Przejdź do treści

Na czym smażyć? Na oliwie! Dietetycy z „Dietetyki nie na żarty” wyjaśniają dlaczego

Oliwa z oliwek / istock
Oliwa z oliwek / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak zwracać się do osób trans i niebinarnych? Stowarzyszenie „Miłość nie wyklucza” wyjaśnia
Kiedy iść do psychiatry?
Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych
Kobieta idzie do samolotu
Jak zadbać o wzrok w trakcie podróży samolotem?
Dieta zupowa, czyli jadłospis pełen zup. Czy warto ją stosować?
Zachorowań na grypę o połowę mniej niż w zeszłym roku. Pozytywny efekt uboczny koronawirusa?

Na czym smażyć? Dietetycy z profilu „Dietetyka nie na żarty” uprzedzają: żadnych babcinych receptur w stylu „na smalczyku najsmaczniej”! I dodają, że najlepsza do smażenia jest oliwa. Skąd ten wybór? Eksperci wszystko wyjaśniają w swoim poście na profilu na Instagramie. 

Oliwa – dlaczego warto na niej smażyć?

„Większość z nas od czasu do czasu korzysta z obróbki kulinarnej, jaką jest smażenie i oczywiście lepszą metodą będzie duszenie na patelni, ale umówmy się schaboszczaka nie poddusisz. A jak już smażyć to jasne, że na oliwie…” – tak zaczyna się post ekspertów prowadzących profil „Dietetyka nie na żarty”.

Dlaczego to najlepszy wybór? Dietetycy wyjaśniają, że oliwa w głównej mierze zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe nadające się do obróbki termicznej. W jednym z badań sprawdzono stabilność oliwy podczas długotrwałego smażenia, które trwało 24-27 godzin.

„Ustalono, że po 24. godzinie w oliwie powstaje mniej niż 1 proc. niekorzystnych związków (lotnych aldehydów oraz następuje zmiana poziomu kwasowości oliwy). To bardzo mała ilość, dlatego wyobraź sobie co dzieje się z tłuszczem, kiedy użyjesz łyżki oliwy do smażenia przez 10 minut – niewiele” – piszą eksperci.

Polifenole zawarte w oliwie

Jak dodają dietetycy, wykazano też, że duże znaczenie mają polifenole znajdujące się w oliwie i to one wpływają ochronnie na proces utleniania kwasów. Czy to znaczy, że tylko najlepszej jakości oliwa sprawdzi się do smażenia? Otóż nie. W badaniu sprawdzano oliwę z pierwszego tłoczenia, jak i oliwę rafinowaną.

Jeśli twierdzisz, że nie smażysz na oliwie, bo nie lubisz jej posmaku w posiłku to mamy rozwiązanie – sięgnij po oliwę rafinowaną. Rafinacja polega na usunięciu pewnych związków (m.in. polifenoli) odpowiadających za specyficzny smak oliwy.

Jeśli do tej pory smażyłeś na maśle lub oleju kokosowym to zmiana na oliwę na pewno będzie świetnym wyborem żywieniowym, aby kontrolować spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. Badania pokazują, że zamiana 5 proc. kalorii pochodzących z nasyconych kwasów tłuszczowych (z masła czy oleju kokosowego) na jednonienasycone kwasy tłuszczowe (oliwę) zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca o 15 proc.!” – wyjaśniają specjaliści.

Dietetycy zachęcają także do ograniczania smażenia wszystkich potraw i wybierania innych metod, takich jak: duszenie, gotowanie czy pieczenie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

