Przejdź do treści

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Joga powięziowa
Patrycja Adaszewsk. Zdj: archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Życie po wycięciu tarczycy. Co się zmienia, o czym pamiętać, czy można zajść w ciążę?
Oko kobiety / unsplash.com
W Polsce na cukrzycę cierpi ok. 2,7 mln osób. 25 proc. z nich nawet nie wie, że choruje. Czy cukrzycę można zobaczyć?
Sonia Kuczeńska / fot. Paweł Grabowski
Sonia Kuczeńska: jestem dumna z bycia ring girl, ponieważ każdego dnia muszę walczyć ze stereotypami dotyczącymi tej pracy
Anna Lewandowska o ćwiczeniach w II trymestrze ciąży: mam jeden, ale za to mocny argument na to, dlaczego nie warto rezygnować z aktywności fizycznej w ciąży
Lena Dunham / Instagram.com
Lena Dunham podzieliła się z fanami druzgocącą wiadomością. Reżyserka zmaga się z nieuleczalną chorobą

– Powięź jest wszędzie. To wszędobylska pajęczyna, która otacza całe ciało. To kolagenowo-włóknista tkanka łączna, która otacza każdy mięsień, kości, nerwy, naczynia krwionośne, również organy wewnętrzne – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Płynność, subtelność i miękkość w ciele – joga powięziowa dużo obiecuje.

To obiecuje generalnie każdy rodzaj jogi. Joga Jin czyli powięziowa wchodzi w głębsze struktury ciała czyli stawy, więzadła, ścięgna, a nawet – kości po to, aby rozmiękczyć to, co jest napięte, twarde i od dawna nie poruszone od środku. Na stretchingu jesteśmy w stanie w konkretnej pozycji rozciągnąć tylko powierzchowną część danego mięśnia, dotarcie do ścięgien włóknistych, które zakańczają mięśnie musi potrwać dłużej. Nasze ciało jest na tyle mądre, że w nowej pozycji najpierw się napnie, bo ochrania nasze więzadła, żeby ich nie nadwyrężyć. Aby dotrzeć do głębszych warstw, musimy chwilę potrwać, dlatego w jodze powięziowej zostajemy w pozycji stosując delikatny nacisk, nawet do 10 minut, pozostając w bezruchu.

Takie pozycje bolą?

To ma być przyjemny ból. Na skali bólu od 1 do 10, to od 1 do 1-4 nic się nie zadzieje z powięzią, dopiero od 4 do 8 wchodzimy w jej strukturę. Jeśli wchodzisz w skalę bólu, od którego chcesz uciec, to nie jest „dobry” ból, tylko taki, który nas jeszcze bardziej „dociska”, uszkadzając tkanki. Trzeba znaleźć taki ból, któremu możemy się poddać, przyzwolić na niego. Mówi się o „metodzie złotowłosej”, czy nie za mało, nie za dużo, do właściwej głębokości, aby czuć rozciąganie, wydłużanie. Każda pozycja w jodze ma swoją kontrapozycję, bo tak jak w życiu ważna jest równowaga w ciele.  Kurs jogi powięziowej ukończyłam u Bety Lisboa i Simona Celdara. To był czas, kiedy intensywnie szukałam swojej kobiecości, pewnego rodzaju miękkości, traktowania ciała z szacunkiem, z łagodnością, a nie maksymalnego wysiłku jak dawniej… szybkiego i dynamicznego.

Ola Lendzion

Masz za sobą imponującą karierę sportową! Określają cię „prawdziwą FITmasterką”.

Począwszy od liceum, kiedy zaczynałam od kickboxingu i zostałam w 1996 roku Mistrzynią Polski, potem przyszła gimnastyka sportowa na AWF, następnie zajęłam się windsurfingiem, dziedzinie, w której zostałam również Mistrzynią Polski, kolejno zajmowałam się zawodowo fitnessem. Dwukrotnie zdobyłam tytuł Fitness Woman (2000 i 2001) oraz tytuł I wice Miss Fitness Polski (2001), VI w Europie i X na świecie.

