Przejdź do treści

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

mleko
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia
Odgłosy, które doprowadzają do szału. Czy to mizofonia?
STOP Barierom. Ruszyła kampania zwracająca uwagę na problemy niepełnosprawnych
7 rzeczy, którymi nieświadomie pogarszasz chorobę lokomocyjną dziecka
„Wyrazy miłości dla mam zawstydzających mnie za występ na stand upie”. Amy Schumer świetną ripostą odpowiada na hejt

W pracy wiele koleżanek pije kawę z mlekiem bez laktozy, mówiąc, że po nim czują się lepiej. Ale co im właściwie dolega? Czy nietolerancja laktozy jest tak częstym schorzeniem, czy jednak popadamy w trend żywieniowy zakładający, że laktoza to samo zło? O tym, dla kogo są produkty z przekreślonym napisem „laktoza”, napisała na swoim profilu na Instagramie dietetyk Barbara Dąbrowska-Górska.

Coraz częściej sięgamy po produkty bez laktozy. Jedni z konieczności związanej z nietolerancją, drudzy zaś – z mody. Instynktownie sięgamy po produkty z przekreślonym napisem „laktoza”, wierząc, że to zdrowszy, lepszy wybór. Jednak, jak potwierdza dietetyk, nie jest to produkt konieczny dla każdego. Zatem, kto powinien po niego sięgać? Zdecydowanie osoby mające nietolerancję laktozy.

Mleko bez laktozy cieszy się coraz większą popularnością, ale nie dla każdego jest ono wskazane. Takie mleko powinny kupować osoby, które cierpią na nietolerancję laktozy (a to problem nawet co 3. Polaka). Mleko bez laktozy nie nadaje się dla osób, które mają alergię na białka mleka krowiego. Nie ma też potrzeby by pić je, gdy dobrze tolerujesz zwykłe produkty mleczne.

napisała Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk prowadząca profil na Instagramie

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dla kogo jest mleko bez laktozy? 🐮Mleko bez laktozy cieszy się coraz większą popularnością, ale nie dla każdego jest ono wskazane. Takie mleko powinny kupować osoby, które cierpią na nietolerancję laktozy (a to problem nawet co 3 Polaka). 🐮Mleko bez laktozy nie nadaje się dla osób, które mają alergię na białka mleka krowiego. Nie ma też potrzeby by pić je (bo wszyscy tak robią!), gdy dobrze tolerujesz zwykłe produkty mleczne. 🐮Mleko bez laktozy jest droższe, nawet o 0,5-1 zł za litr! Po co wyrzucać pieniądze w błoto? 👍Jednak jeśli masz nietolerancję laktozy mleko pozbawione laktozy jest dla ciebie świetnym rozwiązaniem, by znów cieszyć się kawą latte. Nie bój się, nie ma w nim żadnej chemii, bo laktoza jest rozłożona przez dokładnie ten sam enzym, który robi to w przewodzie pokarmowym (laktaza) tylko na etapie produkcji. ➡️Chcesz dowiedzieć się więcej o nietolerancji laktozy? Zajrzyj na mój blog: https://barbaradabrowska.pl/nietolerancja-laktozy-kompendium-wiedzy-objawy-diagnoza-zawartosc-w-produktach-infografika-dietetyka/ Grafika: @adamkoteckidj ❤️ #nietolerancjalaktozy #mleko #laktoza #laktaza #dietetyk #dietetykradzi #barbaradabrowska

Post udostępniony przez Barbara Dąbrowska-Górska (@barbaradabrowska.pl)

Czym jest laktoza?

Laktoza to cukier zawarty w mleku, a dokładniej dwucukier składający się z glukozy i galaktozy. Żeby strawić laktozę, potrzebny jest enzym zwany laktazą, który rozłoży enzym na mniejsze cząsteczki. Gdzie znajdziemy laktozę? W mleku, kefirze, jogurtach, maślankach, serach, lodach, śmietanie a także w produktach, do których produkty mleczne dodawano podczas ich wytwarzania: chlebie, w sosach i zupkach instant, słodyczach. Laktoza jest również składnikiem wielu leków, dlatego cierpiąc na jej nietolerancję, warto w sposób szczególny zwrócić uwagę na etykietę preparatu.