❗️ DO SMAŻENIA NAJLEPSZA OLIWA ❗️ . 🍳 Na czym smażyć? I uprzedzam odpowiedź: żadnych babcinych receptur w stylu „na smalczyku najsmaczniej”. . 🥩 Większość z nas od czasu do czasu korzysta z obróbki kulinarnej, jaką jest smażenie i oczywiście lepszą metodą będzie duszenie na patelni, ale umówmy się schaboszczaka nie poddusisz. A jak już smażyć to jasne, że na oliwie. . 📈 Dlaczego jest to najlepszy wybór? Oliwa w głównej mierze zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe nadające się do obróbki termicznej. W badaniu sprawdzono stabilność oliwy podczas długotrwałego smażenia, które trwało 24 – 27 godzin. Ustalono, że po 24. godzinie w oliwie powstaje mniej niż 1% niekorzystnych związków (lotnych aldehydów oraz następuje zmiana poziomu kwasowości oliwy) [1]. To bardzo mała ilość, dlatego wyobraź sobie co dzieje się z tłuszczem, kiedy użyjesz łyżki oliwy do smażenia przez 10 minut – niewiele. . 🧐 Wykazano też, że duże znaczenie mają polifenole znajdujące się w oliwie i to one wpływają ochronnie na proces utleniania kwasów. Czy to znaczy, że tylko najlepszej jakości oliwa sprawdzi się do smażenia? Otóż nie. W badaniu sprawdzano oliwę z pierwszego tłoczenia, jak i oliwę rafinowaną – obie były legitne. . ☝️ Jeśli twierdzisz, że nie smażysz na oliwie, bo nie lubisz jej posmaku w posiłku to mamy rozwiązanie – sięgnij po oliwę rafinowaną. Rafinacja polega na usunięciu pewnych związków (m.in. polifenoli) odpowiadających za specyficzny smak oliwy. . 🥥 Jeśli do tej pory smażyłeś na maśle lub oleju kokosowym to zmiana na oliwę na pewno będzie świetnym wyborem żywieniowym, aby kontrolować spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. Badania pokazują, że zamiana 5% kalorii pochodzących z nasyconych kwasów tłuszczowych (z masła czy oleju kokosowego) na jednonienasycone kwasy tłuszczowe (oliwę) zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca o 15% [2]. . 👩‍🍳 Zachęcamy do ograniczania smażenia wszystkich potraw i wybierania innych metod jak duszenie, gotowanie czy pieczenie, jednak robiąc to okazjonalnie korzystaj z oliwy! . A Ty na czym smażysz? ⤵️ #dieta #dietetyk #oliwa #diet

Post udostępniony przez Dietetyka #NieNaŻarty (@dietetykanienazarty.pl)

Dietetycy „nie na żarty”

„Odchudzamy, bo się znamy!” – piszą specjaliści z „Dietetyki nie na żarty”. Kim są nienażarci dietetycy? To Leszek Racut, Wojciech Matras i Arkadiusz Matras.

„Pomagamy zarówno zawodowym sportowcom, ambitnym amatorom jak i osobom chcącym poprawić swój stan zdrowia. Dietetyka jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną nauki, dlatego stale aktualizujemy swoją wiedzę. Współpracujemy z klubami sportowymi i prowadzimy szkolenia dla trenerów personalnych edukując z zakresu żywienia. Na swoim koncie mamy pracę opublikowaną w periodyku naukowym jak i czasopismach popularnonaukowych. Uczestniczymy również w konferencjach naukowych, a nasze wystąpienia były kilkukrotnie uznawane za najlepsze” – piszą o sobie na stronie.

Dietetycy są też aktywni w mediach społecznościowych. Ich profil na Instagramie obserwuje obecnie ponad 65 tys. osób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Tłuszcz i cholesterol naprawdę są takie groźne? Rozprawiamy się z mitami

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Olej z ryżu / istock

Główny Inspektorat Sanitarny poinformował o wycofaniu oleju z ryżu. Nie powinno się go spożywać

Na czym smażyć? Zobacz, czym się różnią poszczególne oleje

Na jakim tłuszczu smażyć?

Najzdrowszy olej do smażenia? Masło czy inny tłuszcz?

Hipercholesterolemia nie boli. Zrób lipidogram!

Hipercholesterolemia nie boli. Zrób lipidogram!

Produkty light / istock

Jak to jest z produktami light? „To zależy”. Wyjaśnia Radosław Smolik, dietetyk

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Olej kokosowy – jaki wybrać i gdzie kupić najlepszy?

Kobieta wybiera dietę miażdżycową

Miażdżyca – jakie są przyczyny, objawy, jak wygląda leczenie i dieta

Chleb

Dlaczego chleb nie sprawia, że tyjesz? Mamy prosty przykład od „Moja dietetyka”

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Cholesterol w diecie / istock

Po co nam cholesterol? Dietetyczka Zofia Suszka wyjaśnia, czy jest on nam potrzebny do życia

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

zamyślona kobieta o jasnych włosach

Czy to już choroba?

kobieta smażąca jedzenie

Najlepsze i najgorsze oleje. Gdzie się znajdują?

Kobieta w sklepie

Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła

olej

Oleje roślinne – tłusto nie znaczy niezdrowo

Picie wody z cytryną / istock

Picie wody z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, odkwasza i chroni przed przeziębieniem? Dietetyczka wyznała, co o tym sądzi

Cholesterol w jajkach / istock

Cholesterol – obalamy mity

Kokos

Olej kokosowy– właściwości, zastosowanie, w kuchni, w kosmetyce, na skórę

skwalen

Odżywcza moc skwalenu. Dlaczego warto go uzupełniać?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?