fajnego ostatnio oglądałeś?”). Kiedy mamy poczucie, że mimo wszystko nasze myśli coraz bardziej wymykają się nam spod kontroli, zawsze można skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty (obecnie najczęściej online).

Przygotowała pani specjalne programy pomocowe dla ludzi, którzy „za dużo myślą”. Możemy prosić o ich omówienie?

Broszury, które przygotowałam, odpowiednie są zarówno dla osób, które chcą „myśleć mniej” – tzn. zaangażować się w konstruktywne działania, zamiast wyłącznie się martwić – jak i dla tych, które chcą „myśleć więcej” – zastanowić się i sformułować głębszą refleksję dotyczącą obecnego czasu. Każda z broszur ma formę kilkunastostronicowego notatnika, gdzie po krótkim omówieniu poszczególnych zagadnień pojawiają się pytania/podpowiedzi i miejsce na notatki. Pierwsza część to pakiet nastawiony bardziej na samorozwój, czerpanie z czasu izolacji jak najwięcej, druga – pakiet antykryzysowy, skupiający się na trudnych emocjach związanych z przedłużającymi się ograniczeniami. Obydwa pakiety mają być pomocą dla każdego, służyć temu, aby czas izolacji był łatwiejszy do zniesienia, a czas „po” – bogatszy o nowe refleksje i doświadczenia! Darmowe pliki do prywatnego użytku można pobrać ze strony: www.martabanout.com.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Naukowcy ogłaszają, że Szwecja pokonała koronawirusa. Statystyki są zaskakujące

Naukowcy ogłaszają, że Szwecja wytworzyła odporność zbiorową i pokonała koronawirusa. Statystyki są zaskakujące

Lekarka pandemia

Ministerstwo ma nową strategię postępowania z pacjentami chorymi na COVID-19. Co się zmieni?

koronawirus, lekarze rodzinni

Powtarzał: dajcie lekarzom rodzinnym zlecać testy, a zobaczycie skalę epidemii. Michał Domaszewski o rekordach zakażeń w Polsce

pandemia koronawirusa

Ponad milion ofiar śmiertelnych koronawirusa na świecie. Zmarło co najmniej 7 tys. pracowników ochrony zdrowia

reglamentacja papieru toaletowego w Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii limity na papier toaletowy i środki dezynfekujące. Znów panika w sklepach

koronawirus w Polsce

Kolejny smutny rekord: najwyższy dobowy wzrost przypadków COVID-19 od początku epidemii w Polsce

poród w czasach pandemii koronawirusa

Jak pandemia zmieniła porody w Polsce? Opowiada Joanna Pietrusiewicz, prezeska Fundacji Rodzić po Ludzku

Kobieta w skafandrze ochronnym

Zasady zlecania testów na koronawirusa. Ministerstwo Zdrowia podało wytyczne

Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie

Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Kobieta chora na COVID-19 wyszła na zakupy. Sąd wydał wyrok

Kobieta chora na COVID-19 wyszła z domu na zakupy. Teraz sąd wydał wyrok

Tabletki

Rosyjski lek na COVID-19 już w aptekach. Jego cena: równowartość średniej rosyjskiej emerytury

koronawirus, pandemia

Główny Inspektor Sanitarny o COVID-10: spodziewamy się wzrostów zachorowań w ciągu najbliższego miesiąca

Michał Domaszewski, lekarz rodzinny

Przychodzi koronasceptyk do lekarza… Czyli Michał Domaszewski o tym, jak rozmawiać z osobami, które nie wierzą w pandemię

szczepionka na grypę

Ograniczenia w zapisywaniu i wydawaniu szczepionek przeciw grypie na jednego pacjenta

Jest prototyp polskiej szczepionki na koronawirusa. Różni się od tych opracowywanych w Chinach czy USA

Jest prototyp polskiej szczepionki na koronawirusa. Różni się od tych opracowywanych w Chinach czy USA

Spirometria

Spirometria w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Dlaczego większość gabinetów jej nie wykonuje?

koronawirus

Stworzono lek „całkowicie neutralizujący” koronawirusa. To może być przełom w walce z pandemią

Ekspedientka nie obsłużyła klientki, która nie miała maseczki. Teraz zapadł wyrok

Ekspedientka nie obsłużyła klientki, która nie miała maseczki. Teraz zapadł wyrok

koronawirus

Ile osób bez chorób współistniejących zmarło na COVID-19 w Polsce? Są konkretne liczby

Od dziś trzy typy szpitali dla chorych na COVID-19. Jak system będzie działał w praktyce?

Od 15 września trzy typy szpitali dla chorych na COVID-19. Jak system będzie działał w praktyce?

Madison Presser

4-latka odgrywa sceny z filmowych hitów. W czasie pandemii zebrała ponad 12 tys. dolarów dla potrzebujących

Benjamin Netanjahu

Izrael ponownie wprowadza lockdown z powodu koronawirusa. Liczba zakażeń w tym kraju drastycznie rośnie

Szczepionka na COVID-19

Prawie połowa Polaków nie chce się szczepić przeciwko COVID-19. Podobnie sceptyczni jedynie Węgrzy i Rosjanie

Ludzie w maseczkach ochronnych

Padł kolejny światowy rekord zakażeń SARS-CoV-2. Gdzie jest ich najwięcej?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.