Przejdź do treści

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Joga powięziowa
Patrycja Adaszewsk. Zdj: archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Red flag: ból pleców
Ból pleców. Kiedy niegroźna dolegliwość zamienia się w poważną chorobę?
Zazdrość to stan umysłu
Zazdrość to stan umysłu. Dlaczego jedni ją odczuwają, a inni nie?
Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza
„Nie siadaj na betonie, bo złapiesz wilka”, czyli przeziębienie pęcherza. Czy to prawda?
5 powodów, dla których warto dbać o mleczaki
5 powodów, dla których warto dbać o mleczaki
5 przykładów na to, że sabotujesz siebie, będąc w związku
5 przykładów na to, że sabotujesz siebie, będąc w związku

– Powięź jest wszędzie. To wszędobylska pajęczyna, która otacza całe ciało. To kolagenowo-włóknista tkanka łączna, która otacza każdy mięsień, kości, nerwy, naczynia krwionośne, również organy wewnętrzne – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Płynność, subtelność i miękkość w ciele – joga powięziowa dużo obiecuje.

To obiecuje generalnie każdy rodzaj jogi. Joga Jin czyli powięziowa wchodzi w głębsze struktury ciała czyli stawy, więzadła, ścięgna, a nawet – kości po to, aby rozmiękczyć to, co jest napięte, twarde i od dawna nie poruszone od środku. Na stretchingu jesteśmy w stanie w konkretnej pozycji rozciągnąć tylko powierzchowną część danego mięśnia, dotarcie do ścięgien włóknistych, które zakańczają mięśnie musi potrwać dłużej. Nasze ciało jest na tyle mądre, że w nowej pozycji najpierw się napnie, bo ochrania nasze więzadła, żeby ich nie nadwyrężyć. Aby dotrzeć do głębszych warstw, musimy chwilę potrwać, dlatego w jodze powięziowej zostajemy w pozycji stosując delikatny nacisk, nawet do 10 minut, pozostając w bezruchu.

Takie pozycje bolą?

To ma być przyjemny ból. Na skali bólu od 1 do 10, to od 1 do 1-4 nic się nie zadzieje z powięzią, dopiero od 4 do 8 wchodzimy w jej strukturę. Jeśli wchodzisz w skalę bólu, od którego chcesz uciec, to nie jest „dobry” ból, tylko taki, który nas jeszcze bardziej „dociska”, uszkadzając tkanki. Trzeba znaleźć taki ból, któremu możemy się poddać, przyzwolić na niego. Mówi się o „metodzie złotowłosej”, czy nie za mało, nie za dużo, do właściwej głębokości, aby czuć rozciąganie, wydłużanie. Każda pozycja w jodze ma swoją kontrapozycję, bo tak jak w życiu ważna jest równowaga w ciele.  Kurs jogi powięziowej ukończyłam u Bety Lisboa i Simona Celdara. To był czas, kiedy intensywnie szukałam swojej kobiecości, pewnego rodzaju miękkości, traktowania ciała z szacunkiem, z łagodnością, a nie maksymalnego wysiłku jak dawniej… szybkiego i dynamicznego.

Ola Lendzion

Masz za sobą imponującą karierę sportową! Określają cię „prawdziwą FITmasterką”.

Począwszy od liceum, kiedy zaczynałam od kickboxingu i zostałam w 1996 roku Mistrzynią Polski, potem przyszła gimnastyka sportowa na AWF, następnie zajęłam się windsurfingiem, dziedzinie, w której zostałam również Mistrzynią Polski, kolejno zajmowałam się zawodowo fitnessem. Dwukrotnie zdobyłam tytuł Fitness Woman (2000 i 2001) oraz tytuł I wice Miss Fitness Polski (2001), VI w Europie i X na świecie.

 

Patrycja Adaszewska
Joga powięziowa wchodzi w głębsze struktury ciała czyli stawy, więzadła, ścięgna, a nawet – kości po to, aby rozmiękczyć to, co jest napięte

Jakakolwiek dziedzina, to jesteś na szczycie.