 

Patrycja Adaszewska
Joga powięziowa wchodzi w głębsze struktury ciała czyli stawy, więzadła, ścięgna, a nawet – kości po to, aby rozmiękczyć to, co jest napięte

Jakakolwiek dziedzina, to jesteś na szczycie.

Szczyt wiąże się z wyrzeczeniami, ciężką pracą , nie odpuszczaniem, więc przez całe życie byłam twarda, nastawiona na skuteczność, na wygraną. I to się udawało. W pewnym momencie pojawiły się dzieci, inne postrzeganie życia i dotarło do mnie, że nie o to chodzi, aby cały czas być na szczycie. Niestety przeżyłam również bardzo trudne doświadczenie dwóch poronień oraz rozwodu, co spowodowało kumulację wielu trudnych emocji w ciele, wówczas potrzebowałam pobycia z nimi, przerobienia ich w sobie, żeby w końcu poczuć odpuszczenie i ulgę wewnątrz. Powięź kumuluje różne emocje, a te traumatyczne są jak supełki, które tworzą się na powięziowym  kombinezonie. W momencie kiedy ich nie przewałkujesz rollerem, nie przemasujesz, nie przepracujesz w jogowej pozycji powięziowej one będą nadal posklejane. Zdrowe ciało lubi być karmione pozytywnymi emocjami, wtedy powięź stanowi  nawodnioną siłę, w której wszystko płynie i jest elastyczne.

Co to jest powięź?

Powięź jest wszędzie. To wszędobylska pajęczyna, która otacza całe ciało. To kolagenowo-włóknista tkanka łączna, która otacza każdy mięsień, kości, nerwy, naczynia krwionośne, również organy wewnętrzne.

istockphoto.com

Czyli istnieje naprawdę?

(śmiech) Na pewno nie raz przygotowywałaś pierś kurczaka. Na jej powierzchni znajduje się przeźroczysta błona, to jest właśnie powieź. Jeśli podniesiesz ją lekko i delikatnie do góry, to się nie przerwie, kiedy wykonasz szybki ruch, ona się zerwie. Taka sama sytuacja jest w ciele człowieka. Jeśli wykonasz szybki i gwałtowny ruch, czy pojawi się silna emocja, to powięź się rozerwie albo sklei.

Powięzi nie ma jeszcze w podręcznikach do biologii w szkole. Jak długo trzeba pracować z powięzią, żeby rozwiązać nasze supełki?

Czy nie masz emocji każdego dnia? Każdy z nas przeżywa czasem trudne chwile, śmierć bliskiej osoby, niedostanie się na studia, rozwód, ciężka rozmowa o pracę… Zwykły korek codzienny jest w stanie nas mocno zdenerwować. Przychodząc trzy razy w tygodniu na zajęcia, wyrównujesz to, co tracisz na co dzień. Łapiesz równowagę, bo zatrzymujesz się na chwilę, wyciszasz, rozluźniasz ciało i oczyszczasz głowę, wtedy jesteś w stanie zebrać swoje myśli. Na jodze powięziowej również pracujemy z oddechem. To cała nauka o oddechu, która nazywa się pranajama, kiedy uczymy się oddech poszerzać i wydłużać. Na co dzień kiedy żyjemy dość szybko i w wiecznym pędzie, ten oddech jest  płytki, nerwowy, a w brzuchu kumulują się emocje. Jeśli na co dzień permanentnie wciągamy brzuch po to, żeby wyglądać i czuć się lepiej czy zmieścić się w spódnicę i płytko oddychamy, to warto mieć na uwadze również rozluźnienie okolicy podbrzusza i pogłębienie oddechu. Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w Twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu. Nie dopuszczamy często do siebie wielu emocji, nie zauważamy ich lub się ich boimy zakładając skorupkę ochronną.