Monika Prześlakowska

Nietolerancja laktozy

Nietolerancja laktozy występuje wówczas, gdy organizm produkuje zbyt mało laktazy lub wcale jej nie wytwarza, a cukier mleczny nie jest w wystarczającym stopniu rozkładany, przez co zalega w przewodzie pokarmowym (bakterie jelitowe fermentują laktozę do gazów i kwasów) i może wywoływać bóle brzucha, wzdęcia, gazy, kolki.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

✅Laktoza (zwana cukrem mlecznym) to dwucukier, składający się z jednej cząsteczki glukozy i galaktozy. Jej trawienie odbywa się w jelicie cienkim, pod wpływem enzymu- laktazy. ✅ Niektóre osoby mogą cierpieć na nietolerancję laktozy. Może mieć ona dwa podłoża- wynikać z całkowitego braku aktywności enzymu (bardzo rzadka postać zwana alaktazją) lub zmniejszenia aktywności (hipolaktazja). ✅ Hipolaktazja może być pierwotna (uwarunkowana autosomalnie recesywnie, ujawniająca się w wieku dojrzewania lub dorosłym) oraz wtórna (np. w chorobach jelitowych). ✅Hipolaktazja dotyczy 20-37% dorosłych. Ciekawostką jest, że w Indii, czy Wietnamie ponad 80% populacji ma problemy z trawieniem laktozy. ❌Objawy nietolerancji laktozy to: kurcze brzucha, uczucie przelewania, biegunki, czy wzdęcia po spożyciu posiłku zawierającego wspomniany wyżej dwucukier. ❌Postępowanie w tej jednostce chorobowej obejmuje: całkowitą rezygnację z produktów zawierających laktozę, ograniczenie ich lub stosowanie preparatów zawierających laktazę przed posiłkiem. ❌Należy pamiętać, że wiele osób pomimo nietolerancji jest w stanie część laktozy strawić, dlatego warto jest znaleźć swoje „ograniczenia”. ❌ Dieta eliminacyjna obejmuje rezygnację z : mleka, jogurtów, kefiru i serów białych. Uwaga: ⛔️Pamiętaj, że produkty z logiem „Bez laktozy” zwykle z tyłu posiadają dopisek, tłumaczący, że produkt ma po prostu cukru mlecznego mniej, niż „laktozowy” odpowiednik. Oznacza to, że np. po dwóch kubeczkach jogurtu „bez laktozy” możesz odczuwać objawy wspomniane wyżej. ⛔️Napis na serze żółtym „lactose free” to zwykły chwyt marketingowy. Mleko w 100g posiada około 4.5-5g cukru mlecznego, a ser żółty 0.1. Oznacza to, że „z natury” jest praktycznie pozbawiony tego dwucukru. Ktoś dotrwał do końca? Jak wam się podobał taki edukacyjny post? #fitzuzulekedukuje

Post udostępniony przez Uśmiechnij się i żyj zdrowo🌻 (@zuzanna.lipiec)

Nietolerancja może mieć dwa podłoża - wynikać z całkowitego braku aktywności enzymu lub zmniejszenia jego aktywności (hipolaktazja). Hipolaktazja może być pierwotna, uwarunkowana autosomalnie recesywnie, ujawniająca się w wieku dojrzewania lub dorosłym, oraz wtórna np. w chorobach jelitowych. Schorzenie to dotyczy 20-37 proc. dorosłych. 

Zuzanna Lipiec, studentka medycyny

Jak się otrzymuje produkt bezlaktozowe?

Do wytwarzania produktów bez laktozy stosuje się dodatek enzymu laktazy, który rozkłada cukier mleczny na łatwostrawną glukozę i galaktozę. Gotowy produkt może być nieco słodszy, ale sam proces nie wpływa na wzrost jego kaloryczności. Wyższy natomiast może być jego indeks glikemiczny, dlatego osoby z cukrzycą czy insulinoopornością powinny zwrócić na to szczególną uwagę.

Mleko bez laktozy nie jest zdrowsze i bardziej wartościowe. Nie jest to także produkt, którego należałoby się bać, jest bezpieczny. Jest przeznaczony dla osób, które nie tolerują laktozy, ale nie chcą rezygnować z nabiału. Warto zaznaczyć, że jeżeli jesteście uczuleni na białka mleka, to produkt bezlaktozowy nie rozwiąże problemu. Nie ma w nim cukru, czyli laktozy, ale białka mleka jak najbardziej są.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Jedzenie na blacie

Największe błędy odchudzania. Rozmowa z dietetyczką Aliną Olczak

Cała prawda o interwałach. Trener wyjaśnia w jaki sposób z nich korzystać

Wegańskie masło jaglane

Kobieta przed laptopem

Okno żywieniowe – czy to bezpieczna metoda odchudzania? Sprawdziliśmy, co dietetyczki sądzą o Intermittent Fasting

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Wiosenny pad thai z makaronem z cukinii

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Chcesz zgubić poświąteczne kilogramy? Wypróbuj przepis na warzywny koktajl odchudzający

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!