Szczyt wiąże się z wyrzeczeniami, ciężką pracą , nie odpuszczaniem, więc przez całe życie byłam twarda, nastawiona na skuteczność, na wygraną. I to się udawało. W pewnym momencie pojawiły się dzieci, inne postrzeganie życia i dotarło do mnie, że nie o to chodzi, aby cały czas być na szczycie. Niestety przeżyłam również bardzo trudne doświadczenie dwóch poronień oraz rozwodu, co spowodowało kumulację wielu trudnych emocji w ciele, wówczas potrzebowałam pobycia z nimi, przerobienia ich w sobie, żeby w końcu poczuć odpuszczenie i ulgę wewnątrz. Powięź kumuluje różne emocje, a te traumatyczne są jak supełki, które tworzą się na powięziowym  kombinezonie. W momencie kiedy ich nie przewałkujesz rollerem, nie przemasujesz, nie przepracujesz w jogowej pozycji powięziowej one będą nadal posklejane. Zdrowe ciało lubi być karmione pozytywnymi emocjami, wtedy powięź stanowi  nawodnioną siłę, w której wszystko płynie i jest elastyczne.

Co to jest powięź?

Powięź jest wszędzie. To wszędobylska pajęczyna, która otacza całe ciało. To kolagenowo-włóknista tkanka łączna, która otacza każdy mięsień, kości, nerwy, naczynia krwionośne, również organy wewnętrzne.

istockphoto.com

Czyli istnieje naprawdę?

(śmiech) Na pewno nie raz przygotowywałaś pierś kurczaka. Na jej powierzchni znajduje się przeźroczysta błona, to jest właśnie powieź. Jeśli podniesiesz ją lekko i delikatnie do góry, to się nie przerwie, kiedy wykonasz szybki ruch, ona się zerwie. Taka sama sytuacja jest w ciele człowieka. Jeśli wykonasz szybki i gwałtowny ruch, czy pojawi się silna emocja, to powięź się rozerwie albo sklei.

Powięzi nie ma jeszcze w podręcznikach do biologii w szkole. Jak długo trzeba pracować z powięzią, żeby rozwiązać nasze supełki?

Czy nie masz emocji każdego dnia? Każdy z nas przeżywa czasem trudne chwile, śmierć bliskiej osoby, niedostanie się na studia, rozwód, ciężka rozmowa o pracę… Zwykły korek codzienny jest w stanie nas mocno zdenerwować. Przychodząc trzy razy w tygodniu na zajęcia, wyrównujesz to, co tracisz na co dzień. Łapiesz równowagę, bo zatrzymujesz się na chwilę, wyciszasz, rozluźniasz ciało i oczyszczasz głowę, wtedy jesteś w stanie zebrać swoje myśli. Na jodze powięziowej również pracujemy z oddechem. To cała nauka o oddechu, która nazywa się pranajama, kiedy uczymy się oddech poszerzać i wydłużać. Na co dzień kiedy żyjemy dość szybko i w wiecznym pędzie, ten oddech jest  płytki, nerwowy, a w brzuchu kumulują się emocje. Jeśli na co dzień permanentnie wciągamy brzuch po to, żeby wyglądać i czuć się lepiej czy zmieścić się w spódnicę i płytko oddychamy, to warto mieć na uwadze również rozluźnienie okolicy podbrzusza i pogłębienie oddechu. Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w Twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu. Nie dopuszczamy często do siebie wielu emocji, nie zauważamy ich lub się ich boimy zakładając skorupkę ochronną.

Patrycja Adaszewska
Powięź kumuluje różne emocje, a te traumatyczne są jak supełki, które tworzą się na powięziowym kombinezonie. W momencie kiedy ich nie przewałkujesz rollerem, nie przemasujesz, nie przepracujesz w jogowej pozycji powięziowej one będą nadal posklejane.

