Przejdź do treści

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić
Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak dbać o zęby? Nasze największe grzechy związane z higieną jamy ustnej
Jak dbać o zęby? Oto największe grzechy, jakie popełniamy. Wymienia dentysta Tomasz Kupryś
matka z noworodkiem
Ginekolog: podtlenek azotu to jedna z najprostszych form łagodzenia bólu porodowego. Za rzadko się o tym mówi
Seks a spalanie kalorii
W czasie seksu spalamy kalorie, to wiemy. Co robić, aby tracić ich jeszcze więcej?
koronawirus SARS-CoV-2
Zmiany w zaleceniach dotyczących pacjentów z COVID-19. Chlorochina nie jest już rekomendowana w leczeniu podstawowym!
Ludzie w kinie
Od 6 czerwca pójdziemy do kin na nowych zasadach. Jakie warunki trzeba spełnić, by udać się na seans?

– Mogę już teraz, w maju, usiąść w fotelu i rozpaczać nad straconymi wakacjami, a mogę powiedzieć sobie: nie wiem, jak będzie. Po prostu nie wiem. Zgoda na niewiedzę, niepewność bywa dla nas trudna, ale jest punktem wyjścia, przestrzenią na odczuwanie spokoju – tłumaczy Marta Banout, autorka programów pomocowych ułatwiających życie w sytuacji pandemii.

Jolanta Pawnik: Za nami dwa miesiące życia w cieniu pandemii. Chociaż zaczyna się stopniowe łagodzenie obowiązujących rygorów, coraz dobitniej dociera do nas, że do dawnego naszego życia nie wrócimy tak szybko i tak łatwo jak byśmy chcieli. Jaka jest droga do akceptacji tej sytuacji?

Marta Banout: Przede wszystkim należy najpierw zastanowić się, czym jest akceptacja. Często mówiąc „nie jestem w stanie tego zaakceptować” mamy tak naprawdę na myśli „nigdy mi się to nie spodoba”. A to nie to samo! Akceptacja nie oznacza zadowolenia, pochwały, uznania czegoś za moralnie dobre albo radosne. Zaakceptować coś oznacza nie mniej, nie więcej, jak tylko: przyjąć do wiadomości, że jest jak jest.

Akceptacja nie wyklucza też dążenia do poprawy trudnej sytuacji – tak naprawdę jest ona punktem, w którym mogę zacząć myśleć o moich możliwościach wpływu na zmianę tego, co mi nie odpowiada. Łatwiej wyjaśnić to na przykładzie. Kiedy człowiek dowiaduje się, że jest poważnie chory, może spędzać każdy dzień tupiąc nogą, płacząc, myśląc rzeczy w stylu „nie powinno tak być”. Akceptacja nie jest zmianą myślenia na pozytywne, np. „na pewno wszystko będzie dobrze” albo absurdalne „świetnie, że zachorowałem”. Zaakceptować chorobę znaczy myśleć: „okej, a więc zachorowałem. To jest fakt, już się wydarzył, tak jest i już. Ale chcę być zdrowy – co mogę zrobić, żeby przybliżać się do tego celu?”. Akceptacja daje nam spokój, pomaga zmienić myślenie pozytywne, życzeniowe, w zdrowy, przepełniony nadzieją optymizm, a potem podjąć odpowiednie działanie.

Mamy renesans takich wartości jak zdrowie, wolność, praca, przyjaciele, rodzina – czas koronawirusa ocenia socjolog

Ciągle nie jestem w stanie wyobrazić sobie sytuacji, że obecny stan, z mniejszymi czy większymi złagodzeniami rygorów, potrwa jeszcze przynajmniej kilkanaście miesięcy, że może nie być wakacji. To paraliżuje działania.

A czy mamy inną opcję? Mogę już teraz, w maju, usiąść w fotelu i rozpaczać nad straconymi wakacjami. A mogę powiedzieć sobie: nie wiem, jak będzie. Po prostu nie wiem. Zgoda na niewiedzę, niepewność bywa dla nas trudna, ale jest punktem wyjścia, przestrzenią na odczuwanie spokoju. Umiejętność tolerowania dyskomfortu, odpuszczenie próby posiadania całkowitej (choć złudnej) kontroli nad wszystkim – przeszłością, teraźniejszością i przyszłością – są potrzebne dla radzenia sobie ze stresem nie tylko w czasie pandemii. Wiem, jak jest teraz: kolejne tygodnie spędzam w sporych ograniczeniach. Co mogę zrobić, żeby wykorzystać ten czas jak najlepiej? Mam nadzieję, że izolacja szybko się skończy, ale w każdej chwili mogę przecież – akceptując to, co TERAZ jest – angażować się w czynności, które sprawiają mi radość, zwiększają moje poczucie sensu albo po prostu pozwalają mi odpocząć.