Patrycja Adaszewska
Powięź kumuluje różne emocje, a te traumatyczne są jak supełki, które tworzą się na powięziowym kombinezonie. W momencie kiedy ich nie przewałkujesz rollerem, nie przemasujesz, nie przepracujesz w jogowej pozycji powięziowej one będą nadal posklejane.

Albo wręcz pancerzem.

W momencie, kiedy zaczynamy wchodzić w głąb, otwieramy się na to, co przychodzi. Sama miałam taką sytuację, którą mogę przytoczyć, bo była dla mnie magiczna chwila, jak wiele innych. Na jednych z zajęć, długo leżąc na boku i masując staw skroniowo-żuchwowy piłeczkami tenisowymi poczułam potrzebę płaczu, a że byłam w bezpiecznym miejscu, w którym można było sobie na to pozwoli, popłynęły łzy, a ja poczułam ulgę.

Nie zastanawiałaś się nad tym, dlaczego płaczesz?

Nie. O to właśnie chodzi, że czasem podczas ćwiczeń przychodzi płacz, ważne jest, aby na to pozwoli, wypłakać to co podświadomie siedzi i czeka na puszczenie. Tak samo ze śmiechem czy innymi odczuciami.

Patrycja Adaszewska
Jeśli na co dzień permanentnie wciągamy brzuch po to, żeby wyglądać i czuć się lepiej czy zmieścić się w spódnicę i płytko oddychamy, to warto mieć na uwadze również rozluźnienie okolicy podbrzusza i pogłębienie oddechu

Chciałabym wiedzieć, dlaczego płaczę.

 Nie masz odpowiedzi na wszystko. Płacz oczyszcza, daje uczucie ulgi. Na zajęciach standardowych rzadko się zdarza, raczej na wyjazdach jogowych, kiedy jesteśmy mocno nastawieni na przeżycie swoich emocji, w bezpiecznym miejscu, z nauczycielem, do którego mamy zaufanie i czujemy intuicyjnie jego dobre intencje.

Ile trwają zajęcia jogi powięziowej?

Tak jak każde zajęcia jogi tak również jogi powięziowej trwają 1,5 godziny. Na koniec jest relaks, czyli leżenie w wygodnej pozycji, podczas którego niektórzy potrafią zasnąć. Jeśli jest Ci zimno, przykrywasz się kocem, na oczy zakładasz opaskę, aby odciąć się od wszystkich bodźców. To moment totalnego rozluźnienia ciała, jak i umysłu, moment „nic nie robienia”.  Wychodzisz z zajęć i czujesz się całkowicie zrelaksowany, wypoczęty, głowa może spojrzeć na wszystko z innej perspektywy.

Patrycja Adaszewska, absolwentka Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, specjalista public relations – Uniwersytet Warszawski, nauczyciel jogi Open Mind Yoga Classic School, trener Therapy Fitness, instruktor kinezyprofilaktyki, szkoleniowiec Open Mind i Blackroll Polska, International bodyArt Instruktor , prowadząca na największej Konwencji Fitness Eu4ya, I i II moduł Yin Fascial Yoga 2017 r., Blackroll Trainer od 2017 r., w trakcie kursu nauczyciela jogi Introductory II, właścicielka studia jogi i zdrowego kręgosłupa w Warszawie „Pełnia Ruchu”

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

joga yoga

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Instagram

Paulina Młynarska: kobieta, która poznała prawdziwą moc swojej seksualności, nie wciąga brzucha

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Wsłuchaj się w potrzeby swojego ciała. Kasia Bem podpowiada, jak się za to zabrać

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Joga zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu. Zapewnia Kasia Bem

Jak zrobić pozycję żurawia? Oto ćwiczenia, które przygotują ciało do jogowej asany

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

woda z cytryną

7 prostych nawyków dla zdrowia. Kasia Bem dzięki nim nie choruje

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.