Przejdź do treści

„Na górze róże, na dole trup. Do ceny dopów, wliczą ci grób”. Na ulicach Poznania ruszyła kontrowersyjna kampania

kampania dopalacze to nie zabawa
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

„Siała baba mak, nie wiedziała jak. A dziad wiedział, nie powiedział, bo po dopach martwy siedział”, to jedno z haseł tegorocznej edycji kampanii „Dopalacze to nie bajka”. Edukuje i jednocześnie wzbudza kontrowersje, dzięki czemu nie przejdzie obok niej obojętnie żaden mieszkaniec Poznania. Słusznie, bo każdego roku dochodzi do ponad 4 tys. zatruć na skutek zażycia substancji psychoaktywnej. 

W Poznaniu po raz kolejny ruszyła kampania „Dopalacze to nie bajka”. Nie jest to jednak zwykła inicjatywa edukacyjna, jej forma jest szokująca i kontrowersyjna. Kolorowe, rzucające się w oczy plakaty, barwnie opowiadają historie zaczerpnięte z dziecięcych wyliczanek i bajek, z wyraźnie podkreślonym zakończeniem, który nie jest happy endem.

Kampania ma mocny i klarowny przekaz: dopalacze zabijają.

„Na górze róże, na dole trup. Do ceny dopów wliczą ci grób”

4 tys. zatruć, w tym 65 śmiertelnych – takie żniwo zebrały w ubiegłym roku dopalacze. Liczba ofiar niepokojąco rośnie, dlatego w ramach kampanii „Dopalacze to nie bajka” w czasie wakacji nad Wartą będą pojawiać streetworkerzy, którzy będą edukować młodych ludzi na temat zagrożeń związanych ze spożyciem środków psychoaktywnych. Organizatorem jest Stowarzyszenie Pedagogów Społecznych RIPOSTA, które od lat prowadzi walkę z nielegalnymi substancjami psychoaktywnymi. Kampania jest realizowana w ramach projektu “Życie moim dopalaczem – reaktywacja” i potrwa do 31 sierpnia 2019 roku.

Akcja ma zwrócić uwagę młodzieży na zagrożenia, jakie niesie dla zdrowia i życia zażywanie dopalaczy. Statystyki są porażające: w roku 2018 odnotowano 65 ofiar śmiertelnych. To tyle samo, co w ciągu trzech wcześniejszych lat łącznie. Te liczby ciągle rosną, podobnie jak ilości nowych substancji psychoaktywnych, które trafiają do społeczeństwa. Dlatego Stowarzyszenie Pedagogów Społecznych Riposta od lat prowadzi aktywną walkę z dopalaczami, a poznańska kampania stanowi kolejny jej przejaw.

mówi Łukasz Dubielski, wiceprezes SPS Riposta.

 

 

Czym są dopalacze?

Dopalacze to grupa substancji lub ich mieszanek (od ziołowych po syntetyczne czy też popularnie zwane „tabletki imprezowe”), które działają na ośrodkowy układ nerwowy. Można je przyjmować w różnej formie: jako palone, połykane, wciągane przez nos. Mają poprawić nastrój i podnieść wydolność zażywającej osoby. Jednak według prawa nie są uznawane za narkotyki. Dlaczego? Ponieważ dopóki zawarte w nich substancje nie znajdą się na oficjalnej liście środków kontrolowanych przez ustawę o przeciwdziałaniu narkomanii, nie są uznawane za narkotyki. Za posiadanie dopalaczy, dystrybuowanie lub handel nimi w tej chwili grożą jedynie kary administracyjne, czyli finansowe.

Gepostet von Stowarzyszenie Pedagogów Społecznych "RIPOSTA" am Mittwoch, 3. Oktober 2018

Pierwsza pomoc przy zatruciu dopalaczami

Do osoby, u której podejrzewamy zatrucie dopalaczami, przede wszystkim musimy natychmiast wezwać pogotowie. O ile to możliwe, zachowajmy opakowanie od dopalacza, by móc pokazać je lekarzowi, co ułatwi przeprowadzenie akcji ratowniczej. W przypadku ataku paniki czy przyspieszonego oddechu osobę poszkodowaną należy odizolować od bodźców z otoczenia, np. przenieść ją do oddzielnego pomieszczenia i starać się uspokoić. Gdy doszło do przegrzania lub odwodnienia organizmu, należy zastosować okłady z chłodnej wody.

Osobę zatrutą dopalaczami należy utrzymywać w przytomności, w przypadku drgawek zabezpieczyć ją tak, by nie zrobiła sobie krzywdy (zabezpieczenie głowy przed uderzeniem o podłogę oraz dopilnowanie, by nie doszło do zakrztuszenia). Gdy poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha, należy ułożyć go w pozycji bocznej bezpiecznej i czekać na przyjazd pomocy medycznej, przez cały czas monitorując oddech i tętno. Jeśli doszło do zatrzymania funkcji życiowych, należy wykonywać sztuczne oddychanie do momentu, aż oddech i tętno powrócą.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

Agata Wrońska, fotografka

5 pytań do fotografki Agaty Wrońskiej o sesję WIMIN

Bez spiny jem rośliny kampania

„Bez spiny jem rośliny” – kampania dla tych, którzy chcą jeść roślinnie

STOP Barierom. Ruszyła kampania zwracająca uwagę na problemy niepełnosprawnych

dopalacze

Dopalacze – dlaczego są groźne?

Nie bądź obojętny wobec przemocy – po prostu reaguj! Kampania przeciwko agresji wobec osób LGBT+

Kampania Primark

Modelka bez zęba w kampanii marki Primark. „Każda z nas powinna czuć się dobrze z samą sobą”

Kampania H&M

Rozstępy, fałdki i blizny w kampanii kostiumów kąpielowych. H&M otwiera się na różnorodność!

Rodzice z dzieckiem

„Nie chodzi o to, żeby ośmiolatkowi pokazywać, jak zakłada się prezerwatywę”. O tym jak rozmawiać z dzieckiem o seksie, wyjaśniają edukatorki seksualne

Kampania Centrum Praw Kobiet

Trzymamy stronę kobiet! Wesprzyj Polki doświadczone przemocą. Trwa kampania Centrum Praw Kobiet

„Autyzm może sprawić, że odkryjesz rzeczy niezwykłe”. Warto wiedzieć trochę więcej o autyzmie. Ta animacja ci w tym pomoże

kampanai rak'n'roll

„Nie ma nas bez procentów, nie ma Rak’n’Rolla bez procentów”. To kampania o pijanych życiem, którzy silniej czują jego smak

„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

Screen z animacji kampanii Wciąż jestem tym, kim byłem

Mimo choroby „wciąż jestem tym, kim byłem”. Poruszająca kampania o dzieciach chorych na nowotwór

kampania nike

„Jeśli powiedzą, że zwariowałaś, w porządku. Pokaż im, do czego jesteś zdolna”. Zobacz świetny spot Nike, pokazujący siłę kobiet!

żywność w supermarkecie

Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

https://limebands.pl/

Boisz się, że ktoś na imprezie dosypie ci czegoś do drinka? Bransoletka LimeBands może pomóc w wykryciu GHB

istockphoto.com

„Kogo nie kangurujecie? 11-letniego Wojtka, 9-letniego Bartka, 12-letniej Sandry….” Internautka napisała gorzką prawdę o tuleniu maluchów w ośrodkach preadopcyjnych

istockphoto.com

„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Profile ciałopozytywne na Instagramie, które warto znać! Pokochaj swoje ciało. Te profile ci w tym pomogą

Zrób detoks mieszkania

Zrób detoks mieszkania i żyj bez toksyn

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?