Albo wręcz pancerzem.

W momencie, kiedy zaczynamy wchodzić w głąb, otwieramy się na to, co przychodzi. Sama miałam taką sytuację, którą mogę przytoczyć, bo była dla mnie magiczna chwila, jak wiele innych. Na jednych z zajęć, długo leżąc na boku i masując staw skroniowo-żuchwowy piłeczkami tenisowymi poczułam potrzebę płaczu, a że byłam w bezpiecznym miejscu, w którym można było sobie na to pozwoli, popłynęły łzy, a ja poczułam ulgę.

Nie zastanawiałaś się nad tym, dlaczego płaczesz?

Nie. O to właśnie chodzi, że czasem podczas ćwiczeń przychodzi płacz, ważne jest, aby na to pozwoli, wypłakać to co podświadomie siedzi i czeka na puszczenie. Tak samo ze śmiechem czy innymi odczuciami.

Patrycja Adaszewska
Jeśli na co dzień permanentnie wciągamy brzuch po to, żeby wyglądać i czuć się lepiej czy zmieścić się w spódnicę i płytko oddychamy, to warto mieć na uwadze również rozluźnienie okolicy podbrzusza i pogłębienie oddechu

Chciałabym wiedzieć, dlaczego płaczę.

 Nie masz odpowiedzi na wszystko. Płacz oczyszcza, daje uczucie ulgi. Na zajęciach standardowych rzadko się zdarza, raczej na wyjazdach jogowych, kiedy jesteśmy mocno nastawieni na przeżycie swoich emocji, w bezpiecznym miejscu, z nauczycielem, do którego mamy zaufanie i czujemy intuicyjnie jego dobre intencje.

Ile trwają zajęcia jogi powięziowej?

Tak jak każde zajęcia jogi tak również jogi powięziowej trwają 1,5 godziny. Na koniec jest relaks, czyli leżenie w wygodnej pozycji, podczas którego niektórzy potrafią zasnąć. Jeśli jest Ci zimno, przykrywasz się kocem, na oczy zakładasz opaskę, aby odciąć się od wszystkich bodźców. To moment totalnego rozluźnienia ciała, jak i umysłu, moment „nic nie robienia”.  Wychodzisz z zajęć i czujesz się całkowicie zrelaksowany, wypoczęty, głowa może spojrzeć na wszystko z innej perspektywy.

Patrycja Adaszewska, absolwentka Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, specjalista public relations – Uniwersytet Warszawski, nauczyciel jogi Open Mind Yoga Classic School, trener Therapy Fitness, instruktor kinezyprofilaktyki, szkoleniowiec Open Mind i Blackroll Polska, International bodyArt Instruktor , prowadząca na największej Konwencji Fitness Eu4ya, I i II moduł Yin Fascial Yoga 2017 r., Blackroll Trainer od 2017 r., w trakcie kursu nauczyciela jogi Introductory II, właścicielka studia jogi i zdrowego kręgosłupa w Warszawie „Pełnia Ruchu”

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

„Istnieje wyraźna relacja między śmiechem a zwiększoną aktywnością komórek antyrakowych” – mówi Piotr Bielski, prowadzący zajęcia jogi śmiechu dla osób z chorobą onkologiczną

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Olga / fot. Julita Ledzińska

„Joga Nidra to są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka jogi

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

„Życie jest takie krótkie i szkoda marnować go na bycie lepszym i lepszym i lepszym i lepszym i znowu lepszym” – mówi Agnieszka Wielobób, wykładowczyni jogi i ajurwedy

Joga / istockpoto

Joga podczas menstruacji? Blogerka Natalia Knopek wyjaśnia, czy warto

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

joga yoga

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Instagram

Paulina Młynarska: kobieta, która poznała prawdziwą moc swojej seksualności, nie wciąga brzucha

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Wsłuchaj się w potrzeby swojego ciała. Kasia Bem podpowiada, jak się za to zabrać

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.