Przejdź do treści

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek
Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Fot.: Gettyimages.com
Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia
jęczenie w seksie
Jęczysz w trakcie seksu, bo „tak trzeba”? Psycholożka odradza
kobieta z twarzą w cieniu
Pielęgnacja skóry atopowej jesienią. Wiemy, co zrobić, by AZS nie było tak uciążliwe
„Mam ochotę uciec na koniec świata”. Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?
reglamentacja papieru toaletowego w Wielkiej Brytanii
W Wielkiej Brytanii limity na papier toaletowy i środki dezynfekujące. Znów panika w sklepach

Motywacja do ćwiczeń jest niezbędna do tego, aby osiągnąć założenie cele treningowe. Czasem jest to pozbycie się wałeczków tłuszczu, innym razem – wymodelowanie ładnej sylwetki. Pomimo wielkich chęci, wiele z nas ma ochotę poddać się już po pierwszym dniu, kiedy efekty naszej pracy nie są jeszcze w żaden sposób widoczne. Co warto zatem zrobić, aby być bardziej zdeterminowaną?

Nietrudno jest stracić motywację do ćwiczeń – mogą na to wpłynąć dziesiątki rozmaitych czynników. Zmęczenie, rutyna, brzydka pogoda…  Co więcej, jak pokazują badania, utrzymywanie formy jest szczególnie trudne w tych chłodniejszych porach roku. Nie jest to jednak niemożliwe! Poniżej podajemy kilka trików, dzięki którym wybierzesz siłownię zamiast kawy i ciastka.

Zrób plan działania

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, aby poprawić motywację – dotyczy to nie tylko ćwiczeń. Aby nie kojarzył ci się źle (co, niestety, czasem się zdarza), warto go wykonać np. w formie charakterystycznego, kolorowego kolażu. Niektóre ćwiczenia nie muszą być dla ciebie przyjemne – w takich sytuacjach warto zastosować dodatkowo metodę sandwicza. Na czym ona polega? To proste: na tym, aby ćwiczyć pomiędzy czynnościami, które lubisz wykonywać.

Prowadź regularne pomiary

Aby nabrać motywacji do ćwiczeń, to – jeśli ćwiczysz już od pewnego czasu – regularnie prowadź pomiary ciała oraz zapisuj wyniki osiągnięte podczas treningu. Przykładowo, jeśli twoim problemem są zbyt masywne uda, zmierz ich obwód na początku, a następnie obserwuj, co się z nimi dzieje. Kiedy zauważysz pierwsze efekty, motywacja do ćwiczeń będzie u ciebie znacznie większa. Ważne jest to, aby regularnie zapisywać wyniki na kartce lub w pliku – możesz ustalić, że będziesz robić to np. co tydzień lub częściej.

Zobacz także: Motywacja – decydujesz i działasz.

Ćwicz przy ulubionej muzyce

Nie jest tajemnicą, że przy ukochanych piosenkach ćwiczy się o wiele lepiej. Potwierdzają to również naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, którzy przeprowadzili badania na ćwiczących osobach. Okazało się, że faktycznie: niezależnie od tego, czy są to biegi czy jazda na rowerze, słuchanie muzyki sprawia, że wiele osób trenuje dłużej, mniej się przy tym męcząc. Pamiętaj jednak, że powolne kawałki na wiele się tu nie zdadzą: zdecydowanie warto wybrać te piosenki, które dadzą ci przysłowiowego „kopa” do działania.

Trenuj ze znajomymi

Problem braku motywacji do ćwiczeń można rozwiązać dzięki wspólnym ćwiczeniom. Sprawiają one, że częściej zapomina się o różnych wymówkach: jeżeli jesteś z kimś umówiona na określoną godzinę, głupio – po prostu – nie przyjść na trening. Jednocześnie, jeśli ćwiczysz np. ze swoją przyjaciółką, możesz liczyć na wsparcie w momencie, kiedy będziesz przeżywać chwile zwątpienia. Niezależnie od tego, czy będzie to joga, czy też ćwiczenia na siłowni – towarzystwo osób z podobnym hobby z pewnością ci się przyda. Czasem warto też zdecydować się na treningi grupowe, wśród ludzi, którzy czerpią z nich ogromną radość – daje to duży zastrzyk energii.

owsianka

Oglądaj filmiki motywujące

Oglądanie historii innych osób, które zaczynały tak, jak ty, może zdziałać cuda. Dzięki nim uwierzysz, że warto wybrać tę samą drogę, która –jak na początku często się wydaje – prowadzi donikąd. Podobny efekt może wywołać oglądanie zdjęć typu „before/after”, które prezentują sylwetki różnych osób przed rozpoczęciem ćwiczeń oraz po licznych treningach. Warto czasem również posłuchać wypowiedzi licznych trenerów, którzy twierdzą, że warto podjąć duży wysiłek, aby osiągnąć efekty.

 

Bibliografia:

  1. Factors influencing adherence to regular exercise in middle-aged women: a qualitative study to inform clinical practice, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3975263/
  2. Motivation Peer Training – Bridging the gap for people with mobility disabilities, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5594263/
  3. Received social support and exercising: An intervention study to test the enabling hypothesis, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/bjhp.12139

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Jak prawidłowo robić przysiady, by uniknąć kontuzji?

Cubii - co to jest? Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Kobieta robi pompki

Pompki – jak zrobić, rodzaje pompek, efekty ćwiczeń

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz! I wcale nie jest tylko dla facetów

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Zajęcia fitness – jak się w tym połapać? Tłumaczy Kasia Bigos

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?