Jakie uczucia na drodze do akceptacji są naturalne a jakie powinny nas zastanowić?

Wszystkie uczucia czy emocje są naturalne i potrzebne. Każdy przeżywa izolację na swój sposób – niektórzy mają mnóstwo energii, inni wolą leżeć w łóżku; jedni czasem mocno się złoszczą, inni odczuwają raczej smutek. To, co może (i powinno) nas niepokoić, to m.in. utrzymywanie się obniżonego nastroju przez większość czasu, znaczące i trwające dłużej niż 2 tygodnie zmiany w apetycie, śnie czy libido, pojawiające się „znikąd” poczucie winy i nagle obniżona samoocena, niekontrolowane wybuchy złości, nadmiarowe i/lub ryzykowne przyjmowanie substancji psychoaktywnych, stany silnego lęku, utrudniającego funkcjonowanie i oczywiście wszelkie myśli o charakterze rezygnacyjnym czy samobójczym. Warto zwrócić uwagę na każdy objaw, który utrzymuje się w czasie, powoduje cierpienie i dezorganizuje codzienne życie.

Wiele osób manifestuje skrajne emocje, od euforii do całkowitego zniechęcenia. Jak nie poddać się natłokowi wiadomości i myśli?

Warto obserwować siebie, żeby znaleźć odpowiedź na pytanie: co ma największy wpływ na mój codzienny nastrój? Można stworzyć dwie listy – pierwsza: jakie newsy, rozmowy, aktywności sprawiają, że mój stres albo lęk rośnie? Druga: co pomaga mi o siebie zadbać, czuć się bezpiecznie, zachowywać spokój? Listy można powiesić w widocznym miejscu i, najprościej rzecz ujmując, unikać rzeczy z pierwszej, a zwiększać ilość/częstotliwość rzeczy z drugiej.

Czasem będzie to oznaczało ograniczenie oglądania wiadomości czy czasu spędzanego w mediach społecznościowych, czasem ograniczenie kontaktu z konkretnymi osobami lub postawienie im jasnych granic (np. „Bardzo się stresuję, kiedy kolejny raz rozmawiamy o ilości zachorowań. Nie chcę kontynuować tego tematu. Może opowiesz mi, co fajnego ostatnio oglądałeś?”). Kiedy mamy poczucie, że mimo wszystko nasze myśli coraz bardziej wymykają się nam spod kontroli, zawsze można skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty (obecnie najczęściej online).

Przygotowała pani specjalne programy pomocowe dla ludzi, którzy „za dużo myślą”. Możemy prosić o ich omówienie?

Broszury, które przygotowałam, odpowiednie są zarówno dla osób, które chcą „myśleć mniej” – tzn. zaangażować się w konstruktywne działania, zamiast wyłącznie się martwić – jak i dla tych, które chcą „myśleć więcej” – zastanowić się i sformułować głębszą refleksję dotyczącą obecnego czasu. Każda z broszur ma formę kilkunastostronicowego notatnika, gdzie po krótkim omówieniu poszczególnych zagadnień pojawiają się pytania/podpowiedzi i miejsce na notatki. Pierwsza część to pakiet nastawiony bardziej na samorozwój, czerpanie z czasu izolacji jak najwięcej, druga – pakiet antykryzysowy, skupiający się na trudnych emocjach związanych z przedłużającymi się ograniczeniami. Obydwa pakiety mają być pomocą dla każdego, służyć temu, aby czas izolacji był łatwiejszy do zniesienia, a czas „po” – bogatszy o nowe refleksje i doświadczenia! Darmowe pliki do prywatnego użytku można pobrać ze strony: www.martabanout.com.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta pływa w basenie sportowym

6 czerwca na nowych zasadach zostaną otwarte baseny i sauny. Jak będzie wyglądała wizyta w tych miejscach?

dziewczyna na korytarzu szpitalnym

Nawet 350 zł więcej za wizytę u lekarza i dentysty. Prywatne gabinety każą sobie płacić za to, że przystosowały się do wymogów sanitarnych

Ojciec z córką przebrani za bohaterów z bajek

Koronawirusowa parada kostiumów. Ojciec z córką przebierali się codziennie, by wynieść śmieci

Przestaniesz pytać, dlaczego maseczkę trzeba ściągać za gumkę/Pexels

Przestaniesz pytać, dlaczego maseczkę trzeba ściągać za gumkę. Łukasz Durajski zebrał najnowsze doniesienia ws. koronawirusa

okładki Vogue'a z bohaterkamii pandemii koronawirusa

„Nowa linia frontu” walki z pandemią. Brytyjski „Vogue” honoruje na okładkach „ciche bohaterki codzienności”

Dziecko w szkole

Koronawirus w Polsce a nauka zdalna. MEN: dzieci nie wrócą do szkół do końca roku szkolnego

starszy mężczyzna w maseczce

„Osoby zbliżające się do setki są niezniszczalne”. 90-latkowie lepiej radzą sobie z koronawirusem niż młodsi seniorzy?

lekarz zakładający rękawiczki jednorazowe

Poradnie specjalistyczne na nowo otwarte. Szpitale jednoimienne powoli wracają do działalności sprzed epidemii

Para starszych osób nad morzem - sanatorium

Koronawirus a sanatoria. Sprawdź, na jakich zasadach będą działać

Krew w worku

„Nie bądź wampir, podziel się krwią”. Łukasz Durajski organizuje nowy challenge zdrowotny

Kobieta na plaży

Koronawirus a plażowanie. Znamy zalecenia Państwowego Zakładu Higieny

„To my zatrzymujemy chcących wejść do kościoła czy kaplicy. Powiedzenie bliskim zmarłego, że nie mogą uczestniczyć we mszy, nie było proste” – mówi Łukasz pracujący w branży pogrzebowej

Globus a pod nim ręka

Lekarz Dawid Ciemięga pozywa osoby, które atakują prof. Krzysztofa Simona w internecie

Czy dzieci na placu zabaw powinny nosić maseczki?/Rawpixel

Czy dzieci na placu zabaw powinny nosić maseczki? Oto oficjalne wytyczne

Pandemia koronawirusa a restauracje / gettyimages

„Jestem anestezjologiem wszystkich, ładnych i brzydkich. Ale nie będę anestezjologiem kretynów”. Włoski lekarz nie wytrzymał

Psycholog pielęgniarek: Hejt wobec medyków przenosi się na ich rodziny

„Zamiast kulturalnej dyskusji i wspólnego szukania najlepszych rozwiązań jest grupowy lincz”. Psycholog o hejcie wobec pielęgniarek i lekarzy w czasie pandemii

Pandemia koronawirusa w USA - Olivia Grunt przytula babcię

Czy bliskość w dobie koronawirusa jest możliwa? „Time” opublikował zdjęcie, które wzrusza do łez. Poznaj jego historię

Kolejny etap znoszenia restrykcji. „Od soboty wiele się zmieni” – zapowiada premier

Koronawirus w Polsce. Kolejny etap znoszenia restrykcji. „Od soboty wiele się zmieni” – zapowiada premier

Dwie kobiety w maseczkach jadą autobusem i rozmawiają ze sobą

Koronawirus. Dystans 2 metrów nie wystarczy. Zobacz, jak zarażony „obsypuje” wirusem swojego rozmówcę

Kobieta w masce - koronawirus

Tak niskiej liczby osób zmarłych na COVID-19 nie było od tygodni. Do zdrowia wróciły ponad dwa miliony osób

„Nikt bliski nie odprowadził mnie na blok operacyjny. Nikt mnie nie przytulał. Nie było ostatniego pocałunku ani pomachania przez szybę. To było przykre” – mówi Anna Ukielska, która przeszła operację onkologiczną w czasie koronawirusa

Dziewczynka idzie do szkoły w maseczce - koronawirus

Dzieci z klas I-III wróciły do szkół. Sprawdź, na jakich zasadach

Kobiety w maseczkach - koronawirus

Koronawirus w Polsce. Minister zdrowia zapowiada zniesienie obowiązku noszenia maseczek

Polski lek na koronawirusa / istock

Polski lek na koronawirusa coraz bliżej. Badania będą prowadzone w Lublinie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?